PDA

View Full Version : Ruthless Two tone sunburst



benwave
15 oktober 2015, 10:34
Two tone aged sunburst gemaakt.
Swamp ash body
Maple neck
Fender CS pickups
USA potmeters
Hardware van Crazy parts

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/DSC00316_zpsmbadn1ot.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/DSC00317_zpssnqofvw2.jpg

apekop
15 oktober 2015, 10:45
ziet er heel goed uit, maar weer een strat clone? wie zit daarop te wachten? Waar blijft de inventiviteit in gitaarbouwland tegenwoordig?

D3nnis
15 oktober 2015, 10:51
weer een strat clone? wie zit daarop te wachten? Waar blijft de inventiviteit in gitaarbouwland tegenwoordig?

Nou, volgens mij zit er verhoudingsgewijs niemand op inventiviteit te wachten?
Kijk maar naar de 2015 les pauls, de introductie van de Parker Fly in 1993 of zo, catalyst gitaren, RKS, Aristides....allen toch minder populair dan een normale strat.
Wel jammer, dat wel.

apekop
15 oktober 2015, 11:02
Nou, volgens mij zit er verhoudingsgewijs niemand op inventiviteit te wachten?

Helaas is dat waar en dat veklaart het overvloed aan Fender (en Gibson) clonen. Maar dat geldt gelukkig niet voor iedereen. Ik heb zelf ook een aantal Parker Flys gehad en een Steinberger en kijk meer naar nieuwe modellen. Een strat blijft mijn favoriete gitaar, maar waarom iedere keer weer nieuwe strat clonen? is die markt niet al lang verzadigd?

benwave
15 oktober 2015, 11:16
ziet er heel goed uit, maar weer een strat clone? wie zit daarop te wachten? Waar blijft de inventiviteit in gitaarbouwland tegenwoordig?

Voor mij is de Fender stratocaster het beste wat ooit uit de gitaar wereld is voort gekomen. ( ook een zwak voor de Les Paul trouwens )
De uitdaging voor mij is dan ook om er elke keer één te maken die net zo goed is als een CS van Fender maar dan voor een fractie van de prijs.
Ik heb dan ook totaal niet de neiging om iets nieuws te verzinnen

RS-Rik
15 oktober 2015, 11:17
Hij glimt wel nog een beetje hard voor zo'n "versleten" gitaar.

Als je veel naar andere strat-achtige gitaren kijkt dan snap ik niet dat mensen een strat het summum van schoonheid vinden. Er mag wel iets meer schwung, iets meer sexy in de vorm. Het is een vrij onuitgesproken en saaie vorm. Wel in balans, maar wel saai (saaiig).

Neem een Ibanez SZ daar zit al weer wat meer vorm en speelsheid in, of een Jackson JS idem.

in 19kruik werd zo'n ding waarschijnlijk als redelijk vooruitstrevend gezien maar bedenk ook dat in 1958 de Explorer, de V en de quasimodo de "Moderne" uitkwamen. Bedoeld als Jazz-gitaren (Metallica bestond nog niet). Een beetje in lijn met de puntige auto's en gebouwen uit die tijd.

arjanb01
15 oktober 2015, 11:22
Wat vraag je voor een strat met 1965 specs maar met een radius van 9,5 inch?
Mooie strat trouwens, topwerk? Alles zelf gezaagd en geschuurd?

D3nnis
15 oktober 2015, 11:23
Zolang er nog plaats is voor een gitaar erbij, zal er ook altijd plaats zijn voor een strat erbij, denk ik.

Ik vind zelf (als voorbeeld) de Parker Fly een geweldige gitaar. Heb zelf een deluxe uit 1994, nog gebouwd door Ken Parker zelf (niet mijn woorden maar van de Parker fabriek). Ergonomie super, sustain van hier tot Tokyo, speelt licht, geweldige tremolo, etc, maar toch, soms hoor je een fantastisch klinkende strat, waardoor het toch wel weer begrijpelijk is waarom er massaal naar strats gegrepen wordt.



De uitdaging voor mij is dan ook om er elke keer één te maken die net zo goed is als een CS van Fender maar dan voor een fractie van de prijs.


