PDA

View Full Version : Taylor: geschroefde halsen



Joost de Ruig
17 oktober 2015, 12:08
Gisteren organiseerde Taylor een roadshow bij muziekhandel De Snaar in Heerenveen. Kennelijk loop ik hopeloos achter, maar ik heb nooit geweten dat Taylor standaard zijn halsen schroeft in plaats van verlijmt.

Was wel een vreemd gezicht, om een gitaar van €7000,- even gedemonteerd te zien worden. Naar hun filosofie is de geluidsoverdracht van hout op hout beter als daar geen lijm tussen zit. Er zijn dan ook diverse shims verkrijgbaar om de hoek van je hals mee te manipuleren. Wie ben ik om deze bouwwijze in twijfel te trekken, alleen vraag ik mij af hoeveel merken dit eigenlijk doen. Het vraagt natuurlijk wel heel precies freeswerk, maar met een CNC moet dat lukken. Hiernaast vraagt het om het nodige beleid bij de- en montage van de 3-4 schroeven.

http://www.goreguitars.com.au/main/img_1275278348_15126_1276005067_mod_338_254.jpg

arjanb01
17 oktober 2015, 12:28
7000 eu voor een gitaar met geschroefde hals? Call me strupid, maar het wordt steeds gekker in gitaarland🙈

barno
17 oktober 2015, 12:39
de halsverbinding is maar een element in de prijskost en geloof me, deze constructie is pak ingewikkelder om te maken dan een halsje verlijmen. het verhaal van contact van hout op hout makes bovendien sense. en het is erg gemakkelijk om de halshoek aan te passen. ze leveren standaard een aantal strakke shims mee.

Joost de Ruig
17 oktober 2015, 12:47
deze constructie is pak ingewikkelder om te maken dan een halsje verlijmen. het verhaal van contact van hout op hout makes bovendien sense.

Ik geloof je direct, maar welke merken doen dit nog meer? Als het daadwerkelijk beter is, dan moet toch zeker in het topsegment er navolging zijn lijkt mij.

arjanb01
17 oktober 2015, 12:59
Waarom worden dan bijvoorbeeld prssen met gelijmde halzen beter verkocht dan prssen met geschroefde halzen? Er wordt beweert dat juist een verlijmde hals meer contact met de body maakt en meer sustain geeft.
Maar zal wel een verkoop verhaaltje zijn...

Joost de Ruig
17 oktober 2015, 13:09
Waarom worden dan bijvoorbeeld prssen met gelijmde halzen beter verkocht dan prssen met geschroefde halzen? Er wordt beweert dat juist een verlijmde hals meer contact met de body maakt en meer sustain geeft.
Maar zal wel een verkoop verhaaltje zijn...

Maar heb je het nu niet over elektrische gitaren? Daar zullen wel weer andere argumenten voor opgaan vermoed ik.

Ik kom overigens nooit een PRS tegen met een geschroefde hals. Soms nog wel een Gibson. Hun vroegere budgetmodellen zoals de Marauder had dat. Dat waren nog eens kl... gitaren :)

barno
17 oktober 2015, 13:15
het hele verhaal rond geschroefde halzen minder sustain is bollocks maar de gemiddelde gitarist gelooft wel meer stadslegendes. Gibson electrics zijn doorontwikkelde acoustics dus de gelijmde hals is gebleven. Fender ging voor bouwpakketen dus kwam met de bolt on. Beiden zijn prima, alleen is er bij een gelijmde hals een grotere kans dat de verbinding sloppy is gemaakt en dan scheelt het wel. er circuleren horrorfoto's over vroegere lijmverbindingen van les pauls. Zal tegenwoordig wel beter zijn.

Pepe
17 oktober 2015, 13:28
PRS heeft gewoon bolt ons in het programma en Gibson had geen bolt ons voor kostenbesparing maar om de markt van Fender wat open te breken.
Marauder (tele) S1 (strat) Grabber (precison) Ripper (jazz bass_
Een geschroefde neck heeft wat meer snap en twang en of dat minder of beter klinkt hangt af van je voorkeur.

D3nnis
17 oktober 2015, 13:32
Waarom zou een geschroefde verbinding voor gitaristen goedkoper moeten zijn? Een goed passende verbinding is net zo moeilijk te maken als bij een gelijmde.
Enige voordeel dat er is is productietechnisch / logistiek en evt kwaliteitscontrole-geldtechnisch (je hoeft geen body weg te mikken als de hals afkeur is).

De hele CE reeks van prs usa was geschroefd toch?

Het is mij ook niet duidelijk waarom sommige mensen (blijven) denken dat een gelijmde verbinding meer sustain geeft, ik weet bijna zeker dat dat niet klopt.

