PDA

View Full Version : fender twin wordt heet



Danny0166
19 juli 2003, 10:11
Is het normaal dat het chassis (bvb: de frontplaat) van een twin na een tijdje spelen enorm warm aanvoelt ?
Het is nu niet zo dat je er je hand niet kan ophouden maar veel scheelt het niet.

Negative K3 fan
19 juli 2003, 12:53
hoort zo!

RadiuS
19 juli 2003, 13:01
jep, heb ik ook!

Ic3gl0vE
19 juli 2003, 14:12
Achterop mijn versterker staat 'May become too hot to touch' dus het is niet alleen bij Twins

sash
19 juli 2003, 22:54
Is het normaal dat het chassis (bvb: de frontplaat) van een twin na een tijdje spelen enorm warm aanvoelt ?
Het is nu niet zo dat je er je hand niet kan ophouden maar veel scheelt het niet.

Pak maar es een gloeilamp beet... Ook warm. Hoort dus bij een buizenamp!

Danny0166
19 juli 2003, 23:42
Dat ie warm aanvoelt kan ik best begrijpen, maar dat een buizenversterker ZO warm aanloopt, dat wist ik niet.
Maar ben nu wel gerust gesteld.
Bedankt.

sash
19 juli 2003, 23:46
Toch nog even voor de zekerheid: hoe lang duurt het totdat ie zo warm wordt en hoe hard sta je dan ongeveer?

Danny0166
20 juli 2003, 09:29
na een 20-tal minuten (denk ik).
Meestal is volume 3 à 4 méér dan genoeg (een twin, weet je wel).

Ik dacht gewoon dat ze die hitte beter konden isoleren, anderzijds laten ze misschien de warmte via het chassis afvloeien om af te koelen.

BTW, morgenavond gebruik ik de twin voor het eerst op een optreden, ik kijk er naar uit. Is toch altijd anders dan in het repetitiehok.

Rob@tele
20 juli 2003, 10:48
Elke buizenversterker met een chassis dat "op de kop" in de kast hangt wordt erg warm. In combo's is dat dus nagenoeg standaard. In een head zou je er voor kiezen om het chassis zo te plaatsen dat de buizen recht op staan zodat de warmte meteen weg kan en niet het chassis in gaat. Dit is veel beter voor de componenten/bedrading/etc in de amp... Maar ach, de fenders klinken er zeker niet minder om...

V!N
20 juli 2003, 13:01
Maar ach, de fenders klinken er zeker niet minder om...

Veel warmer he :wink:

Speeddemon
20 juli 2003, 14:40
Pak maar es een gloeilamp beet...
That's what I call "BAD ADVICE!" :razz: :wink:

Mr.Jay
20 juli 2003, 18:54
[quote="Danny0166"]Dat ie warm aanvoelt kan ik best begrijpen, maar dat een buizenversterker ZO warm aanloopt, dat wist ik niet.
Maar ben nu wel gerust gesteld.


Helemaal gerust zou ik er niet om zijn.
Voor de levensduur van je parts, trafo's e.d. is het NIET bevorderlijk. Als je menigeen Fender door de jaren heen van binnen gezien zou hebben, zou je net als ik ook misschien maatregelen treffen.
Een ander nadeel van deze toch wel overmatige hitte met name bij de Powertrafo is dat deze al na één set b.v. al gaat "inzakken" , hij wordt dus zo heet dat ie moeite krijgt om de gevraagde stroom te leveren.

Mijn TIP > ik gebruik al 12 jaar een ventilator achterop een fendercombo > dus een los vierkant 220V blaasbeest van 10/10cm, dat ik los met haakjes op het onderste achterplankie klem >
BINGO !! > veel koelere amp, veel koelere PT > CONSTANTE sound de hele avond.
Zeker met 40W Fendes , die al meestal harder moeten werken dan een Twin, is dit behoorlijke winst >
gegarandeerd dat je versterker veel langer meegaat qua parts, misschien ook je buizen, maar zeker heb je dezelfde sound een geheel optreden.

