PDA

View Full Version : Marshall JMP50 kloon



mathe
19 juli 2003, 13:59
Ik ben een tijdje bezig geweest met het klonen van één van mijn originele Marshalls. Hier twee foto's met het resultaat (hij is bijna klaar).
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden !


http://home.kabelfoon.nl/~mathe/Marshall1.jpg


http://home.kabelfoon.nl/~mathe/Marshall2.jpg

Marc

RadiuS
19 juli 2003, 14:14
mooie kleur, nou nog een bijpassende cab! :D hoe klinkt ie?

Dirtypool
19 juli 2003, 14:53
Prachtig en heel netjes.
Op ebay.de staat volgens mij nog een cab te koop in het rood.

Grtz Richard

BLOK182
19 juli 2003, 14:56
Dude, hijs prachtig, je ziet niet eens dat het een home-made versterker is, het lijkt eerder een soort customshop model! Niets dan lof!

PeArLjAm
19 juli 2003, 19:26
Vet!!!! Als je het leuk vind mag je er wel een voor mij maken ;) Staat mooi bij mn rode jcm800 :-D

nicoverduin
19 juli 2003, 22:14
Zeer netjes zowel intern als extern.

Complimenten!!

NIco

Al
20 juli 2003, 03:26
Bjoettie!!!!!!!!!

Prima --> oude caps.
Wat voor OT gebruik je?

Al

mathe
20 juli 2003, 10:12
Bedankt allemaal voor de leuke reacties !

Antwoorden:

RadiuS: Hij klinkt heel goed, maar het kan nog beter. Hij klinkt overstuurd niet zo goed als het origineel. Clean komt hij beter overeen.

PeArLjAm: Ik denk dat als ik alle uren zou moeten berekenen hij wel erg duur zou worden. Misschien moet je zelf eens iets bouwen?

Al: De uitgangstrafo is van FNS, en dat is gelijk het zwakke punt. Ik wilde eens een keertje de trafo's van FNS proberen maar dat is gelijk de laatste keer geweest. Kwaliteit is prut. Ik had al problemen met de voedingstrafo die bij 230Vac in, belast 7.10 Vac als gloeispanning gaf (is natuurlijk veel te hoog), maar nu blijkt ook de uitgangstrafo niet echt goed te klinken. Clean gaat het best goed, maar met eindtrapoversturing slaat hij nogal de plank mis. Ter zijner tijd zullen er dus wel andere trafo's inkomen.

De condensatoren zijn inderdaad origineel, maar ook een aantal weerstanden en alle potmeters. Er is trouwens wel wat gewisseld sinds het tijdstip dat de foto is genomen van het binnenwerk. Bijna alle weerstanden zijn nu NOS, behalve de 100K en 220K. Dus als iemand die nog heeft liggen (1/2W Roederstein, donkerrood) houd ik me aanbevolen :wink:

Marc

Mr.Jay
20 juli 2003, 14:35
[quote="mathe"]Bedankt allemaal voor de leuke reacties !

van mij ook !!! complimenten hoor > ik ben zelf ook rete-secuur en zo-origineel-mogelijk bij het maken van een kloon > circuit lay-out ziet er gewoon prachtig uit, keurige bedrading !


>Al: De uitgangstrafo is van FNS, en dat is gelijk het zwakke punt. Ik wilde eens een keertje de trafo's van FNS proberen maar dat is gelijk de laatste keer geweest. Kwaliteit is prut.

haha.....je leest dit steeds vaker.
cheapo dat wel, maar tevens prutto.

>Ik had al problemen met de voedingstrafo die bij 230Vac in, belast 7.10 Vac als gloeispanning gaf (is natuurlijk veel te hoog)

had bij mijn PT van mijn 5E3-kloon > 5,8Vgloeispanning en 5,4 voor de gelijkrichter > Ariejans commentaar : " draadje teveel gewikkeld" ...
moet schijnbaar kunnen gewoon, zo klonk het !