Zo is het ook wel weer.
Met genoeg tijd en aandacht kun je prima gitaren bouwen.
Blijft jammer dat de hardware verhoudingsgewijs duur blijft.

apekop
15 oktober 2015, 11:24
Voor mij is de Fender stratocaster het beste wat ooit uit de gitaar wereld is voort gekomen. ( ook een zwak voor de Les Paul trouwens )
De uitdaging voor mij is dan ook om er elke keer één te maken die net zo goed is als een CS van Fender maar dan voor een fractie van de prijs.
Ik heb dan ook totaal niet de neiging om iets nieuws te verzinnen

Klopt van de Fender strat. Voor mij is een strat ook de meest ergonomische gitaar en met de meeste gevarieerde en kenmerkende sounds. Daarom zal ik altijd strat blijven spelen. Ik vind het alleen jammer dat veel bouwers uit alle macht Fenders proberen clonen terwijl je overal een Fender strat uit het rek kan pakken. Het houdt de creativiteit tegen. Een strat is er al, we moeten verder.

Maar ik wist niet dat je deze zelf had gemaakt. Toch hulde voor de kwaliteit! (voor zover ik kan oordelen a.h.v een plaatje)


Ik vind zelf (als voorbeeld) de Parker Fly een geweldige gitaar. ...... Ergonomie super,

Dat van die ergonomie vind ik dus juist niet en dat is 1 van de redenen waarom ik mijn Flys destijds heb weg gedaan. De ergonomie vind ik minder vanwege die bovenste hoorn die in je lijf prikt als je zit. Buiten dat blijf ik het geluid wat klinisch vinden. Wel een aparte egale sound, maar ook wat vlak.

D3nnis
15 oktober 2015, 11:38
Dat van die ergonomie vind ik dus juist niet en dat is 1 van de redenen waarom ik mijn Flys destijds heb weg gedaan. De ergonomie vind ik minder vanwege die bovenste hoorn die in je lijf prikt als je zit. Buiten dat blijf ik het geluid wat klinisch vinden. Wel een aparte egale sound, maar ook wat vlak.

Ik heb totaal geen last van die hoorn. Waarschijnlijk is mijn bierpens de oorzaak dat ik geen last van die hoorn heb, omdat die fungeert als afstandshouder :D

Het geluid noem ik altijd "plastic". Klinkt negatief, maar is het niet per se. Clean vind ik hem echt goed.
Wel alleen met nieuwe snaren. Vind de Fly snel dood klinken met oudere snaren.

Maar over dat "verder gaan" dan strat en les paul, ik zie mezelf niet per se als traditioneel ingesteld, maar zou eigenlijk niet weten wat ik voor innovaties zou willen zien in gitaren.

Orpheo
15 oktober 2015, 12:08
Je kan een gewone strat ook goed upgraden hoor. Ik ben bezig met een strat die voor de buitenstaander eruit ziet als een gewone strat maar 'onder de motorkap' tig verbeteringen heeft die de stabiliteit bevorderen. Denk aan custom made koolstof staven in de hals, een verbeterde neck joint, een stabielere brug etc.

@arjan: ben ook benieuwd of Ben al het werk zelf doet of met parts een gitaar in elkaar zet. Niks mis met dat laatste, natuurlijk (deed dat ook voor jaren) maar vind dat je dan dat werk niet mag afschilderen als zijnde 'zelf gebouwd'. Je bouwt dan niks zelf, je assembleert. Ik doe echter álles zelf: van houtselectie tot de allerlaatste stappen.

fred dons
15 oktober 2015, 12:20
mooie strat! btw zet er nog even 2 schroeven bij bij de brug, met een swampash body gaat hij gegarandeerd na verloop schuin staan, Met 2 schroeven in het midden erbij heb je genoeg (mischien 3 al maar dat staat niet mooi :D)

Dutch66
15 oktober 2015, 13:13
Mooie plank hoor, ik vraag me alleen af, wat zit/is er bij de bovenste 'hoorn'....
is dat lichtinval wat fout uitpakt?, het lijkt een beetje 'gebrand' ofzo.

benwave
15 oktober 2015, 13:39
Fred : Bedankt voor de tip. ik zet er wat schroeven bij.
Dutch66 : Dat is lichtinval

