PDA

View Full Version : Epiphone les paul standard plustop pro ontstemt steeds?



luuk engel
10 oktober 2015, 11:40
Hallo,
Ik heb sinds vorige week vrijdag een nieuwe epiphone les paul standard plustop pro. Een heerlijke gitaar, maar het probleem is dat hij steeds maar weer ontstemt. Ik ben meer bezig met stemmen dan met spelen. Weet iemand wat het probleem kan zijn:???:
Het zou natuurlijk kunnen liggen aan de topkam, maar hij is splinternieuw dus weet iemand wat het probleem is?

Erik de Perik
10 oktober 2015, 12:22
Als je 'm niet op een parking langs de A12 gekocht hebt, zou je er mee terug naar de winkel kunnen gaan.

luuk engel
10 oktober 2015, 13:28
Is het ook mogelijk dat het aan de snaren zelf ligt?

Erik de Perik
10 oktober 2015, 13:39
Nieuwe snaren willen nog wel eens wat ontstemmen. Weet niet hoe lang je er al op gespeeld hebt. Winkel was dicht?

luuk engel
10 oktober 2015, 13:56
Heb hem bij keymusic besteld, ik zal straks contact met ze opnemen.

Erik de Perik
10 oktober 2015, 14:01
Waarom ga je niet met die gitaar naar de winkel...??

luuk engel
10 oktober 2015, 14:04
Bedoel je een lokale muziek winkel? Dan omdat ik niet weet of het iets gaat kosten.

richwoodplayer
10 oktober 2015, 14:16
Bedoel je een lokale muziek winkel? Dan omdat ik niet weet of het iets gaat kosten.

Nee, met de gitaar naar Keymusic zelf gaan.
Als de snaren helemaal nieuw zijn, dan kan je ze proberen even op te rekken. net zo lang tot je ze bijna niet meer hoeft terug te stemmen.
Kan ook zijn dat je snaren klem blijven zitten in de topkam. dan kan je proberen wat grafiet van bijv een potlood tussen de gleufjes te doen.
ik schraap altijd met een mesje de punt van een potlood zodat er fijn grafiet vanaf komt. dit stop ik tussen de topkam.
of de gleufjes een klein beetje breder veilen.

D3nnis
10 oktober 2015, 14:18
Ontstemmen alle snaren?
Word de toon alleen lager, of ook weleens hoger vals?
Hoor je "ploink" geluiden bij het stemmen of spelen?

luuk engel
10 oktober 2015, 14:18
Nee, met de gitaar naar Keymusic zelf gaan.
Als de snaren helemaal nieuw zijn, dan kan je ze proberen even op te rekken. net zo lang tot je ze bijna niet meer hoeft terug te stemmen.
Kan ook zijn dat je snaren klem blijven zitten in de topkam. dan kan je proberen wat grafiet van bijv een potlood tussen de gleufjes te doen.
ik schraap altijd met een mesje de punt van een potlood zodat er fijn grafiet vanaf komt. dit stop ik tussen de topkam.
of de gleufjes een klein beetje breder veilen.

Ga ik proberen,
Bedankt!

D3nnis
10 oktober 2015, 14:20
Wel wijs om het probleem te achterhalen alvorens te gaan vijlen!
De grafiet optie kan sowieso geen kwaad.

richwoodplayer
10 oktober 2015, 15:49
ik moet de Grafiet optie ook toepassen bij mijn Gibson, anders blijven de snaren, vooral de G en de B toch een beetje hangen en ontstemt hij ook veel sneller dan normaal.

rvorkink
10 oktober 2015, 16:13
Slippende mechanieken?

luuk engel
10 oktober 2015, 21:03
Ontstemmen alle snaren?
Word de toon alleen lager, of ook weleens hoger vals?
Hoor je "ploink" geluiden bij het stemmen of spelen?

Nee ,alleen de D G B en B. Dit waarschijnlijk omdat dit de snaren zijn die ik bend. Hij ontstemt ook wel eens omhoog ja. En ik hoor geen ploink geluiden.

Eko
10 oktober 2015, 21:11
Als hij ontstemt omdat je bends maakt zijn de snaren waarschijnlijk net nieuw er op gezet. Bijvoorbeeld als service toen je hem kocht. Als je eerst de rek uit de snaren haalt ben je dat kwijt. Iets ontstemmen zal hij toch wel doen vanwege de stemmechanieken en andere zaken , maar dat is maar weinig.

D3nnis
10 oktober 2015, 22:01
Als hij ontstemt omdat je bends maakt zijn de snaren waarschijnlijk net nieuw er op gezet. Bijvoorbeeld als service toen je hem kocht. Als je eerst de rek uit de snaren haalt ben je dat kwijt.

