PDA

View Full Version : Tele uit 1958 of 15 jaar niet op vakantie?



Joost de Ruig
20 oktober 2015, 11:46
Kennelijk is er markt voor, maar wie koopt er een Tele uit 1958? Prachtige gitaar hoor en tot op het laatste schroefje origineel als ik TFOA moet geloven, maar €23.500,-....

http://link.marktplaats.nl/a1038155067

http://i.marktplaats.com/00/s/NDY3WDcwMA==/z/woMAAOSwo0JWJBH8/$_85.JPG

humbucker
20 oktober 2015, 11:48
Ik, als ik het geld ervoor had.

Joost de Ruig
20 oktober 2015, 11:49
Ik, als ik het geld ervoor had.

Tja, als geld geen issue was, stond hij gister al in mijn rack :)

Nellyrocks
20 oktober 2015, 11:56
Ik ken een kerel die een 58 tele heeft en er elke dag mee speelt en ermee omgaat alsof het een stuk brandhout is. Hij heeft hem ooit nieuw gekocht. In 1958.

HaroldA
20 oktober 2015, 12:00
Ik ken een kerel die een 58 tele heeft en er elke dag mee speelt en ermee omgaat alsof het een stuk brandhout is. Hij heeft hem ooit nieuw gekocht. In 1958.

En dat is ook precies hoe je een gitaar hoort te behandelen: als een gebruiksvoorwerp.

Museumstukken horen in een museum thuis.

humbucker
20 oktober 2015, 12:07
Tja, als geld geen issue was, stond hij gister al in mijn rack :)

Ik snap het nut van topics als deze dan ook niet...
Ik kan wel 1000 topics openen met dure spullen die ik toch nooit zal kunnen betalen, maar of dat iets toevoegd aan het forum...?

Joost de Ruig
20 oktober 2015, 12:08
En dat is ook precies hoe je een gitaar hoort te behandelen: als een gebruiksvoorwerp

"Bekende" gitaren die vanaf een veiling in de kluis van bv rijke Arabieren of Japanners komen, dat doet mij altijd zeer. De broer van Rory Gallagher doet dat beter. Die heeft de beroemde Strat in beheer en geeft hem zelfs soms in bruikleen. Zo mocht Joe Bonamassa er een paar jaar geleden live mee optreden.

arjanb01
20 oktober 2015, 12:12
Ik kies voor vakantie een Tele of elke andere gitaar voor dat geld vind ik pure waanzin.
Of denk ik te simpel?

telecastermaster
20 oktober 2015, 12:25
Ik kies voor vakantie een Tele of elke andere gitaar voor dat geld vind ik pure waanzin.
Of denk ik te simpel?

Precies.
En dan te bedenken dat een headless Hohner uit 1988 een veel betere gitaar is. :crazyhappy:

http://www.edroman.com/guitars/hohner/hohner-g3t-oil-finish/hohner-grt-oil-finish-full-front.jpg

terrasbeest
20 oktober 2015, 12:29
Kopen ! Met die gitaar ga je zo goed spelen, dat je in no time beroemd en rijk bent, en dan kun je je wel een vakantie permitteren.

arjanb01
20 oktober 2015, 12:38
Hahaha.... Inderdaad.
Over rijke en beroemde mensen gesproken, sambora en orianthi die ff gaan shoppen

arjanb01
20 oktober 2015, 12:38
Hahaha.... Inderdaad.
Over rijke en beroemde mensen gesproken, sambora en orianthi die ff gaan shoppen :
http://youtu.be/PBwsV4qlbsM

Kont die 58er Tele ook in voor😳

Agent_Smith
20 oktober 2015, 13:00
De prijzen die deze lui vragen zijn altijd gruwelijk lachwekkend :D :D

HaroldA
20 oktober 2015, 13:02
Ik weet trouwens niet wat jij aan salaris binnen haalt, of wat voor levensstandaarden jij er op nahoudt, maar ik kan echt niet 15 jaar op vakantie met maar 23k ...

Little Jay
20 oktober 2015, 13:07
Hmm, tsja, de vintage hype... ik hou van oude gitaren hoor en oud hout doet zeker wat (heb niet voor niets een '48 ES-125), maar stel een Harley Benton Tele goed af, vooruit, misschien nog net iets betere hardware er in en alleen jijzelf hoort het verschil en dan alleen in de studio...... maar goed, dat kan psychisch net het verschil voor je maken. Ok, ik chargeer een beetje, een Harley Bentomn is wel erg extreem, maar neem een CS Tele o.i.d.

Er circuleert op het internet zo'n blind test van concert-violisten die geblindoekt moeten raden of ze een Stradiavarius of een moderne (wel een goede handgebouwde) viool moeten horen, allebei bespeeld door eenzelfde goede violist. Lukt ze dus niet.

