PDA

View Full Version : Gestabiliseerde voeding vs RC afvlakking



cmug
19 oktober 2015, 20:17
De klassieke buizen gitaar amp heeft altijd een voeding die een beetje gestabiliseerd is met 1 condensatoren en 1 smoorspoel en dan verder RC stabilisatie.
Tegenwoordig is met paar extra halfgeleiders eenvoudig een gestabiliseerde voeding te maken.
Een gestabiliseerde voeding in een buizen gitaar versterker heb ik nog niet gezien. Wat is de reden ? Klinkt een gestabiliseerde voeding niet ?
In de dure Hifi buizen versterkers is naast betere component keuze ook vaak een gestabiliseerde voeding onderdeel van de verbeteringen.

nico verduin
19 oktober 2015, 20:24
Heel simpele reden is...... Geld.... Waarom zou je een dure voeding bouwen als het niet nodig is. Als de rimpel op de DC lijn zo klein is geworden dat het vrijwel niet te horen is..... Als de Push Pull mits goed gematched of gematched-geregeld is en de brom vrijwel weg is, waarom meer kosten maken.....
OF de voeding nu 420 of 430V geeft, dat gaat geen verschil maken als de buizen zelf al van uiteenlopende kwaliteit zijn. Zit je je best te doen om een prachtige gestabiliseerde voeding te maken, wordt dat effect grotendeels teniet gedaan doordat je er net een ander setje buizen in gedaan. Zelfde merk, zelfde type maar andere metingen....

cmug
19 oktober 2015, 21:18
Bedankt voor je snelle antwoord Nico.
Dat kostprijs een belangrijk aspect was dacht ik al. Ben nu even aan het rekenen gegaan. Een leeg stabilisatie printje op de ebay was nog wel redelijke prijs (10,-), maar toen ik de componenten erbij zocht viel mij op dat die wel erg duur waren . Alleen de 3 halfgeleiders samen bijna zijn al bijna 20,- . Wordt allemaal erg veel duurder als de print af is.
Wat je zegt klopt, voor brom of ruis zie ik het nut niet. Een paar procent spanningsverschil is niet relevant. De eindbuizen bepalen veel meer wat de spanningsval gaat worden.
In High-fidelity audio ben ik overigens tegenstander van gestabiliseerde voeding. Mijn ervaring is dat ze minder klinken t.o.v. een gewone weerstand-condensator afvlakking. Maar de regels voor hifi zijn anders dan bij een gitaar amp. Al heeft dat m.i. vooral te maken met klippen. Voor de rest zie ik vooral veel overlap met goede audio en goede gitaar amp.

Plant
19 oktober 2015, 23:02
Dat kostprijs een belangrijk aspect was dacht ik al. Ben nu even aan het rekenen gegaan. Een leeg stabilisatie printje op de ebay was nog wel redelijke prijs (10,-), maar toen ik de componenten erbij zocht viel mij op dat die wel erg duur waren . Alleen de 3 halfgeleiders samen bijna zijn al bijna 20,- . Wordt allemaal erg veel duurder als de print af is.

Als je als fabrikant tienduizenden of meer van die printjes / componenten afneemt hangt er een heel ander prijskaartje aan dan wat je nu schetst. Tegelijk wordt er bij die aantallen naar iedere cent die kan worden bespaard gekeken.

fredjuh
20 oktober 2015, 17:07
1. De wereld van gitaarversterkers is vrij conservatief en leunt dus op oude techniek.
2. Kosten (Nico)
3. Dat stabiliseren kost je spanning en dus vermogen. Dus moet je je stabilisator koelen (kosten) en je versterker levert minder vermogen.
4. Hoe simpeler het circuit, hoe betrouwbaarder. Dit geldt al helemaal voor voedingen van buizenversterkers die flink wat te verduren hebben omdat de eindtrap overstuurd wordt.
5. De klank gaat er waarschijnlijk niet veel op vooruit, en waarschijnlijk achteruit. Voedingen met buizengelijkrichters zijn geliefd onder gitaristen en zijn het tegenovergestelde van gestabiliseerd.

Dirk_Hendrik
20 oktober 2015, 20:03
Als je als fabrikant tienduizenden of meer van die printjes / componenten afneemt hangt er een heel ander prijskaartje aan dan wat je nu schetst. Tegelijk wordt er bij die aantallen naar iedere cent die kan worden bespaard gekeken.

En terecht. Al die enkele centen tikken stevig door. Leuker is overigens om bij de grote leveranciers in de "custom" mode te duiken en dus niet van hun online geboden staffelkortingen uit te gaan maar even te gaan "babbelen".

Geheel onverwacht bleek ik, toen ik voor het eerst aan dat soort inkoopcalculaties begon, eigenlijk best veel lol in dat soort werk te hebben. Met een half uurtje "matten" je dagloon terugverdienen of bij nieuwe productieruns van oude (niet eigen) ontwerpen de marge even procenten omhoog krikken door kritisch in te kopen.

Of, zoals een leverancier zei: "De componentenmarkt is bijzonder grillig". Da's inderdaad waar en daar kun je goed door het schip in gaan.... of er dito voordeel uit halen. :soinnocent: