View Full Version : Te harde metalband van podium gehaald in Hilversum
showband
19 oktober 2015, 16:11
http://m.dichtbij.nl/t-gooi/artikel/4170850/-
Te harde metalband van podium gehaald in Hilversum
De eerste editie van metalfestival Krachtstroom bracht zondag een paar van de luidste bands van Europa naar De Vorstin. In het geval van het Groningse Herder was het volume zelfs iets te hard voor Hilversum. De 'sludge- en doommachine' moest na 22 minuten door beveiliging van het podium worden gehaald.
Het optreden zou eigenlijk drie kwartier duren, maar de Groningers deden hun reputatie 'Herder is harder' iets te veel eer aan. Na waarschuwing van de organisatie bleef het aantal decibels boven de norm van 103 decibel. Volgens Herder was dat voor de geluidsmensen reden om de politie in te schakelen. De mannen van Herder zijn onder begeleiding uit het pand gezet, maar de Vorstin ontkent dat hierbij de politie is ingezet. Ook de politie weet van niks."
HaroldA
19 oktober 2015, 16:31
:crazyhappy:
Had het al van Marc gehoord; wat een aanstellers daar bij De Vorstin.
Joost de Ruig
19 oktober 2015, 17:54
Is het stoer om je niet aan de regels van de organisatie te houden? Tuurlijk, Metal vraagt om enig volume, maar een organisatie moet ook rekening houden met o.a. het volume en moet wat mij betreft een limiet aan bands kunnen opleggen. Als band bepaal je toch niet hoe lang en hoe hard je speelt? Ik snap de provocatie niet als je al gewaarschuwd bent.
Plant
19 oktober 2015, 18:26
Je kunt je afvragen waarom het zo hard moet. Gezond voor de toehoorders is het niet. Je brengt een deel van je publiek een permanente gehoorbeschadiging toe en het andere deel staat de hele avond met doppen in. Wat heeft het dan voor nut?
mattihafler
19 oktober 2015, 18:41
Ik was er bij... (wij speelden zelf ook).. En zo hard stond t niet.
T wordt vooral allemaal beetje uit verband getrokken heb ik t idee..
Wel goeie publiciteit zo!
Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
arjanb01
19 oktober 2015, 19:10
Welke debiele band speelt 105 db hard!
Stelletje prutsers, een metalband hoeft niet zo hard. Dream theatre speelt ook niet hard en die hebben perfect geluid.
Een band die hard speelt heeft wat te verbloemen. En terecht dat ze van de bühne afgehaald werden.
mattihafler
19 oktober 2015, 19:13
Dream theater in vergelijk met Herder.... Uhm... Nee, dat kan toch echt niet..kun je net zo goed n vergelijk trekken met Lee Towers..
hefke
19 oktober 2015, 19:33
Een band die hard speelt heeft wat te verbloemen.
Nou, AC/DC een aantal jaar geleden in Rotterdam was ook loeihard. Wat hebben die te verbergen?
Stond toen vooraan zonder oordoppen (had ze in de auto laten liggen). Dagenlang oorsuizen gehad en een gehoorbeschadiging aan over gehouden. Stom, ik weet het.
arjanb01
19 oktober 2015, 19:39
We spelen in januari in Paradiso tijdens de clash of the coverbands, zonder in ears, ouderwets met Floor monitors, echt wel dat ik m'n filters in doe!
raabje
19 oktober 2015, 20:10
Ik snap het niet helemaal denk ik, stond de PA op te hard, of stonden versterkers op het podium te hard. Lijkt me het laatste, PA kan de geluidsman toch zelf zachter zetten?
arjanb01
19 oktober 2015, 20:15
Je kunt wel nagaan dat het op het podium te hard ging, anders hadden ze de geluidsman wel de zaal uitgezet 😉
mattihafler
19 oktober 2015, 20:41
De PA stond (met uitzondering van de zang) helemaal uit...
Dutch66
19 oktober 2015, 20:46
Sorry wat zeg je?
Plant
19 oktober 2015, 23:13
De mannen van Herder zijn onder begeleiding uit het pand gezet, maar de Vorstin ontkent dat hierbij de politie is ingezet. Ook de politie weet van niks.
Als dit waar is...
T wordt vooral allemaal beetje uit verband getrokken heb ik t idee..
Wel goeie publiciteit zo!
... dan vermoed ik ook dat het idd een publiciteitsstunt is. Wel jammer dan de aanwezige fans maar 22 minuten i.p.v. 3 kwartier waar voor hun geld krijgen.
Neemt niet weg dat het onnodig hard is.
HaroldA
20 oktober 2015, 00:26
Het was de drummer die volgens de organisatie te hard ging, niet de versterkers.
@Matti, was er voldoende demping achter het podium? Of was er een holle ruimte wat de boel extra versterkte?
NLF
20 oktober 2015, 00:29
Manowar Manowar living on the road
When we're in town speakers explode
We don't attract wimps 'cause we're too loud
Just true metal people that's Manowar's crowd
https://www.youtube.com/watch?v=MMnHBw5GJ50
Thiez
20 oktober 2015, 07:22
Precies, als ik het lees gaat het om de drummer, die kun je niet zachter zetten. Dat is zijn manier van spelen. Gitaristen hebben het geluk dat er nog zo een mooie zwarte doos tussen de gitaar en de speakers zit die je zachter kunt zetten. Een drummer kan niet even zachter gaan slaan, zeker niet als hij in de adrenaline van optreden zit.
Idd manowar is hard, stond met oordoppen in een goede 500m van het podium en nog was het snoei hard. Maar goed, dat willen ze ook graag uitstralen.
Joost de Ruig
20 oktober 2015, 12:25
Precies, als ik het lees gaat het om de drummer, die kun je niet zachter zetten. Een drummer kan niet even zachter gaan slaan, zeker niet als hij in de adrenaline van optreden zit.
