PDA

View Full Version : HNAD: Fender Mustang 1 V2



munkie
13 oktober 2015, 12:43
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Amps/Fender%20Mustang/P1010293_zpsl71quvgm.jpg

Voor de gein gekocht, voor de heb, voor de lange winteravonden. Lekker klooien met modeling en software. De gebruikelijk + en - punten:

+ goede modelling, vooral de basis amp models. En daar gaat het om, effecten dat kan achteraf wel met externe soft- en hardware. Zit dynamiek in mits de gain niet te ver wordt opgeschroefd. Je kan wat doen met de volumeknop van de gitaar. Boventonen dat blijft voorlopig het domein van de buis. Vooral de Fender amps zijn prima, niet verbazend natuurlijk.

+ goede en gratis editor voor PC en Mac, Fender Fuse, zo te downloaden. Werkt zo zonder driver.

- Maar 1 Stompbox tegelijk. Jammer want ik wil een compressor EN een overdrive EN een wah. Kan dus niet.

- Geen Leslie, jammer. Wel een vibratone maar dat is meer een Hendrix achtige Univibe.

- Er zit softwarematig een Wah in maar die kan je niet bedienen want er zit geen ingang op voor een controller pedaal.

- Geen MIDI ingang. Geen MIDI Program Change tabellen. Nix. Wat heb je dan on the road aan 27 presets. Met een voetschakelaar kan je heen en weer schakelen tussen 2 presets. Drs. P: Heen en weer, heen en weer...

- Vergeet die Fender driver maar. Niet nodig voor Fuse en werkt niet in DAW software als Reaper. Asio4all downloaden en in de instellingen de Mustang aanzetten als ingang. Uitgang van de DAW dan naar joe USB bakje of als het niet anders kan de interne PC geluidskaart. De Mustang kan niet weergeven via USB...

- Gratis downloads van “third party software” : vergeet het maar, geen enkele link werkt, verwijst allemaal naar de hoofdpagina van de Fender site.

- Fender lijkt weinig met de vele klachten hierover te doen. Bedenk dat de Mustang serie al jaren op de markt is.

- Effecten komen er vol in als je ze aanzet met de draaiknop. Moet je handmatig lager draaien of met de Fuse software.

- On the road zonder PC of laptop is ie te bedienen maar het is wel blindschaken. Thuis geen probleem.

-Fender doet nix met Android of IOS. Jammer. Het is kiezen of delen blijkbaar, PC/Mac OSX of Android/IOS. Was leuk geweest en handig onderweg, via Wifi met je smartfoon dit ding bedienen.

+ Klein, lichtgewicht en compact.

+ Ziet er leuk uit.

- Bouwkwaliteit is ruk, allemaal spaanplaat. Plastic printplaten met van die lintkabeltjes eraan. Alle ingangen zo hup op het moederboard. Als je problemen krijgt met de jack in/outputs dan heb je dus ook echt een probleem.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Amps/Fender%20Mustang/P1010292_zpsrrsjhixo.jpg

- Het interne 8 inch speakertje is echt prut, gaat meteen over zijn nek zodra je hem wat opendraait. Celestion Eight Fifteen, 30 euro pakweg, al heel wat beter. De kast heeft zat ruimte voor een 10 incher dus die gaat er komen. Ik denk aan een Jensen MOD 10-70, 70 watt belastbaar, 98 Db rendement! Daar gaat het om mensen, speakers en magneten!

- Geen externe speaker aansluiting. Zo gemaakt met een schakelende plugingang van 2 euro. Geen jack: naar de interne speaker. Wel jack: naar de externe box. Bij mij een Marshall 1922 met UK Celestion G12T-75. 2 X 97 Db = 100 Db voor de box. Kijk nu gaat het ergens op lijken!

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Amps/Fender%20Mustang/P1010298_zpszvzmryfl.jpg

- Geen lijnuitgang. Wel een koptelefoon uitgang maar dat is heel wat anders. Met een minijack nog wel, hmmm.

- Het voedinkje van de amp doet me sterk denken aan de voeding in mijn eerste computer in pakweg 1987, een Atari 1040 ST...

