PDA

View Full Version : Tone: Oscar Peterson vraagt je als gitarist en je neemt mee?



Harald
16 oktober 2015, 10:21
Aparte keuzegitaar voor deze gig, klinkt verder precies als alle andere jazzbakken ;)


https://www.youtube.com/watch?v=kh_NnsbIqNQ

Kim Wilson
16 oktober 2015, 10:37
Nou, de toon is wel iets anders, maar het spel is typisch jazz. Noten, frasering, timing, dat maakt dat het klinkt als alle andere jazznummers. Waarbij maar weer eens bewezen is dat techniek en notenkeuze veel belangrijker is dan de gear waar je mee speelt.

Harald
16 oktober 2015, 10:39
toneverschil is een fractie helderder dan de old school jazz gitaristen. Die gebruikten vaak flatwounds, dan heb je totaal geen hoog bij je bassnaren. Ligt meer aan snaren en keuze dan aan gitaar. En idd. frasering en notenkeuze doen het werk.

barno
16 oktober 2015, 10:43
strat like body is nu eenmaal meest ergonomsiche vorm, zittend en staand, dus op zich niet gek dat een profi voor zoiets kiest.

ik meen trouwens dat hij ook flatwounds gebruikt

muziekschuur
16 oktober 2015, 10:51
Dat was de top of the line Ibanez RoadstarII van die tijd. Die zag je in de jaren 80 overal. De bouwkwaliteit was toen beter dan een Stratocaster...

arjanb01
16 oktober 2015, 11:30
Wie zegt dat emgs kil en niet dynamisch zijn? Klinkt goed voor jazz deze gitaar of niet?

Hotpepper01
16 oktober 2015, 14:49
Wat een toppers op dat podium, zeg. Echt lekker dit. Vwb de gitaarkeuze: er zijn mensen die jazz spelen op, jawel, laat je verbazen: een tele. Op jazzguitar.be zie je dat regelmatig terugkomen. Zelf zou ik naast mn jazzbakken vooral een goed zittende kruk meenemen en ook een paar smokings en dito schone overhemden. Maar eh, ik ben nog niet gevraagd. En terecht niet.

beruk
17 oktober 2015, 12:08
er zijn mensen die jazz spelen op, jawel, laat je verbazen: een tele. [/SIZE]
Oui!

https://www.youtube.com/watch?v=bxPBvDYVX2w

Misschien is dit wel het geheim:


https://www.youtube.com/watch?v=TIk2_N7yEjo

Een hele goede transistor versterker.....:soinnocent:

Harald
19 oktober 2015, 19:09
Ach


https://www.youtube.com/watch?v=VeOv6LAYU_o

Met een microfoon ervoor geloof ik het trouwens wel. Je hebt ook geen idee wat er nog aan EQ en effecten bij zit. Dat het in de ruimte net zo goed klinkt, betwijfel ik wel.

arjanb01
19 oktober 2015, 19:43
Dit kan wel. Gewoon de mic voor de amp, niet er op en de mic heel hard uitsturen, beetje reverb via de tafel erbij en klaar! Dan bereik je met elke amp dit geluid!
Ben het met je eens, harald dat dit kleine ampje in de ruimte zelf compleet anders klinkt, boxier, vlak, doods.

Joost de Ruig
19 oktober 2015, 19:56
Jazz op een Tele is helemaal niet zo verrassend als Hotpepper stelt.

Als ik op mijn 83-er JV Tele '52 op het halselement de toon voor de helft wegdraai, dan kom ik dicht in de buurt van een oude jazzbak :)

arjanb01
19 oktober 2015, 20:23
In dat filmpje vind ik die Tele erg doods klinken en dichtgestopt. Een echte jazzbak heeft veel meer diepte in het geluid en ademt meer.
Jazz op een strat vind ik veel beter klinken dan op een Tele.

Kim Wilson
19 oktober 2015, 20:32
Welnee, een Tele kan alles! :cooler:

barno
19 oktober 2015, 21:39
Welnee, een Tele kan alles! :cooler:

Ik weet wel dat het bon ton is om de Tele superpowers toe te dichten maar gek genoeg kan een Tele niet klinken als zijn broer de Strat

arjanb01
20 oktober 2015, 08:26
Al zou ik geld toe krijgen, ik zou er niet op spelen. Schel brandhout.

