PDA

View Full Version : Martin DCPA5 of GPCPA5 uitproberen, waar?



Kjiratsiekoedel
8 oktober 2015, 23:50
Vandaag in Utrecht een Martin DCPA5 in mijn handen gehad. Erg gaaf geluid en volgens mij wil ik deze gitaar. Alleen is er ook nog een GPCPA5 die even duur is en ik ook nog wil bespelen.

Martin DCPA5
https://www.martinguitar.com/model/item/3275-dcpa5.html
One of our most affordable Performing Artist Models, this Dreadnought is great for gigging or practicing at home. It features a top of solid sitka spruce and back and sides of mahogany-patterned HPL, and Fishman F1 Analog electronics to help it sing onstage.
https://www.martinguitar.com/media/k2/attachments/DCPA5_x_1.jpg


Martin GPCPA5
https://www.martinguitar.com/model/item/3276-gpcpa5.html
One of our most affordable Performing Artist Models, this Grand Performance Cutaway is great for gigging or practicing at home. It features a top of solid sitka spruce and back and sides of mahogany-patterned HPL, and Fishman F1 Analog electronics to help it sing onstage.
https://www.martinguitar.com/media/k2/attachments/GPCPA5_x_1.jpg

Iemand enig idee waar deze gitaren in de showroom staan? Liefst enigszins bereisbaar vanaf Utrecht

dadgad
9 oktober 2015, 10:34
Hallo,

Ieder heeft natuurlijk zijn mening, en smaken verschillen en zo... maar "Mahogany Pattern HPL Textured Finish" zij- en achterkant, en "Black Richlite" toets en brug, dat heeft weinig met echt hout te maken - dus ik zou ze allebei niet hoeven.

De GPCPA2 heeft tenminste nog echte mahonie (en nog FSC certified ook !) zij- en achterkant, maar wel dat Richlite. Maar dan ook meteen een ander prijskaartje :eek:

Je zou eens naar de DRS-2 kunnen kijken, die heeft Sapele (lijkt erg op mahonie) zij- en achterkant, maar dus ook Richlite brug en toets. MaxGuitar in Almere heeft er een staan.

Of kijk eens naar Eastman, Taylor of andere merken die wel echt hout gebruiken voor hun betaalbare modellen.

Greetz,

Han.

Kjiratsiekoedel
9 oktober 2015, 13:42
Ik heb gisteren een dagje gitaren uitzoeken gedaan.
Eastman CA122CE, CA222CE: goed, maar er mist iets
Ook nog een blueridge gespeeld, miste ook iets aan.
Eastman: CA322CE: goed
Eastman 420: goed, maar €1000 excl pickup
Martin DCPA5: wow, verrassend goed en beter dan de eastmans en gewoon compleet. Is €900

Vroeger wilde ik ook (conservatief) massief hout enzo... maar ben inmiddels gewoon gaan luisteren ipv kijken. En de Martin won 't gewoon.

Andere gitaar is ook best hoor. Maar wat kost die DRS-2?

Oja: cutaway en element zijn vereiste

dorrus
10 oktober 2015, 17:02
Trek je svp niet te veel aan van de Richlite toetsen want een GPCPA5 klinkt echt erg goed voor zijn geld.
Veel succes met je keuze en vergeet niet de tweedehands markt te bekijken want tegen de 1000 euro is een goede gebruikte gitaar natuurlijk ook het overwegen waard.

Kjiratsiekoedel
10 oktober 2015, 20:01
2e hands vind ik ook prima. Scheelt weer €'s (zou dan gewoon wat goedkoper uit zijn). Maar erg moeilijk zoeken en ik wil graag goed kunnen vergelijken. Daarnaast ben ik niet echt leuke martin/taylors 2e hands tegengekomen.

Gert2015
11 oktober 2015, 08:21
http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p192671n1.jpg

Wat dacht je van deze. Heb ik eens gespeeld en vergeleken met een Martin DCPA4. IK vond dat de DRS1 ook een heel lekker geluid heeft, maar wel een stuk minder prijzig!

succes met de jacht!

Kjiratsiekoedel
11 oktober 2015, 10:43
Mooie gitaar! Ik wil alleen wel echt een cutaway hebben. Element is er altijd nog in te zetten, maar een stuk eruit zagen niet echt...

Gert2015
11 oktober 2015, 11:58
Ja dat is het zeker en op marktplaats staat hij nu voor 550,- euro!!

Maar ik begrijp je wel, ik speelde vorige maand nog op een Martin GPCPA4 Shaded. Ook een pracht gitaar en de GPCPA serie speelt ook wel fantastisch ik wou hem eigenlijk meteen meenemen. Ben je bij Keymusic geweest die zullen hem wel hebben. En als je de 5 serie fijn vindt spelen en mooi klinken dan zou ik zeggen go for it!

Kjiratsiekoedel
11 oktober 2015, 12:08
Ik ben bij Ebbeling geweest. Maar ik zie dat keymusic deze gitaren allebei zou moeten hebben! Wel de K versie (koa achterkant). Maar dan kan ik wel mooi vergelijken. Ik denk dat ik er dinsdag eens heen ga.

arjanb01
11 oktober 2015, 12:55
Check ook de artwood serie van Ibanez, vanaf 450 eu en geheel massief, houten bindings, heb zelf de A-C 3000 en is een pracht gitaar en klinkt als eentje die 5x zo duur is!
Worden in Bamië (China) gemaakt en betaalde er in 2011 incl koffer 465 eu voor.

northernlake
11 oktober 2015, 13:07
Ik ben bij Ebbeling geweest. Maar ik zie dat keymusic deze gitaren allebei zou moeten hebben! Wel de K versie (koa achterkant). Maar dan kan ik wel mooi vergelijken. Ik denk dat ik er dinsdag eens heen ga.

Ik denk dat HPL met een koa patroon niet anders zal klinken dan HPL met een mahonie patroon :)

Kjiratsiekoedel
21 oktober 2015, 20:43
Inmiddels de DCPA5 in huis! Fijne gitaar en erg blij met 't geluid.

Bij keymusic de diverse modellen uit kunnen proberen:
DCPA5
GPCP5 = natuurlijk erg als de DCPA5, maar veel minder mooi laag.
DCPA5 black = zelfde als de DCPA5, behalve 't bovenblad. Dat is ook van HPL gemaakt en dat levert een heel erg vlak geluid op. Bizar verschil. Niet de moeite waard.
DCPA4 = massief mahonie. 2x zo duur als de DCPA5 en maar weinig verschil in geluid

Ook nog wat andere modellen geprobeerd. Maar geen idee meer welke.

Gert2015
21 oktober 2015, 21:21
Gefeliciteerd!

Dus toch geslaagd bij Keymusic.

Veel Speelplezier!

Kjiratsiekoedel
22 oktober 2015, 00:26
bij ebbeling gehaald trouwens, was goedkoper en beter afgesteld

Rooker
22 oktober 2015, 12:33
Prachtige gitaar hoor. Maar bij merken als Blueridge en Eastman koop je daar hun geheel massieve top of the line voor. Is zo'n Martin dan toch gewoon beter?

Kjiratsiekoedel
22 oktober 2015, 12:54
De eastmans van €900 vond ik minder klinken. De €1100 exemplaren waren vergelijkbaar.
Blueridge was 't om een of andere reden niet voor mij.