PDA

View Full Version : baslijntje onder akkoorden



jojo85
19 juli 2003, 14:04
ik heb wat opgenomen, en ik vroeg me af wat voor baslijntje jullie hier onder zouden zetten (iets opnemen??)

http://members.home.nl/alinthorst/Sound1.mp3 (zonder distortion)
http://members.home.nl/alinthorst/Sound2.mp3 (met distortion)

O jah, de akkoorden zijn A-F-G-E

Chris Wolstenholme
19 juli 2003, 14:28
de cleane versie doet me aan coldplay denken :)


ik zo hier apart loopje onder gooien, maar de gitaar begeleiden met de grondnoten, in 8sten of in het ritme dat je nu gebruikt.

en lekker laag, A-F-G-E op de E snaar ofzo.

sniekie
19 juli 2003, 14:32
hety kan aan mij liggen maar klinkt di egitaar nou vals het cleane dan het hm nouja is niet echt mijn stijl maar ik zou in elk geval niet te moeilijk of veel bas rin duwen maar gewoon heel subtiel

basswasp
19 juli 2003, 14:53
ik heb wat opgenomen, en ik vroeg me af wat voor baslijntje jullie hier onder zouden zetten (iets opnemen??)

http://members.home.nl/alinthorst/Sound1.mp3 (zonder distortion)
http://members.home.nl/alinthorst/Sound2.mp3 (met distortion)

O jah, de akkoorden zijn A-F-G-E
Heb je al een ritme ingedachten? Daar zijn basloopjes nogal afhankelijk van. Speelt er ook een drummer mee?

Semafoor
19 juli 2003, 16:18
Tsja, ik zou er ook geen walking bass onder spelen.
Meer iets van zestienden en dan de laatste noot van een tel een octaaf omhoog (bv: lage a, lage a, lage a, hoge a, dat 4x etc.).
Eventueel af te wisselen met gebroken akoorden in zestienden, omgedraaide patronen (3x hoog, 1 laag) etc. En de grondtoon om en om met de kwint spelen in zestienden doet het ook altijd wel goed in dit soort muziek.
En er zijn nog wel een duizendtal andere ideeën.

Clunk
19 juli 2003, 16:32
ghehehe :) misschien leuk om bij dat distorsion stuk een gebroken toonladder doorheen te spelen, maar meestal met dat slaggitaar gedoe.. zoals o.a. coldplay heb je wel een rustig basje ja... ik zou zelf bij dat cleane gedeelte alleen de grondtoon spelen, afgewisseld met hier en daar een variatie, of octaaf zoals al eerder genoemd..

het is eigenlijk ook nog te basic om er een baslijn op te schrijven, ik bedoel, je speelt alleen maar 4 accoorden in een slagje..

krijg je daar variatie in, krijg je ook een beeld van het liedje, waardoor je gewoon veel relaxter je groove... of tja, grondtonen ken zetten...

koen_V
19 juli 2003, 17:23
Ik heb wat opgenomen, maar ik weet niet hoe ik het online moet zetten.
De bas die ik er over gezet heb, klinkt wat overstuurd om dat ik niet weet hoe dat programma werkt :)

basswasp
19 juli 2003, 17:52
Ik heb wat opgenomen, maar ik weet niet hoe ik het online moet zetten.
De bas die ik er over gezet heb, klinkt wat overstuurd om dat ik niet weet hoe dat programma werkt :)
Kijk op de website van je internetprovider bij 'webspace' of zoiets ;)

koen_V
19 juli 2003, 19:12
Ik heb wat opgenomen, maar ik weet niet hoe ik het online moet zetten.
De bas die ik er over gezet heb, klinkt wat overstuurd om dat ik niet weet hoe dat programma werkt :)
Kijk op de website van je internetprovider bij 'webspace' of zoiets ;)
Daar ken ik allemaal niks van....

koen_V
20 juli 2003, 14:07
http://members.home.nl/alinthorst/forumdinge.mp3
dit heb ik er van gemaakt.
Nu ik het nog eens terug hoorde was ik er wel minder tevreden van, maar ik post het toch maar.
Het klinkt ook wel redelijk rommeling, iemand moet me maar eens leren met pc's te werken.
Ik heb ook met een active bas opgenomen en die overstuurd nogal rap op de pc.

basswasp
20 juli 2003, 19:27
Klinkt wel leuk, een paar noten zijn wel wat vals geloof ik...