Maar goed, dat is allemaal niet de point, dat snap ik ook wel :D

FruscianteFan
20 oktober 2015, 13:10
Kopen ! Met die gitaar ga je zo goed spelen, dat je in no time beroemd en rijk bent, en dan kun je je wel een vakantie permitteren.

je kunt er vast een DWDD mee pakken hoor ;)

Wat mij opvalt: die gitaar is van 1958. Is 57 jaar oud. Zevenenvijftig jaar oud. Mijn Art & Lutherie die ik amper een jaar geleden kocht ziet er nog doorleefder uit dan deze gitaar. Het zal geen heel inspirerend instrument zijn, anders was er wel op gespeeld. Een esdoorn hals van 57 jaar waar amper vlekken op zitten?

arjanb01
20 oktober 2015, 13:10
Ik weet trouwens niet wat jij aan salaris binnen haalt, of wat voor levensstandaarden jij er op nahoudt, maar ik kan echt niet 15 jaar op vakantie met maar 23k ...

Per persoon ruim 1500 euro vakantie geld, per persoon moet je dat toch lukken? Met een gezien van 4 personen of meer wordt dat lastig...0

HaroldA
20 oktober 2015, 13:12
Per persoon ruim 1500 euro vakantie geld, per persoon moet je dat toch lukken? Met een gezien van 4 personen of meer wordt dat lastig...0

Hela, jij verpest mijn slechte grap. :(

FruscianteFan
20 oktober 2015, 13:14
Ik weet trouwens niet wat jij aan salaris binnen haalt, of wat voor levensstandaarden jij er op nahoudt, maar ik kan echt niet 15 jaar op vakantie met maar 23k ...
Zeker als je kinderen hebt zal het duurder zijn ja. En ja, met jouw baan verdien je ook wel aardig.

Ik ben in de afgelopen vijf jaar twee keer op vakantie geweest zonder ouders (wintersport enzo betaal ik niet zelf), in beide gevallen kostte het me rond de 650 euro. 10 dagen Sziget is relatief goedkoop, 4 dagen Oslo relatief duur (gitaarkoffer en ter plekke gekochte kleding niet meegerekend nog).

Kim Wilson
20 oktober 2015, 13:18
Het hangt er een beetje van af wat je allemaal meeneemt in je kosten voor de vakantie (je zou kunnen redeneren dat je thuis ook moet eten en drinken, en de "gewone" boodschappen daarom niet meetelt), maar met €1500 komen wij als gezin met drie kinderen een heel eind.

HaroldA
20 oktober 2015, 13:18
Het hangt er een beetje van af wat je allemaal meeneemt in je kosten voor de vakantie (je zou kunnen redeneren dat je thuis ook moet eten en drinken, en de "gewone" boodschappen daarom niet meetelt), maar met €1500 komen wij als gezin met drie kinderen een heel eind.

Ja ... voor 2 weken. Niet voor 15 jaar.

Kim Wilson
20 oktober 2015, 13:19
Ja ... voor 2 weken. Niet voor 15 jaar.
Nee, maar die gitaar kost toch ook 15 keer €1500?

FruscianteFan
20 oktober 2015, 13:20
Het hangt er een beetje van af wat je allemaal meeneemt in je kosten voor de vakantie (je zou kunnen redeneren dat je thuis ook moet eten en drinken, en de "gewone" boodschappen daarom niet meetelt), maar met €1500 komen wij als gezin met drie kinderen een heel eind.

Als je zo rekent hoeft een vakantie in Noorwegen inderdaad niet duur te zijn :D

Ik heb voor mezelf een heel eerlijk begroting gemaakt. Gewoon alles meegerekend. Ja sure, die koffer gaat langer mee en die kleren hopelijk ook, maar dat is wel geld dat ik nu heb uitgegeven en waarvoor ik heb moeten werken.

Pepe
20 oktober 2015, 13:21
je kunt er vast een DWDD mee pakken hoor ;)

Wat mij opvalt: die gitaar is van 1958. Is 57 jaar oud. Zevenenvijftig jaar oud. Mijn Art & Lutherie die ik amper een jaar geleden kocht ziet er nog doorleefder uit dan deze gitaar. Het zal geen heel inspirerend instrument zijn, anders was er wel op gespeeld. Een esdoorn hals van 57 jaar waar amper vlekken op zitten?

Ik denk wanneer je die gitaar van dichtbij bekijkt je wel ziet dat het geen nieuwe is.
Maar je ziet het vaker. Een gitaar was in die tijd een hele uitgave, misschien speelde de man wel eens met het kerkkoor maar veel verder dan de woonkamer kwamen die gitaren vaak niet. En na het spelen doekje erover, in de koffer en onder het bed. Men was er trots en zuinig op.
Het heeft niks te maken met gebruiksvoorwerp, daar was je ook zuinig op.
Mijn vader had een schuur vol met apparatuur maar elke draaisleutel hing te glimmen op zijn eigen plekje. Het woord wegwerpmaatschappij moest nog worden uitgevonden.

Kim Wilson
20 oktober 2015, 13:23
Als je zo rekent hoeft een vakantie in Noorwegen inderdaad niet duur te zijn :D

Oh ja, Noorwegen. :D

Ja, toen wij naar Zwitserland zijn geweest, hebben we ook wel meegerekend dat het eten en drinken serieus duurder is.