Onzin, tuurlijk kan een drummer zachter spelen, maar dat moet hij wel willen en dan gewoon ook doen. Als adrenaline de drijfveer was, dan werden live veel nummers ook te snel gespeeld, maar daarin kunnen wij muzikanten ons toch ook inhouden.
HaroldA
20 oktober 2015, 12:28
Onzin, tuurlijk kan een drummer zachter spelen, maar dat moet hij wel willen en dan gewoon ook doen. Als adrenaline de drijfveer was, dan werden live veel nummers ook te snel gespeeld, maar daarin kunnen wij muzikanten ons toch ook inhouden.
Nee, die drummer kan niet zachter spelen, net als dat ik ook met een bepaalde hardheid mijn snaren aansla. Dat doe ik al jaren, en kan ik echt niet afleren omdat iemand er iets van zegt.
showband
20 oktober 2015, 12:38
Joh, als er bands zijn die zo hard willen spelen vind ik dat prima.
Gewoon niet programmeren in zalen
Dit schijnt de repeteersetup te zijn volgens hun facebook
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10996100_962765873774738_2743770481265788579_n.jpg ?oh=77a278d3a418d234a308f450e2c3317c&oe=56BBF3DA
arjanb01
20 oktober 2015, 12:42
Als dit waar is...
... dan vermoed ik ook dat het idd een publiciteitsstunt is. Wel jammer dan de aanwezige fans maar 22 minuten i.p.v. 3 kwartier waar voor hun geld krijgen.
Neemt niet weg dat het onnodig hard is.
Publiek ??? Er stond anderhalve man en een paardekop dus voor het geld hoefde de organisatie het niet te doen, optiefefen met zo'n waardeloze band.
En als gitarist te hard aanslaan dan zou ik terug naar gitaarles gaan om te leren hoe je kan variëren in aanslag kracht, dynamiek heet zo iets.
HaroldA
20 oktober 2015, 13:01
Publiek ??? Er stond anderhalve man en een paardekop dus voor het geld hoefde de organisatie het niet te doen, optiefefen met zo'n waardeloze band.
@Matti, hoeveel man was er?
En als gitarist te hard aanslaan dan zou ik terug naar gitaarles gaan om te leren hoe je kan variëren in aanslag kracht, dynamiek heet zo iets.
Jij varieert dan dus met zacht en zacht? En doe je dat ook in de doom/sludge-hoek?
arjanb01
20 oktober 2015, 13:03
Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat als je melodieuze metal speelt, je echt wel dynamiek gebruikt.
HaroldA
20 oktober 2015, 13:07
Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat als je melodieuze metal speelt, je echt wel dynamiek gebruikt.
Herder speelt geen "melodieuze metal", maar meedogenloze, kneiterharde doom/sludge. Leg eens uit wat finesse daarmee te maken heeft?
Overigens is Herder een grote naam in die hoek, ik hoorde dat ze zelfs op 538 gedraaid werden vandaag ;)
arjanb01
20 oktober 2015, 13:12
Herder speelt geen "melodieuze metal", maar meedogenloze, kneiterharde doom/sludge. Leg eens uit wat finesse daarmee te maken heeft?
Overigens is Herder een grote naam in die hoek, ik hoorde dat ze zelfs op 538 gedraaid werden vandaag ;)
Naja, als dat top is dan ligt het aan mij. Aan de filmpjes te horen, vond ik het niet best, maar misschien hoort doom en sludge zo te worden gespeeld, ik zal wel een ouwe lul worden 😉
HaroldA
20 oktober 2015, 13:14
Naja, als dat top is dan ligt het aan mij. Aan de filmpjes te horen, vond ik het niet best, maar misschien hoort doom en sludge zo te worden gespeeld, ik zal wel een ouwe lul worden
https://www.youtube.com/watch?v=NfUyrhqCYvA
Dit moet gewoon hard gespeeld worden, anders mist het alle inhoud. En het is gvd zo lekker lomp :ok:
Kim Wilson
20 oktober 2015, 13:25
Tja... Je kunt ook headbangen naast een langsdenderende intercity. Dat gaat ook hard....
HaroldA
20 oktober 2015, 13:29
Tja... Je kunt ook headbangen naast een langsdenderende intercity. Dat gaat ook hard....
Het is niet nodig om iemand's smaak te beledigen.
Kim Wilson
20 oktober 2015, 13:31
Whaha, ik maak een grapje gek! :D
mattihafler
20 oktober 2015, 14:03
@Matti, was er voldoende demping achter het podium? Of was er een holle ruimte wat de boel extra versterkte?
Standaard n gordijntje geloof ik.
HaroldA
20 oktober 2015, 14:37
Standaard n gordijntje geloof ik.
En daar achter dus gewoon een holle ruimte? Ten minste, dat is wat ik aan foto's op Internet zie ...
Tsja.
showband
20 oktober 2015, 14:37
Dit moet gewoon hard gespeeld worden, anders mist het alle inhoud. :ok:
Dit zou zomaar een slogan voor de komende verkiezingen kunnen worden. ;)
Harald
20 oktober 2015, 14:48
Dit moet gewoon hard gespeeld worden, anders mist het alle inhoud. En het is gvd zo lekker lomp :ok:
Ah, de inhoud wordt in de versterkers toegevoegd. Lomp, fair enough, maar echt veel gebeurt er nu ook weer niet... verdwijnt die inhoud dan tussen de opname en het thuis afspelen weer, of zo? Ze spelen het verder wel netjes, wat dat betreft mist het zelfs alle rauwe randjes... Maar, op inhoud kan ik ze weinig punten geven.
Dan is zoiets als Song X van Pat Metheny en Ornette Coleman toch echt wel stukken subversiever en stoerder. Of Requiem van King Crimson.
https://www.youtube.com/watch?v=d66Ytt2g7ns
Joh, als er bands zijn die zo hard willen spelen vind ik dat prima.
