PDA

View Full Version : vraagje over effectsloop gebruiken met pedalboard



bagheera
14 oktober 2015, 19:04
Hellowkes ,

Deze vraag zal ooit wel behandeld zijn, denk ik.
Alhoewel ik zoek al een tijdje overal op internet en ik heb nog niet gevonden wat ik zoek.

Dit is men bordje
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/pedal%205_zpsnkltfznu.jpg (http://s40.photobucket.com/user/bagheeraguitar/media/pedal%205_zpsnkltfznu.jpg.html)

Ik heb een Meyer Blackpool 55 besteld , en die heeft een FX loop.
Daar wil ik de strymon pedalen , en de Delay doorjagen.

Hoe doe ik dat precies.
Welk stuk gear heb ik nodig om dat te realiseren ?

alvast dank u
Bagheera

D3nnis
14 oktober 2015, 19:08
Een kabel van amp fx send naar het eerste pedaal dat je in de loop wilt hebben, en een kabel van het laatste pedaal dat je in de fx loop wilt hebben, naar de fx return van de amp.

bagheera
14 oktober 2015, 19:26
haha , ja dat had ik natuurlijk door.
Maaaaar

Ik moet een lus maken op het bord en daar de effecten uithalen die niet in de loop moeten.
Dus ik heb drie kabels nodig.
1 die uiteindelijk naar de IN van de amp gaat.
en 2 voor de FX loop.

Dat wil dus zeggen dat ik op mijn bord een toestel staan moet hebben die dat mogelijk maakt.

Heel simpel en praktisch genomen .

Mijn gitaar signaal wordt op een bepaald punt gesplitst. Dan gaat de helft naar de effecten voor de Loop en de andere helft gaat naar de effecten die gewoon voor de versterker staan.

Dan heb ik twee signaal ketens die uiteindelijk naar mijn amp moeten.


Bekijk dit filmpje vanaf 1:51
https://www.youtube.com/watch?v=Z6Lv4QSHJUA

Maar dat toestel vind ik dus niet bij Thoman of Bax.
Bestaat hier een alternatief voor ?

Of heb ik het helemaal fout . Dat kan ook natuurlijk :)

arjanb01
14 oktober 2015, 19:36
Kan je niet gewoon je effecten die naar de fx loop gaan in de loop gooien met dus 2 kabels.
De andere effecten gooi je direct van gitaar naar de input van je amp.
Geen extra apparaten nodig en zo deed ik het altijd toen ik zelf nog pedalen gebruikte.
Of denk ik te simpel?

obiwanjacobi
14 oktober 2015, 19:41
Dat is gewoon een 4-kabel methode.

gitaar -> preamp effects -> amp in -> amp eff send -> mod effects -> amp eff recv -> amp speaker out -> cab

preamp effects en mod effects staan op je pedal board. Als je zorgt dat deze met jacks makkelijk kunnen worden aangesloten (zoals op het filmpje) dan kan je ook nog met je pedal board aan de slag als je keer op een amp zonder effects-loop speelt. Je lust dan simpel de aansluitingen door (kort kabeltje).

Splitten doe je niet met deze setup. Als je dat wel doet zal je ergens ook weer moeten mixen of een extra amp aansturen...

[2c]

FruscianteFan
14 oktober 2015, 19:41
Zo'n kastje maakt het makkelijker bij opbouwen en afbreken, maar in feite doet die niets anders dan wanneer je zo'n kistje niet hebt.

Het is heel simpel, eigenlijk. Het enige wat je NODIG hebt voor de FX loop, is twee lange kabels erbij. In plaats van het patchkabeltje tussen je laatste 'normale' effect en je eerste Strymon of Boss Delay, leg je één kabel tussen dat laatste normale effect en je amp input. Eén kabel van je FX send naar de Strymon of Boss Delay. Tot slot doe je de kabel van je allerlaatste effect dus in de FX return.

Waarom je dan zo'n kistje zou maken? Omdat als je zo'n strak pedalboard hebt, het misschien (maar dat zal moeten blijken) makkelijker is als je niet elke keer onhandig moet gaan doen met het uitpluggen van die kabels die je nu netjes hebt weggewerkt. Maar het hoeft niet voor de functionaliteit.

