PDA

View Full Version : Message in a bottle vervormen



MartijnR93
16 oktober 2015, 12:04
Hey iedereen,

Wij willen met onze band een cover doen van message in a bottle. Onze ritmegitatist speelt momenteel de volgende versie:

http://tabs.ultimate-guitar.com/t/the_police/message_in_a_bottle_ver3_crd.htm

Om het voor onze zanger wat makkelijker te maken speelt de ritmegitatist dezelfde akkoorden als in de tab, maar dan zonder capo. Het punt is alleen dat het loopje in het intro dan niet meer bij de akkoorden past. Ik vroeg me af of iemand van jullie weet wat voor loopje hier dan wel bij past. Het klinkt niet om dat loopje na te doen aan de hand van de akkoorden in de tab.

Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven of laten zien wat past. Mocht dit niet zo zijn dan zit er niets anders op dan de ritmegitarist de originele akkoorden te laten spelen. Dan past het loopje er wel onder lijkt me?

Met vriendelijke groet,

Martijn

Harald
16 oktober 2015, 12:14
Durf het haast niet te zeggen, maar... is het een optie dat hij gewoon af en toe NIET speelt?

Dit trouwens vooral als je een beetje als de Police wil klinken. Juist het feit dat ze hier en daar wat ruimte hadden in de sound was een nieuw concept voor trio's. Alle rocktrio's speelden juist vaak de boel behoorlijk vol. De partijen van de Police (behalve de drums) waren vaak behoorlijk kaal, maar doeltreffend.

En de originele akkoorden zijn nu ook weer niet zo moeilijk ;) Maar ik zou, als ik dat nummer ergens met een tweede gitarist zou spelen, geen akkoorden spelen. Ruimte geven door niets te spelen, of door single line dingetjes te spelen, heel misschien die laatste. Een soort pad zou ook nog kunnen met volumepedaal en echo. Maar dan zou ik de originele akkoorden aanhouden.

Die tab mist wel een belangrijk punt. Alle akkoorden in dat eerste stuk zijn eigenlijk add9no3rd. Grondtoon, kwint en negende trap. Erg typisch voor de Police. Zeker niet het enige trucje van Andy Summers, maar wel een grote favoriet.

Brad
16 oktober 2015, 14:38
Waarom spelen jullie niet gewoon het originele loopje . Dat is echt niet zo een heksentoer hoor . En de ritmegitarist kan gewoon hetzelfde blijven spelen maar dan twee frets hoger . Dus je speelt dan een cis mineur in plaats van een b mineur . Je zet de capo gewoon in de vierde positie in plaats van op de tweede .

Dit is een link naar een les waarin het originele loopje word uitgelegd .

https://www.youtube.com/watch?v=YZJdcVPMlzU

groeten

WillemdaGuide
16 oktober 2015, 15:21
https://youtu.be/RXUwtsqIB08

MartijnR93
17 oktober 2015, 00:04
Bedankt iedereen voor de informatie!

@Brad: Voor mij is het originele loopje het probleem niet hoor ;). Maar door geen capo te gebruiken is het voor de zanger wat aangenamer. Momenteel spelen we hem zonder capo, maar wel met de akkoorden die bij de versie met de capo op twee staan. Dan verandert je antwoord denk ik wel gezien de theorie achter muziek? Ik neem aan dat de enige manier om gewoon het originele loopje te spelen het gebruiken van de originele akkoorden is (wanneer er tegelijkertijd wordt gespeeld uiteraard)? Heb geen idee of het gemakkelijk uit te vinden is waar op de hals dat loopje nog meer lekker klinkt :P.

Brad
17 oktober 2015, 04:35
Dan speelt hij dus een a mineur als eerste akkoord . Dan is die riff niet meer mogelijk omdat het laatste deel lager uitvalt dan de lage e op de zesde snaar . Wat je wel kunt doen is het laatste deel van de riff een octaaf hoger spelen .

