PDA

View Full Version : Whammy 5 volume boost!



Rooker
17 oktober 2015, 14:28
Op mijn bordje heb ik sinds een paar maanden een digitech whammy5. Heel erg leuk pedaal maar wanneer ik hem aan zet krijg ik een onacceptabele volume boost. Zo erg dat het pedaal onbruikbaar is live. Ik wil hem gebruiken voor bijvoorbeeld stukjes van Kensington covers maar met deze volume toename schiet dat live niet op. Je hoort de rest van de band niet meer. Is dit middels een interne trimpot op te lossen? Anders😁... Of weg met dat ding!

RB74
17 oktober 2015, 22:39
Mijn Whammy 5 heeft zo'n volume boost niet, lijkt me een defect?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
18 oktober 2015, 10:45
Mijn Whammy 5 heeft dit ook niet.

Volgens mij zou je een factory reset kunnen proberen!
Calibrating the Expression Pedal op pagina 13 van de manual zegt hoe en wat...

Rooker
18 oktober 2015, 11:01
Waar staat de whammy bij jullie in de keten? Bij mij helemaal voor aan. Voor de drives. De boost is net zoiets als wat de pedalen van EHX ook vaak hebben. Ik heb daar alleen een delay van en dan stoort de boost niet zo. Bij de whammy knalt het er echt in. Ik ga de factory reset proberen. Al ben ik bang dat ik de uitkomst al weet.

RB74
18 oktober 2015, 12:49
Whammy heb ik na wah, tuner en buffer, en voor fuzz en drive. Sommigen hebben de Whammy in de effectsloop, ene Tom Morello dacht ik ook... Misschien dat dat nog verschil maakt bij jou? Hoewel, als het pedaal stuk is, zal het niet veel uitmaken. Is de volume boost er in alle 'standen'?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
18 oktober 2015, 12:53
Merk je ook volumeverschillen als je alleen de Whammy aansluit, dus: gitaar-whammy-amp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rooker
19 oktober 2015, 11:42
Ik ga het vanavond allemaal even testen hoor. Dank voor de reacties. Ik vind het op zich een heel gaaf apparaat.

RB74
19 oktober 2015, 11:58
Gaaf is de Whammy zeker! Ben benieuwd naar je bevindingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

humbucker
19 oktober 2015, 13:18
Nee, dat is niet normaal.. Factory reset maar eens proberen inderdaad!

FruscianteFan
19 oktober 2015, 14:19
Als hij true bypass is en je verder geen buffers hebt, of iig niet vooraan, dan zou het kunnen dat je dat verschil hoort.

Groter probleem lijkt me dat je Kensington covers speelt ;)

Rooker
19 oktober 2015, 16:54
Ojee... Mag je Kensington hier niet waarderen ;-)

the sure thing
19 oktober 2015, 20:07
Sjesus! Kensington lover alert! Slotje!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

apekop
20 oktober 2015, 11:37
Ik zou ook een buffer voor je Whammy proberen. Zet hem eens achter een Boss pedaaltje en kijk of er nog steeds een volume boost is. Je moet even wat dingen uitsluiten om het probleem te vinden.

Jammer trouwens dat die Whammy (en vooral ook de DT) zo'n grote bakken zijn.

Rooker
21 oktober 2015, 15:34
Zo... Ben even wat aan het testen geweest. Helaas nog niet over mijn (hoofd) versterker omdat de bandrepetitie niet door ging.
Punt 1 denk ik dat wanneer ik de harmonie stand gebruik en ik trap deze naar een harmonie van een octaaf omhoog, denk ik dat het door het wat schellere geluid lijkt alsof het harder is, simpel weg omdat de frequentie beter door de mix prikt.
Punt 2 Helemaal vooraan, dus nog voor de Whammy staat een Boss- bd 2. Deze staat wanneer ik hem aan trap op exact hetzelfde volume als de amp. Alleen trap ik daarna de whammy aan, boost hij wel degelijk het volume van de Whammy nog.. Wanneer de Boss uit staat is dit niet het geval.
Nu moet ik dus eigenlijk zorgen dat de BD 2 altijd uitgeschakeld staat wanneer ik de whammy aan zet.
Nu moet ik het alleen ook nog even testen bij de Engl.

Edit:

Jammer dus eigenlijk dat je met de harmony functie niet de optie hebben om het effect wat achter je droog signaal te mixen. Dit laatste is wel mogelijk met mijn Zoom CDR70. Alleen die heeft als nadeel weer dat ie in de loop zit en dus voor mijn gevoel daardoor een slechtere tracking heeft als direct na mn compressor. Pffff puzzelen.

The Lo Lands
21 oktober 2015, 17:33
Zo... Ben even wat aan het testen geweest. Helaas nog niet over mijn (hoofd) versterker omdat de bandrepetitie niet door ging.
Punt 1 denk ik dat wanneer ik de harmonie stand gebruik en ik trap deze naar een harmonie van een octaaf omhoog, denk ik dat het door het wat schellere geluid lijkt alsof het harder is, simpel weg omdat de frequentie beter door de mix prikt.
Punt 2 Helemaal vooraan, dus nog voor de Whammy staat een Boss- bd 2. Deze staat wanneer ik hem aan trap op exact hetzelfde volume als de amp. Alleen trap ik daarna de whammy aan, boost hij wel degelijk het volume van de Whammy nog.. Wanneer de Boss uit staat is dit niet het geval.
Nu moet ik dus eigenlijk zorgen dat de BD 2 altijd uitgeschakeld staat wanneer ik de whammy aan zet.
Nu moet ik het alleen ook nog even testen bij de Engl.

Edit:

Jammer dus eigenlijk dat je met de harmony functie niet de optie hebben om het effect wat achter je droog signaal te mixen. Dit laatste is wel mogelijk met mijn Zoom CDR70. Alleen die heeft als nadeel weer dat ie in de loop zit en dus voor mijn gevoel daardoor een slechtere tracking heeft als direct na mn compressor. Pffff puzzelen.
Wat ik lees dus geen echte technische problemen met de Whammy. Je spreekt over een volumeboost maar is het niet echt. Het effect wordt door de drive (BD2) intenser en zeker in de hogere pitch effecten. Het is inderdaad jammer dat je de harmony functie niet kunt blenden!

Rooker
22 oktober 2015, 00:08
Nee. Gelukkig is de whammy ok. Maar hij duldt dus geen od pedaal voor zich en met mijn super comp moet ik ook echt oppassen met het volume. Dan nog. Is het jammer dat de harmony functie niet wat subtieler is afgesteld. Hij knalt er hard in.. Even kijken hoe ik dit op ga lossen...

RB74
22 oktober 2015, 09:38
Kun je de BD2 niet achter de Whammy zetten? Dat zou moeten schelen.

Ik gebruik de Whammy zelf niet als harmonizer, mij (en m'n bandmaten) te ingewikkeld. 😯 Heeft de Whammy IV niet aparte wet en dry uitgangen? Is qua sound/tonesuck alleen wel een mindere broeder in de reeks... Ik had 'm ook, maar dan in een true bypass-looper.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
22 oktober 2015, 10:43
Nee. Gelukkig is de whammy ok. Maar hij duldt dus geen od pedaal voor zich en met mijn super comp moet ik ook echt oppassen met het volume.
Dat is goed te lezen! Je zegt dat je de drive voor de Whammy plaats, dit zou ik eens omdraaien. Naast dat de tracking van de Whammy minder accuraat wordt met een vervormd signaal is er ook meer boost. De compressor zou er voor of na kunnen maar let er inderdaad wel op dat de comp zo is ingesteld dat deze het inkomend signaal niet teveel boost. Zelf heb ik alle drive pedalen en het compressie pedaal NA de Whammy staan. De comp zorgt na de Whammy voor een meer gelijkmatig signaal. Uiteindelijk is alles mogelijk qua positie van de Whammy, maar hebben hun voor- en nadelen :-)

Rooker
22 oktober 2015, 13:23
Ik gebruik opzich zelf ook een bypass looper. Alleen de BD-2 staat als enige niet in een loop. Hij staat er als hele lichte overdrive/ signaal opfrisser bij crappy amps en vooral ook als buffer. In Loop 1 is het comp-whammy-tuner-bezerk od. Loop 2 is modulatie maar gaat normaal gesproken naar de fx loop.
Ik had hier wel eens gelezen dat de comp voor een octaver moet omdat deze dan beter zou tracken. Maar dat is dus juist er na? Of wat bedoel je precies met gelijkmatiger signaal?