Ja,maar TS geeft aan dat de snaren ook weleens te hoog in toon komen te staan, dus daarmee is alleen een snaar rek probleem (wat mij betreft) uitgesloten, en is de topkam de verdachte.
En die verdomde g snaar icm een les paul headstock natuurlijk, want dat gaat vaker fout dan goed, af fabriek.

luuk engel
10 oktober 2015, 22:33
Ja,maar TS geeft aan dat de snaren ook weleens te hoog in toon komen te staan, dus daarmee is alleen een snaar rek probleem (wat mij betreft) uitgesloten, en is de topkam de verdachte.
En die verdomde g snaar icm een les paul headstock natuurlijk, want dat gaat vaker fout dan goed, af fabriek.

Dus ik moet gewoon het potlood trucje uitvoeren? Is er geen permanente oplossing?

Plant
10 oktober 2015, 22:35
Zitten er nog fabriekssnaren op en zijn die niet strak om de as van het mechaniek gewikkeld dan ontstemt het alle kanten op.

Waar je sowieso rekening mee moet houden is dat stemmechanieken altijd wat speling hebben. Als de toon te hoog is en je moet omlaag stemmen, stem dan altijd wat te ver omlaag en daarna omhoog tot je op de juiste hoogte bent. Zo hou je het mechaniek onder spanning en heb je nooit last van de speling.

D3nnis
10 oktober 2015, 23:00
Dus ik moet gewoon het potlood trucje uitvoeren? Is er geen permanente oplossing?

Je zou het eens kunnen proberen, kijken wat het doet.
Het is denk ik lastig om zonder de gitaar gezien te hebben met zekerheid te kunnen zeggen wat het is.
Als het de topkam is dan kan dat zeker permanent hersteld worden, maar het gaat te ver om op de gok maar even alvast de topkam uit te vijlen zonder te weten of dat echt het probleem is, en bovendien heb je garantie...
Is het geen optie om naar een keymusic vestiging te gaan met de gitaar, zoals al eerder voorgesteld? Zou ik wel doen, eventueel het potlood nog proberen, maar veel meer niet..

denis.hermans
10 oktober 2015, 23:09
Op dit moment zeker niet gaan vijlen want dan zou men wel eens kunnen gaan zeuren over garantie als er toch een echt probleem zou zijn. Beste optie nu is idd wat grafiet in de gleuven van de topkam aanbrengen. Ik doe dit overigens altijd bij mijn gitaren als ik de snaren verander. Verder de snaren eens goed oprekken als ze nieuw zijn . Ter vervanging van de grafiet van een potlood wordt ook "nut sauce" als smering van de topkam gebruikt. Maar potlood moet even goed werken.

denis.hermans
10 oktober 2015, 23:11
Overigens als je toch ooit gaat vijlen zorg dan dat je enkel in de breedte uitveilt NIET in de diepte .

luuk engel
10 oktober 2015, 23:53
Zitten er nog fabriekssnaren op en zijn die niet strak om de as van het mechaniek gewikkeld dan ontstemt het alle kanten op.

Waar je sowieso rekening mee moet houden is dat stemmechanieken altijd wat speling hebben. Als de toon te hoog is en je moet omlaag stemmen, stem dan altijd wat te ver omlaag en daarna omhoog tot je op de juiste hoogte bent. Zo hou je het mechaniek onder spanning en heb je nooit last van de speling.

Ja, de fabriekssnaren zitten er nog op. Volgens mij zitten ze er strak omheen. Kan het zijn dat ik nieuwe snaren er op moet zetten? het potlood ding heeft niet gewerkt tot nu toe. Maar is dit echt een reden om een nieuwe gitaar opgestuurd te krijgen, of zijn er nog anderen mogelijkheden?

Brad
11 oktober 2015, 00:05
Ik wil niet veel zeggen maar kan dit niet gewoon liggen aan het hout dat werkt

D3nnis
11 oktober 2015, 07:25
Ik denk het niet. Hout werkt met name in de richting dwars op de nerf. In de richting van de nerf niet of bijna niet.

Gearjunkie
11 oktober 2015, 09:03
Overigens als je toch ooit gaat vijlen zorg dan dat je enkel in de breedte uitveilt NIET in de diepte .