>maar nu blijkt ook de uitgangstrafo niet echt goed te klinken. Clean gaat het best goed, maar met eindtrapoversturing slaat hij nogal de plank mis.

ook dat heb ik meegemaakt, notabene in zijn eigen MarbleRoadking.
na uitgebreide vergelijkingstests bleek ook die OT de sound te verzieken, snel vervangen dus.

Waar ga je nu naar op zoek denk je qua trafoos ?

Jay

mathe
20 juli 2003, 15:50
Die FNS sukkel vertelde mij laconiek hetzelfde: "windinkje teveel, maakt niets uit. Een hoop Fenders versterkers hebben ook een gloeispanning van 7 Volt."
Onzin natuurlijk.
Dit was de eerste en meteen de laatste keer dat ik van die FNS iets kocht.
En als ik dan van jou hoor dat het zelfs in zijn eigen versterkers niet goed zit worden mijn vermoedens maar weer eens bevestigd...

Als toekomstige vervanger voor de uitgangstrafo ga ik de Axiom O50JM van Mercury Magnetics gebruiken. Ik gebruik de MM bij restauraties en deze zijn helemaal super!

Marc

Mr.Jay
20 juli 2003, 20:08
[quote="mathe"]Die FNS sukkel vertelde mij laconiek hetzelfde: "windinkje teveel, maakt niets uit. Een hoop Fenders versterkers hebben ook een gloeispanning van 7 Volt."
Onzin natuurlijk.

Ik heb 2 ouwe Fenders waar ik op 6,6/6,7V kom, is hoogste wat ik tegen ben gekomen. Meestal zitten ze goed.

>Dit was de eerste en meteen de laatste keer dat ik van die FNS iets kocht. En als ik dan van jou hoor dat het zelfs in zijn eigen versterkers niet goed zit worden mijn vermoedens maar weer eens bevestigd...

ach ja, zijn trafoos zijn goedkoop > maar ook niet TOP. Als je voor jezelf een hoge grens legt, moet je inderdaad NIET bij FNS zijn, maar meer in VS snuffelen.
Heb goeie dingen van THD gehoord, en ik heb zelf 1 Hoffman SuperReverb OT die ook heel aardig is > i.i.g. FenderSPECS, da's alvast wat.

Verder probeer ik origin. FenderOT's te gebruiken zoveel mogelijk voor mijn "projekten".

>Als toekomstige vervanger voor de uitgangstrafo ga ik de Axiom O50JM van Mercury Magnetics gebruiken. Ik gebruik de MM bij restauraties en deze zijn helemaal super!

Ook van Mercury niks dan goeds gehoord, mooi dat jij er ervaring mee hebt.

Jay

mathe
20 juli 2003, 20:46
Jay,

De FNS trafo's zijn niet goedkoop, maar meer normaal geprijsd.

Jammer is dat er voor Marshall nauwelijks originele trafo's te vinden zijn. De Mercury Magnetics is de tot nu toe degene die het dichtst bij de originele toon komt (en dat mag ook wel voor de bedragen die ze kosten).

Het moeilijke bij het namaken van uitgangstrafo's is natuurlijk niet het zorgen dat je de juiste impedanties creërt, dat kan iedereen. Je zult het juiste trafoblik moeten gebruiken en moeten beschikken over het exacte wikkelschema.

Marc

shredneck
20 juli 2003, 21:18
Wat een supermooie amp!

Mijn complimenten! :)

Mr.Jay
21 juli 2003, 00:36
[quote="mathe"]Jay,
>De FNS trafo's zijn niet goedkoop, maar meer normaal geprijsd.
Jammer is dat er voor Marshall nauwelijks originele trafo's te vinden zijn. De Mercury Magnetics is de tot nu toe degene die het dichtst bij de originele toon komt (en dat mag ook wel voor de bedragen die ze kosten).

Daar zeg je het al zelf > goeie andere trafoo's zijn toch weer duurder.
ik ken geen ander adres die dezelfde prijzen hanteert dan FNS.