Gewoon niet programmeren in zalen
Dit schijnt de repeteersetup te zijn volgens hun facebook
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10996100_962765873774738_2743770481265788579_n.jpg ?oh=77a278d3a418d234a308f450e2c3317c&oe=56BBF3DAFijn, kan je consequent twee repetitieblokken boeken in de oefenruimte. Waarvan anderhalf voor het op en afbouwen... En dan klinkt het alsof er gewoon 3 fuzzen met maximale gain in serie geschakeld staan, over alles behalve zang en drums. Het auditieve equivalent van een patatje oorlog, en alle andere voorradige sauzen, zonder de patat, goed door elkaar geroerd.
Ze zijn blijkbaar iig niet bang voor een hernia.
Kim Wilson
20 oktober 2015, 14:50
Ik zie ook wel waarom die drummer zo ongelooflijk hard moet meppen, trouwens.
HaroldA
20 oktober 2015, 14:53
Fijn, kan je consequent twee repetitieblokken boeken in de oefenruimte. Waarvan anderhalf voor het op en afbouwen...
Volgens mij is dat hun eigen ruimte, en staan die spullen daar altijd.
showband
20 oktober 2015, 15:21
Volgens mij is dat hun eigen ruimte, en staan die spullen daar altijd.
En ik denk dat ze daar geen last hebben van muizen of ander gedierte.
Die gaan wel een stukkie verderop wonen... :airguitar:
Thiez
20 oktober 2015, 15:23
Ongeacht of een band hard of zacht zou moeten spelen, vind ik het wel een beetje de fout ook van organisatie hoor... Je organiseert een metalfestival of je doet het niet... Beetje als een punkfestival organiseren en vragen of ze met wat meer dynamiek kunnen spelen.
En al die miepers hier die zeggen dat ze zachter moeten spelen, dat kan vast wel inderdaad maar wat HaroldA zegt hoort het wel een beetje bij de muziek en bij de live ervaring. Als ze concerten op huiskamer volume gaan doen, dan haak ik af. Dan mis ik gewoon de helft van de beleving.
Daarnaast ga je bijvoorbeeld motorhead ook niet vragen of het wat zachter kan. Of voor de oude zakken hier, ik geloof niet dat jimmy hendrix of ritchie blackmore zou luisteren als je deze vraag stelde.
Maar goed, het wordt weer een geweldige gitaarnet discussie m.b.t. persoonlijke mening en smaak. Ik heb een vermoeden dat hier geen gezamelijke overeenkomst uit gaat komen...
arjanb01
20 oktober 2015, 15:28
Gewoon dit soort bands niet meer boeken, stoppen ze vanzelf en als je dit soort metal wil horen cd'tje kopen en de installatie op 12 zetten.
Ik vraag me trouwens af of die gasten van herder filters in hebben, of dat ze inmiddels doof zijn. Wat een idioten zeg😂
Of hebben ze werk waar ze geen gehoor bij nodig hebben? 😉
HaroldA
20 oktober 2015, 15:31
Gewoon dit soort bands niet meer boeken, stoppen ze vanzelf en als je dit soort metal wil horen cd'tje kopen en de installatie op 12 zetten.
Ik vraag me trouwens af of die gasten van herder filters in hebben, of dat ze inmiddels doof zijn. Wat een idioten zeg
Of hebben ze werk waar ze geen gehoor bij nodig hebben?
Zucht. Jij bent echt oud, of speel je in een coverband? (of beide? ;))
Maar goed, het wordt weer een geweldige gitaarnet discussie m.b.t. persoonlijke mening en smaak. Ik heb een vermoeden dat hier geen gezamelijke overeenkomst uit gaat komen...
Dat.
Pepe
20 oktober 2015, 15:33
Het klinkt als een Boss metalzone. Maar ik speel het ook zacht af.
Thiez
20 oktober 2015, 15:35
Gewoon dit soort bands niet meer boeken, stoppen ze vanzelf.
Dat hoop ik ook met veel andere bands, maar om de een of andere reden heb je verschillend publiek die verschillende dingen wel en niet leuk en erg vinden. Dat noemen ze smaak ofzoiets....
HaroldA
20 oktober 2015, 15:36
Het klinkt als een Boss metalzone. Maar ik speel het ook zacht af.
Sterker nog, het is een POD op de opnames ;) Zulke gave versterkers en dan digitaal moeten gaan bij opnames ...
Kim Wilson
20 oktober 2015, 15:36
... Ik heb een vermoeden dat hier geen gezamelijke overeenkomst uit gaat komen...
Dat hoeft toch ook niet? :)
Wat je zegt ben ik het deels wel mee eens, maar er zit nog wel wat tussen huiskamerniveau en ontstellend hard. Als je gewoon een flink aantal dB's omlaag gaat en iedereen doet z'n doppen uit, klinkt het nog steeds hard, maar kun je ook misschien nog een paar woorden wisselen met degene waar je mee naar het concert bent. Ik ben een paar keer in de HMH geweest waar ik een prima live beleving had, maar toch op een redelijk volume. En ik ben ook weleens weggelopen tijdens een bluesfestival toen ze meenden dat Walter Trout op 11 moest. Toen werd het één brij waar ik geen definitie meer kon ontdekken. Of bij Di-rect, waar ik de zang niet meer van de rest kon onderscheiden.
Want dat merk ik ook. Als het te hard gaat, kun je alles niet meer goed onderscheiden, alsof je oren boven een bepaald niveau verzadigd raken en alles gaat blurren of zo. Dan kun je de boel naar mijn mening beter een beetje minder hard laten knallen, zodat je zonder doppen ook nog hoort wat er gespeeld wordt. Want het is jammer als die muzikanten een strak stukje muziek laten horen maar dat je door het volume geen solo kunt horen.
showband
20 oktober 2015, 16:55
misschien tijd voor een enquete. Ik open er een.