FruscianteFan
20 oktober 2015, 13:34
Ik denk wanneer je die gitaar van dichtbij bekijkt je wel ziet dat het geen nieuwe is.
Maar je ziet het vaker. Een gitaar was in die tijd een hele uitgave, misschien speelde de man wel eens met het kerkkoor maar veel verder dan de woonkamer kwamen die gitaren vaak niet. En na het spelen doekje erover, in de koffer en onder het bed. Men was er trots en zuinig op.
Het heeft niks te maken met gebruiksvoorwerp, daar was je ook zuinig op.
Mijn vader had een schuur vol met apparatuur maar elke draaisleutel hing te glimmen op zijn eigen plekje. Het woord wegwerpmaatschappij moest nog worden uitgevonden.

Zit wat in. Ik ken het instrument en haar verhaal natuurlijk niet ;)


Oh ja, Noorwegen. :D

Ja, toen wij naar Zwitserland zijn geweest, hebben we ook wel meegerekend dat het eten en drinken serieus duurder is.

Nu scheelt het sowieso dat ik als thuiswonende normaal geen geld kwijt ben aan eten en drinken, maar inderdaad. Ik heb volgens mij gerekend op 45 euro per dag aan eten en drinken. Ben ik royaal onder gebleven maar hey - een mens moet eten. Of dat brood nu 2 euro kost of 6 euro, ik kan niet niet eten.

terrasbeest
20 oktober 2015, 13:39
Ik weet trouwens niet wat jij aan salaris binnen haalt, of wat voor levensstandaarden jij er op nahoudt, maar ik kan echt niet 15 jaar op vakantie met maar 23k ...

Werk jij bij The Fellowship of Accutics misschien ?

Hotpepper01
20 oktober 2015, 13:48
Als de keuze zou zijn of de tele of niet op vakantie de komende 15 jaar, zou ik echt geen van beiden doen. Simpel zat. Die 58er Tele is een mooi ding, dat is zeker. Ook al zegt TFOA dat alles origineel is, dan zou ik er nog zelf aan twijfelen of ze het geld waard is. Sowieso zijn dat soort prijzen voor collector items die toevallig ook muziekinstrument zijn. Ik zou dan kiezen voor een wat minder collectable, maar goede tele en die vakanties doen. Maar goed, dat kan ik makkelijk zeggen met een 1963er SG aan de muur.

Dutch66
20 oktober 2015, 14:12
Ik probeer me even voor te stellen hoe zo'n gesprekje bij mij 'thuis' zou verlopen.....


nou......,



als ik eerlijk ben.........,



KANSLOOS..

LGK
20 oktober 2015, 14:35
Maar de vraag is, wat zou die tele opbrengen over 15 jaar. Ik heb geen flauw idee hoor maar ik denk dat die gitaren alleen maar meer waard worden. Duss.. je koopt haar nu voor 23k.. en over 15 jaartjes doe je haar weg voor 50k? Nou.. dan heb je 15 jaar een prachtige gitaar gehad en kan je die aankomende 10 a 13 jaar (inflatie meegenomen) "gratis" op vakantie.. dus dan heb je vakantie EN de gitaar! Win win
maarja, in de toekomst kijken blijft lastig natuurlijk.

Da Vinci
20 oktober 2015, 14:37
Ik probeer me even voor te stellen hoe zo'n gesprekje bij mij 'thuis' zou verlopen.....


nou......,



als ik eerlijk ben.........,



KANSLOOS..

Haha idd. Als ik het voor het zeggen had zou ik liever een mooi instrument (of een nieuwe eettafel/computer/fiets/bank/loungeset/barbecue) kopen dan op vakantie gaan. Bij zo'n vakantie heb je alleen nog een herinnering (hoewel zelfs die vlieger bij enkele van mijn vakanties niet eens op gaat :hippie:) terwijl je van je gitaar jaren plezier hebt.

Maaargoed, ik heb het thuis niet voor het zeggen en hoewel mijn kindjes een prima vakantie hebben met een trampoline, een opblaasbaar zwembadje in de tuin en de Eftelingkaart die we al hebben moet moeders de vrouw ook wel eens gelucht worden natuurlijk. En blijkbaar moet dat minimaal 1000 kilometer verderop.

Pepe
20 oktober 2015, 15:29
Crazy money. Stuk hout dat van een bandzaag is komen rollen.

jutter
20 oktober 2015, 15:37
Ik denk wanneer je die gitaar van dichtbij bekijkt je wel ziet dat het geen nieuwe is.
Maar je ziet het vaker. Een gitaar was in die tijd een hele uitgave, misschien speelde de man wel eens met het kerkkoor maar veel verder dan de woonkamer kwamen die gitaren vaak niet. En na het spelen doekje erover, in de koffer en onder het bed. Men was er trots en zuinig op.
Het heeft niks te maken met gebruiksvoorwerp, daar was je ook zuinig op.
Mijn vader had een schuur vol met apparatuur maar elke draaisleutel hing te glimmen op zijn eigen plekje. Het woord wegwerpmaatschappij moest nog worden uitgevonden.