The Lo Lands
22 oktober 2015, 14:25
Ik had hier wel eens gelezen dat de comp voor een octaver moet omdat deze dan beter zou tracken. Maar dat is dus juist er na? Of wat bedoel je precies met gelijkmatiger signaal?
De comp kan zowel voor als na maar als je deze erna plaatst zal met bijvoorbeeld pitch shiften van laag naar hoog (1-2 octave up/down) het output signaal 'gladder' cq gelijkmatiger klinken. De eventuele harde pieken worden afgevlakt door de compressie en eventueel verlies aan laag wordt tevens gecompenseerd door de compressie. Je zou het eens moeten testen. Ik vond zelf de comp na de Whammy en ook een Wah pedaal erg goed werken.

Voor clean partijen met de harmoniser zou de comp voor de Whammy hiervan beter kunnen tracken. Hoewel ik de Whammy 5 zonder comp ook prima vind tracken.

Rooker
22 oktober 2015, 14:47
Ah heel goed bedankt. Ik ga het is proberen. Ik gebruik de whammy (nog) niet met clean signaal. Altijd met een randje tot wat meer oversturend. Klopt dat hij stand alone ook prima trackt. De compressor had ik toch al en dus dacht ik kan ik hem net zo goed gebruiken. Ook voor andere dingen. Maar vooral afvlakken van hoge uitschieters zal mij denk ik al een heel eind op weg helpen. Thnx.

The Lo Lands
22 oktober 2015, 15:18
Ah heel goed bedankt. Ik ga het is proberen. Ik gebruik de whammy (nog) niet met clean signaal. Altijd met een randje tot wat meer oversturend. Klopt dat hij stand alone ook prima trackt. De compressor had ik toch al en dus dacht ik kan ik hem net zo goed gebruiken. Ook voor andere dingen. Maar vooral afvlakken van hoge uitschieters zal mij denk ik al een heel eind op weg helpen. Thnx.

Graag gedaan :-) De Whammy tracked het 'beste' met een clean signaal. Daarom ook beter de drive achter de Whammy te plaatsen. Comp moet je gewoon even uitproberen om te bepalen wat jij het beste vind klinken. Stand-alone heb je altijd een clean signaal van je gitaar en werkt prima.

apekop
23 oktober 2015, 09:57
De comp kan zowel voor als na maar als je deze erna plaatst zal met bijvoorbeeld pitch shiften van laag naar hoog (1-2 octave up/down) het output signaal 'gladder' cq gelijkmatiger klinken. De eventuele harde pieken worden afgevlakt door de compressie .

Een compressor kan wel een beetje helpen, maar tegen een echte volume boost of drop is een compresser ook niet bestand.

Eigenlijk vind ik dat fabrikanten 'verplicht' een level knop voor het totale volume van het pedaal op hun pedalen moeten maken. Het is altijd gezeik met een volume boost of drop. En het is ook voor iedereen anders. De ene wil just geen volume boost en de andere wil bij sommige effecten juist weer wel een volume boost. Een volume drop vindt bijna niemand wenselijk. Bijna ieder pedaal heeft er in meer of minder mate last van en in combinatie met andere pedalen wordt het al helemaal lastig. Zo'n level knop lost dit op. En zo moeilijk lijkt me het niet om er 1 knop extra bij te maken.

Je kan wel een tof pedaal hebben, maar als hij te veel boost of juist een drop heeft kun je er niet veel meer mee live. Ik heb al verschillende pedalen weg gedaan om die reden.

The Lo Lands
23 oktober 2015, 20:14
Ik begrijp je verhaal betreffende een soort 'master volume knop' op ieder effect. Ik heb de WH-4 gehad en nu de WH-5 en ik heb eigelijk nooit last gehad van een volume boost. Uiteindelijk ligt dit probleem in een combinatie van andere factoren waar de Whammy zelf eigelijk niets aan kan doen. Compressie achter de Whammy kan zeker bijdragen aan een meer 'smooth' effect met meer sustain maar zal inderdaad harde pieken niet temmen. Topic starter zal gewoon de diverse aangedragen effect posities moeten uitproberen en luisteren naar wat voor hem het beste werkt. Daarbij effecten vóór de Whammy niet te hard zetten! Wel zou een 'blend' knop voor de harmoniser effecten van de Whammy te gek zijn :-) Is hier geen modificatie voor mensen??

Alleen een MOD voor de WH-4!
http://www.moltenvoltage.com/whammy_mods.html