PDA

View Full Version : Last van zingende snaren, maar alles klopt! Denk ik...



SNiXMusic
20 oktober 2015, 10:17
Hee goedemorgen.
Even wat expertise nodig:
Mijn gitaar loopt aan. De hoogste 3 snaren, vanaf de 12de fret. Hals relief is bijna 0,3mm, aktie is 2mm, radius zo rond de 16inch (compound) en alle frets zijn exact even hoog. Hogere aktie speelt niet meer zo lekker, en hals nog holler lijkt me ook niet de bedoeling. Op de headstock zitten geen stringtrees, want de open snaren lopen niet aan, dat klinkt allemaal prima. Of hebben stringtrees ook effect als je hoger op de hals zit? Wat kan het zijn??

jutter
20 oktober 2015, 10:20
Hoek van de hals t.o.v. de body (shim)?

barno
20 oktober 2015, 10:41
hoge frets lopen aan: hals moet boller (rechter, minder hol dus)

SNiXMusic
20 oktober 2015, 10:54
Juist niet toch?? Hoe kan het dan minder aanlopen?

NRJay
20 oktober 2015, 10:59
Dit had ik laatst ook, exact hetzelfde.
Dit was mijn oplossing:
(I know, crappy kwaliteit, maar nog nèt leesbaar)

http://i57.tinypic.com/1z56f7k.jpg

Om samen te vatten, als je frets aanlopen is je actie toch te laag voor de hogere frets.
Brug hoger schroeven in kleine stukjes tot je hogere frets goed spelen zonder buzz.
Dan je neck rechter zetten met de trussrod, dus deze vaster aandraaien tot de relief goed is.

Hierna zou je gitaar ideaal moeten spelen. Is je actie dan nog te hoog, dan lijkt me dat je nut ook te hoog staat.

jutter
20 oktober 2015, 11:00
Bijna 0.3 reliëf is juist erg netjes. Ik begrijp barno zijn redenatie ook niet.

Tabula Rasa
20 oktober 2015, 11:05
Wel wat Barno zegt. Heb net via FB een hele uitleg gepost, helaas werkt knippen en plakken niet lekker, maar de pen moet strakker, brug eventueel iets omhoog tegen te lage actie door trussrod verstelling, of eventueel shim aan het einde van de pocket.

SNiXMusic
20 oktober 2015, 14:23
Thanks, people. De hals heeft nu een reliëf van 0,2mm. Het is wat minder buzz, maar nog niet weg. Actie is 2mm. Hals nog vlakker?

barno
20 oktober 2015, 16:00
Thanks, people. De hals heeft nu een reliëf van 0,2mm. Het is wat minder buzz, maar nog niet weg. Actie is 2mm. Hals nog vlakker?

in principe kan een hals kaarsrecht worden gezet, maar dan moet het fretwerk wel heel goed zijn.

SNiXMusic
20 oktober 2015, 16:01
VoxHumana hals is het.

NRJay
21 oktober 2015, 10:00
Thanks, people. De hals heeft nu een reliëf van 0,2mm. Het is wat minder buzz, maar nog niet weg. Actie is 2mm. Hals nog vlakker?

Brug hoger zetten tot de buzz weg is of aanvaardbaar is, en dan de nek rechter zetten.
Mijn ervaring leert dat je niet teveel moet meten, het moet goed voelen.
Niks is perfect, je vox humana nek ook niet, dus moet je geen perfecte afmetingen gaan verwachten...

Als het goed voelt is het goed!

jutter
21 oktober 2015, 10:31
Is het een strat?

RS-Rik
21 oktober 2015, 12:06
Als het echt niet lukt zou ik naar Vox Humana gaan. Dat zijn in mijn ervaring behulpzame lui en voor zover ik kan beoordelen ook zeer vakkundig. Of het hun hals is betwijfel ik, ik zou de oorzaak eerder zoeken bij de gebruiker ;)

Orpheo
21 oktober 2015, 14:11
hoe weet je dat de frets allemaal even hoog zijn? Een straight edge vertelt niet het hele verhaal. Ik zou met de fretrocker eroverheen gaan en dan kijken of alles werkelijk wel goed is. Zo niet? vlakken, crownen, polijsten. Is 't wel ok, is Barno's suggestie een goeie. Ik kan 't niet zo makkelijk uitleggen; heb wel gemerkt dat het probleem 'm daar in kan zitten.

voor mij is een beetje de stelregel: aanlopen bij begin van de hals: topkam. Aanlopen eind: hals boller. Aanlopen in mid: hals holler.

Grofweg.

oigun
21 oktober 2015, 23:01
Hals rechter actie omhoog, 2mm voor hoge e is aan de hoge kant (1.25/1.5mm moet toch wel kunnen anders is er iets met het fretwerk niet ok)voor lage E wel aanvaardbaar. Meeste kant en klare halzen kunnen wel een vlak/crown beurtje gebruiken, geen idee of dat bij de Vox Humana halzen al gebeurd is.