Jay

Bates15
20 juli 2003, 19:53
Ja, het schaam rood stijgt mij nu om de oren. De in een eerder genoemde topic gekochte TWIN staat nu al bij de reperateur. Nieuwe eindtrafo a 180,-- moet erin.

De buisjes hadden al lang niet gegloeid en nu waren ze ongeveer 30 min aan toen we opeens iets roken. Niet lang daarna was het einde oefening...... Nog geen optreden mee gedaan. Enkel een tset uurtje en een oefendag...

Let goed op je amps, ik heb geleerddat ik m eerst had moeten laten nakijken.

Thomasvv
21 juli 2003, 10:31
Wow.. das serieus minder... trafo doorgebrand? Of meer shit aan de hand?

Bates15
21 juli 2003, 11:12
Eind trafo..... thats all.

dml
21 juli 2003, 13:53
Dus even een fan inbouwen kan geen kwaad.

Wat ook kan:
Bij de plaatselijke electronicaboer een kleinere 12V-fan kopen, klein stekkerblokje achter in je combo schroeven en hierin bijv. een stekkeradapter van een mobiele telefoon steken. De adapter sluit je dan weer aan op de fan. Omdat de adapter tussen de 3 en 6V uitstuurt draait de fan ook niet op zijn hardst maar hard genoeg om de boel te koelen (beter nog: warmte afvoeren!!!). Meestal zijn fans niet echt geluidsarm dus door het lagere toerental heb je ook minder fangeluid.

Tegenwoordig worden de meeste buizenamps (combo's) afgeleverd met een korf rond de eindbuizen (CE-norm), hieraan kun je makkelijk een dergelijke fan bevestigen. En dan de blaasrichting van de buizen af, dus warmte afvoeren. Met de huidige buitentemperatuur heb je namelijk nix aan blazen, de meeste feesttenten zijn tijdens topavonden warmer dan 40 graden!!!

Oh ja, aan dat stekkerblok kun je dan een flink lang 230V-snoer maken, heb je direct je eigen haspel bij je en ben je niet snel afhankelijk van wat het PA-bedrijf wel of niet neerlegt. Kleine tip.......

SteavisSmokin
21 juli 2003, 14:32
De adapter sluit je dan weer aan op de fan. Omdat de adapter tussen de 3 en 6V uitstuurt draait de fan ook niet op zijn hardst maar hard genoeg om de boel te koelen (beter nog: warmte afvoeren!!!). Meestal zijn fans niet echt geluidsarm dus door het lagere toerental heb je ook minder fangeluid.

zou af en toe willen dat ik de 'fans' in het publiek ook zo kon regelen!! :-D

dml
21 juli 2003, 14:52
FANS in het publiek: Hoe heter hoe beter!!!

PeeVee
21 juli 2003, 16:37
M.b.t. die uitgefikte Twin, denk er even aan dat je ook de OORZAAK van het probleem vindt en niet alleen het gevolg verhelpt, anders staat ie zo weer bij de reparateur... Zonde van de OT zeg... :cry:

V!N
21 juli 2003, 20:08
BINGO !! > veel koelere amp

Zo Jay, dus jij hebt een koele amp :-D

Bates15
21 juli 2003, 21:27
Hans maakt de trafo en kijkt gelijk wat er mis is. Hij is een buizen freak, Hts-er die bijna alle twin en vox schema's uit zijn hoofd kent. Ik maak me geen zorgen. Ik baal ervan dat ik hem niet eerst heb laten kijken. Dat was pas stom. :( :(

Mr.Jay
22 juli 2003, 10:16
>De adapter sluit je dan weer aan op de fan. Omdat de adapter tussen de 3 en 6V uitstuurt draait de fan ook niet op zijn hardst maar hard genoeg om de boel te koelen (beter nog: warmte afvoeren!!!). Meestal zijn fans niet echt geluidsarm dus door het lagere toerental heb je ook minder fangeluid.