Kim Wilson
20 oktober 2015, 09:18
Ik weet wel dat het bon ton is om de Tele superpowers toe te dichten maar gek genoeg kan een Tele niet klinken als zijn broer de Strat
Helemaal mee eens. De tussenstandjes zijn zo typisch strat, dat red je niet op een tele. Het was dan ook niet geheel serieus bedoeld, al ben ik wel van mening dat een tele misschien niet alle geluiden kan nabootsen, maar wel erg veelzijdig is en bijna elke stijl aankan.

En Arjan, een tele is niet schel, de afstelling van je gear kan het schel maken. Tenzij je het vergelijkt met een muffe Les Paul en alle settings laat voor wat ze zijn, dan klinkt het wel schel ja. :)

arjanb01
20 oktober 2015, 09:24
Ik heb m'n amp neutraal afgesteld mid iets over de helft en echt teles daar trillen m'n vullingen van bijna uit de mond zo schel.
Een les Paul klinkt op elke amp top en je kan er jazz mee spelen.

Little Jay
20 oktober 2015, 09:26
Jazz op een tele: Ed Bickert!




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
20 oktober 2015, 09:32
Ik heb m'n amp neutraal afgesteld mid iets over de helft en echt teles daar trillen m'n vullingen van bijna uit de mond zo schel.
Een les Paul klinkt op elke amp top en je kan er jazz mee spelen.
Kwestie van smaak dan, en speelstijl zal er ook wel mee te maken hebben. Mijn manier van slagpartijen spelen matcht niet met een Les Paul op Fender amp. Eén zompige brij.

En ik blijf erbij, als je je amp afstelt op een Les Paul klinkt het idd schel, maar je snapt hopelijk wel dat een Tele een andere setting nodig heeft dan een Les Paul.

terrasbeest
20 oktober 2015, 09:34
Een andere gitarist van OP, Ulf Wakenius speelde op een cheapo Aria Les Paul.


http://www.dailymotion.com/video/x1571w2_oscar-peterson-a-night-in-vienna-1_music

http://www.dailymotion.com/video/x1571w2_oscar-peterson-a-night-in-vienna-1_music

Harald
20 oktober 2015, 10:16
De twee bassisten Niels Henning & Orsted Pedersen. Die vent was niet alleen bizar snel op contrabas, maar elke noot was ook nog duidelijk gedefinieerd.

PS pas op! na* het filmpje komt snoeiharde reclame... stelletje idioten! Pas op zijn minst het volume aan aan het filmpje ervoor, ipv maximaal uit te sturen.

* of middenin, heb het gelijk uitgezet.

grayfink
20 oktober 2015, 10:31
Maar die doffe jazztoon is toch ook niet zo moeilijk om te maken met welke gitaar dan ook. Hals element, treble weg draaien op een cleane versterker.
Een fijne open rockcrunch waarbij de harmonische boventonen goed klinken is lastiger, heb je toch echt de goede combi van gitaar en amp nodig. Al kan dat ook met vele gitaren uiteraard...

arjanb01
20 oktober 2015, 10:50
Kwestie van smaak dan, en speelstijl zal er ook wel mee te maken hebben. Mijn manier van slagpartijen spelen matcht niet met een Les Paul op Fender amp. Eén zompige brij.

En ik blijf erbij, als je je amp afstelt op een Les Paul klinkt het idd schel, maar je snapt hopelijk wel dat een Tele een andere setting nodig heeft dan een Les Paul.

Tuurlijk dat snap ik. Ook spelen speakers een grote rol hoe iets klinkt.

Harald
20 oktober 2015, 11:27
@Grayfink, nee, tone op gitaar dichtdraaien is meestal toch nog net anders. Dan wordt het erg boomy in de bassen, zonder definitie. Beetje hoog moet er wel in zitten. Maar je kunt meestal goed in de buurt komen, een strat komt een enkele keer ook wel voor, en single coils zijn op zich vrij normaal in de jazzhoek. 90% zit hem in het spelen van korte noten, grotendeels weglaten van bends en vibrato, en slides gebruiken ipv bends. En dan uiteraard nootkeuze, oktaven en specifieke voicings.