Eigenlijk is het helemaal niet fijn om zo'n duur instrument te hebben want wat moet je ermee? Eén van mijn duurste gitaren was een PRS van 2800-2900 euro. Ik vond het helemaal niet leuk om daar live op te spelen, er kon immers van alles mee gebeuren. Hij kon gestolen worden of er kwam een kras op of iemand zou er tegen aan kunnen stoten zodat hij om zou vallen en een headcrack zou hebben. Mij te risicovol. Dus speelde er alleen nog maar thuis op. Leuk zo'n duur ding voor alleen maar thuis... not!

Kim Wilson
20 oktober 2015, 15:40
Crazy money. Stuk hout dat van een bandzaag is komen rollen.
Nee, het is veel meer dan dat. Het is een stuk geschiedenis van een merk met een hoge merkwaarde. Het spreekt tot de verbeelding, er komt een ontzettende berg emotie bij kijken. Dat gaat veel verder dan dat stuk hout.

HaroldA
20 oktober 2015, 15:44
Nee, het is veel meer dan dat. Het is een stuk geschiedenis van een merk met een hoge merkwaarde. Het spreekt tot de verbeelding, er komt een ontzettende berg emotie bij kijken. Dat gaat veel verder dan dat stuk hout.

Ik heb anders opvallend weinig emoties bij dat stuk hout dat van een bandzaag is komen rollen.

Rizz
20 oktober 2015, 16:02
Wat een geld.. voor een stuk hout met staal.. Als het trouwens vakanties zijn zoals vorig jaar, kan het net twee keer.. en nog een weekje pee jaar extra weg. Dan doe ik nog steeds liever die vakanties.. Zuinig zijn op een gitaar lukt me ongeveer 3 maanden. Als de eerste kras erop zit gaat de beer los! :D

barno
20 oktober 2015, 16:05
it's all about schaarste. voor dat geld koop je ook een mooie edelsteen en daar kan je niet eens een liedje op spelen

zjanke
20 oktober 2015, 16:17
Ik zie jullie wel weer na de vakantie, dan ga ik weer lekker verder pielen op mijn london city telecaster. Aan mij niet besteed, veel te veel geld in combinatie met mijn beperkte talent. Vakantievieren ben ik veel beter in :D

Da Vinci
20 oktober 2015, 16:22
Eigenlijk is het helemaal niet fijn om zo'n duur instrument te hebben want wat moet je ermee? Eén van mijn duurste gitaren was een PRS van 2800-2900 euro. Ik vond het helemaal niet leuk om daar live op te spelen, er kon immers van alles mee gebeuren.

Tja, ieder z'n ding maar daar heb ik niet zo'n last van hoor. En als ik zie wat ik op een gemiddeld podium voorbij zie komen geldt dat voor de meeste muzikanten ;-)

terrasbeest
20 oktober 2015, 16:23
Eigenlijk is het helemaal niet fijn om zo'n duur instrument te hebben want wat moet je ermee? Eén van mijn duurste gitaren was een PRS van 2800-2900 euro. Ik vond het helemaal niet leuk om daar live op te spelen, er kon immers van alles mee gebeuren. Hij kon gestolen worden of er kwam een kras op of iemand zou er tegen aan kunnen stoten zodat hij om zou vallen en een headcrack zou hebben. Mij te risicovol. Dus speelde er alleen nog maar thuis op. Leuk zo'n duur ding voor alleen maar thuis... not!

Herken ik. ES-175 van 4000 €.

arjanb01
20 oktober 2015, 16:40
Geen moeite mee heb een gitaar van 1600 en eentje van 2000 nieuwwaarde en ik sta er niet bij stil mits ik zelf maar de kras of deuk erin heb gemaakt doordat ik hem gebruik, anders moet je niet gaan optreden. Duur of goedkope gitaar, hij wordt gebruikt dus blijft hij niet nieuw. M'n luke 2 zit vol barsten, gescheurde lak, hals is helemaal donker van m'n zweet maar onderhoud hem goed, en gaat al meer dan 10 jaar mee en is m'n main gitaar.

macwilliams
20 oktober 2015, 17:06
Soms moet je keuzes maken.


Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

Tupelo
20 oktober 2015, 17:28
Typisch... ik heb juist zoiets van "zo een ding moet je niet kopen vanuit het hart van een muzikant, maar vanuit het hart van een antiquair".
Allemaal leuk en aardig, "je moet erop spelen" prima, ik neem aan dat je dat ook wel wil, maar voorzichtig, en daarna weer fijn veilig met koffer en zooi de vitrine in.
Ik zou me kunnen voorstellen dat ik 'm zou kopen, als ik het geld ervoor had, maar dan als liefhebber van oude spullen, die ook wat gitaar speelt.

mrweird
20 oktober 2015, 17:32
Hmm Harley Benton tele kopen en extra week vakantie bijboeken denk ik... :D

D3nnis
20 oktober 2015, 18:08
Spaarrekening leeg ketsen, gitaar kopen, afrekenen met pin of overschrijving, dat is minder pijnlijk dan contant (echt waar!), wachten tot je salaris er weer is, en dan toch gewoon op vakantie gaan.

jutter
20 oktober 2015, 18:20
Geen moeite mee heb een gitaar van 1600 en eentje van 2000 nieuwwaarde en ik sta er niet bij stil mits ik zelf maar de kras of deuk erin heb gemaakt doordat ik hem gebruik, anders moet je niet gaan optreden. Duur of goedkope gitaar, hij wordt gebruikt dus blijft hij niet nieuw. M'n luke 2 zit vol barsten, gescheurde lak, hals is helemaal donker van m'n zweet maar onderhoud hem goed, en gaat al meer dan 10 jaar mee en is m'n main gitaar.