Blijkbaar is 't je wel gelukt 't mp3'tje op je webruimte te zetten, of staat ie nu bij iemand anders geparkeerd?

Als je bas wat overstuurd is het misschien een idee om het ingangsvolume van de geluidskaart wat te beperken.

koen_V
20 juli 2003, 19:57
Klinkt wel leuk, een paar noten zijn wel wat vals geloof ik...

Blijkbaar is 't je wel gelukt 't mp3'tje op je webruimte te zetten, of staat ie nu bij iemand anders geparkeerd?

Als je bas wat overstuurd is het misschien een idee om het ingangsvolume van de geluidskaart wat te beperken.

Het staat op de webruimte van de toppicstarter.
Ik twijfel nog steeds of die noten vals zijn, ik weet welke je bedoelt hoor.
Ik weet het niet juist of ze vals zijn, er staat wel wat spannig op.
mja...

AntY
20 juli 2003, 20:01
http://home.uva.nl/gitaarforum/mixed.mp3

de bas is misschien wat slecht te horen, maar goed, meot nog ff wennen aan cool edit :)

AntY
20 juli 2003, 20:07
http://home.uva.nl/gitaarforum/muff%20demo%201.mp3

nog ff een opname van me muff :)

Clunk
20 juli 2003, 21:53
sorrie hoor, maar ik vind die van cliff way better :P

en tja, muff, ik vind die distorsion van cliff beter
*omdat ik die gewend ben*

ben zelf niet zon fan van muff.. maar ok.

jojo85
21 juli 2003, 21:33
Misschien kunnen jullie ook tabs ofzo geven? Of uitleggen wat je hebt gedaan..

(AntY: je mist een pull-off bij for whom the bell tolls.....:))

bassopotmus
21 juli 2003, 21:49
uhm dat zijn 2 bassen he die intro, aangezien anty geen 4 armen heeft..Tenzij hij er 2 bijgekregen heeft na een chemisch ongeluk ofzo



[/img]

jojo85
21 juli 2003, 21:55
ehmmm ik denk niet dat je er 4 armen voor nodig hebt hoor.. ik denk dat jij wat anders bedoelt

G|----------19-18-17-16--19p16------------19-------------|
D|------------------------------------17-16-------------------|
A|---------------------------------------------------17-16----|
E|--------------------------------------------------------------|

koen_V
21 juli 2003, 21:57
A-----------------5-------------------
E--5-7-5-7-5-7-----5-7-5-7--------

A---------------1------------------------
E1-3-1-3-1-3------1-3-1-3------------

A---------------3-------------------
E-3-5-3-5-3-5---3-5-3-5----------

A-----------------------12----------------
E-12-15-12-15-12-15------12-15-12-15--

zoiets is het ongeveer

Jeremy B.
21 juli 2003, 22:25
Koen_v, je mag je bas voortaan wel ff stemmen voordat je wat opneemt!!! ehehe. 8-)

en check dit topic ff:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=18428

AntY
21 juli 2003, 23:09
ok ok ok ik mis inderdaad een pull off

even alles duidelijk maken

cliff gebruikt een Big Muff (so shut up clunk :x) en een wha wha. Ik heb alleen een muff.

Dat betekent dat ik sowiezo niet zijn geluid en accenten kan krijgen. MEt een wha kom ik een stuk beter in de buurt, wat afstellen helpt ook. Een andere bas helpt ook :) En Cliff's vingers zouden me nog veel beter helpen, moet maar eens een reisje Denemarken boeken, misschien liggen ze nog wel ergens langs de weg [morbid mode off :P]

Cliff heeft 2 bass parts in gespeeld: de solo, en t lage gedeelte:
E-0-------1-1---1-1--0-------

De solo is met effecten, t lage zonder, dat hadden jullie vast begrepen.

