PDA

View Full Version : Telecaster Fernandes



Tiamo
7 oktober 2015, 21:21
Hoi folks,heb een telecaster fernandes kunnen op de kop tikken die ik een beetje aan het restoreren ben.Heb hem volledig gestript, body herspoten (waren enkele kappen in ) fretten opgekuist en opgepolierd en stemsleutels vervangen.Nu nog electronika terug inbouwen en dan hals wat bijregelen. En daar zit mijn probleem.....ik weet dat door de spanning van de snaren weg te halen de hals is rechter gekomen.Ik wil hem toch iets holler krijgen dan ervoor maar ik weet niet juist of ik de halspen naar links of naar rechts moet draaien (de kop bevind zich aan de bodyzijde) Dit is nu juist de materie die ik niet onder de knie heb (naar het schijnt is er een verschil in wijze van uitvoeren als de kop aan de bodyzijde of aan de kant van de hals zit)
Is er iemand die me hiervoor een duidelijke uitleg kan geven.
grtjs.....Erny

zjanke
7 oktober 2015, 21:27
Is altijd hetzelfde, tegen de klok in is holler. http://www.donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php.

fred dons
7 oktober 2015, 21:30
het maakt eigenlijk niet uit waar de trussrod zit (kop of body kant) met de klok mee is rechter (de trussrod zal strakker aandraaien) tegen de klok is in losser en (mits spanning op de nek) holler. of zoals de engelsen zegt righty tighty, lefty loosy (of zoiets ;) )

fred dons
7 oktober 2015, 21:30
wat Zjanke zegt dus :D

Tiamo
7 oktober 2015, 21:46
Hoi folks...bedankt voor de snelle reaktie

Erik de Perik
8 oktober 2015, 01:23
Ongespannen moet de hals recht zijn.

Dutch66
8 oktober 2015, 09:31
Jeetje, ik had toch op z'n minst een paar plaatjes verwacht!

Tupelo
8 oktober 2015, 10:27
Picks van de Fernandes graag, ook... zitten fijne exemplaartjes bij. :)

HenkHenk
11 oktober 2015, 15:45
Leuke gitaren, die Fernandesjes; ik sluit mij aan bij de rest, waar blijven de foto's? :D

Feter
12 oktober 2015, 10:44
Is altijd hetzelfde, tegen de klok in is holler.

Niet altijd, sommige custom bouwers stoppen (bepaalde) trussrods er ondersteboven in zodat het net tegenovergesteld is.
Maar de fabrieks gitaren zullen inderdaad altijd allemaal hetzelfde zijn.

Jasper.
12 oktober 2015, 11:15
Ja, en iemand had mijn banden verwisseld. De twee rechter banden aan de linkerkant en andersom. Nu heb ik 5 versnellingen achteruit en 1 vooruit.

Als je de trusrod omdraait moet je nog steeds dezelfde kant opdraaien.

Tabula Rasa
12 oktober 2015, 11:26
Niet altijd, sommige custom bouwers stoppen (bepaalde) trussrods er ondersteboven in zodat het net tegenovergesteld is.
Maar de fabrieks gitaren zullen inderdaad altijd allemaal hetzelfde zijn.
Yep, dat zijn de dual action rods met twee draadeinden of 1 draadeind en 1 strip. Dit kan gedaan worden om de stelbus op een betere hoogte uit te laten komen.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Kim Wilson
12 oktober 2015, 11:37
Ja, maar of je hem nou rechtop of op de kop erin legt, je moet nog steeds dezelfde kant opdraaien.

Tabula Rasa
12 oktober 2015, 11:38
Klopt! Standaard maakt het niet uit of het de kop of de kont is.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.