De volledige riff word dan :

5 4 3 6 5 4 6 5 4 5 4 3 3
0 2 4 1 3 5 3 5 7 5 7 9 10

De bovenste rij cijfers stellen de snaren voor en de onderste rij cijfers stellen de fretnummers voor

Groeten

Harald
17 oktober 2015, 09:24
Nee Brad, klopt niet... de riff wordt in wezen makkelijker, je kunt de riff dan spelen met deze grepen

Badd9no3rd (die toevoeging geldt voor alle akkoorden maar laat ik in de namen weg

B x246xx
G 357xxx
A x024xx
E 024xxx

Bij het laatste akkoord dan nog de laatste noot een fret doorschuiven van 4 naar 5

Brad
17 oktober 2015, 12:50
Ik heb anders begrepen dat de zanger dezelfde akkoorden speelt maar dan zonder capo . En dan niet dezelfde akkoorden in de zin van dat je in dezelfde toonsoort blijft , alleen met andere voicings . Dus ook een B mineur als beginakkooord maar dan in een andere ligging/voicing .
Maar dezelfde ligging/voicing maar dan zonder capo . Dus dan krijg je een a mineur akkoord als begin akkoord
Het nummer staat dan in A mineur in plaats van B mineur

MartijnR93
18 oktober 2015, 00:54
@Harald: Je bedoelt dat ik het riffje speel in de akkoorden Bm, G, A, E? Klinkt als een goede tip. Maar klinkt dat ook als ik het riffje in die akkoorden speel terwijl de ritmegitarist dan in die akkoorden slag speelt? Of klinkt het juist veel gaver om alleen het riffje te spelen en dat de ritmegitarist later invalt? Heb zelf het gevoel dat het beter uitpakt als ik alleen het riffje speel. Dat hoor je op het echte nummer ook geloof ik.

@Brad: Onze ritmegitarist speelt de akkoorden Bm, G, A, E. Dat zijn de akkoorden die als je met het nummer mee wil spelen speelt met een capo op twee. Wij spelen die akkoorden dus wel, maar dan zonder capo. Puur zodat de zanger het beter kan zingen. Dat is waar je bovenstaand riffje op hebt gebaseerd? Dan ga ik er even naar kijken!

Thanks weer guys!

Brad
18 oktober 2015, 01:13
Als je daadwerkelijk in B mineur speelt dan hoor je eigenlijk te spelen wat Harald heeft gepost . Je kunt dan gewoon de originele riff spelen maar dan twee frets lager dan zoals Andy Summers het speelt . De originele versie van de Police staat in cis mineur .

Ik zal die Riff nog even plaatsen in mijn manier van noteren :

5 4 3 6 5 4 6 5 4 6 5 4 4
2 4 6 3 5 7 5 7 9 0 2 4 5

Dus de bovenste cijfers stellen de snaren voor en de onderste cijfers de fretnummers

De laatste twee noten speelt Andy Summers legato . Dat wil zeggen dat hij alleen de voorlaatste noot aanslaat en dan glijd naar de laatste noot zonder deze aan te slaan

Groeten

Harald
18 oktober 2015, 08:13
Voor de tweede gitarist
Ruimte geven door niets te spelen, of door single line dingetjes te spelen, heel misschien die laatste. Een soort pad zou ook nog kunnen met volumepedaal en echo. Maar dan zou ik de originele akkoorden aanhouden.

De kunst is altijd plek te vinden in het arrangement. Als je ervoor kiest een soort strings onder de riff te leggen, zou je nog kunnen proberen hoe het klinkt als je de akkoorden een oktaaf hoger speelt. De voicing van de akkoorden zou ik in dit geval wel aanhouden. Die 9'ens zijn wel heel typerend qua klank.

Een slagpartij zou ik iig niet doen. Het ritme van die riff drijft het nummer aan, maar als je dat als slag met akkoorden gaat spelen wordt het ineens heel erg "kampvuur" ben ik bang.