PDA

View Full Version : Hulp nodig bij verwijderen endpin jack



Rutger
16 oktober 2015, 12:05
Hoi,

Op mijn akoestische gitaar zit een endpin jack die ik eigenlijk al lang niet meer gebruik (was ooit verbonden met een SD Woody die al een poosje geleden is overleden). Is er ooit ingezet door een tech van de muziekwinkel waar ik de gitaar had gekocht. Nu wil ik een nieuw pickupsysteempje aanschaffen en moet die oude endpin jack eruit... maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Ik krijg er geen enkele beweging in. Ja, hij draait een beetje los in het gat zelf, maar dat is ook alles.
Ik begrijp ook niet goed hoe dat ding in elkaar steekt. Ik zie/voel geen schroefdraad, moeren of ringetjes, alles is mooi glad en rond.

Hier wat foto's. Aan de binnenkant gaat er een tulpstekkertje in.
https://lh3.googleusercontent.com/-EUW38dsPe34/ViDLPuNS3nI/AAAAAAAAADw/IXT_fpAUbMU/w346-h463/IMG-20151016-WA0000.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-cL_KC5XiokI/ViDKwk-yjdI/AAAAAAAAAC8/nS7sDbyBkLo/w346-h463/IMG-20151016-WA0001.jpg

Misschien ben ik gek en het zal best heel simpel zijn, maar ik hoop toch op een goeie tip :)

barno
16 oktober 2015, 12:34
waarschijnlijk toch een contramoer. aan binnenkant klemmen met een tang zodat die niet meedraait.

HaroldA
16 oktober 2015, 12:48
Kun je 'm voor je nieuwe systeem niet gebruiken?

Rutger
16 oktober 2015, 12:58
@barno: Ik heb een tang gebruikt maar er is geen beweging in te krijgen. Hij zit er denk ik ook al zo'n 20 jaar in. Ik krijg er bovendien weinig grip op want alle onderdelen zijn mooi rond, de tang glipt er zo vanaf.

@ Harold: Zou misschien ook kunnen ja. Dan moet ik wel mijn nieuwe systeempje knippen en omsolderen, en dan dat tulpstekkertje in de jack zien te frutselen. t Zou allemaal wat eenvoudiger zijn als ik hem er gewoon uitkrijg.

barno
16 oktober 2015, 13:04
wat kruipolie? draait binnenkant mee als je buiten draait?

TeleK
16 oktober 2015, 13:08
als het echt een moer is aan de binnenzijde (is niet goed te zien op de foto) dan moet je een pijpsleutel gebruiken. Sowieso moeren altijd met een (steek/ring/pijp)sleutel, nooit met een tang. Dan een lap of zo om de straplock en die met een waterpomptang losdraaien

Ike57
16 oktober 2015, 13:08
Eruit boren?
Klinkt misschien wat grof maar als je er aan de buitenkant een (las)tang op zet en begint met een passende boor en dat iedere keer met een halve millimeter opvoert moet dat volgens mij redelijk gecontroleerd gaan.

HaroldA
16 oktober 2015, 13:14
@ Harold: Zou misschien ook kunnen ja. Dan moet ik wel mijn nieuwe systeempje knippen en omsolderen, en dan dat tulpstekkertje in de jack zien te frutselen. t Zou allemaal wat eenvoudiger zijn als ik hem er gewoon uitkrijg.

Da's wel minder risico om het hout te beschadigen. Dit zou mijn voorkeur hebben.

barno
16 oktober 2015, 13:36
als het echt een moer is aan de binnenzijde (is niet goed te zien op de foto) dan moet je een pijpsleutel gebruiken. Sowieso moeren altijd met een (steek/ring/pijp)sleutel, nooit met een tang. Dan een lap of zo om de straplock en die met een waterpomptang losdraaien

dit systeem heeft geen moervorm aan de buitenkant. normaal volstaat het om het handvast aan te draaien maar kan me voorstellen dat vast komt te zitten na jaren.

Rutger
16 oktober 2015, 13:51
@Barno: Ja, de binnenkant draait lekker mee! Zal er nog eens met kruipolie tegenaan gaan. Hoe kan ik het beste grip krijgen? Het is lastig werken met mijn grote handen en een stuk gereedschap in de klankkast.

Er zit inderdaad nergens een moertje, ook niet aan de binnenkant.

@Harold: als het me niet lukt dan ga ik dat maar doen: erin laten zitten en gewoon gebruiken.

Eruit boren is denk ik de laatste optie.

Cocobolo
16 oktober 2015, 20:47
is hij aan de binnenkant ook glad?
Je zou inderdaad verwachten dat er een moer zit om hem aan te draaien.
Stewmac heeft er uiteraard een dingetje voor (Stewmac verzint overal iets voor ;) ), ik zal de link hier plaatsen maar uiteraard kun je ook gewoon een dopsleutel gebruiken en dan niet een ratel er op (kan ook, als je een hele kleine ratel hebt) maar meestal zit bij een dopsleutelset ook een soort schroevedraaier die op de dop past.

Dit is dat Stewmac ding :
http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Types_of_Tools/Wrenches/Endpin_Jack_Wrench.html

Plant
16 oktober 2015, 21:35
Het is niet ondenkbaar dat het systeem conisch is en er van buitenaf in is geperst. Zoiets heb ik weleens gezien. Weliswaar gegroefd zodat het grip in het hout heeft, maar door de werking door de jaren heen kun je het mogelijk nu vrij draaien.

Als de omtrek van de jack aan de binnenkant niet groter is dan aan de buitenkant en je geen bevestigingsmoer ziet zou ik voorzichtig proberen het in de lengterichting er gewoon uit te trekken.

barno
16 oktober 2015, 22:14
Het is niet ondenkbaar dat het systeem conisch is en er van buitenaf in is geperst. Zoiets heb ik weleens gezien. Weliswaar gegroefd zodat het grip in het hout heeft, maar door de werking door de jaren heen kun je het mogelijk nu vrij draaien.

Als de omtrek van de jack aan de binnenkant niet groter is dan aan de buitenkant en je geen bevestigingsmoer ziet zou ik voorzichtig proberen het in de lengterichting er gewoon uit te trekken.

dan zou de eindpin eerder van kunsstof of hout zijn, denk ik. ik schat dat de schroefdraad gewoon vast zit.

Ike57
16 oktober 2015, 22:54
In de tussentijd had ik hem er allang op een beheerste manier uitgeboord! :seriousf:

Cocobolo
17 oktober 2015, 07:24
In de tussentijd had ik hem er allang op een beheerste manier uitgeboord! :seriousf:

"Hoeveel gitaarnetter heb je nodig voor het verwijderen van een endpin?"

"twintig om er op het forum over te discussieren en ruzie te krijgen + Aiko die het intussen al lang klaar heeft :seriousf:"

D3nnis
17 oktober 2015, 08:23
[I]"twintig om er op het forum over te discussieren en ruzie te krijgen + Aiko die het intussen al lang klaar heeft :seriousf:"

Dat zeg je wel, maar we weten niet of dat daadwerkelijk ook zo zou zijn :)