Je signaal wordt niet gesplitst, dat is niet het idee van een fx loop. Dan zou ineens de helft van je sound de preamp van je versterker niet zien.

bagheera
14 oktober 2015, 19:49
aha very good intel.


Ok bijkomende vraag.

Wat als ik hier de mogelijkheid wil inplannen om stereo te gaan.
Waar ik bij 1 amp de FX loop ga gebruiken , en bij de ander niet ?
Hoe doe ik dat ? Kan dat eigenlijk wel ?

( ik zal het niet elke keer gebruiken , bij 1 project wel bij een ander niet )

FruscianteFan
14 oktober 2015, 20:07
Eens kijken... wordt een beetje ingewikkeld, maar het kan deels.

Die Strymons zijn ongetwijfeld stereo. Dat wil zeggen, ze hebben stereo in- en stereo outputs. Toch?

Die DD3 heeft dat niet, maar die heeft wel weer een dry out. Moet je ff kijken hoe die precies werkt (of beide outputs werken als je pedaal uitstaat).

Wat je zou kunnen doen: de dry output van de DD3 pakken, of gewoon je Morley gebruiken om te splitten.

In theorie kun je dan signaal A door de preamp van je Meyer sturen, de FX send in het linkerkanaal van de strymon (of juist rechts), en uiteindelijk weer de FX return. Signaal B stuur je dan direct in het andere kanaal van de strymons en in de input van je tweede amp.

Ik weet alleen niet of dat ook gaat werken, heb ik geen ervaring mee.

RB74
14 oktober 2015, 20:39
Stereo spelen moet lukken met deze setup, inderdaad. De Strymon in de effects loop van de ene versterker, de overgebleven output van de Strymon aansluiten op de input van de andere versterker.

Met m'n stereo TC Nova Repeater werkt het (klinkt hemels in de pingpong-delay stand)!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

obiwanjacobi
15 oktober 2015, 08:43
gitaar -> preamp effects -> amp1 in -> amp1 eff send -> mod effects L -> amp1 eff recv -> amp1 spkr -> cab1
mod effects R -> amp2 in -> amp2 spkr -> cab2

The Lo Lands
15 oktober 2015, 10:01
Ik zou alleen de strymon Mobius eerder gebruiken met de pre/post setup! Dus de strymon Mobius in je keten voor de amp en tevens aangesloten in de effectsloop van je versterker. De Delay en Big Sky zou je dan als gewenst stereo kunnen gebruiken! Diverse modulatie effecten klinken beter voor de versterker en andere in de effectsloop.

the sure thing
16 oktober 2015, 08:21
Ik zou alleen de strymon Mobius eerder gebruiken met de pre/post setup! Dus de strymon Mobius in je keten voor de amp en tevens aangesloten in de effectsloop van je versterker. De Delay en Big Sky zou je dan als gewenst stereo kunnen gebruiken! Diverse modulatie effecten klinken beter voor de versterker en andere in de effectsloop.

Je Mobius ZOWEL tussen gitaar en amp ALSOOK in de effectsloop? Kan dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FruscianteFan
16 oktober 2015, 10:09
Je Mobius ZOWEL tussen gitaar en amp ALSOOK in de effectsloop? Kan dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hij is stereo, dus heeft twee aparte in- en uitgangen. In theorie kan dat, maar volgens mij krijg je dan alle effecten wel dubbel. Tenzij je de Mobius zo kunt instellen dat-ie het anders doet.

bagheera
16 oktober 2015, 15:17
interessante reacties , dit moet ik eens rustig uitpluizen.

Dank u

The Lo Lands
16 oktober 2015, 16:55
Je Mobius ZOWEL tussen gitaar en amp ALSOOK in de effectsloop? Kan dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb de Mobius juist om deze reden aangeschaft. Ja het kan! Er is een speciale switch aan de achterzijde voor stereo of pre/post setup. Werkt super en nee het effect krijg je niet dubbel :-) Per preset apart in te stellen cq programmeren.