Arjan en Orpheo : Ik maak de bodys en hals dus niet zelf. Het spuitwerk, gaten voorboren, electonica solderen, afstellen doe ik wel zelf.
Het werk is eigelijk het spuiten van de hals en de body. Gespoten in nitrocelluoselak
Deze hals bv was een ongelakte allparts neck.
Ik heb in het verleden zelf ook alles gedaan dus de body en hals zelf maken .
Maar ik kan gewoon niet tegen de precisie van een allparts neck aan,
De nauwkeurigheid van die cnc machines evenaren lukt gewoon niet met een meetlat en een sleuven zaagje.
Daarbij de kosten van hout, fretdraad, toets, trusrod, en een berg moeite. Je kan er net zo goed één kopen
Volgens mij is het zowiezo niet mogelijk om een hals beter te maken dan een cnc gemaakte merk neck.
iig voorwat betreft het fretwerk

Orpheo
15 oktober 2015, 13:42
ah, dus je hebt een bouwpakketje in elkaar gezet. :) Cool.

Tabula Rasa
15 oktober 2015, 13:52
ah, dus je hebt een bouwpakketje in elkaar gezet. :) Cool.
Orpheo, lul! :)

benwave
15 oktober 2015, 13:55
ah, dus je hebt een bouwpakketje in elkaar gezet. :) Cool.

Ja.., net als jou eerste 30 Warmoth gitaren die alle beter waren dan echte Gibsons toch ? :)

fred dons
15 oktober 2015, 13:58
ach en net zoals de medewerkers van de Fender customshop ;) . Niettemin heb ik bewondering voor de bouwers die van de grond af iets bouwen. ik kan er helaas maar zelden het geduld voor opbrengen (noch heb ik er de tijd voor :( ) en wat Ben zegt, (en dat geldt zeker voor een vintage strat) het is moeilijk om iets Beters te maken dan een all parts nek

Tabula Rasa
15 oktober 2015, 14:02
Feit blijft: wat die lui met een cnc kunnen maken is met de hand eigenlijk niet te doen. From.scratch doe je voor de lol of voor een model dat niet bestaat. Voor een exacte kopie kan je beter parts pakken.

Kim Wilson
15 oktober 2015, 15:11
Plus dat een strat body met de goeie mallen en freesmachine niet echt een uitdaging is.

fred dons
15 oktober 2015, 15:54
Plus dat een strat body met de goeie mallen en freesmachine niet echt een uitdaging is.

klopt, ik doe het daarom zelf geblindoekt, met 1 hand op mijn rug om de spanning een beetje terug te brengen :D

Kim Wilson
15 oktober 2015, 16:00
In de blote kont?

D3nnis
15 oktober 2015, 16:20
Plus dat een strat body met de goeie mallen en freesmachine niet echt een uitdaging is.
Mwah, dat geldt zo'n beetje voor elk model dan eigenlijk.
Maar de uitdaging is over het algemeen toch om een goede gitaar te bouwen, niet per se om een zo moeilijk mogelijk te maken body te verzinnen?

Orpheo
15 oktober 2015, 16:45
Orpheo, lul! :)
hey... tis niet alsof ik geen ongelijk heb ;)

@Benwave: jep zijn ze ook. Ik heb 't niet over bouwkwaliteit he. puur over kit assembly vs uh... bouwen.

@fred: knopje indrukken. true. meer dan dat doen ze niet bij de Fender CS geloof ik ;)

Tabula Rasa
15 oktober 2015, 16:50
hey... tis niet alsof ik geen ongelijk heb ;)


Lees je eigen zin eens goed.

Napoje
15 oktober 2015, 22:04
Waarom zou je een strat tele of weetikveel welk populair model eigenlijk zelf gaan uitzagen zonder er iets aan te te voegen? Veel "gitaarbouwers" doen niet veel anders dan assembleren. Goede part kopen, niks mis mee als de prijs daarna is... Kan je zelf een "custom guitars shop" beginnen.

macwilliams
15 oktober 2015, 22:24
Ziet er mooi uit Ben!