HaroldA
20 oktober 2015, 17:01
misschien tijd voor een enquete. Ik open er een.
Om te vragen of het tijd is voor een enquête? ;)
Harald
20 oktober 2015, 17:09
Sterker nog, het is een POD op de opnames ;) Zulke gave versterkers en dan digitaal moeten gaan bij opnames ...Scheelt bij live gigs ook een hernia. Los nog van het feit dat die backline op de meeste kroegpodia simpelweg niet past, tenzij je de drummer pal voor de amps zet.
Als ze dat doen snap ik wel dat hij na 3 gigs en repetities alleen nog snoeihard kan slaan :(
D3nnis
20 oktober 2015, 17:42
Dat doet er niet zo toe.
Ik ben ook oud, dik zelfs, en coverbandgitarist, en ik stem voor hard meppende drummers.
Noteer omdat het praktisch is maar wel omdat het de sound ten goede komt vind ik.
Ligt niet eens aan het volume op het moment zelf, neem het maar eens op.
Laatst nog een keer met zo'n aaiert gespeeld, das niks, tenzij high tea bandje of zo.
Kan een aaiert nog steeds supergoed spelen, maar het blijft klinken als een aaiert.
arjanb01
20 oktober 2015, 18:31
Het moet nooit snoeihard, maar als ik de instrumenten en zang niet meer kan onderscheiden is het voor mij klaar. Smaak of niet, het zijn gewoon randdebielen die lopen te hakken en heeft niks met goed muziek maken te maken.
Moesjloen
20 oktober 2015, 18:48
Het is met versterkers net als met auto's, waarom modellen ontwerpen en bouwen die 250 km/h halen als de maximum snelheid in de meeste landen toch op 130 km/h ligt of lager???
Bovendien is het volgens mij technisch wel mogelijk om op het versterkte zaalgeluid een begrenzing te zetten die de boel uitschakelt als de dB limiet overschreden wordt.
Als blijkt dat de oorzaak ligt bij de onversterkte drummer dan plaats ik mijn vraagtekens bij de locatiekeuze/-indeling van de organisatie.
Cageman
20 oktober 2015, 18:57
Het is met versterkers net als met auto's, waarom modellen ontwerpen en bouwen die 250 km/h halen als de maximum snelheid in de meeste landen toch op 130 km/h ligt of lager???
Bovendien is het volgens mij technisch wel mogelijk om op het versterkte zaalgeluid een begrenzing te zetten die de boel uitschakelt als de dB limiet overschreden wordt.
Als blijkt dat de oorzaak ligt bij de onversterkte drummer dan plaats ik mijn vraagtekens bij de locatiekeuze/-indeling van de organisatie.
Wat betreft de versterkers: er zijn misschien wel 'zaaltjes' (of meer dan 'zaaltjes') waar de mogelijke volume-output van een versterker wel hoger kan. Over de onversterkte drummer geef ik je helemaal gelijk. Als dat waar is, is er iemand aan het prutsen geweest.
Over oortjes in of geen oortjes in: ik denk niet dat je makkelijk kunt zeggen van, het moet zachter, want iedereen heeft toch al oortjes in. Loeiharde muziek met oortjes in (en daarmee op een acceptabel niveau) is toch nog net even wat intenser dan dezelfde muziek een stuk minder hard zonder oortjes in (en daarmee op een acceptabel niveau). Al is het maar omdat je in het eerste geval helemaal afgesloten bent van alles om je heen.
Moesjloen
20 oktober 2015, 19:08
Het 'voelen' van muziek anders dan via je oren kan idd een deel van de beleving zijn :blast:
In die wat grotere zaaltjes of in de open lucht is dat goed te realiseren met het PA-systeem. Dan hoeft die versterker nier tot 120dB te kunnen toch?
D3nnis
20 oktober 2015, 19:08
Heb weleens gespeeld waar dat was (ivm geluidsoverlast buurt). Ging er een lamp knipperen als het te hard ging (en die grens lag onder de 98dB). Na twintig (of zoiets) seconden lamp knipperen werden de zaal-groepen uitgeschakeld. Kwestie van haspel naar de keuken, want die werd niet uitgeschakeld, en doorspelen.
Moesjloen
20 oktober 2015, 19:36
Voor elk 'probleem' is dus wel een oplossing te vinden
D3nnis
21 oktober 2015, 10:56
Jazeker.
En voor elke oplossing is ook een probleem te vinden, als je kijkt naar het beste idee van Nederland :D
NLF
21 oktober 2015, 12:09
Pfff ... wat een teringherrie maken die lui zeg. Ik denk dat ik maar snel even een plaatje van Gert & Hermien aan zet :-)
HaroldA
21 oktober 2015, 12:11
Pfff ... wat een teringherrie maken die lui zeg.
Mooi he? ;)
NLF
21 oktober 2015, 12:36
Hahaha ... Nee, dit trek ik echt niet :-)
Kijk, ik kom natuurlijk uit Eindhoven, en metal is hier altijd heel erg groot geweest. Die gasten van Metallica logeerden hier bij die programmeur van Dynamo jongerencentrum voordat ze beroemd werden, Slayer en Mercyful Fate speelden hier in hun begindagen (zie youtube). Daarom konden ze later met het Dynamo Open Air festival al dat soort bands zo makkelijk hier naar toe krijgen, ze hadden gewoon de telefoonnummers van al die lui (ook hun managers) en ze kenden ze persoonlijk. Ik heb altijd respect gehad voor de metalscene, hoewel het nooit zo mijn muziek is geweest. In de jaren 80, de tijd waarin ik ben opgegroeid, was Dynamo aan de Smalle Haven echt een tempel voor metalheads. Ik zat altijd een straat verder op in een nogal ruige vage blowerskroeg aan het Stratumseind en daar kwamen die gasten uit de Dynamo - altijd herkenbaar, t-shirts aan van Venom en Kreator enzo - dan meestal ook wel even een uurtje binnen om stoned te worden en daarna weer terug te gaan naar hun eigen honk. Waren altijd toffe gasten, compleet loyaal aan hun muziek etc.