>Het moeilijke bij het namaken van uitgangstrafo's is natuurlijk niet het zorgen dat je de juiste impedanties creërt, dat kan iedereen. Je zult het juiste trafoblik moeten gebruiken en moeten beschikken over het exacte wikkelschema.

eerste wat je noemt zou "simpel" moeten zijn inderdaad, maar blijkbaar kan NIET iedereen dit :wink:
Het juiste materiaal is uiteraard voor de sound het meest belangrijk , zal ook wel het duurst zijn en ouwe data zullen niet altijd exact voorhanden zijn.
Als je met MM de ervaring/reviews hebt dat de sound vintage is , maakt dat de kostprijs meer dan rechtvaardig natuurlijk,( zeker in jouw projekt hierboven !! ) ouwe origin. trafo's zijn zeldzaam > en dan ook nog maar afwachten of ze 100% zijn.

Jay

Mr.Jay
21 juli 2003, 00:40
>Hij klinkt heel goed, maar het kan nog beter. Hij klinkt overstuurd niet zo goed als het origineel. Clean komt hij beter overeen.

Heb je niet es, gewoon uit nieuwsgierigheid , de origi. OT uit je Marshall effe in je Kloon gemonteerd om de sound te beoordelen daarna ?

Jay

EdJ
21 juli 2003, 01:08
hij ziet er werkelijk schitterend uit!
Als ik je een tip mag geven(ik durf het bijna niet maar hier komt `ie toch).
Simcha Delft Output transformers.Niet goedkoop.Anders OEI output transformers.Is wat goedkoper maar men zegt(op ampage)dat ze zeer goed zijn.

Mr.Jay
21 juli 2003, 09:43
hij ziet er werkelijk schitterend uit!
Als ik je een tip mag geven(ik durf het bijna niet maar hier komt `ie toch).
Simcha Delft Output transformers.Niet goedkoop.Anders OEI output transformers.Is wat goedkoper maar men zegt(op ampage)dat ze zeer goed zijn.

Heb je adresjes / sites ?

Jay

PeeVee
21 juli 2003, 16:07
mathe: PRACHTIG... tjonge jonge wat een vakwerk!! Chapeau!!

Qua OT: ik heb een FNS OT met 2 en 4 Ohm tap. De FNS trafo's hebben de naam een wat te hoge impedantie (spanning) te geven, inderdaad een gevalletje van wikkelingetje teveel. De amp waar die OT inzit is een Bandmaster Reverb (in 2 x 10" combo kastje) maar heeft ook een replacement (geen FNS) PT en geeft met een goeie GZ34 een B+ van "slechts" 390 VDC. Ik denk dat het idee ooit geweest is om de amp te kunnen gebruiken met 6V6 alswel 6L6. Komt goed uit want ik werk met een setje echte ouwe RCA 6L6G's uit 50's, kunnen max. 400VDC hebben.

Anyway, bij die spanning klopt de "2" en "4" vrij goed. Dit was echter een BASSMAN trafo dus zou eigenlijk secundair "2" en "4" moeten geven bij 440 - 450 VDC en ik denk dat dat er flink naast zit, zelfde probleem wat Al en Jay hebben gehad volgens mij, je hebt niet full-power vanwege de mismatch en toch beetje andere karakteristiek.

Ik hoorde van FNS dat ie de trafo's express beetje mismatched om wat meer even harmonischen op te wekken. Dat verhaalt klopt op zich ook wel, maar ik snap niet waarom ie niet standaard een goed kloppende (matchende) trafo levert, en juist als "optie" een over- of ondergewikkelde mismatch trafo levert. Enfin, dat zijn niet mijn zaken.

