PDA

View Full Version : Wat moet er nog op m'n pedalboard?



CrazyHorse
7 oktober 2015, 21:06
Hey,

Op dit moment heb ik op mijn pedalboard een boss tuner, een EHX Soul food overdrive/boost, een MXR distortion plus en een EHX memory boy met expressie pedaal.
Ik speel met een Gretsch solid body over een Peavey delta blues (30 watt met 15 inch speaker) heb wat reverb en tremelo opstaan.
Wat raden jullie me zoal aan? Luister veel naar muziek à la Sparklehorse, Neil Young, blues, classic rock, country, experimenteel(noisy shit) enzo... ;-)

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk ;-)

Anton

telerocker
7 oktober 2015, 21:30
Een fuzz, een vibe en een wah.

the sure thing
7 oktober 2015, 23:08
Pitch shifter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hefke
8 oktober 2015, 07:43
Een simpele vraag maar eigenlijk best moeilijk te beantwoorden. Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van welk soort geluid je nastreeft.
Naast de bovengenoemde effecten denk eens aan een flanger, phaser of chorus.
Of een volumepedaal. Vroeger heb ik altijd zonder volumepedaal gewerkt, maar sinds dat we er een hebben wordt ie best veel gebruikt.

Mijn tip: probeer eens wat effecten 2e hands te kopen. experimenteer er mee. bevalt het, hou je 'm. Zo niet verkoop je 'm weer voor dezelfde prijs als waarvoor jij het gekocht hebt.

SantaX
8 oktober 2015, 07:55
Wat mis je?

dml
8 oktober 2015, 08:04
Als je je afvraagt wat er nog op je pedalboard moet komen, mis je volgens mij niets maar heb je meer last van GAS. Niet dat dat erg is....

Mitch
8 oktober 2015, 09:07
Wat mij een leuk idee zou lijken: een nep-drol met een switch erop. Gewoon om andere gitaristen, die geïnteresseerd op je board kijken, te shockeren. En er dan met een stalen gezicht over zeggen: "voor als ik een écht smerig geluid nodig heb".


Ik zou zeggen: wah of phaser, fuzz.

RB74
8 oktober 2015, 11:12
Ook een optie: een Zoom multistomp erbij, bv de CDR-70 of MS100BT. Zitten ontzettend veel effecten (modulatie, pitch shift, tremelo, vibe, reverb, delay, etc) ingebakken in die apparaatjes, zodat je kunt kijken wat werkt en je bevalt. Elk effect kun je los gebruiken, maar een ketentje maken kan ook.

De kwaliteit van die (digitale) effecten valt ontzettend mee, vind ik. Vervolgens zou je kunnen kijken of je een of meer effecten 'in het echt', al dan niet analoog, erbij wil. Kun je de Zoom weer verpatsen. Ze staan regelmatig op mp, zoals deze: http://link.marktplaats.nl/m971540367

Heb zelf de omgekeerde weg bewandeld: multistomp aangeschaft ter vervanging van een trits losse pedaaltjes die ik minder vaak nodig heb in m'n bandje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
8 oktober 2015, 11:36
Als je je afvraagt wat er nog op je pedalboard moet komen, mis je volgens mij niets maar heb je meer last van GAS.

Dit +1!
Met de toevoeging dat als ik GAS heb, ik in ieder geval ook denk dat ik iets nodig heb, en meestal is dat niet blanco, dus dat maakt een antwoord op de vraag eigenlijk best moeilijk.
Daarmee neig ik naar zo'n multi-fx zoals hier boven reeds genoemd, maar misschien kun je voorbeelden geven van geluiden/geluidseffecten (in bestaande nummers?) die je wilt bereiken.
Misschien heb je namelijk eigenlijk wel stiekem GAS voor een andere versterker of gitaar...