Maar goed; als ik dit zo luister: nee, het gaat er bij mij gewoon niet in. Dat had ik ook al toen ik in 1995 en 1996 backstage op Dynamo Open Air werkte (ik zat in die tijd in de scene van de lui die altijd werden gevraagd voor karweitjes bij popfestivals hier zo) Ik moest toen al die bands aanhoren die in de jaren 90 populair waren geworden. Ik begreep er geen fuck van. Ik hou absoluut van de ouwe shit (Sabbath, Maiden, Priest etc.), maar zoals het genre zich door de jaren heen ontwikkeld heeft ... nee, not my cup of tea.
mattihafler
22 oktober 2015, 06:49
Zoals al eerder vermeld, wat mij betreft was het volume echt heel normaal niveau...
Kijk...vruuuger, toen werd er gewoon niet gemeten..zeker niet in kleine zaal 013..
Volumewise heb ik daar 2 bands gezien... High on Fire en Today is the Day (leuke bands overigens voor mensen die Herder al te hard vinden) waar het volume echt, maar dan ook écht hard stond.
Dat gevoel nam je niet meer waar met je oren, maar meer met je buik, je longen..
Dan viel t allemaal reuze mee daar in Hilversum.
HaroldA
22 oktober 2015, 10:36
De hardste band van het festival was in ieder geval Herder. De band doet hun motto “Herder is harder” in ieder geval eer aan, want het optreden van de Groningers wordt al na twintig minuten gestaakt omdat de drummer boven de geluidslimiet zit. Herder wordt (naar eigen zeggen onder politiebegeleiding) de zaal uitgestuurd en is per direct niet meer welkom in Vorstin. Dit is een vrij overdreven reactie omdat niemand echt last lijkt te hebben van het geluid en de band behaalt hier alleen maar publiciteit mee. Zoals ze zelf zeggen: Herder 1 – Hilversum 0.
...
Krachtstroom 2015 was een meer dan geslaagde editie met één kleine smet; dat Herder de zaal uit werd gestuurd. Maar daar kunnen we nu wel weer om lachen.
Lees meer op: http://www.ragherrie.com/live/2015/krachtstroom-festival-in-hilversum/
. . .
Pepe
22 oktober 2015, 10:55
He, Tho komt nog voorbij in die recensie.
iWishmaster
23 oktober 2015, 11:29
Via via ken ik de zanger van de band (niet persoonlijk, maar toch). De band werd inderdaad verzocht om het podium te verlaten, en heeft dat ook gewoon netjes gedaan. De organisatie was bang voor escalatie en heeft daarom preventief de politie gebeld. Dat laatste is een beetje overdreven gebleken ...
Ik was er niet bij en kan niks zeggen of het te hard was of niet. Persoonlijk weet ik dat concerten soms gewoon te hard gaan en daarom heb ik altijd 2 paar oordoppen bij: fatsoenlijke muziekdoppen met 15db demping en goedkope herriestoppers met 25+db demping. Vaak nog een reserve setje voor vrienden die te eigenwijs zijn ze zelf mee te nemen. Hard is stoer en oordoppen zijn suf. Doof worden boeit niet is het motto. Als je dat laatste probleem oplost, los je het eerste ook op in mijn ogen.
Rafke Pafke
23 oktober 2015, 11:37
We spelen in januari in Paradiso tijdens de clash of the coverbands, zonder in ears, ouderwets met Floor monitors, echt wel dat ik m'n filters in doe!
Clash of the Coverbands? Zo ja, zaterdag of zondag? :)
HaroldA
23 oktober 2015, 11:46
Ik lees in reviews dat de medewerkers het geluid ook niet absoluut niet onder controle hadden. Falende monitorgroepen en slechte FOH. Ook profileren ze zich heel nadrukkelijk als poppodium en dat ze eigenlijk een hekel hebben aan al die harde muziek.
Ten minste, zo lees ik dat.
arjanb01
23 oktober 2015, 11:49
Clash of the Coverbands? Zo ja, zaterdag of zondag? :)
Zaterdagmiddag. Jullie ook?
Tunes
28 oktober 2015, 10:51
Nee, die drummer kan niet zachter spelen, net als dat ik ook met een bepaalde hardheid mijn snaren aansla. Dat doe ik al jaren, en kan ik echt niet afleren omdat iemand er iets van zegt.
Juistem, altijd dat gelul van een goede drummer kan ook zacht spelen.
Een goede gitarist kan ook zonder plectrum, maar als je alleen met plectrum speelt wil je niet zonder.
En heel eerlijk ik zie maar heel weinig drummers live goed zacht spelen, daarnaast komt er echt een ander geluid als je iets hard of zacht slaat (probeer je vrouw maar eens).
Tunes
28 oktober 2015, 10:53
Ik kan heel wat hebben, maar wat een kut muziek.
HaroldA
28 oktober 2015, 11:21
Ik kan heel wat hebben, maar wat een kut muziek.
Ach, ik vind dat weer een kutmening. Zo heeft iedereen wel iets!
Kim Wilson
28 oktober 2015, 11:24
Prima voorspelbare reactie, Harold! :ok:
Wat is dat toch? Metalheads staan bekend als meest gelukkig, maar toch voel je je elke keer persoonlijk aangevallen als iemand je muzieksmaak niet waardeert. En met zulk ontoegankelijk materiaal zul je er veel vaker tegenaan lopen. Wordt dat niet een keer vermoeiend?
HaroldA
28 oktober 2015, 11:27
Wat is dat toch? Metalheads staan bekend als meest gelukkig, maar toch voel je je elke keer persoonlijk aangevallen als iemand je muzieksmaak niet waardeert. En met zulk ontoegankelijk materiaal zul je er veel vaker tegenaan lopen. Wordt dat niet een keer vermoeiend?
Ik ga toch ook niet in ieder cover-topic verkondigen dat ik dat muzikale armoede vind?
Kim Wilson
28 oktober 2015, 11:29
Nee, maar jouw post roept natuurlijk reacties op, dat weet je zelf ook. Jij geeft er een mening over, dan doet een ander dat ook. :)
showband
28 oktober 2015, 11:33
Ik lees in reviews dat de medewerkers het geluid ook niet absoluut niet onder controle hadden. Falende monitorgroepen en slechte FOH. Ook profileren ze zich heel nadrukkelijk als poppodium en dat ze eigenlijk een hekel hebben aan al die harde muziek.
Ten minste, zo lees ik dat.
elke kutband geeft het geluid de schuld. Ik wantrouw dit soort berichten.
Als je letterlijk bands wegens te hard van het toneel moet halen, dan schat ik de kans dat "Falende monitorgroepen" een geluistechniekprobleem is hooguit 0.5% in.
"slechte FOH" relateer ik ook aan "band die met "versterkermuur voluit" voor 500 man staat. Die FOH stond waarschijnlijk niet eens aan...
HaroldA
28 oktober 2015, 11:38
elke kutband geeft het geluid de schuld. Ik wantrouw dit soort berichten.
Als je letterlijk bands wegens te hard van het toneel moet halen, dan schat ik de kans dat "Falende monitorgroepen" een geluistechniekprobleem is hooguit 0.5% in.
"slechte FOH" relateer ik ook aan "band die met "versterkermuur voluit" voor 500 man staat. Die FOH stond waarschijnlijk niet eens aan...
http://www.ragherrie.com/live/2015/krachtstroom-festival-in-hilversum/
"In het begin lijken er nog wat problemen te zijn met een monitor, maar dat wordt gelukkig snel verholpen."
"De hardste band van het festival was in ieder geval Herder. De band doet hun motto “Herder is harder” in ieder geval eer aan, want het optreden van de Groningers wordt al na twintig minuten gestaakt omdat de drummer boven de geluidslimiet zit. Herder wordt (naar eigen zeggen onder politiebegeleiding) de zaal uitgestuurd en is per direct niet meer welkom in Vorstin. Dit is een vrij overdreven reactie omdat niemand echt last lijkt te hebben van het geluid en de band behaalt hier alleen maar publiciteit mee. Zoals ze zelf zeggen: Herder 1 – Hilversum 0."
"In de grote zaal is Rotting Christ de eerste buitenlandse band van het festival. Muzikaal is Rotting Christ natuurlijk top, maar ze hebben te kampen met slecht geluid, waardoor het optreden niet helemaal uit de verf komt."
https://www.youtube.com/watch?v=ajpEiCsWCg8
"Het is een pop podium he? En als er regels zijn dat je niet boven de 103DB mag komen, en je doet dat vervolgens tóch dan is het logisch dat er acties komen.
Het gaat niet alleen om het overschrijden van de huisregels maar het hele plaatje eromheen.
En meld ook even in je beschrijving dat jullie al meerdere waarschuwingen kregen tijdens de set maar gewoon stug doorgingen zonder wijzigingen. Danku ;)"
Tunes
28 oktober 2015, 13:11
Ach, ik vind dat weer een kutmening. Zo heeft iedereen wel iets!
Dat mag, alleen wordt ik met die mening niet de zaal uit getrapt :seriousf:
Jasper.
28 oktober 2015, 14:35
Prima voorspelbare reactie, Harold! :ok:
Ik denk omdat er tegenover metal meestal op een negatievere manier word gereageerd. Mensen die het niet waarderen zijn wat ongenuanceerder dan tegenover andere genres zal ik maar zeggen.
Overigens ben ik het helemaal met Harold eens dat een metaldrummer hard moet kunnen slaan. Dat geeft iig in dit genre een heel ander geluid. Vooral als het wat sneller gaat gaan veel drummers aaien. En dat klinkt nergens naar.
HaroldA
28 oktober 2015, 14:51
Dat mag, alleen wordt ik met die mening niet de zaal uit getrapt :seriousf:
Ik ook niet.
HaroldA
30 oktober 2015, 13:30
https://www.youtube.com/watch?v=cqnbQiAWphA
Met als begeleidende tekst:
VORSTIN WHINERS REFUSE TO PAY DESPITE VIDEO EVIDENCE OF OUR INITIAL COOPERATION, NONETHELESS SENKS FOR THE PROMO. REST OF YOU MAGGOTS READY FOR THE COMING DEBILITATING EARRAPE IN EINDHOVEN? PEOPLE AT DYNAMO ENSURED US THEY ARE EVER MORE PUMPED FOR THE SHOW AND SO ARE WE. STAB OR BE STABBED AND FUCK OFF AND DIE
Pepe
30 oktober 2015, 14:14
Altijd een vriendelijk woord voor de fanbase.
beruk
30 oktober 2015, 22:13
Altijd een vriendelijk woord voor de fanbase.
Da's stoer man. Over 15 jaar lopen ze allemaal achter de bugaboo naar kdv pippie :rockon:
DemolitionColorScheme
3 november 2015, 01:39
Ook profileren ze zich heel nadrukkelijk als poppodium en dat ze eigenlijk een hekel hebben aan al die harde muziek.