Anyway, die OT in die Bandmaster klinkt absoluut niet verkeerd en is zeker een vooruitgang t.o.v. het originele (kleinere) Bandmaster trafootje. De amp kan duidelijk beter zijn vermogen kwijt en is er m.n. op hogere volumes hoorbaar beter geworden. Klank en tone is verder ook okay. Ik weet niet of het wat zegt over FNS trafo of over het originele trafootje, maar er was in ieder sprake van een verbetering, en daar gaat het toch om. Prijs is natuurlijk absoluut een factor die meespeelt. FNS trafo's zijn zeer vriendelijke geprijsd. Het kan ongetwijfeld beter, maar dan moet je ook meer neertellen. Voor sommige dingen ga ik voor de prijs/kwaliteit verhouding. Misschien is een okasie (Fender) Bassman trafo een optie?

Ik heb uit mijn '62 Fender Pro een grote (niet originele) OT gehaald. Die klonk op zich (voor zover dat was te beoordelen) niet verkeerd, maar totaal niet origineel dus vervangen door iets van het kaliber dat er in hoort. Die OT schijnt / lijkt uit een Sound City of London City achtige versterker te komen (volgens Al), da's weer Marshall kopie dus wellicht is dat wat meer in de richting waar jij het zoekt.

Ik weet echt niet of het wat is, maar het is misschien het proberen waard?! Volgens mij wel een oude 60's trafo dus qua tijdperk ook wat passender? Heb uit diezelfde amp nog een soortgelijke choke ook die wordt binnenkort vervangen dus is beschikbaar. Ik kan er niets mee, zou leuk zijn als ik jou er een plezier mee kan doen, ik hoef er niet veel voor te hebben. Moet je maar even direct mailen, is off-topic hierzo...

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/pro10%20trafos.jpg

Mr.Jay
22 juli 2003, 11:35
>Dit was echter een BASSMAN trafo dus zou eigenlijk secundair "2" en "4" moeten geven bij 440 - 450 VDC en ik denk dat dat er flink naast zit, zelfde probleem wat Al en Jay hebben gehad volgens mij, je hebt niet full-power vanwege de mismatch en toch beetje andere karakteristiek.

DAT was dus echt het probleem van m'n Marble Roadking.
Veel te slap, stug, kil hoog, géén BAS, en vooral > véél te weinig power, bij lange niet het door Marble opgegeven vermogen.
Pas na langdurige tests bleek toch een andere, meer "Fender-achtige" OT de door mij gezochte sound en vermogen op te leveren.
( plus daarna nog ALLE parts vervangen en circuit veranderd :wink: )

Jay

mathe
22 juli 2003, 20:50
Heb je adresjes / sites ?


Ik denk dat Edj Stephen Delft bedoelde. Heeft volgens mij zelf geen website maar maakt wel goeie trafo's heb ik gehoord.
OEI (Obsolete Electronics in de VS ) levert trafo's van Delft maar heeft een gigangtisch lange levertijd. Er zijn mensen die meer dan een half jaar op hun trafo hebben moeten wachten.
http://www.obsoleteelectronics.com/



Misschien is een okasie (Fender) Bassman trafo een optie?


Ik denk het niet. De primaire impedantie van zo'n trafo ligt dacht ik een stukje hoger dan de 3,4k Ohm die de EL34's willen zien.

Ik weet bijna al zeker dat in die kloon ook een MM trafo komt binnenkort. Heb ik zelf hele goede ervaringen mee, vandaar.



Heb uit diezelfde amp nog een soortgelijke choke ook die wordt binnenkort vervangen dus is beschikbaar. Ik kan er niets mee, zou leuk zijn als ik jou er een plezier mee kan doen, ik hoef er niet veel voor te hebben. Moet je maar even direct mailen, is off-topic hierzo...


Weet je toevallig wat de inductie van die smoorspoel is?

Dank je voor je aanbod!

Marc

Mr.Jay
22 juli 2003, 21:00
>Ik denk dat Edj Stephen Delft bedoelde. Heeft volgens mij zelf geen website maar maakt wel goeie trafo's heb ik gehoord.
OEI (Obsolete Electronics in de VS ) levert trafo's van Delft maar heeft een gigangtisch lange levertijd. Er zijn mensen die meer dan een half jaar op hun trafo hebben moeten wachten.
http://www.obsoleteelectronics.com/

oké, zal es kijken.