Inderdaad geen makkelijk klusje, vergis je niet.
Sommigen hier hebben voelermaatjes omgebouwd tot topkamvijlen, zelf heb ik eens iets van 80euro uitgegeven aan een setje Japanse vijlen in de gangbare snaardiktes.
Zonder deze spullen moet je er van af blijven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

luuk engel
11 oktober 2015, 11:22
Inderdaad geen makkelijk klusje, vergis je niet.
Sommigen hier hebben voelermaatjes omgebouwd tot topkamvijlen, zelf heb ik eens iets van 80euro uitgegeven aan een setje Japanse vijlen in de gangbare snaardiktes.
Zonder deze spullen moet je er van af blijven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dan ga ik binnenkort maar eens naar keymusic toe denk ik.

Plant
11 oktober 2015, 13:14
Lijkt me het meest verstandig.
Als je zelf samen met aanwijzingen van anderen niet kunt achterhalen wat de oorzaak van het probleem is, is het niet verstandig om zomaar wat te gaan doen. Zeker onomkeerbare handelingen als aan de topkam gaan vijlen moet je gewoon niet doen. Je hebt er waarschijnlijk al niet eens het juiste gereedschap voor en dan is dadelijk de topkam onbruikbaar en je hebt geen garantie meer. Dan kun je dus extra kosten maken om het alsnog te laten herstellen.

Jasper.
11 oktober 2015, 14:18
Bovenaan het electrische gitarentopic staat een sticky met forumleden die misschien ook wel even willen kijken. Woont er niet iemand bij je in de buurt?

denis.hermans
11 oktober 2015, 17:36
Verstandige beslissing om terug te gaan naar key music vooraleer je iets onomkeerbaar gaat proberen. Dat vijlen is een precisiewerkje waar ik me zelf ook niet aan zou wagen bij een nieuwe gitaar onder garantie.

luuk engel
11 oktober 2015, 20:09
Ik zie dat hij al wat langer goed gestemt blijft. Mischien heeft het potloodje toch geholpen? Ik wacht nog even met die garantie tot ik er echt veel last van krijg. De garantie is toch nog wel even geldig.

denis.hermans
11 oktober 2015, 20:17
Het grafiet van het potlood zorgt voor een soort smering zodat de snaren beter glijden in de groeven van de topkam en niet blijven hangen na vb een bending. Maar misschien moesten je snaren nog gewoon wat opgerekt worden. Hoe dan ook , ik hoop dat alles opgelost geraakt.

Da Vinci
12 oktober 2015, 08:48
En die verdomde g snaar icm een les paul headstock natuurlijk, want dat gaat vaker fout dan goed, af fabriek.

Wat zijn verder nog zaken die je kan veranderen om de stemming goed te houden? Ik vind dat m'n LP ook wel snel verloopt. Het is een 2008 standard dus met locking tuners en corian nut dus dat lijkt op zich goed.

Sjoerdo
12 oktober 2015, 11:14
Belangrijkste redenen voor ontstemmen van een hard tail gitaar met tune-o-matic brug:

Slecht passende topkam (te nauwe slots, diepte niet van belang) oplossen door uit te vijlen of nut te smeren met grafiet.

Slechte kwaliteit tuners of te veel windingen bij het opleggen van de snaren

Temperatuur en luchtvochtigheid verschillen in locatie waar gitaar staat.

Speling op de zadels van de tune o matic of te scherp uitgesneden zadels waardoor de gewonden snaren (E,A,D) nog weleens willen blijven hangen.

Hotpepper01
12 oktober 2015, 11:45
Bij elke nieuwe gitaar gaan de snaren er sowieso af bij mij. Je weet nooit hoe lang die er al niet opzitten. Ook al zijn ze onbespeeld, vers zijn ze zelden en meestal ook niet denderend van kwaliteit en/of foute dikte. Ik heb ooit wel eens een nieuwe gitaar (Gibson Es) gekocht bij Keymusic. Na het openen van de doos gelijk een (gratis) afstelbeurt laten geven, toets in de olie laten zetten en een vers setje snaren (niet gratis) er op laten zetten.
Verder: snaren ontstemmen bijna dagelijks iets door temperatuur/vochtigheidsverschillen. Het zou gek zijn als dat niet gebeurd. En de snaren er goed opzetten is ook een kunst. Verse snaren idd even oprekken...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

Kim Wilson
12 oktober 2015, 11:48
Als ik mijn Tele na vier weken aan de muur of in de koffer weer pak, staat ie gewoon goed gestemd. Ontstemmen hoeft niet. Zelfs mijn Motion western blijft altijd op stemming.

Sjoerdo
12 oktober 2015, 11:59
Als alle snaren tegelijk onstemmen op een hardtail gitaar is het temperatuur invloed of slechte snaren, individuele snaren die ontstemmen is topkan, tuners of brug problem.