CrazyHorse
8 oktober 2015, 18:10
Bedankt voor de reacties!

https://www.youtube.com/watch?v=avi8LBW2XMk dit scheurende effect zou ik wel willen hebben... Fuzz?

https://www.youtube.com/watch?v=avi8LBW2XMk dit zou eventueel heel tof zijn 1:37 ongeveer synthesiserachtige geluiden :-)

Ben ook op zoek naar de klassieke rock lead-sound zo ongeveer https://www.youtube.com/watch?v=ZDCs7ijNUVM
Kan ik jammer genoeg niet nadoen met m'n soul food en distortion +

Grtz,

Anton

Pepe
8 oktober 2015, 20:21
Het probleem voor de ACDC sound is is dat het eigenlijk een vrij cleane sound is, weinig compressie en mids. Bijna alle overdrives zijn getuned voor full bore met veel mids en minder bas dus dan zou je een drive moeten vinden die redelijk neutraal klinkt en die ronde Marshall twinkle in het hoog heeft.
Het zoon van de MXR+, de de DOD250, is wat beter in het clean gebied, de XOTIC SL drive of Keeley Katana blues drive, in die richting zou je moeten kijken. Maar dan nog, lastig. De Soul Foud kan natuurlijk clean maar verliest al snel zijn neutraliteit als de vervorming bereikt wordt en heeft ook een ander hoog.

miyaru
8 oktober 2015, 23:00
Ik heb laatst een Way Huge Fat Sandwich gescoord - zou je wensen kunnen vervullen.....

Robin.

deefke666
9 oktober 2015, 10:59
Ik kom met een wampler plexi drive over een cleane hotrod deluxe best dicht in de buurt vind ik, zelfs met een tele en een strat.

De kunst bij het geluid van ACDC zit er volgens mij ook vooral in om niet teveel gain te gebruiken, je hebt eigenlijk veel minder gain nodig dan je zou denken.

Dutch66
9 oktober 2015, 11:06
Onderschat de korte broek ook niet..

hulst
9 oktober 2015, 11:18
Ik kom met een wampler plexi drive over een cleane hotrod deluxe best dicht in de buurt vind ik, zelfs met een tele en een strat.

Een ZVex Distortron doet het hier ook erg fijn.

hulst
9 oktober 2015, 11:22
Met jouw versterker en pedalen zou je trouwens met een goede attenuator ook een heel eind in de buurt kunnen komen.
(Mijn versterker reageert toch heel anders op pedalen als íe zelf al lekker overstuurt.)

Brum
9 oktober 2015, 17:08
Plexi-achtige pedalen te over tegenwoordig. Om dit geluid enigszins te benaderen heb je een schat aan keus. De cheap way? Ik zou voor een Hardwire SC-2 gaan. En hard aanslaan, dat ook.

blaf
10 oktober 2015, 13:29
voor deze https://www.youtube.com/watch?v=avi8LBW2XMk qua scheur

kom met deze een aardig endje http://www.bax-shop.nl/fuzz/mooer-triangle-buff-fuzz?gclid=CI__8Kzmt8gCFWkOwwodjlgPUQ
en kost weinig

hessepes
10 oktober 2015, 18:30
Ook een optie: een Zoom multistomp erbij, bv de CDR-70 of MS100BT. Zitten ontzettend veel effecten (modulatie, pitch shift, tremelo, vibe, reverb, delay, etc) ingebakken in die apparaatjes, zodat je kunt kijken wat werkt en je bevalt. Elk effect kun je los gebruiken, maar een ketentje maken kan ook.

Ja precies, een Zoom MS aanschaffen!

WillemdaGuide
12 oktober 2015, 09:48
Simpel, een phaser, maakt niet uit welke stijl of sound je zoekt, zonder phaser op je board red je het nooit.

the sure thing
12 oktober 2015, 19:50
Simpel, een phaser, maakt niet uit welke stijl of sound je zoekt, zonder phaser op je board red je het nooit.

Mee eens. Ik ben wel eens weggestuurd omdat ik geen phaser had.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

grayfink
12 oktober 2015, 20:04
En terecht! +1 Voor de Zoom CDR-70 trouwens. Leuk dingetje, zit ook een fijne phaser in. Ben er zelf erg blij mee.

RB74
14 oktober 2015, 09:33
Het geinige van de Zoom MS100BT die ik hierboven al noemde, is dat je een hele zooi nieuwe effecten (en versterkermodellen) kunt toevoegen via een app en bluetooth. Ook voor basgitaar overigens.

Mijn ouwe Small Stone phaser uit '74 heb ik ingeruild voor de digitale variant van Zoom uit de multistomp-app. Geen volumedrop meer, wel een vergelijkbare sound.

Het jammere is alleen dat Zoom de laatste tijd geen nieuwe effecten toevoegt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk