PDA

View Full Version : Sticker(restanten) verwijderen



Daimontz
18 oktober 2015, 20:24
Hallo allemaal.

Ik heb gisteren een nieuwe gitaar gekocht, echter vonden ze het nodig om hier redelijk wat stickers op de body de plakken, die ik helaas niet helemaal in 1 keer er af kreeg. Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen om alles te verwijderen zonder de body te beschadigen.

Er bestaan wel dingen als stickerverwijderaar, maar lees dat dat weer slecht kan zijn voor een eventuele onderliggende laag.

Alvast bedankt voor jullie tips.

http://i.imgur.com/sJUUd67.jpg

Tabula Rasa
18 oktober 2015, 20:34
Doekje en wat dreft ofzo werkt wel. Geen agressieve zooi. Je binding is plastic en zou er mogelijk slecht tegen kunnen, net als je lak. Is een les paul? Merk, versie? Misschien weet je zelfs het type lak?

Daimontz
18 oktober 2015, 20:40
Epiphone Prophecy Les Paul Custom Plus EX Midnight Ebony

http://www.epiphone.com/Products/Les-Paul/Prophecy-Les-Paul-Custom-Plus-EX.aspx

Kon niet direct iets vinden over de lak.

wietse
18 oktober 2015, 22:05
remmenreiniger, gebruik er altijd voor, doek er mee inspuiten en effe poetsen is lang zo agressief niet als stickerverwijderaars, een maat van me die probeerde laatst stickerresten met nagellak remover van een scooter af te halen, resultaat hij kon die delen nu opnieuw spuiten.

Sander-H
18 oktober 2015, 22:11
Contactspray, werkt super en ik heb nog nooit problemen met lak gehad.

Plant
18 oktober 2015, 22:19
Nu te laat, maar tip voor de volgende keer: Verwarm de sticker kort met zo'n hete lucht blower. Op een lage stand zetten, niet heel dichtbij houden en zo'n 'richttuit' gebruiken om de lucht gericht op de sticker te kunnen blazen. Net lang genoeg om de lijm week te maken, dan trek je een sticker er makkelijk en zonder lijm- / papierresten achter te laten in 1x vanaf.

Woml
18 oktober 2015, 23:43
Niet gehinderd door enige rampscenario's zou ik het gewoon met wasbenzine proberen...

DvU
19 oktober 2015, 06:23
Beetje zonnebloem olie. Goed in laten trekken. Vooral die papieren stickers krijg je er geweldig goed mee af.

Sent from my HUAWEI G700-U10 using Tapatalk 2

hefke
19 oktober 2015, 06:43
Nu te laat, maar ook nog een tip voor de volgende keer: laat de stickers door de winkel waar je 'm koopt er van af halen.
Zeker als het stickers zijn die de winkel er op heeft geplakt. die horen er niet op thuis.

D3nnis
19 oktober 2015, 06:53
Nu weet ik dat baking soda een geweldige stickerverwijderaar is, maar heeft iemand misschien ervaringen hoe dit gaat op gelakte gitaren?

Dutch66
19 oktober 2015, 10:24
Wellicht overbodig, maar welk 'goedje' je ook gaat gebruiken, probeer het eerst
voorzichtig op de achterkant....

TopRob
19 oktober 2015, 11:55
De sticker verwarmen met een föhn. Hierdoor wordt de lijm zacht en kun je de sticker gemakkelijk verwijderen. Eventuele hardnekkige stukjes verwijderen met een doekje met wasbenzine. Easy!

Feter
19 oktober 2015, 12:01
Ik zag remmenreiniger voorbij komen?
Raad ik toch af. Da's best heftig spul nog, afhankelijk van het soort lak kan dit een oplossend effect hebben.
Zeker wanneer je binding op je gitaar hebt kan deze mogelijk los gaan laten.
Beste is een doekje met een beetje wasbenzine er op (beetje) en boenen. Dreft werkt inderdaad ook prima!

JVGM-music
19 oktober 2015, 17:15
Nu te laat, maar tip voor de volgende keer: Verwarm de sticker kort met zo'n hete lucht blower. Op een lage stand zetten, niet heel dichtbij houden en zo'n 'richttuit' gebruiken om de lucht gericht op de sticker te kunnen blazen. Net lang genoeg om de lijm week te maken, dan trek je een sticker er makkelijk en zonder lijm- / papierresten achter te laten in 1x vanaf.

Nooit met een fohn op hout of plastic werken....werkt dan namlijk als verfbrander en kan blaren in de lak veroorzaken.

Scarface
19 oktober 2015, 17:20
Olijfolie.. Gegarandeerd succes. Wel een beetje geduld hebben,er op smeren (niet teveel) even laten intrekken en uit poetsen met een handdoek.Niet met je nagels gaan krassen. Klaar!!!

Groet,
Marco

Daimontz
19 oktober 2015, 17:48
Allemaal dank voor de berichten! Ik ga straks eens voorzichtig aan de slag :).

Plant
19 oktober 2015, 18:12
Nooit met een fohn op hout of plastic werken....werkt dan namlijk als verfbrander en kan blaren in de lak veroorzaken.

Ik schreef dan ook verwarmen en niet branden. Niet heel dichtbij houden, enkele tientallen cm, dan kun je gewoon ook je hand ervoor houden en voelen op welke afstand de temperatuur dragelijk is. De temperatuur hoeft niet hoog te zijn om lijm week te maken. Ik gebruik het zelfs op kartonnen dozen en cd-doosjes om plakbandresten te verwijderen zonder enige beschadiging.

Plant
19 oktober 2015, 19:21
Nu te laat, maar ook nog een tip voor de volgende keer: laat de stickers door de winkel waar je 'm koopt er van af halen.
Zeker als het stickers zijn die de winkel er op heeft geplakt. die horen er niet op thuis.

Tja, de reclame stickers achterop de headstock... Ik heb een 2dehands bas en een 2dehands western waar van die handelaarstickers op zitten. Ik heb daar geen moeite mee, ik heb de gitaren daar niet gekocht, ik heb zelfs nooit een stap in de betreffende winkels gezet. Het geeft echter wel een kijkje in de historie van de gitaar. Waar is ze ooit voor het eerst over de toonbank gegaan. De western is kennelijk ooit verkocht hier in Exeter:

http://lh6.ggpht.com/AVorMMb0JvS4gNxP41K6lYqgnhbWDPjx0CJYBB-r1kJJjXqQYJnBXHl-PWDoxjjyIWJ5ul6_GuX5t3PqMA=s320

Dat vind ik dan toch wel een grappig weetje.

edit: extra grappig detail is ook dat een vorige eigenaar het piepkleine 'made in Japan' stickertje (want dat is ze gezien het serienummer) met achterlaten van lijmresten heeft verwijderd, de veel grotere ontsierende sticker van de handelaar zit er nog gewoon op :D

hefke
19 oktober 2015, 19:47
ik bedoelde niet zozeer een klein stickertje op de achterzijde van de headstock. Dat heb ik ook op één van m'n gitaren en het stoort mij totaal niet.
Ik doelde meer op de stickers op de body die een winkel (niet de fabrikant, die plakt ze meestal op plastic onderdelen zoals een slagplaat) er op plakt met bijv. x% korting of prijs e.d.