Harald
17 oktober 2015, 13:53
Die constructie van Taylor is inmiddels toch echt wel proven technology. Doen ze dacht ik al heel lang. Taylor is sinds midden tachtiger jaren ook de belangrijkste leverancier voor de betere akoestische podiumgitaar, iig in het hele pop en rockcircuit. Blijkbaar is het gewoon een prima systeem, en de voordelen qua onderhoud zijn enorm.

Er zijn trouwens wel degelijk bouwers die vergelijkbare dingen doen met halzen. Was dat niet Babic waar je ipv met shims, de hals letterlijk omhoog en omlaag kon schroeven.

Overigens, mijn harpgitaar, gebouwd door een duitse of duitstalige bouwer die ergens rond 1940 a 50 is begonnen met bouwen (gitaar is waarschijnlijk 50 jaren, heeft al aardige craquele) heeft ook een geschroefde constructie, de halshoek kan met van die verwarmingssleuteltjes worden aangepast. Wat Taylor doet is ook weer niet helemaal nieuw.

Wat nooit echt gelukt is, behalve dan bij archtops, is een verstelbare brug. Gewoon een stuk ivoor, plastic, of bot dat je op maat vijlt is toch nog steeds de meest economische en goede oplossing blijkbaar.

barno
17 oktober 2015, 14:06
PRS heeft gewoon bolt ons in het programma en Gibson had geen bolt ons voor kostenbesparing maar om de markt van Fender wat open te breken. Een geschroefde neck heeft wat meer snap en twang en of dat minder of beter klinkt hangt af van je voorkeur.

mmm,het verhaal van meer snap en twang heeft volgens mij enkel te maken met de mensuur en de brug

Plant
17 oktober 2015, 14:08
Je hebt voor de brug wel dit gehad:

http://blog.anthillmusic.com/wp-content/uploads/2014/07/adjustable.jpg

Als ik me goed herinner is dan het kontaktoppervlak in de brug alleen de 2 schroefuiteinden en dat geeft misschien een wat te karige trillingsoverdracht.

Pepe
17 oktober 2015, 14:29
mmm,het verhaal van meer snap en twang heeft volgens mij enkel te maken met de mensuur en de brug

Ik neem aan dat Orpheo daar wat zinnigs over kan zeggen?

fred dons
17 oktober 2015, 14:51
ik denk zelf dat het bolt on stuk daar een grote invloed op heeft, ik heb set necks in 24,75, 25, en 25,5 inch (met de diverse bruggen en trems) en het enige dat daar opvalt is het verschil in spanning maar geen "snap" effect, dat krijgt ik pas bij de bolt on en dan maakt een trem het wel verder af (dat dan weer wel)
@ Barno die shims zijn die ook los te krijgen ? Taylor is zo gemeen om een sticker over de bolts te plakken zodat de enige manier om dat ding af te stellen is door de garantie te verpesten, nu lig ik daar niet wakker van maar een setje standaard shims zou wel zo prettig zijn (de actie op die van mij is veels te hoog)

Pepe
17 oktober 2015, 15:11
Oja, voordat je Orpheo zegt moet je eerst Fred noemen :D

Joost de Ruig
17 oktober 2015, 15:45
@ Barno die shims zijn die ook los te krijgen ? Taylor is zo gemeen om een sticker over de bolts te plakken zodat de enige manier om dat ding af te stellen is door de garantie te verpesten, nu lig ik daar niet wakker van maar een setje standaard shims zou wel zo prettig zijn (de actie op die van mij is veels te hoog)

Bij De Snaar in Heerenveen staat een molentje met wel 10 verschillende shims op de counter. Ik neem dus aan dat ze gewoon los verkrijgbaar zijn.

Harald
17 oktober 2015, 16:05
Je hebt voor de brug wel dit gehad:

http://blog.anthillmusic.com/wp-content/uploads/2014/07/adjustable.jpg

Als ik me goed herinner is dan het kontaktoppervlak in de brug alleen de 2 schroefuiteinden en dat geeft misschien een wat te karige trillingsoverdracht.Grappig, had dit zo tot voor kort nog niet gezien, maar toevallig net een week of twee geleden een leerling over de vloer die van iemand een gitaar had gekregen die dit had. Als ik de goede voor me heb een oude Fender uit de 70er jaren. Aktie was niet optimaal, maar zonder aan de brug te gaan vijlen kon die bij de brug ook niet meer echt omlaag. Verder wel een aardig gitaartje, benieuwd hoe die klinkt met nieuwe snaren.

fred dons
17 oktober 2015, 16:33
@ Joost bedankt, ga ik toch eens voor kijken !

