PDA

View Full Version : Vervangen frets van een gitaar met een ondiepe toets



Brad
8 oktober 2015, 19:55
Dag mensen ,

Zijn naam zal ik hier niet zeggen maar een customizer heeft eens gezegd dat je de frets van een een gitaar met een ondiepe toets niet kan vervangen zonder de hele toets te vervangen . Dat zou onder andere het geval zijn met een Fender Mustang en dergelijke gitaren .

Hoe denken de mensen die er verstand van hebben daarover ?

Tabula Rasa
8 oktober 2015, 19:59
Onzin. Tuurlijk kan het wel.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Joost de Ruig
8 oktober 2015, 20:06
Om eerlijk te zijn heb ik een dergelijke stelling nog nooit gehoord..... :-/

Tabula Rasa
8 oktober 2015, 20:14
De toets vervang je in principe nooit, tenzij je bij de halspen moet of de fretslots zo uitgelubbert zijn door refrets dat zelfs dikkere reparatie fretdraad (dus dikkere tang op de frets) of een zigzag patroon knijpen in de tang niet meer zou werken. Dit heb ik nog nooit gezien en zelfs nooit van gehoord.

Maat standaard een toets vervangen bij een refret als die toets dun is, is gelul. Niet meer naar die vent toe!

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

D3nnis
8 oktober 2015, 20:18
Heeft die betreffende persoon er ook bij gezegd waarom het niet zou kunnen?

wietse
8 oktober 2015, 21:13
klinkklare onzin, laat die kerel maar customizen, maar repareren verder dan wat basic dingen zou ik hem dus niet toevertrouwen.

Rinze
8 oktober 2015, 21:19
Lijkt mij onzin inderdaad. Kan de reden niet bedenken. De frets konden er de eerste keer ook in dus waarom de tweede keer niet?

Ik heb een Fender Lead die een hele ondiepe toets heeft. Die is twee keer herfret en binnenkort is ie aan de derde keer toe.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Brad
8 oktober 2015, 21:44
Heeft die betreffende persoon er ook bij gezegd waarom het niet zou kunnen?

Ja bij het verwideren van de frets zou de toets toch wel breken

barno
8 oktober 2015, 21:56
Ja bij het verwideren van de frets zou de toets toch wel breken

dat lijkt me iemand met kennis van zaken :)

Rinze
8 oktober 2015, 22:03
Die toets zit ook niet verlijmd. ..

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Brad
8 oktober 2015, 22:22
Interessant die informatie . Jammer dat ik zijn naam niet kan noemen . Ik weet niet of de man nog werkt of al gestopt is maar hij heeft er in elk geval jaren van geleefd en de mensen die hem hadden aanbevolen liepen met hem weg . Ik heb persoonlijk wel mijn twijfels over hem gehad

Gearjunkie
8 oktober 2015, 22:22
Ja bij het verwideren van de frets zou de toets toch wel breken

Als je de frets verwijderd, knijp je met een speciale tang ruimte tussen de toets en de fret. Het is dus niet zo dat de fret ruw uit het hout getrokken wordt met schade tot gevolg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wietse
8 oktober 2015, 22:42
Als je de frets verwijderd, knijp je met een speciale tang ruimte tussen de toets en de fret. Het is dus niet zo dat de fret ruw uit het hout getrokken wordt met schade tot gevolg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

alleen als de frets stevig vastgelijmd zijn dan moet je oppassen, is ook een truukje voor, soldeerbout een paar tellen op de fret tot je de hete lijm ruikt ( vaak prikken je ogen er dan ook van), dat is de lijm die smelt dan pak je de fret er zo uit.
heb al heel wat gitaren geherfret en slechts twee keer dit meegemaakt.

Tupelo
9 oktober 2015, 09:20
Gelukkig zegt mijn Luthier dat de frets op mijn Mustang nog lang niet aan vervangen toe zijn. :)

Dutch66
9 oktober 2015, 09:25
Kwestie van de juiste tools.....

http://www.gezinsbode.nl/files/2012/08/breekijzer.jpg

Erik de Perik
10 oktober 2015, 12:20
Gelukkig zegt mijn Luthier dat de frets op mijn Mustang nog lang niet aan vervangen toe zijn. :)

Kijk, maar daar heb je het verschil al. Brad zit met een eenvoudiger customizer, een luthier is wel even wat anders!

Jammer dat hij 'm niet noemt, blijft echt wel tussen ons.

D3nnis
10 oktober 2015, 15:14
En toch kan ik me de reactie van de customizer (het is al mooi dat iemand zich zo noemt, je ziet soms ook weleens de eerste beste boer die een gitaar in elkaar gooit zichzelf luthier noemen, dus wat mij betreft siert het de beste man/vrouw) misschien nog wel voorstellen.

Je hoort vaker dat frets even verhit worden met de soldeerbout voor ze verwijderd worden. Ik weet niet of dat altijd gebeurt of niet?
Maar stel dat de toets extreem dun is, en je verhit de fret, dan zal de lijmlaag waarmee de toets aan de hals vast zit ook warmer worden dan bij een dikke toets.
Misschien meer kans op loslaten van deze lijmlaag als je niet oplet?
Iemand enig idee of dit ook onzin is? Ik heb nl. geen idee.

Gearjunkie
10 oktober 2015, 15:21
dat verwarmen doe je maar heel plaatselijk en kort. Onmogelijk om daarmee de toets los te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
10 oktober 2015, 15:26
Aha, ok, mooi. :)

Brad
10 oktober 2015, 21:49
Kijk, maar daar heb je het verschil al. Brad zit met een eenvoudiger customizer, een luthier is wel even wat anders!

Jammer dat hij 'm niet noemt, blijft echt wel tussen ons.

Nee ik ga hem echt niet noemen . Kijk maar eens hoeveel bezoekers die geen lid zijn dit forum elke dag heeft .

Erik de Perik
11 oktober 2015, 20:36
Ahhhhh..... toe nou...!!