>Ik denk het niet. De primaire impedantie van zo'n trafo ligt dacht ik een stukje hoger dan de 3,4k Ohm die de EL34's willen zien.

Die BassmanOT zit op 4K.

>Weet je toevallig wat de inductie van die smoorspoel is?
Hoe meet je dit ? heb hier geen ervaring mee.
zou ik wel willen weten, heb wat van die dingen liggen.

Jay

EdJ
22 juli 2003, 22:16
Stephen heet tegenwoordig Simcha.Is dus dezelfde persoon.Zijn e-mail adres is wel op ax84 te vinden.Ik kreeg een tijdje terug een mailtje van hem met een nieuwe prijslijst.Meen dat een PP EL34 op iets van 250 dollar zat of zo.Bij OEI(zijn niet dezelfde als van Simcha;vroeger wel)kosten ze dacht ik honderd dollar.Wellicht is AE Europe in Schagen een optie?Ik heb een PT van hun en ben die wezen halen;het zag er zeer goed uit daar en de man is een kei in zijn vak.Niet duur ook.Was 35 Euro kwijt voor de PT.

mathe
22 juli 2003, 22:20
>Weet je toevallig wat de inductie van die smoorspoel is?
Hoe meet je dit ? heb hier geen ervaring mee.
zou ik wel willen weten, heb wat van die dingen liggen.


Daar zijn een paar manieren voor:

- Met een inductiemeter (inkoppertje :D )

- Door met een bekende en nauwkeurige condensator een LC laagdoorlaatfilter te maken en hiervan de frequentie van het kantelpunt (-3 dB) te bepalen. Je kunt dan de waarde weer terugrekenen met de formule fc=1/wortel van LxC.

Marc

EdJ
23 juli 2003, 00:55
trouwens,nog ff wat over Output transformers,in de legendarische trainwreck versterkers schijnen nogal wat veschillende OT`s te worden toegepast voor PP 2xEL34.Is daarom die 3.4K waar de EL34`s om vragen wel zo heilig?
wat ik wel absoluut zeker weet is dat een goede O T van het allergrootste belang is.Ik zou daar dan ook nooit op besparen.Naar mijn bescheiden mening kun je nog zulke dure caps gebruiken en nog zulke goede speakers;als je een rottige OT hebt is dat allemaal zonde van het geld.
Ik heb nog nooit een Marble versterker gehoord die ik goed vond klinken,helaas.
Naar mijn mening wordt er soms ook teveel waarde gehecht aan de verhalen die in blaadjes als Gitarist en Music Maker terecht komen.
Ik meen dat de Music mAker zo`n beetje rond 1979 uikwam enals jongeling slikte ik alles wat de heren dicteerden om er telkens weer achter te komen dat hun verhalen toch net niet zo goed waren als ze zelf dachten.Inmiddels heb ik menig man die voor dat soort bladen schreef/schrijft ontmoet en ben er achter gekomen dat veel van de poeha gewoon wat gebakken lucht is.Sorry voor dit statement.Ik denk dat het voor ons als mizikanten wat eerlijker zou zijn als men zou vermelden wie de boel sponsort maar dat schijnt er nu eenmaal bij te horen. :oops:
Allemaal de hartelijke groeten,ik ga een weekje naar Memphis;`s kijken wat daar gaande is op ons gezamelijk gebied. :wink:

Mr.Jay
23 juli 2003, 08:58
>wat ik wel absoluut zeker weet is dat een goede O T van het allergrootste belang is.

helemaal met je eens.

>Ik heb nog nooit een Marble versterker gehoord die ik goed vond klinken,helaas.

Ook met je eens, heb inmiddels meerdere Roadking bezitters gesproken, vrijwel dezelfde mening dan ikzelf.

