PDA

View Full Version : Vormt een dunne hoes voldoende bescherming ?



Brad
17 oktober 2015, 15:54
Ik vraag me af of een dunne gig bag zonder voering , dus eigenlijk gewoon een hoes voldoende bescherming bied aan de gitaar tegen vocht . Vooral in de nacht zet ik de thermostaat lager en word het vochtiger in huis .

Tabula Rasa
17 oktober 2015, 15:56
Nee, maar een dikke hoes ook niet.

Plant
17 oktober 2015, 16:17
Iedereen zet z'n thermostaat 's nachts lager. Hoe vochtig wordt het dan bij jou volgens je hygrometer? Als dat niet boven de 70% gaat is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Hier heb ik in de stookperiode eerder last van te lage relatieve luchtvochtigheid en heb ik dan altijd van die bakjes met water aan m'n radiatoren hangen.

Kim Wilson
17 oktober 2015, 18:12
Een te lage luchtvochtigheid is slechter voor je gitaren dan een hoge. Maar los daarvan, ik snap niet zo goed waarom je ze in een hoes stopt. Als je ze gewoon in huis zet op een standaard of aan een haak aan de muur hangt blijven ze in prima conditie.

Tupelo
17 oktober 2015, 18:38
Sowieso, ik merk het alleen met mijn archtop, die reageert er significant op, mijn Mustang (enige andere gitaar uit koffer) blijft gewoon constant, reageert nauwelijks op toch behoorlijke schommelingen.
En zelfs mijn archtop reageert minder heftig op luchtvochtigheid als mijn koffie. :sneaky:

Brad
18 oktober 2015, 00:43
Een te lage luchtvochtigheid is slechter voor je gitaren dan een hoge. Maar los daarvan, ik snap niet zo goed waarom je ze in een hoes stopt. Als je ze gewoon in huis zet op een standaard of aan een haak aan de muur hangt blijven ze in prima conditie.

Ik had een Ibanez gitaar die op een gegeven moment maar bleef ontstemmen . Mijn gitaarleraar destijds vroeg aan me of ik hem lang in een vochtige ruimte had laten staan zonder koffer . Hij legde me uit dat dat slecht is voor een gitaar .

D3nnis
18 oktober 2015, 08:17
Kan wel kloppen maar hoe vochtig is vochtig?
Ik zou mijn gitaren liefst niet in de badkamer of in een niet verwarmde garage bewaren, maar verder....

Kim Wilson
18 oktober 2015, 14:15
Ik had een Ibanez gitaar die op een gegeven moment maar bleef ontstemmen . Mijn gitaarleraar destijds vroeg aan me of ik hem lang in een vochtige ruimte had laten staan zonder koffer . Hij legde me uit dat dat slecht is voor een gitaar .
Mijn tele kan ik overal mee naar toe slepen en overal neerzetten of ophangen, dat ding ontstemt nooit. Zelfde met mijn Motion western knakengitaar. Ik denk dat het aan andere factoren ligt.

macwilliams
18 oktober 2015, 16:23
En wat was zijn uitleg dat dat slecht zou zijn?


Ik had een Ibanez gitaar die op een gegeven moment maar bleef ontstemmen . Mijn gitaarleraar destijds vroeg aan me of ik hem lang in een vochtige ruimte had laten staan zonder koffer . Hij legde me uit dat dat slecht is voor een gitaar .




Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

munkie
18 oktober 2015, 19:14
ik heb een Steinberger Spirit. Die kwam met een papierdunne hoes. Meteen een Warwick Rockbag besteld. Die beschermt de gitaar tenminste.

Brad
18 oktober 2015, 19:19
En wat was zijn uitleg dat dat slecht zou zijn?






Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

Zijn uitleg was dat wanneer een gitaar zonder bescherming lange tijd aan vocht bloot word gesteld dat een negatieve invloed heeft op het hout .

Tabula Rasa
18 oktober 2015, 19:24
Soort van paalrot ofzo?

Brad
18 oktober 2015, 19:28
Nee houtworm

macwilliams
18 oktober 2015, 19:41
Ik kan me er wat bij voorstellen als de gitaar ongelakt is. Meestal zit er toch zat verf op dus zo'n vaart zal het niet lopen.
De vochtigheidsgraad moet niet tegen regenen aanzitten dat niet.

Zijn uitleg was dat wanneer een gitaar zonder bescherming lange tijd aan vocht bloot word gesteld dat een negatieve invloed heeft op het hout .




Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.