Klopt ook wel. Mijn vriendin woont in Hilversum en heeft in De Vorstin gewerkt. Ook kent zij dan daar weer mensen die dingen zoals Krachtstroom daar proberen op te zetten, iets wat blijkbaar al moeilijk is omdat de organisatie 'metal' en het hardere werk dus niet zo heel erg zien zitten; althans, zover heb ik dat gehoord.
arjanb01
3 november 2015, 06:50
Metal blijft een niche markt. Kameraad van me speelt in een metalband met eigen nummers en spelen elk jaar op dezelfde plaatsen met name in ozzy's in Apeldoorn. Daar wordt dan zo'n avondje voor metalbands georganiseerd.
Wat betreft de Vorstin, hadden gewoon betere research moeten doen naar welke bands ze programmeerden, en dan wisten ze wat een band als Herder doet en speelt. Ik vind het echt een beetje gejank achteraf allemaal.
En Herder, beetje gemaakt stoer doen allemaal, volgens mij zijn die gasten al allemaal dik in de 30, dus eigenlijk horen ze allang volwassen te zijn, en is het vrij triest hoe ze zich profileren want zo presenteerden bands 30-35 zich al op die manier, ook niet vernieuwend dus.
Dutch66
3 november 2015, 09:20
Sjezus wat een kleuters die gasten, dit is toch gewoon ronduit sneu....
HaroldA
3 november 2015, 09:23
Wat betreft de Vorstin, hadden gewoon betere research moeten doen naar welke bands ze programmeerden, en dan wisten ze wat een band als Herder doet en speelt. Ik vind het echt een beetje gejank achteraf allemaal.
Ze stonden er in 2014 ook al; en toen ook minimaal 2x zo hard. Oud zeer?
arjanb01
3 november 2015, 11:22
Ze stonden er in 2014 ook al; en toen ook minimaal 2x zo hard. Oud zeer?
Geen oud zeer, ik kende ze tot het kranten bericht en het fragmentje niet.
Maar ik verbaas me er altijd o ver hoe slecht sommige zalen zich voorbereiden op zo'n evenement. Hoe moeilijk is het om ff alle bands te beluisteren en in te lezen wat ze doen?
Ik zou bijna denken dat de Vorstin dit doet om de publiciteit van hun eigen zaal.
Rick trodat
10 november 2015, 07:23
Zo een drummer kan toch zo'n plexiglas scherm kopen en die gitaristen trouwens ook. Bij ons in het repetitiegebouw zit ook een metalband helemaal aan het einde van de gang. Als wij stoppen met spelen horen wij ze van 20 meter verder. Gitarist speelt geloof ik op 3 van die diezel monsters op 3x 4 x12. Ik oefen met mijn 15 watt fendertje. Hahaha
Tijdens de pauze zijn die echt wel doof. Net of ze bij een concert vandaan komen.
MikeD
10 november 2015, 11:26
Vroegah repeteerde ik met 1 van m'n bandjes in het toenmalige CREA gebouw van de universiteit, aan de Sarphatistraat.... op zeker moment kwam er een enigszins verdwaasde studente onze zaal inlopen... of we niet wat zachter konden spelen want zij was in een ander lokaal met haar groepje bezig met Solfége (sic) gezang. Na haar er op te hebben gewezen dat ze waarschijnlijk met Solfège bedoelde bezig te zijn (let op het accentje op de 'e') moesten we haar teleurstellen....want onze muziek kon gewoon niet zacht. Tien minuten later werden wij door de beheerder naar een andere, grotere zaal gedirigeerd.....daar galmde het volgens ons nog veel harder het gebouw door, maar de Solfège dame was tevreden....
guhlenn
11 november 2015, 11:46
Wat een prachtige reactie van de band. Ze maken er ook gewoon heerlijk het beste van. Ik kan dat zeker waarderen. De vergelijking met dream theater en alle andere 'ik hou ook van metal, maar dan wel muzikale metal' posters is redelijk hilarisch. Dit is toch geen mzuiek? HAHAHA Betere promotie bestaat niet, alhoewel, die biervang actie van john coffee was nog stoerder, maar minder controversieel.
Ready to get earraped? Hell yeah! ;) :D
munkie
31 januari 2016, 16:56
Er zijn meningen en feiten. Feit is dat geen dokter in de wereld je kan helpen als je je gehoor hebt verknald. Dan hoor je de rest van de leven net als ik voornamelijk Piiiiiiiiieeeeeeeeeepppp.....
Arvoitus
31 januari 2016, 20:26
Er zijn meningen en feiten. Feit is dat geen dokter in de wereld je kan helpen als je je gehoor hebt verknald. Dan hoor je de rest van de leven net als ik voornamelijk Piiiiiiiiieeeeeeeeeepppp.....
Niet helemaal waar hoor, in Duitsland kun je in sommige gevallen met redelijk wat succes een behandeling krijgen.
Tunes
1 februari 2016, 22:30
Nou de resultaten zijn nogal wisselend.
Alhoewel ik geen cijfers weet, daar wacht ik op alvorens een poging te wagen.
Ik moet zeggen ik en mijn piep kunnen redelijk samen door 1 deur maar ik zal hem graag achter hem sluiten mocht hij weg willen.
Van de week eerst maar weer een paar knappe doppen aan laten meten, ja ja had ik vroeger al moeten doen.
Brad
2 februari 2016, 00:50
Vroegah repeteerde ik met 1 van m'n bandjes in het toenmalige CREA gebouw van de universiteit, aan de Sarphatistraat.... op zeker moment kwam er een enigszins verdwaasde studente onze zaal inlopen... of we niet wat zachter konden spelen want zij was in een ander lokaal met haar groepje bezig met Solfége (sic) gezang. Na haar er op te hebben gewezen dat ze waarschijnlijk met Solfège bedoelde bezig te zijn (let op het accentje op de 'e') moesten we haar teleurstellen....want onze muziek kon gewoon niet zacht. Tien minuten later werden wij door de beheerder naar een andere, grotere zaal gedirigeerd.....daar galmde het volgens ons nog veel harder het gebouw door, maar de Solfège dame was tevreden....