SNiXMusic
22 oktober 2015, 08:00
Hals is vrij nieuw. Op maat laten maken. Heb met fretrocker gekeken en de frets staan allen op gelijke hoogte. Hals staat nu een stuk rechter. Gaat stuk beter inderdaad.

Tabula Rasa
22 oktober 2015, 08:41
Hals is vrij nieuw. Op maat laten maken. Heb met fretrocker gekeken en de frets staan allen op gelijke hoogte. Hals staat nu een stuk rechter. Gaat stuk beter inderdaad.
Precies. Er wordt te vaak geroepen "losser", maar het gaat echt om de plek waar de buzz ontstaat. Soms losser, soms strakker, soms, bij eerste fret de topkam en soms de halshoek.

Javaca
23 oktober 2015, 09:21
Hoe is het verloop van de compound?

Er zijn veel 10"-16" halzen, maar dat werkt niet goed. De Compound is afhankelijk van de snaarspreiding op de nut en de brug. 10"-14,5" klopt meestal een stuk beter, groter maakt dat de snaren aanlopen op de hoogste frets, omdat de toets daar te vlak wordt.

Tabula Rasa
23 oktober 2015, 10:41
De hogere frets buigen dan minder weg van de snaren, maar in theorie zou je zelfs snaren moeten kunnen spannen op een pylon. Denk dat de radius van de brug ook exact moet kloppen in het verlengde van de compound radius.

jutter
25 oktober 2015, 09:06
Dit had ik laatst ook, exact hetzelfde.
Dit was mijn oplossing:
(I know, crappy kwaliteit, maar nog nèt leesbaar)

http://i57.tinypic.com/1z56f7k.jpg

Om samen te vatten, als je frets aanlopen is je actie toch te laag voor de hogere frets.
Brug hoger schroeven in kleine stukjes tot je hogere frets goed spelen zonder buzz.
Dan je neck rechter zetten met de trussrod, dus deze vaster aandraaien tot de relief goed is.

Hierna zou je gitaar ideaal moeten spelen. Is je actie dan nog te hoog, dan lijkt me dat je nut ook te hoog staat.

Dit laat mij toch niet los. Als je je brug omhoog zet wordt de actie automatisch ook hoger (gemeten op de 17 fret) Dus zal je de actie moeten verlagen met de brugzadels. Dan ben je toch 0,00 opgeschoten?

D3nnis
25 oktober 2015, 09:18
Lijkt mij ook. Brug omhoog zetten en vervolgens de neck rechter stellen met de trussrod is vreemd; ik zou zeggen dat een goed gestelde neck sowieso de basis is, dus die had al goed moeten staan eerder in het verhaal.

Marcel2
25 oktober 2015, 11:01
Dit laat mij toch niet los. Als je je brug omhoog zet wordt de actie automatisch ook hoger (gemeten op de 17 fret) Dus zal je de actie moeten verlagen met de brugzadels. Dan ben je toch 0,00 opgeschoten?

Je verlaagt je actie door de hals rechter te zetten.
Dus je verhoogt de actie inderdaad door de brug(zadels) hoger te zetten en verlaagt de actie door de hals rechter te zetten.
Qua actie is het resultaat dan inderdaad 0,00.
Je bent alleen wel de fret buzz kwijt.
En dat was precies de bedoeling

barno
25 oktober 2015, 11:55
Je verlaagt je actie door de hals rechter te zetten.
Dus je verhoogt de actie inderdaad door de brug(zadels) hoger te zetten en verlaagt de actie door de hals rechter te zetten.
Qua actie is het resultaat dan inderdaad 0,00.
Je bent alleen wel de fret buzz kwijt.
En dat was precies de bedoeling

precies!

de invloed van de truss rod op de actie is groter dan men vaak denkt.

D3nnis
25 oktober 2015, 12:46
Ja natuurlijk maar dit verhaal impliceert dat je de trussrod gebruikt om de aktie te regelen, en dat is toch eigenlijk niet de manier?

Marcel2
25 oktober 2015, 13:00
Nee, je gebruikt de truss rod om de fret buzz te verhelpen door de hals rechter te zetten.
Omdat je door de hals rechter te zetten de actie verlaagt moet je je brugzadels weer wat hoger zetten.
De actie is dan per saldo hetzelfde gebleven, maar de fret buzz is verdwenen.

SNiXMusic
25 oktober 2015, 13:58
De hals heeft nu een reliëf van 0,15mm. Gemeten onder de lage E op de 8ste fret. Met de eerste en de laatste fret ingedrukt. Hals is compound 12-16inch. Actie is nu 2,2 - 2mm van E naar e op 12de fret en iets hoger op 17de. De hoge e zingt nog heel iets, als ik hem ingedrukt op de 12de positie aan sla. Het is dus al beter, maar een lagere actie zou wenselijk zijn. Nu misschien de hals te vlak dan? Of ben ik nu gewoon aan het zeuren :-)

barno
25 oktober 2015, 14:12
je moet eigenlijk eerst de frets secuur checken met een fretrocker. Als er daar een fretje niet helemaal level staat, kan je doorgaan met afstellen tot forever. Als ie enkel buzzt op de octaaf en hoger niet, is fretwerk to blame