+ Verbazend goede boombox voor joe smartfoon/tablet device. Geen high end maar prima als achtergrondje. Via de Aux ingang. Ook leuk om mee te jammen met Joetjoeb, Spotify etc.

- geen mid toonregelaar terwijl die in de software models vaak wel aanwezig is.

- Kastje is van binnen niet gedempt. Stukje noppenschuim van de Gamma en het is opgelost. Maar wat kost zoiets nou inkoop. Maakt hoorbaar verschil, wordt ie veel strakker van.

+ Op vanalles is bezuinigd bij dit instapmodelletje behalve de modeling zelf. Die is hetzelfde als bij de grote broers.


Conclusie: doorsparen voor de III, die is 100 watt met een 100 watt Celestion speaker, goed display, XLR line outs. Alle problemen opgelost. Is wel groter, zwaarder en duurder. En thuis heb je nix aan zo'n kanon. Of het floorboard kopen, dat kan je zowaar bedienen met voetschakelaars en een controller pedaal!

Jasper.
13 oktober 2015, 13:26
Leuke review. Heb hem zelf ook. De eerste versie. Ik heb de speaker ook altijd wat het zwakke punt gevonden van de amp. Misschien moet ik die ook eens vervangen. En misschien ook eens het dempen proberen van het kastje. Hoe heb je dat gedaan?
Maar zit er standaard niet een full range speakertje in? Moet je dan ook de cab sim uitschakelen als je er een gitaarspeaker in zet?

Ik gebruik de amp zelf heel veel om even snel wat op te nemen. Backing tracks voor de bandleden, gitaarcovers etc. Daar is ij wel enorm handig voor.

Ik moet wel zeggen, ik speel veel high-gain en dat zijn niet de sterkste sounds van de amp. Ik heb nogal wat moeten kloten met de modellingsoftware om er een beetje een leuk geluid uit te krijgen. Standaard zijn ze veel te modderig. Jammer ook dat er geen mid-knop op de versterker zelf zit. Die moet je in de software regelen maar doet wel veel voor het geluid.

Joost de Ruig
13 oktober 2015, 14:55
Let wel, het is een ampje van €120 (nieuwprijs) en in dat licht vind ik ze best goed.

Remork1970
13 oktober 2015, 15:30
Nogal wat minpunten!

Joost de Ruig
13 oktober 2015, 15:33
Nogal wat minpunten!

Toch denk ik dat er weinig ampjes van dat geld de M1 overtreffen. Stapje omhoog naar de M2 idem dito.

munkie
13 oktober 2015, 19:11
Het speakertje is het zwakke punt, gaat snel over zijn nek. 8 inch heeft sowieso zijjn beperkingen voor gitaar IMHO, 10 inch is beter en daar is ruimte voor. Nog beter: doorprikken naar een grote box. Demping: gewoon wat Gamma geluidsdempingsmateriaal op de achterwand plakken.

Ook qua software laat Fender het liggen vind ik. Waardeloze driver. Extra software die belooft wordt: geen DVD/CD roms en geen downloads, nix. De FUSE editor is wel goed.

Ruud313
13 oktober 2015, 19:12
Ik moet wel zeggen, ik speel veel high-gain en dat zijn niet de sterkste sounds van de amp. Ik heb nogal wat moeten kloten met de modellingsoftware om er een beetje een leuk geluid uit te krijgen.
Dan is een Yamaha THR10X wellicht een betere keuze voor je.

Ik heb verder wel video's bekeken van de grotere Mustangs en die klinken voor blues en clean zeer behoorlijk. Voor die 400 euro heb je echter ook al best aardige (tweedehands) buizencombo's, dus daar zou mijn keuze eerder op vallen. Die kleine mustang heeft me nooit zo getrokken; er zijn betere modelling amps voor een redelijke prijs.

Rhayader
13 oktober 2015, 19:28
Toch denk ik dat er weinig ampjes van dat geld de M1 overtreffen. Stapje omhoog naar de M2 idem dito.

Heb al een paar jaar de Mustang II en die bevalt me goed.
Maar voor je het weet ben je meer aan het klooien met Fuse om alles uit te proberen dan met gitaarspelen ;)