Ik had die Roadking zelfs uitgeprobeerd vooraf,vond em meteen al te stug, droog, strak, clean en karakterloos.
Heb em toch besteld met veel aanpassingen naar eigen idee, had ook wat inruil en die Roadking was precies wat ik zocht voor vrij weinig geld toen nog met 4 WEBERS en buizenreverb> een handgebouwde Bassman, netjes gebouwd en mooi afgewerkt en met 2 spannings/rectifiers-circuits. Voor dat geld kon ikzelf niet bouwen, en mijn uitgangspunt was van meet af aan > die verbouw ik zelf wel weer naar betere en eigen smaak. En ik vind zelf, dat ik daar ook behoorlijk in geslaagd ben. Ben inmiddels, 2 jaar verder, dik tevreden over mijn "Bassman" zoals ie nu de naam ook verdient.
OT was de ergste boosdoener, verkeerde soort caps, onjuiste circuitgedeeltes. De PT in deze amp was oké, de juiste 2 voltage-circuits, en op alle punten goeie spanningen, echter te zwaar gefilterd. De Webers zijn er inmiddels ook uit, maar kwamen verder goed van pas. Het CAB is prima, directe en gedefinieerde sound, chassis en PT zijn nog Marble, that's it. Rest is vervangen door vintage parts.

Jay

Dirtypool
23 juli 2003, 23:37
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2546683557&category=38074

voor de liefhebber

the sure thing
25 juli 2003, 01:47
... bovenstaande allemaal gelezen hebbende valt mij wl 1 ding op: niet iedereen is tevreden over FNS. Zeker niet over de modellen die ze zelf maken en de trafo's nie ze leveren. Is eenieder wel tevreden over de reparaties/customizing die FNS doet?

Mr.Jay
25 juli 2003, 11:50
>Is eenieder wel tevreden over de reparaties/customizing die FNS doet?[/quote]


Ik niet.

Jay

mathe
25 juli 2003, 12:44
Is eenieder wel tevreden over de reparaties/customizing die FNS doet?

Geen idee, ik heb zoiets daar nog nooit laten doen.
Ik denk trouwens ook niet dat dat ooit gaat gebeuren.

Marc

Dirtypool
25 juli 2003, 13:11
Ik wel en ik ben best tevreden.
Hoewel ik geen verstand van zaken heb en me dus absoluut niet kritisch kan opstellen.
Aardige kerel en ik vond m niet duur.
Hij schijnt wel geschoold te zijn wat die trafo's betreft

Grtz Richard

SteavisSmokin
25 juli 2003, 14:08
Ik heb zelf ook geen slechte ervaringen met AJ (FNS) gehad.

Mr.Jay
25 juli 2003, 20:50
Ik heb zelf ook geen slechte ervaringen met AJ (FNS) gehad.

Ik dus ook niet met PARTS kopen hoor, effe terzijde dus, heb er al voor véél geld weggesleept, maar trafo's en een enkele reparatie ( van mezelf of voor derden ) ben ik NIET tevreden over. Er is iedere keer wát.
Ben blij dat ik tegenwoordig bijna alles zelf doe.

Jay

Franc
26 juli 2003, 10:55
Marc, in 1 woord: waanzinnig.

Ik zit hier met de tranen in mijn ogen achter m'n leptop ;-)

Ben net terug van vakantie, dus het wordt weer soldeertijd (tussen het schilderen van de kinderkamer door ;-)

Franc.

mathe
28 juli 2003, 18:39
Hey Franc,

Dank je voor het compliment!
Er zijn wel wat uurtjes in gaan zitten hoor.
Hoe is het met jouw JTM?

Marc

Franc
28 juli 2003, 18:44
Hehehe...nou da's nog niet meer dan het turret board dat ik besteld heb bij Ray :-P

Net terug van vakantie met heeeel veel plannen en het bouwen van een JTM is er nog steeds een van.