Let erop dat de adapter NIET stoort op je signaal !
Ik heb met ZEER HARD blazende FAN nog nooit problemen gehad dat dit geluid door de speaker heen ging ofwel problemen veroorzaakte op podium o.i.d. > in studio en zo laat ik em uiteraard uit ( of in pauzes even koelen ).


>En dan de blaasrichting van de buizen af, dus warmte afvoeren. Met de huidige buitentemperatuur heb je namelijk nix aan blazen, de meeste feesttenten zijn tijdens topavonden warmer dan 40 graden!!!

Klopt, maar met blazen verplaatst je tóch ook de warmte > je blaast em gewoon weg van de PT ( ! ) > dáár gaat het om. De buizen mogen best heet worden > te koud klinken ze ook niet. Doel ius de warmte die blijft hangen rond het chassis weg te blazen.

>Oh ja, aan dat stekkerblok kun je dan een flink lang 230V-snoer maken, heb je direct je eigen haspel bij je en ben je niet snel afhankelijk van wat het PA-bedrijf wel of niet neerlegt. Kleine tip.......[/quote]

Het is toch beter dat de gehele band op één punt zit via ( vakkundig ) P.A. bedrijf > voorkomt veelal aarde-storingen.

Jay

Mr.Jay
22 juli 2003, 10:18
Hans maakt de trafo en kijkt gelijk wat er mis is. Hij is een buizen freak, Hts-er die bijna alle twin en vox schema's uit zijn hoofd kent. Ik maak me geen zorgen. Ik baal ervan dat ik hem niet eerst heb laten kijken. Dat was pas stom. :( :(

MOOI LEERGELD dus !!
altijd eerst een amp checken die je koopt > NOOIT een vorige eigenaar/winkel helemaal "vertrouwen" , zeker in geval van vintage amps.

Jay

Mr.Jay
22 juli 2003, 10:19
BINGO !! > veel koelere amp
Zo Jay, dus jij hebt een koele amp :-D

Mijn amps zijn allemaal best COOL.

Jay

dml
22 juli 2003, 10:48
Mr.Jay wel eens in een kerkdienst gespeeld? Daar kun je je geen hard blazende fan veroorloven en je amp steeds aan en uit zetten is natuurlijk ook geen optie.

Circulatie, daar gaat het om.

Alle backline (welke geaard moet worden) ALTIJD van 1 punt halen. Synths en dat soort dingen hoeven niet van hetzelfde punt.

Mr.Jay
22 juli 2003, 10:54
Mr.Jay wel eens in een kerkdienst gespeeld? Daar kun je je geen hard blazende fan veroorloven en je amp steeds aan en uit zetten is natuurlijk ook geen optie.

DAAR heb je gelijk in > betere optie is misschien een stevige ROCK-MIS neerzetten.
In een kerkdienst echter , die wellicht niet uren duurt en in een grote kerk die niet echt hete zal zijn, zou ik GEEN koeling gebruiken > DAAR moet een amp tegenkunnen. Ik ging even uit van hete , overvolle kroegen > daar moet je gewoon maximaal koelen en maakt wat fan-geluid niks uit.
Ik speel ook wel es festivals van 45-60 min. wara ik ook niet de moeite ga doen om een fan aan de amp te hangen.

>Circulatie, daar gaat het om.
tuurlijk > alle hitte vorming voorkomen is al een verbetering.

>Alle backline (welke geaard moet worden) ALTIJD van 1 punt halen. Synths en dat soort dingen hoeven niet van hetzelfde punt.

helemaal korrekt. Zéker als je gitarist alsmede zanger bent, je krijgt anders vaak genoeg van die vieze kleine opdondertjes aan je mond als er wat slechte aarding is, heel onprettig.

Jay