Rick trodat
16 oktober 2015, 13:58
Ik vind de gitaar erg mooi alleen heb ik, nu ik ouder wordt, steeds meer afkeer tegen een clone ''rebel relic'' haar enz die geaged is. Gewoon om de simpele reden dat die gitaren nooit 50 jaar of ouder ''kunnen'' zijn. En als ze na twee jaar eruit zien, alsof er 30 jaar op gespeeld is dan is de body gewoon niet goed gespoten, toch?

fred dons
16 oktober 2015, 14:38
ja en nee, ik heb zelf meer moeite met bijvoorbeeld Fano gitaren e.d. die pas een paar überhaupt bestaan en ook relic versies uitbrengen van hun modellen maar daarnaast is het heel goed mogelijk om je gitaar binnen 2 jaar zodanig af te raggen dat hij er zo uit gaat zien als een 30 jaar oude strat. zeker als hij met cellulose gelakt is. Cellulose is veel kwetsbaarder als poly
Met de moderne lakken is dat een stuk moeilijker waardoor een jaren 80 strat er met een klein beetje moeite er nu nog als nieuw kan uit zien
btw ik heb denk ik 40 gitaar standaards en daarnaast 160 gitaren en bij mij lukt het zelfs met moderne lak om gitaren er snel oud uit te laten zien ;)

Da Vinci
16 oktober 2015, 16:34
btw ik heb denk ik 40 gitaar standaards en daarnaast 160 gitaren en bij mij lukt het zelfs met moderne lak om gitaren er snel oud uit te laten zien ;)

WTF?!?! ik dacht eerst dat je een geintje maakte maar ik heb je ff gegoogeld en het lijkt nog waar ook....
Ik begrijp inmiddels dat je ook gitaren refinisht en zoals je wellicht gelezen hebt zit ik daar aan te denken. Hoe kan ik daarvoor het beste contact met je opnemen?

fred dons
16 oktober 2015, 17:24
dat van die standaards is wel een geintje hoor, ik zou willen dat ik er 40 had :) Maar stuur maar een pm-tje

Tupelo
16 oktober 2015, 18:48
Ben niet zo into strats, maar ik vind het een geweldige burst, en een mooi stukkie hout. :ok:

barno
16 oktober 2015, 19:15
Hij glimt wel nog een beetje hard voor zo'n "versleten" gitaar.



Veel mensen vergelijken relics onbewust vooral met andere relics, je moet vergelijken met echte ouwe gitaren. en guess what. die blinken vaak ook nog hoor behoorlijk, zeker een burst met blanke lak erover. net zoals feit dat de meeste relics overdone zijn. bv eer je onder de arm alle lak hebt weggespeeld, dat krijgen slechts weinig mensen voor mekaar hoor.

munkie
16 oktober 2015, 19:28
Ik geloof zeker dat je met zelfbouw niet tegen Allparts necks opkan, ik heb een strat met Allparts neck, was maar 250 op MP en gaat voorlopig niet weg.

Het ontwerp van Leo Fender was in 1954 revolutionair. Inmiddels zijn we 60 jaar verder. Net voor een habbekrats in een Used Products een Ibanez S320 gekocht. Was wat verwaarloosd maar na een flinke beurt weer als nieuw. Platte brede neck, medium jumbo frets, AANJ hals/body bevestiging, 2 humbuckers met 5 standenschakelaar dus met bruikbare SC sounds. Vederlichte platte mahonie body. En last but not least die geweldige ZR tremolo met kogellagers en ZPS systeem zodat hij echt weer op het nulpunt terugkomt. En dit was 6 jaar geleden toen ie nieuw was een budget model.

RS-Rik
16 oktober 2015, 20:45
Veel mensen vergelijken relics onbewust vooral met andere relics, je moet vergelijken met echte ouwe gitaren. en guess what. die blinken vaak ook nog hoor behoorlijk, zeker een burst met blanke lak erover. net zoals feit dat de meeste relics overdone zijn. bv eer je onder de arm alle lak hebt weggespeeld, dat krijgen slechts weinig mensen voor mekaar hoor.

Polyurethaanlak blijft lang glanzen, maar nitrocellulose en acryl ook?

fred dons
16 oktober 2015, 21:11
Polyurethaanlak blijft lang glanzen, maar nitrocellulose en acryl ook?

ja, afhankelijk van het onderhoud en de manier waarop het ooit is aangebracht, gibson polijst standaard te snel na het lakken waardoor de lak na een paar weken (als het in de winkel hangt) minder glanst dan bijvoorbeeld een PRS (gibson heeft ook highgloss gitaren maar die zien er dan "nep" uit :D ) terwijl je cellulose echt als glas kunt polijsten en dat ook zo kan houden. hoe langer je wacht met polijsten na het langer hoe beter de hoogglans ook blijft nadat de lak volledig uitgehard is. vintage gitaren hebben niet meer de dipped in glass look maar kunnen wel nog een goede glans hebben.

