PDA

View Full Version : Resonator snaren



Joost de Ruig
20 oktober 2015, 12:04
Nu ik mijn eerste Resonator heb (zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169630-Recording-King-MT-30-RM991-resonator) vraag ik mij af of ik straffeloos resonatorsnaren erop kan zetten (0.16 of 0.17) of dat dit gevolgen heeft voor de afstelling? Ik heb nu Elixer 0.13 erop en dat klinkt op zich niet verkeerd. Heb ik bij dikkere snaren én meer volume én meer sustain?

Rizz
20 oktober 2015, 12:24
Ja, dayt heeft gevolgen voor de afstelling (veel hogere snaarspanning), ja, meer volume (in principe, je kan een akoest over z'n nek laten gaan, maar in resonatorgeval zal dat wel meevalen), sustain, ligt aan de snaren en de gitaar.

barno
20 oktober 2015, 16:09
Hangt vooral af van de tunings waarin je speelt, open G is heel ander verhaal dan open E bv

Joost de Ruig
20 oktober 2015, 19:57
Hangt vooral af van de tunings waarin je speelt, open G is heel ander verhaal dan open E bv

Ik speel het meest in D en G.

RB-1
22 oktober 2015, 16:21
Ik speel al weet ik hoe lang op niets anders meer dan D'Addario EXP-42.
Doordat je bij een dobro niet met je vingers aan de snaren komt gaan ze ook nog eens extra lang (zeker een jaar) mee.
Voorb: banjo moet om de 4-8 weken een nieuwe set op, gitaar en mandoline zo om het half jaar, in het seizoen zelfs korter.

Harald
22 oktober 2015, 16:32
Sustain geen idee. Volume zal omhoog gaan. Snaarspanning ook. Heb zelf nog niet zwaarder dan 013 op mijn resonator gehad. Afstelling naar .016 toe zul je echt moeten aanpassen. Kijk dan eerst even hoe je hals nu al staat. Bij mijn Recording King is de halshoek niet optimaal en kan de aktie niet echt laag. De hals meer naar achter trekken met de truss rod is op een gegeven moment ook geen optie meer. En .016 met hoge aktie ga je voelen. Speel voornamelijk slide op dat ding, maar ook met slide fret ik nog regelmatig. Soms in combi met de slide.