fred dons
17 oktober 2015, 16:34
ik denk zelf dat het bolt on stuk daar een grote invloed op heeft, ik heb set necks in 24,75, 25, en 25,5 inch (met de diverse bruggen en trems) en het enige dat daar opvalt is het verschil in spanning maar geen "snap" effect, dat krijgt ik pas bij de bolt on en dan maakt een trem het wel verder af (dat dan weer wel)
@ Barno die shims zijn die ook los te krijgen ? Taylor is zo gemeen om een sticker over de bolts te plakken zodat de enige manier om dat ding af te stellen is door de garantie te verpesten, nu lig ik daar niet wakker van maar een setje standaard shims zou wel zo prettig zijn (de actie op die van mij is veels te hoog)

om dat nog even aan toe te voegen, hoe slechter de fit met de neck pocket (als in meer ruimte dan nodig) hoe meer er die fender snap in zit (en vice versa natuurlijk)

Gearjunkie
17 oktober 2015, 17:14
Wat wordt bedoeld met 'snap'?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jantjec
17 oktober 2015, 17:56
Wat Plant laat zien op zijn foto zit ook op onze merkloze gitaar van 35-40 jaar oud. Peter de Smet , Luthier uit Schoondijke, in Zeeuws Vlaanderen, heeft ons laten zien hoe we die konden lager en hoger zetten en voorzien van nieuwe brug en kam
En die klinkt wonderbaarlijk goed.
De gitaar kostte destijds 3000Bfr.
Heeft nu net een nieuwe brug en topkam gehad, mijn man zelf gedaan, en hij verslijt wel hoor maar klinkt nog heel goed.
Wat betreft schroefbare halzen, er zijn ook opvouwbare gitaren die een scharnier in de hals hebben... of dat dan ook zo'n goed klinkende gitaren zijn?? geen idee

barno
17 oktober 2015, 18:43
Wat wordt bedoeld met 'snap'?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

de wat scherpere attack, alsof de snaar "kletst"

Gearjunkie
17 oktober 2015, 19:21
Ok, dank je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

northernlake
17 oktober 2015, 22:05
De discussie over bolt-ons en dovetails en hun voor en nadelen zal wel nooit ophouden. Als iemand me een Collings geeft zal ik er niet op spugen :) http://www.collingsguitars.com/Tour/neck.html

Ernest01
17 oktober 2015, 22:37
Behalve het aspect dat het voor 'maintenance'-doeleinden makkelijker is, zo'n bolt-on vraag ik mij toch af of het echt scheelt met een gelijmde hals.
Tja, met Velpon een hals lijmen zal niet gaan, maar de lijmen die gebruikt worden zijn toch dusdanig dat die heel hard worden.
Dus contact tussen de kast en de hals zal dan toch wel goed zijn, lijkt mij.
Voor de duidelijkheid.... ik heb het dan niet over elektrische gitaren, maar akoestisch.

Joost de Ruig
17 oktober 2015, 23:22
Tja, met Velpon een hals lijmen zal niet gaan, maar de lijmen die gebruikt worden zijn toch dusdanig dat die heel hard worden.
Dus contact tussen de kast en de hals zal dan toch wel goed zijn, lijkt mij.

Is dat zo? Ik meen juist dat kneiterharde lijmen zoals epoxy worden gemeden in de instrumentenbouw en dat juist traditionele lijmen zoals beenderlijm en houtlijm gebruikt worden.

Pepe
18 oktober 2015, 02:22
Epoxy is a bitch als je het wil verwijderen en vroeg of laat zullen de meeste gitaren toch een neck reset nodig hebben.

jplm
18 oktober 2015, 08:22
Het verwonderde mij dat niet bekend was dat bij Taylor de halzen altijd geschroefd zijn. Dan zal het gegeven dat de kop altijd aan de hals is gelijmd nog wel minder bekend zijn? Ik meen me te herinneren dat ze dat doen omdat een hals+kop uit één stuk een veel groter stuk basishout vraagt.
En, qua geluid: ach, ik denk dat een gitarist de doorwerking van elk detail hoort in het geluid, zolang hij tenminste van dat detail van tevoren op de hoogte is. Zo niet, dan wordt het al een stuk lastiger ;) .

Groet, Jan.

D3nnis
18 oktober 2015, 08:24
Dan zal het gegeven dat de kop altijd aan de hals is gelijmd nog wel minder bekend zijn? Ik meen me te herinneren dat ze dat doen omdat een hals+kop uit één stuk een veel groter stuk basishout vraagt.


En omdat het sterker is, de nerf loopt dan als het ware parallel aan de trekkracht van de snaren.