Ha ha , bij dat crea zat in de ene ruimte een band muziek te maken en in de ruimte er naast iemand te kleien . Van isolatie was geen sprake :seriousf:
Als student weet ik het niet , maar als niet student moest je in elk geval gewoon per uur dokken . Ik heb het over de locatie in het oude Binnengasthuis
Erik de Perik
2 februari 2016, 01:48
Ik kan mij niet voorstellen hoe een band, uit dit hout gesneden, aan betere reclame zou kunnen komen.
Speeddemon
13 oktober 2016, 11:39
Ehm, wat nou als je in een coverband speelt die er om bekend staat heeeul hard te spelen? :hide::soinnocent:
(Wij hebben nl. zo'n 120dB+ drummer en ik speel sinds 2005 ofzo al standaard live met -15dB autoplasten in.)
En nee, aan een plexiglazen scherm krijgen we hem helaas niet.
A.s. zaterdag spelen we in 't Ukien te Kampen i.i.g. :rockon:
Riny
13 oktober 2016, 13:33
Het moet nooit snoeihard, maar als ik de instrumenten en zang niet meer kan onderscheiden is het voor mij klaar. Smaak of niet, het zijn gewoon randdebielen die lopen te hakken en heeft niks met goed muziek maken te maken.
En zo is het maar net, ben het er helemaal mee eens.
D3nnis
13 oktober 2016, 14:06
Ehm, wat nou als je in een coverband speelt die er om bekend staat heeeul hard te spelen? :hide::soinnocent:
(Wij hebben nl. zo'n 120dB+ drummer en ik speel sinds 2005 ofzo al standaard live met -15dB autoplasten in.)
En nee, aan een plexiglazen scherm krijgen we hem helaas niet.
Ik wist niet dat onze drummer in nog een bandje speelde ☺☺
Brum
21 oktober 2016, 11:42
En zo is het maar net, ben het er helemaal mee eens.
Ik niet. Er blijven ook maar weinig professionele drummers over dan. Hard slaan geeft een ander geluid dan zacht slaan, zo simpel is het. Arjan speelt in een coverband, dus zal hier niet veel mee te maken hebben. Helemaal prima, maar Arjan denkt wel vaker wat hokkerig en uit dat dan als zijnde waarheid.
Zijn al die gitaristen die menen zo hard mogelijk te moeten staan, om hun eindtrap zoveel beter te moeten laten klinken ook allemaal a-muzikale idioten?
Kim Wilson
21 oktober 2016, 11:51
Hard slaan klinkt inderdaad anders. Een rimshot (waarbij de stok ook de rand van de snare raakt) klinkt veel harder en directer dan wanneer je met de stok alleen op het vel van de snare slaat. Rimshots zijn bijna onmisbaar bij zware en dynamische muziek.
arjanb01
21 oktober 2016, 11:56
Brum, het is maar hoe je er tegenaan kijkt en wat functioneel is binnen je band.
Inderdaad speel ik in een coverband, niet luid. Ook ik vind een werkende eindtrap lekkerder klinken. Maar we spelen alle 7 met in ears en de drummer hebben we achter plexi glas. Op verzoek van d'r geluidsman, die zo min mogelijk herrie van het podium wil hebben.
Dit betekent dus als gitarist concessies doen. Wil ik harder, zet ik m'n mixertje harder. Per locatie is het weer afhankelijk hoe hard je mag en kan.
Dat jij er dan uit concludeert dat ik dit als waarheid breng, is jou interpretatie. Ik probeer gewoon mijn kennis op een positieve manier op dit forum te delen. Als jij dat pedant en wijsneuzerig vindt, prima. Dan doe je niks met die info, ook goed.
Ook ik weet niet alles, maar misschien is m'n info mbt (podium)geluid wel nuttig voor anderen.
HaroldA
21 oktober 2016, 12:09
Hard slaan geeft een ander geluid dan zacht slaan, zo simpel is het.
Juist. Beide drummers waar ik vaak mee speel (TANK86, en drummer van Red Vultures) slaan ook hard, maar functioneel.
Brum
21 oktober 2016, 12:20
Brum, het is maar hoe je er tegenaan kijkt en wat functioneel is binnen je band.
Inderdaad speel ik in een coverband, niet luid. Ook ik vind een werkende eindtrap lekkerder klinken. Maar we spelen alle 7 met in ears en de drummer hebben we achter plexi glas. Op verzoek van d'r geluidsman, die zo min mogelijk herrie van het podium wil hebben.
Dit betekent dus als gitarist concessies doen. Wil ik harder, zet ik m'n mixertje harder. Per locatie is het weer afhankelijk hoe hard je mag en kan.
Dat jij er dan uit concludeert dat ik dit als waarheid breng, is jou interpretatie. Ik probeer gewoon mijn kennis op een positieve manier op dit forum te delen. Als jij dat pedant en wijsneuzerig vindt, prima. Dan doe je niks met die info, ook goed.
Ook ik weet niet alles, maar misschien is m'n info mbt (podium)geluid wel nuttig voor anderen.
Beter lezen Arjan. Je haalt er nu van alles bij wat ik niet heb gezegd. Info geven is ook helemaal geen probleem, maar dit is simpelweg foute info wat je zegt over drummers. Ik zie je vaker uitspraken doen als zijnde waarheid, maar wel helemaal gebaseerd op jouw hokje. Ook hier roep je iets over drummers en da's best een straffe uitspraak, maar wel helemaal gebaseerd op jouw hokje. Dan kun je ook verwachten dat mensen het niet je eens zijn. En geloof me, ik reageer vaker niet dan wel op je soms wat al te stellige meningen hoor.;)