Maar jij hebt dan ook geld zat! (wanneer ga je ook alweer op vakantie? :D )

Moesjloen
20 oktober 2015, 18:30
Ik vind die koffer eigenlijk mooier dan de gitaar.

arjanb01
20 oktober 2015, 19:39
Maar jij hebt dan ook geld zat! (wanneer ga je ook alweer op vakantie? :D )

In mei als het goed is en ik het met m'n werk kan regelen 😉
Ik zou in ieder geval niet meer dan 2000 voor een gitaar uitgeven oud of nieuw. Bedragen van gitaren waarvoor je een auto of uitbouw van je huisxkan betalen gaan m'n pet te boven🙈
Het moet wel hobby en leuk blijven!

munkie
20 oktober 2015, 19:56
Andere hobby. Een Selmer mark VI tenorsax, de holy Grail, kost 5000 a 7000 euro. Werden in de jaren 50 en 60 gemaakt in kleinere oplagen dan die Fenders. Zoals meestal bij TFOA, fantasieprijzen.

Joost de Ruig
20 oktober 2015, 20:12
Ik weet trouwens niet wat jij aan salaris binnen haalt, of wat voor levensstandaarden jij er op nahoudt, maar ik kan echt niet 15 jaar op vakantie met maar 23k ...

Als beginnend zzp'er (sinds 2,5 jaar) begin ik pas sinds een kort een beetje wat te verdienen. Maar zonder vakantiegeld dus, geen doorbetaling bij ziekte, of pensioenopbouw. Per jaar is het vakantiebudget dus kleiner dan €1500,- en de afgelopen drie jaar ben ik niet op vakantie geweest. Geeft nix, want ik ben trots op wat ik aan het opbouwen ben en er komt vast een dag dat ik mezelf meer salaris geef, dan dat ik terugstop in mijn bedrijfje.

telerocker
20 oktober 2015, 20:19
Als beginnend zzp'er (sinds 2,5 jaar) begin ik pas sinds een kort een beetje wat te verdienen. Maar zonder vakantiegeld dus, geen doorbetaling bij ziekte, of pensioenopbouw. Per jaar is het vakantiebudget dus kleiner dan €1500,- en de afgelopen drie jaar ben ik niet op vakantie geweest. Geeft nix, want ik ben trots op wat ik aan het opbouwen ben en er komt vast een dag dat ik mezelf meer salaris geef, dan dat ik terugstop in mijn bedrijfje.

Er is ook genoeg leuke betaalbare gear.

Joost de Ruig
20 oktober 2015, 20:23
Er is ook genoeg leuke betaalbare gear.

Zeker! Zo had ik vroeger o.a. een Gibson 330 uit 1965 en ben ik nu heel tevreden met mijn Hagstrom Viking.

Mitch
20 oktober 2015, 22:27
Ik heb ze niet geturfd maar volgens mij gingen er meer posts over vakantie :D

Tja, je hebt oud, leuk oud en waardevol oud wegens laag aantal, aansprekend bouwjaar, whatever. Het enige dus waarvoor je de term 'vintage' kan gebruiken en dat is hier wel van toepassing. Een liefhebber van leuk oud laat dit liggen, dit is voor liefhebbers van waardevol oud.
Het zal aan mij liggen, maar hoewel ik Teles serieus leuke gitaren vind zou ik van zijn levensdagen niet zo'n oud kreng willen hebben omdat mijn hekel aan bolle toets en dunne fretjes groter is dan mijn liefde voor een mooie oude solid body.
Dat 'niet gemakkelijk spelen op een dure gitaar' herken ik niet zo. Mijn duurste gitaar, nieuw meer dan een maandsalaris en inderdaad een vakantieloos jaar (of twee, of... nou ja dat ben ik kwijt) heb ik net zo makkelijk meegenomen naar een optreden op het strand als een rookhol en hij is ook wel eens omgevallen. Het is gelukkig een slimmere kop/hals verbinding dan bij Gibson, moet gezegd :listen:

telerocker
20 oktober 2015, 23:50
Ik heb eind jaren negentig een '77 telecaster gehad. Inderdaad, bolle toets, minifrets. Dat ding speelde van geen meter en hij klonk ook niet bijster resonant. Bovendien had ie squeal op het brugelement. Mijn Am. Series tele doet dat allemaal stukken beter. Gelukkig kon ik die oude plank nog voor een goede prijs verkopen.

macwilliams
21 oktober 2015, 08:25
Andere hobby. Een Selmer mark VI tenorsax, de holy Grail, kost 5000 a 7000 euro. Werden in de jaren 50 en 60 gemaakt in kleinere oplagen dan die Fenders. Zoals meestal bij TFOA, fantasieprijzen.
Toch denk ik dat de vraag naar oude gitaren groter is dan naar een saxofoon.



Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

Tupelo
21 oktober 2015, 08:39
Minifrets weet ik niet, maar bolle toets went, ik vind 't best prettig zelfs.
Het doet je gewoon anders spelen dan op een vlakke toets, voor mij automatisch allemaal wat meer traditioneel, twang, blues... vlakke toets neig ik sneller naar powerriffs en rock.

Jan Buurman
21 oktober 2015, 10:45
Daar worden al die vintage gitaren wel door een Boss Ds-1 gestuurd! (Zie laatste stukje film).
Of een andere oranje Boss.. :D

Hahaha.... Inderdaad.
Over rijke en beroemde mensen gesproken, sambora en orianthi die ff gaan shoppen :
http://youtu.be/PBwsV4qlbsM

Kont die 58er Tele ook in voor

Dutch66
21 oktober 2015, 14:29
Jij mijn oog viel ook op een paar andere zaken.... :seriousf:

edje kadetje
21 oktober 2015, 20:43
Het is toch 'die gitaar of wél op vakantie?'

jutter
21 oktober 2015, 20:50
Het is toch 'die gitaar of wél op vakantie?'

Zo, jij hebt goed geslapen! Maar je hebt helemaal gelijk!

FruscianteFan
21 oktober 2015, 21:33
Ik heb eind jaren negentig een '77 telecaster gehad. Inderdaad, bolle toets, minifrets. Dat ding speelde van geen meter en hij klonk ook niet bijster resonant. Bovendien had ie squeal op het brugelement. Mijn Am. Series tele doet dat allemaal stukken beter. Gelukkig kon ik die oude plank nog voor een goede prijs verkopen.

jaren 70'er Fenders staan nu ook niet als supergeweldig bekend.

Joost de Ruig
21 oktober 2015, 21:37
jaren 70'er Fenders staan nu ook niet als supergeweldig bekend.

Helemaal eens. Ik snap ook nix van de enorme bedragen waarvoor die verhandeld worden......

telerocker
21 oktober 2015, 23:23
Goede jaren zestig-Fenders zijn amper nog te koop, want in handen van muzikanten en verzamelaars. Dus is die jaren zeventig-meuk nu de holy vintagegrail. Kwestie van marktwerking. Ze wegen vaak als lood, klinken dikwijls zo dood als een pier, maar af en toe kom je een lichter, resonant, goed bespeelbaar exemplaar tegen. Als je daarvoor de hoofdprijs wilt betalen, ga je gang. Voor 2000-3000 euro is er echt wel wat beters te koop.

Pepe
22 oktober 2015, 00:48
Ik heb een goede '73. Zo goed dat ik mijn '63 Tennessean wat al jaren mijn main guitar was ervoor ruilde. Super licht, beetje mollige neck en klinkt vet en airy tegelijk, ik zou die voor nog geen 10 Customshoppers wegdoen. Het is waar, vanaf 5/76 wordt het langzaam dunner en pinniger en tele brugpups willen nogal eens squealen.
Hetzelfde verhaal geldt voor mijn Gretsch Roc jet. Beetje verguisd wegens de Baldwin years. Fantastisch geluid zit er in dat ding, als de nieuwe Duo Jets zo klonken kocht ik er gelijk eentje.

De seventies Fenders hebben over het algemeen hele goeie necken maar de pickups en tremblock zijn het zwakke punt. Bij mijn 77 strat heb ik de pickups vervangen door Chubtones en de trem door een KGC brass en daar is niks duns en pinnigs aan.

arjanb01
22 oktober 2015, 08:36
Ik zou het erg leuk vinden een 1979er strat te hebben, met rosewood neck, ware het niet dat het of zwaar gemodde dingen zijn of origineel gewoon dun en schel klinken. Ook de neck afmeting kan ik niks mee, gewoon niet fijn.

Da Vinci
23 oktober 2015, 08:57
Of je koopt gewoon een nieuwe Gibson, ben je ook 21K lichter.
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2015/Custom/Peter-Frampton-Phenix-1954-Les-Paul-Custom.aspx

(vind wel dat ze er Ben één moeten geven)

arnoldtims
23 oktober 2015, 13:01
Zo gaat Malmsteen om met zijn oude gitaren.
https://www.youtube.com/watch?v=cQANhRXDDt0

Kim Wilson
23 oktober 2015, 13:22
Ja, Fenders kunnen daar prima tegen. :cooler:

arjanb01
23 oktober 2015, 13:23
Het valt me nog mee dat hij die 54er strat origineel gelaten heeft. Waarschijnlijk heeft hij toch door dat hij ook voor z'n pensioen moet sparen 😂

fred dons
23 oktober 2015, 14:10
daar is hij vrij laat mee begonnen, in het begin heeft hij ook begin 60 en laat 50ties strats "verbeterd" met dimarzio's pups en een scallopped fretboard :(

arjanb01
23 oktober 2015, 14:31
Jezus, wat een randdebiel. Maar ook de manier waarop hij die gitaren op die stapel op de grond kwakt, vind ik te zot voor woorden, het is zelfs niet grappig...🙈

Pepe
23 oktober 2015, 14:35
Tis ook geen drama.
die Audi RS6 die gejat werd en uitgebrand werd teruggevonden... sjeez... half twitter en Facebook maakte zich er boos over. Stuk blik met een hoog prijskaartje, what do you care..