Mitch
16 oktober 2015, 21:18
Nou, afgezien of je op hetzelfde niveau staat als de enige echte bouwer van heel Internettonië en omstreken en afgezien van het feit dat ik niet zo'n heel erge relic fan ben: ik ben geen hater. Wel een strat-hater, maar door Derek and the Dominos heb ik wél weer een zwak voor two tone sunburst strats. Toch kan ik zo'n glanzende body in combinatie met een hals die eruit ziet alsof hij 78 jaar is gebruikt door twee generaties niet-handen-wassende kettingrokende kroegtijgers met lange nagels niet echt waarderen.

fred dons
17 oktober 2015, 14:58
deze body heeft nog een behoorlijke glans (nek is ook erg clean, waarschijnlijk niet zo agressief zweet
https://youtu.be/w2YsH3RpQak

Pepe
17 oktober 2015, 15:20
Dat Relic = oud ging misschien nog op bij Cunetto maar tis allang een eigen divisie geworden. Bij Fender (en dus alles wat dat kopieert) zie je van mijlenver: dat moet op een Fender relic CS lijken.
Ik heb niks tegen relic, sterker, mijn beste vrienden... maar tis vaak een drag queen overdrijving, alles in de strijd maar juist dat heeft het effect dat je makkelijk doorhebt wat eronder zit.

Da Vinci
17 oktober 2015, 15:31
dat van die standaards is wel een geintje hoor, ik zou willen dat ik er 40 had :) Maar stuur maar een pm-tje

You've got mail :-)

barno
17 oktober 2015, 15:55
Dat Relic = oud ging misschien nog op bij Cunetto maar tis allang een eigen divisie geworden. Bij Fender (en dus alles wat dat kopieert) zie je van mijlenver: dat moet op een Fender relic CS lijken.
Ik heb niks tegen relic, sterker, mijn beste vrienden... maar tis vaak een drag queen overdrijving, alles in de strijd maar juist dat heeft het effect dat je makkelijk doorhebt wat eronder zit.


right on the money!

fred dons
17 oktober 2015, 16:31
helaas, dat klopt wel en dan met name voor fender, hun relics zijn erg matig. btw er zijn genoeg oude fenders te vinden waarvan het gemiddelde publiek zou zeggen dat het een slechte relic is maar dat heeft dan meer te maken met de onbekendheid met echte vintage gitaren dan met die gitaar ;)

benwave
19 november 2015, 19:52
Even wat betere fotos zonder die rare licht inval.

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/DSC00377_zps9l1gdx0q.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/DSC00378_zpsd1bm1o8u.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/DSC00379_zpscqfuavba.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/DSC00380_zpsfrvzudi7.jpg

deefke666
19 november 2015, 20:51
Ziet er geweldig uit vind ik.
Mooie paintjob ook, ik denk dat het niet zo makkelijk is om een sunburst zo mooi te spuiten.
Knap werk.

jhh
20 november 2015, 17:09
Heel mooi project, alleen beetje jammer van de body. iets dunner dan een fender body waardoor de tremclaw waarschijnlijk lager ligt en de tremveren net wel of net niet tegen het plastic afdekplaatje komen. veel ruimte zit er niet.

heel waarschijnlijk een 60s type body, wel met wormhole maar met een 60s cavity voor een 11de schroef waardoor een 50s shieldingplaatje niet past onder je 1ply slagplaat.

details (en een lucky guess) maar net het verschil om het op detail af te maken.

plaats eens een foto van het binnenwerk als je wilt.

arnoldtims
20 november 2015, 18:17
Ik hou niet van relic en zie liever een echte oude gitaar. Maar ik vind dit toch een hele mooie gitaar.
Wat ik mij afvraag is hoe moeilijk het is om nadat je erg je best hebt gedaan om deze body prachtig te lakken, de eerste schade toe te brengen.

telerocker
20 november 2015, 18:44
Mooi gedaan, niet te overdreven gereliced. Prachtig!

RS-Rik
20 november 2015, 21:01
Ja, nu alleen nog ranzigheid in de open houten plekkies.