Ik moet t allebei doen -> lage E geeft meer distortion -> geeft slechter geluid.
Bovendien geeft een muff weinig laag. Dat betekent weer dat ik om een mooi geluid te krijgen erg veel hoogerin moet equalizen. En dat levert me weer een slechter geluid op als ik de muff uit doe (kan moeilijk aan de knop draaien en spelen tegelijk). En dus moet je een compromis zoeken :)

Ik vind t beter te klinken zonder die pull off btw. Honestly. Misschien met een wha beter...

bassopotmus
22 juli 2003, 10:19
2 stukken dus, ze overlappem elkaar toch net, kan je heel moeilijk allebei spelen.
Maar live speelt de bassist alleen de solo met die effecten

jojo85
22 juli 2003, 12:02
ok ok ok ik mis inderdaad een pull off

even alles duidelijk maken

cliff gebruikt een Big Muff (so shut up clunk :x) en een wha wha. Ik heb alleen een muff.

Dat betekent dat ik sowiezo niet zijn geluid en accenten kan krijgen. MEt een wha kom ik een stuk beter in de buurt, wat afstellen helpt ook. Een andere bas helpt ook :) En Cliff's vingers zouden me nog veel beter helpen, moet maar eens een reisje Denemarken boeken, misschien liggen ze nog wel ergens langs de weg [morbid mode off :P]

Cliff heeft 2 bass parts in gespeeld: de solo, en t lage gedeelte:
E-0-------1-1---1-1--0-------

De solo is met effecten, t lage zonder, dat hadden jullie vast begrepen.

Ik moet t allebei doen -> lage E geeft meer distortion -> geeft slechter geluid.
Bovendien geeft een muff weinig laag. Dat betekent weer dat ik om een mooi geluid te krijgen erg veel hoogerin moet equalizen. En dat levert me weer een slechter geluid op als ik de muff uit doe (kan moeilijk aan de knop draaien en spelen tegelijk). En dus moet je een compromis zoeken :)

Ik vind t beter te klinken zonder die pull off btw. Honestly. Misschien met een wha beter...

Ik zal eens zien of ik daar iets van op kan nemen (misschien met wah erbij). Het lage gedeelte is trouwens E----2-2---2-2--0-------

Maar om ff bij het topic te blijven, heeft iemand nog een baslijntje verzonnen?

Jeremy B.
22 juli 2003, 12:21
ik ga ook wel ff wat doen, ik zet 'm morgen ff online, ok?

J. :)

AntY
22 juli 2003, 13:25
i khad er een, maar niemand die daar iets over heeft gezegd :P

niels_r
22 juli 2003, 17:31
Zo.. dit is mijn stukje. Er zit nogal veel ruis op omdat ik de bas en de gitaar rechtsstreeks in de pc ingeplugd heb. De gitaar heb ik even opnieuw ingespeeld omdat andere stukje wat kort was.

Met dank aan Jeremy:

ftp://forum:solo@212.127.178.77:23/niels.mp3

Groeten Niels

AntY
23 juli 2003, 19:35
161361: zet int vervolg gewoon je input volume flink wat zachter, dan overstuurt ie niet. en gebruik daarna ee nprogramma om je .wav naar .mp3 te converteren dat ook "volume normalize heefT", wordt t allemaal op t juiste volume gezet. scheelt ook weer...

niels_r
25 juli 2003, 10:12
Ik heb even zitten spelen met die volumes en dit was het beste wat ik eruit kon krijgen. Heb een redelijk brakke geluidskaart :-(. Als ik trouwens opneem via een effectbord of via de line out van een versterker gaat het wel goed.

Voor het omzetten van wav naar mp3 heb ik lame gebruikt, dat lijkt me toch wel ok. Voor het geval dat je het niet kent: lame is een veelgebruikte commandline mp3 encoder.

Wat vond je trouwens van het stukje? Niet erg strak ingespeeld, maar het ging om het idee :wink:

Groeten Niels

AntY
25 juli 2003, 14:07
gewoon precies t zelfde doen, dan heb je een heel zacht volume (bij mij in line out geprikt, was t bijna onhoorbaar). Maar dat w0rdt opgelost door volume normalize. ik gebruik dB-PowerAmp