Kim Wilson
23 oktober 2015, 15:05
En die Audi is nu onbruikbaar. Die gitaren krijgen wat butsen of wat lakschade, en in het ergste geval raken ze een beetje ontstemd. Het is niet dat ze er niet tegen kunnen of zo. Ze zijn nog gewoon bespeelbaar.

Erik de Perik
23 oktober 2015, 15:14
Heeft een hoog "kijk mij nou eens" gehalte. Zegt dat het 1 van de eerste 10 Strats is, van toen ze nog niet eens machines hadden bij Fender en kwakt 'm vervolgens op de stapel. Verder ook een stoere vent, zoals hij daar in z'n strakke leren broek rond paradeert, terwijl zijn gouden armbanden rinkelen als hij door zijn lange haren strijkt.

FruscianteFan
23 oktober 2015, 15:32
Heeft een hoog "kijk mij nou eens" gehalte. Zegt dat het 1 van de eerste 10 Strats is, van toen ze nog niet eens machines hadden bij Fender en kwakt 'm vervolgens op de stapel. Verder ook een stoere vent, zoals hij daar in z'n strakke leren broek rond paradeert, terwijl zijn gouden armbanden rinkelen als hij door zijn lange haren strijkt.

no shit sherlock.

Ben geen fan van Malmsteen (überhaupt niet van alles wat erop lijkt) maar die gitaren zijn niet heiliger dan de muziek. Blijven gebruiksvoorwerpen, en zolang je een gitaar modificeert in dienst van de muziek, zie ik het probleem niet.

Agent_Smith
23 oktober 2015, 15:35
What a prick

Ik heb het helemaal afgekeken en dan komen er andere soortgelijke 'rig rundowns' te staan. Die van Vai is vele malen leuker. En ik heb verder niet veel met Vai maar tis tenminste niet zo'n a$$

Erik de Perik
23 oktober 2015, 15:55
no shit sherlock.

Ben geen fan van Malmsteen (überhaupt niet van alles wat erop lijkt) maar die gitaren zijn niet heiliger dan de muziek. Blijven gebruiksvoorwerpen, en zolang je een gitaar modificeert in dienst van de muziek, zie ik het probleem niet.


Dat soort filmpjes worden voor gitaristen gemaakt en YM doet vooral stoer, een timmerman gaat voorzichtiger met zijn gereedschap om. Heeft duidelijk geen respect voor lui die zich niet eens een slagplaat van zo'n vintage gitaar kunnen veroorloven. No shit indeed.

Da Vinci
23 oktober 2015, 16:00
Voglens mij zit die onverschilligheid gewoon in z'n aard en voert hij verder geen toneelstukje om. Ik kon er wel om lachen iig.

Vraag me wel af wat je met 40 (ogenschijnlijk) exact dezelfde gitaren moet. Zou er een hoop weg doen en van de opbrengst een rekje kopen.

arnoldtims
23 oktober 2015, 16:46
Jezus, wat een randdebiel. Maar ook de manier waarop hij die gitaren op die stapel op de grond kwakt, vind ik te zot voor woorden, het is zelfs niet grappig...��

Ik heb ook helemaal niks met Malsteem maar heb hier erg om moeten lachen.

Iedereen doet zo hysterisch over bouwpakket gitaartjes van 50 jaar oud, die echt alleen maar meer waard zijn vanwege de mojo en mensen die zo hysterisch doen over origineel, oud hout enz.
Dan moet ik wel erg lachen als hij er een uit een stapel trekt en hem er vervolgens ook zo weer tussen gooit.
Ik zie dan voor me hoe mensen dit vol afschuw bekijken.

arjanb01
23 oktober 2015, 16:49
Deze vind ik dan wel weer humor:

http://youtu.be/1AX-oobgvS4

Check hoe hij die strat vervolgens op z'n achterbank knikkert 😂

vulvasonic
24 oktober 2015, 02:18
Ik snap het punt nooit zo. Ik heb geen kut te spenderen en dus moet ik schipperen. Nu moet ik zeggen dat ik het geluk heb enorm goede en vrijgevige vrienden over te hebben gehouden aan dit forum - ik dank jullie, jongens! :lovelove:
Maar had ik een jaarsalaris van €2.000.000,- , dan zou ik er geen probleem van maken om €23.000,- uit te geven voor een gitaar waar ik al sinds mijn vroege jeugd van droom. En de leeftijd..., het feit dat zo'n gitaar bij wijze van spreken er bij was toen er zo ontzettend veel historische gebeurtenissen plaatsvonden, gebeurtenissen van vóór mijn geboorte..., dát is mijns inziens wat zo'n gitaar een stukje meerwaarde geeft boven hedendaagse of latere modellen. Ik zou 'm even zo goed met een aardige boog op de bank flikkeren. Kom op zeg, het blijft een Fender en die dingen kunnen tegen een stootje.

