PDA

View Full Version : De focus is wat verschoven...



Woml
18 oktober 2015, 14:36
Het gaat een beetje traag met het bouwen, de laatste tijd. Er ligt één klein projectje op de tafel in mijn hok, en ook daar zit niet heel veel schot in.

Maar dat komt vooral omdat de laatste maanden een andere hobby de kop op heeft gestoken. Prutsen met elektronica! Dit is de productie tot nu toe:

http://imageshack.com/a/img910/4306/WbORPF.jpg

Ze zijn bijna allemaal van internet geplukt, vanwege mijn onwetendheid. Vooral in het begin ging het zo'n beetje op de manier van "iedereen kan schilderen": je zet hier een weerstandje neer, en daar een condensator, en als alles op zijn plek staat, en de goede kant op, dan doet het het! Of niet...
En in dat laatste geval moeten we dan maar proberen of we er achter kunnen komen waar de fout zit. En eventueel de hele boel opnieuw.
Maar uiteindelijk leven ze allemaal, al ben ik over sommige tevredener dan over andere.

Van boven naar beneden, van links naar rechts, en min of meer chronologisch:

- Murder One. Mini versterkertje met twee buisjes er in. Klinkt hardstikke stoer, maar alleen als je volume én gain maximaal open draait. :rockon:
- Noisy Cricket. Nog een miniversterkertje, maar dan met een chip. Doet het ook erg leuk!
- De grote bruine doos is een kastje dat ik om een luidspreker heb geknutseld, om die twee eerdergenoemde op aan te sluiten.
- Vibracaster. Buizen-tremolo. Ondanks de naam is dit geen vibrato, maar een tremolo. Dus trilling in volume, niet toonhoogte. Ruist een beetje, maar het werkt.
- One Chip Chorus. Subtiel chorusje, zoals de naam al zegt, met één chip er in. Er valt niet veel aan in te stellen (in het schema heet de potmeter "Lushness", ik weet niet wat het precies moet betekenen wat hij dan doet...) Het effect is niet heel overdonderend, maar hij geeft een lief galmpje.
- Phaser. Hij heet officieel "Causality Mk2" als ik het goed onthouden heb. Wat een krankzinnige geluiden komen hier uit! Het is de vraag of ik er ooit echt iets mee ga willen, maar voor de wetenschap is het wel erg grappig.
- Little Angel. Nog een chorus. Deze is mijn favoriet tot nu toe. Mijn gitaar klinkt bijna als zo'n Hammond-orgeltje! :soul:
- Le Craquement Thermionique. Iemand had bedacht om twee effecten in één te proppen. Het is een combinatie van een ding dat "Super Hard On" heet, met daar achteraan nog een buisje. Kraakt inderdaad als de ziekte, een beetje te veel voor mijn doen.
- Tiny Tube. Deze was om eens te kijken of ik het intussen een beetje begin te snappen. Gewoon een enkel buisje, heel kaal, en kijken of ik snap waar welke weerstandjes en condensators nou eigenlijk goed voor zijn. Het is dus een mini-buizenboostje geworden. Heel schattig.

En ik heb nog een paar projectjes die ik nog wil uitproberen. Nog wat buizendingetjes, want ik vind ze zo gezellig. Net kaarsjes, als ze aan staan. :satisfie:

En als die af zijn, misschien kom ik dan weer eens wat meer aan het bouwen van gitaren toe :sssh:

Plant
18 oktober 2015, 14:49
Leuk! :) Jammer dat er geen aparte bouwverslagjes met meer foto's van zijn. Geweldige dessins ook, die getekende engel op de Little Angel :seriousf:

Welke speaker zit in die bruine doos? Rammelt die grote grill zo niet hard mee? Het lijkt vrij dun materiaal.

Tabula Rasa
18 oktober 2015, 14:49
Heb je een schemaatje van die tiny tube, zoals jij het gebouwd hebt?

Woml
18 oktober 2015, 16:08
Ja, helaas, aparte bouwverslagjes waren me een beetje te veel gedoe. Weet ook niet of het heel leerzaam was geweest, al dat gemodder van me. "Grrretverrrr, nou doet-ie het nog steeds niet!"

Die bruine doos is een kistje van restjes van die witte keukenkastjesplankjes, beplakt met bruine prut. Het handvat, de pootjes en de grill zijn afkomstig van een nep-versterker die ooit ergens in een etalage heeft gestaan. Ik dacht al, dat daar nog wel eens iets mee te doen moest zijn. De grill zit lekker stevig op de plankjes geschroefd, en de luidspreker (een simpele 8Ohmert, 8", 15W, huismerk van Tube-Town.com, iets van een tientje of zo) zit daar van de andere kant tegenaan geschroefd. Trilt niks aan.

En dat schemaatje, dat had ik... dacht ik toch... ik heb een hele stapel papiertjes intussen, maar het zou zomaar kunnen dat ik het definitieve plaatje uiteindelijk per ongeluk als klad heb weggesmeten. Stom... maar heel ingewikkeld was het niet, weet ik nog.

Oja, toch nog! Op een ander papiertje met weer nieuwe overpeinzingen. Alleen, hoe krijg ik het hier een beetje makkelijk in?
Gewoon maar even netjes maken.... Hier:

http://imageshack.com/a/img911/5663/KJa948.jpg

Volgende keer ga ik nog wat meer uitproberen met de waarden van de weerstanden her en der. De Gainpot is er eentje die ik toevallig over had, die is niet de handigste. Achterstevoren logaritmisch, dus hij gaat in het begin heel snel omhoog. Ergens wel handig, dan hoor je tenminste vlot dat er iets gebeurt, maar lineair was misschien mooi genoeg geweest. En ik kom in de schema's vaker wat dikkere tegen, van 500K of 1M. Nouja, voorlopig doet het het leuk.

En verder zit er nog de nodige dradentoestand omheen natuurlijk, met een schakelaartje en een ledje en zo.

Tabula Rasa
18 oktober 2015, 16:49
Leuk schema, gewoon standaard eigenlijk. Ken alleen die buis niet. Ga me maar eens verdiepen hierin. Leuk voor later als ik wat tijd over heb.

Woml
18 oktober 2015, 17:01
Ja, voor hoogdravende revolutionaire dingen hoef je (nog) niet bij mij te zijn. Ik vind standaard voorlopig al uitdagend genoeg ;)
Die 6111 is een subminiatuurbuisje, er zwerven diverse projecten rond met dit soort laag-voltig spul. Leek me wel handig om mee te beginnen, met minder kans op ongelukken...