PDA

View Full Version : Hoeveel invloed heeft hout op geluid kabinet?



Smeigel_12000
13 oktober 2015, 12:18
Ik heb 2 bugera kastjes 2x12 in de oefenruimte staan. Op zich niks mis mee, er komt een beste bak geluid uit. Nu loop ik al een tijdje rond met het idee om zelf 2 kabinetten te bouwen. Ik zou dan de speakers uit de bugera's over willen zetten op die zelfbouwkasten. De bugera's zijn van MDF. Hoeveel invloed zou het op het geluid hebben als ik mijn kasten bouw van multiplex of massief hout (grenen bijvoorbeeld) t.o.v. MDF?

Pepe
13 oktober 2015, 12:31
MDF is wat strakker (of killer) dan grenen, multiplex, schat ik, zal daar tussen in zitten.
De afmetingen en constructie van met name de baffle zal ook invloed hebben op het totaal.

Jasper.
13 oktober 2015, 12:31
Hout zal vast wat doen, maar ik weet niet precies hoeveel. Maar constructie en afmetingen doen volgens mij vooral een hele hoop aan je geluid.
Ik heb laatst eens mijn Harley Benton V30 212 vergeleken met een Zilla cab V30 212. En daar zat een enorm verschil in. De HB viel in het niets naast de Zilla. Ik had niet verwacht dat er zo'n verschil in kon zitten.
Die Zilla is overigens ook te bestellen zonder speakers zodat je je speakers er in kunt zetten. Die vriend van mij waar ik de Zilla testte had dat ook gedaan. Die speakers kwamen ook uit een Harley Benton cab.

munkie
13 oktober 2015, 12:48
18 mm multiplex vind ik veel beter klinken dan MDF. MDF is weer beter dan spaanplaat.

guitaraddict
13 oktober 2015, 12:54
18 mm multiplex vind ik veel beter klinken dan MDF. MDF is weer beter dan spaanplaat.

+1

Heb ook wel eens een cab gebouwd van lindemultiplex maar was niet zo goed als Baltisch berken , vind ik.

Smeigel_12000
13 oktober 2015, 12:55
http://img131.imageshack.us/img131/946/vintone2x12cherryleftjpga1.jpg

Ik wil eigenlijk zoiets gaan bouwen. mooie zwaluwstaart verbindingen maken en beetje knap hout kopen. Eerst mijn zelfbouw gitaartje afmaken en dan wordt dit waarschijnlijk het volgende project.

Waarschijnlijk al in andere topics besproken, maar in wat voor opzicht heeft afmeting invloed op het geluid? Stel ik maak hem dieper, krijg ik dan een voller geluid? Zelfde voor dichte of open achterkant?

Pepe
13 oktober 2015, 13:34
Licht een beetje aan wat je wil bereiken.
Pine en open back wordt gebruikt voor maximale resonantie, mids en random, vintage dus.
Multiplex, MDF en closed voor maximale strakheid, laag en projectie, modern.

Hoe groter hoe meer laag.

Alles hangt natuurlijk ook sterk af van hoeveel en welke speakers.

Joost de Ruig
13 oktober 2015, 15:00
Als je de moeite neemt om zelf een cabinet te bouwen, zou ik voor 18 mm multiplex gaan. Dat is sterk, klinkt goed en prima te verwerken.

the sure thing
13 oktober 2015, 20:26
Ben het met bovenstaande eens. Open/closed back doet wel veel met t geluid.

Ik heb ooit een Bogner 4x12 gehad. Dat ding was écht niet te tillen maar wat klonk hij mooi ten opzichte van alle andere 4x12 kasten. De Bogner was in staat om V30 speakers warm te laten klinken!

Ik ben zelf een groot fan van (berken)multiplex cabs.

Ik speel overigens al zeeer lange tijd op 2x12 kasten. De 4x12 was even een uitstapje. Na een lange zoektocht en vele kasten verder kan ik je er 2 aanraden: de Orange PPC212OB (open back) of de Vernet mk2 2x12 (closed back). Beiden geheel van multiplex gemaakt. Ik heb overigens een 2x12 Vernet (leeg) te koop staan. PM me ff als je interesse hebt!

Rick trodat
14 oktober 2015, 09:09
Afmeting is key. En bij closed back is dit het meest belangrijk.