Maar qua bespeelbaarheid of klank....., dat ouwe spul is ECHT niet zomaar beter dan nieuw spul. Er werd ook heel anders tegenaan gekeken dan nu. Toen bestonden die elektrische gitaren nog maar net. Letterlijk nog maar een paar jaar. Leo en zijn kornuiten deden er ALLES aan om een zo goed mogelijke gitaar te maken. Maar in het geval van die 58'er hebben we het over 7 jaar (!!!) ervaring. En toen ze met de Stratocaster kwamen (in 1954) lieten ze de Telecaster voor de eerst komende 4 of 5 jaar voor wat het was. Een Telecaster was een Telecaster en die werden gewoon in een fabriek gemaakt waar mensen tegen een lullig loontje iedere dag opnieuw hetzelfde werk stonden te doen (ja, op enkele posten werd er wel eens gerouleerd, om hoofd te bieden aan de saaiheid van het werk). En ja, het eindproduct was doorgaans zeer ok. Maar als je iedere dag het zelfde werk doet raak je er op den duur ook aardig bedreven in. :D
En nu dan? Nu hebben we twee (?) Fender custom shops. Eén van de twee is te vergelijken met de gitaren van vroeger (een GIGANTISCHE fabriek, waarvoor een andere selectieprocedure geldt voor het te gebruiken hout - vroeger was er veel meer hout voorradig, en ofschoon ze niet heel erg bezig waren met het selecteren van uitstekend hout, konden ze bij de aanschaf ervan de echt slechte stukken laten liggen - en verder komt er meen ik iets meer handwerk aan te pas dan de gewone productiemodellen die NIET uit de grote custom shop komen). De tweede custom shop is ook niet al te klein, maar daar lijkt het allemaal serieus een stuk meer op het echte werk. En met het echte werk bedoel ik werk waarin +/- 64 (!!!) jaar ervaring zit. Daar zitten knapen die kennis hebben van alle details die een gitaar beter of slechter kunnen maken. Knapen die precies weten wat ze moeten doen om een gitaar te maken die voor 80% voldoen aan de eisen van de vermogende toekomstig eigenaar (want probeer maar eens een unieke Fender te bestellen die serieus afwijkt van een standaard model - ik noem maar wat dingen: bredere hals, andere mensuur, doorlopende halsconstructie, volledig gespoten hals in twee kleuren met een extra pin stripe....., enfin, je begrijpt de mate van afwijking tov een doodordinaire strat of tele), want je tast diep in de buidel voor een dergelijke gitaar. Leuk voor iemand met een jaarsalaris van (juist) €2.000.000,-

De door ons allen zo geliefde Fred Dons gaf me laatst een meesterlijk goede telecaster, vervaardigd uit allemaal relatief goedkope onderdelen. Ooooooooow, wat een héérlijke plank!!! Licht als een veertje (fijn voor iemand met een slechte rug, zoals ik), een hals (op mijn verzoek), zo dik als een pols, en met de juiste versterker gromt en knauwt ie als Archie Bunker op z'n best, heerlijk fout!
wat ik maar wil zeggen is..... hoe komt die Richie Sambora toch altijd aan al die lekkere wijven?!?! :eek:

macwilliams
24 oktober 2015, 08:15
Ik....kut.... en die dingen kunnen tegen een stootje.... selectieprocedure...lekkere wijven?!?! :eek:

Heb even moeten inkorten maar de strekking blijft hetzelfde.


Ik zou 'm roosteren. Hoef je ook niet meer bang zijn dat er een kras op de lak komt.

terrasbeest
24 oktober 2015, 10:36
Malmsteen, wat een held !!!!!! Gelukkig blijft hij bescheiden ondanks al zijn talent .

Hotpepper01
24 oktober 2015, 10:49
Deze vind ik dan wel weer humor:

http://youtu.be/1AX-oobgvS4

Check hoe hij die strat vervolgens op z'n achterbank knikkert ��


Was toch alleen de lege koffer die gegooid werd. De chauffeur had de strat er al ingelegd.....

D3nnis
24 oktober 2015, 11:22
Ben geen fan van Malmsteen

Ik ook niet.
Ik houd niet echt van zijn muziek (op een paar nummers na), ook niet van de arrogantie die hij (vaak) uitstraalt, en al helemaal niet van zijn gitaargeluid (maar dat zegt niet zo veel, er zijn ook mensen die Brian May zijn geluid mooi vinden, dus zijn er ook vast liefhebbers van malmsteen zijn geluid)
Maar toch wou ik dat ik de helft kon van wat hij kan...