PDA

View Full Version : Help, mijn BBand T35 preamp is stuk!



Henrik
6 oktober 2015, 13:34
Beste medegitaristen,

First off: ik heb een forum search gedaan voor dit onderwerp, maar niets gevonden. Excuses als het toch al eens behandeld is.

Verder neem ik aan dat dit onderwerp over de preamp in mijn gitaar op de goede plek staat (akoestische gitaren). Zo niet, voel je vrij het te verplaatsen!

Ter zake:

Ik heb een Hägstrom Dalarna CE akoestische dreadnought met een preamp element erin. Dat element lijkt ter ziele.

Als ik de tuner aanzet gaat-ie automatisch op de "G" staan en reageert niet meer op het aanslaan van de snaren.

Ik heb de boel al open gehad, daar lijkt niets aan de hand te zijn. Ik ben ook even bij Kees Dee in Amersfoort geweest, ook zij hadden eigenlijk geen idee. Een nieuwe kopen leek goedkoper.

Dat vind ik op zich geen drama, MAAR... ik heb echt nul komma nul ervaring met dit soort dingen. Ik ben bang dat ik de boel verniel.

Als ik zo rondkijk op internet zie ik bijvoorbeeld wel dezelfde BBand T35 preamps te koop, maar die lijken er toch een beetje anders uit te zien.

Ter illustratie, dit is hoe de mijne eruit ziet:

http://i43.photobucket.com/albums/e392/Idrylkhar/WP_20151006_13_22_45_Pro_zpswgr9yhx4.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e392/Idrylkhar/WP_20151006_13_22_51_Pro_zpscxlfenih.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e392/Idrylkhar/WP_20151006_13_22_57_Pro_zpsl2f1nm9m.jpg

En hier kun je zien hoe ze eruit zien op bijvoorbeeld AliExpress/Amazon. (http://www.aliexpress.com/item-img/B-Band-T35-3-Band-EQ-with-Tuner-Acoustic-Guitar-Pickup-Systems-High-quality/1769522404.html)

(Sorry, ik kan niet direct linken naar de foto's, anders zou ik dat doen!).

Met name de achterkant ziet er heel anders uit en dat vind ik dus een beetje spannend.

Kan ik er gewoon zo één bestellen en komt het dan goed?

Zo te zien moet ik dan een soldeersetje regelen... dat moet misschien nog wel kunnen. Maar komt dat precies, dat solderen? Kan ik dat nieuwe element weer makkelijk vernielen?

Afijn, je merkt het... ik heb er geen ervaring mee.

Is er iemand die wél weet hoe het werkt en het me uit kan leggen? Of zijn er *duidelijke* YouTube filmpjes voor?

En als jij het toevallig kan en je woont in de buurt... dan kom ik graag bij je langs! Ik woon in de regio Utrecht, maar een klein stukje rijden vind ik niet erg.

Alvast hartelijk bedankt!

Plant
6 oktober 2015, 18:11
Batterij gecheckt? (belast meten!)

Zo te zien hoef je helemaal niks te solderen. Over het algemeen is gebruikelijk dat een element een kabeltje met een plugje heeft dat zo in de preamp wordt gestoken. Ook de kabel richting de jack zit dan gewoon in de preamp geplugd.

http://guideimg.alibaba.com/images/shop/85/10/29/4/new-b-band-acoustic-guitar-pickup-system-t35-3band-eq-with-29r-piezo-backlit-lcd_1828234.JPG

Op het plaatje hierboven zitten de kabel naar de batterij / output jack verbonden met schuifconnectors.

Dat kan ook meteen het hele euvel zijn, dat het plugje van het element uit de preamp is geschoten o.i.d.

Henrik
6 oktober 2015, 18:50
Hoi Plant, dank je wel voor je reactie.

Ja, de batterij is gecheckt. ;)

Zoals je in mijn tweede foto kunt zien heb ik wel degelijk een aantal draadjes aan mijn huidige preamp gesoldeerd zitten. Dat is ook mijn probleem als ik hem vergelijk met een preamp van internet: hij lijkt daarin anders te zijn!

Dus ik heb én schuifconnectors én gesoldeerde draadjes. Raar?

Daarbij komt ook dat op de foto die je laat zien de batterij en de jack aan elkaar vast zitten. Op mijn gitaar zit de jack bij de knop van de strap en zit de batterij meer naar onderen.

:???:

bónneke
6 oktober 2015, 18:52
Hallo Hendrik.
Ik had laatst hetzelfde probleem met mijn stemapparaat.
Nu had ik een nieuwe gitaar kabel met een pijltje erop.
Ik heb de kabel omgedraaid dus met het pijltje van gitaar richting stemkastje en het probleem is over.
Draai ik de kabel om dan heb ik het probleem weer.
Hoe het kan is me een raadsel , Ik zou denken probeer iets om te draaien van je kabels.

Henrik
6 oktober 2015, 18:54
Hoi Bonneke,

Ook jij bedankt voor je reactie. :)

Bedoel je dat zwarte schuifje? Dat heb ik allebei de kanten op geprobeerd, helaas maakt het geen verschil. :(

Of bedoel je iets anders?

bónneke
6 oktober 2015, 19:03
Hendik, bij mij is het iets anders.
ik heb n.l een los stemapparaat ,geen preamp,
met het omdraaien van de kabel bedoel ik de plug die in de gitaar zat heb in het stemaperaat gedaan en de plug van het stemapparaat naar de gitaar.
Ik heb er alleen met die kabel last van. ??????
Dus het zal toch iets met omgekeerd kabeltje te maken hebben vermoed ik .
Ik geloof niet dat hij kaduuk is.

sukses. Ad

Henrik
6 oktober 2015, 19:18
Mijn tuner zit ín de preamp. Ik heb dus geen losse kabels voor een externe tuner. :)

Plant
6 oktober 2015, 20:12
Zoals je in mijn tweede foto kunt zien heb ik wel degelijk een aantal draadjes aan mijn huidige preamp gesoldeerd zitten. Dat is ook mijn probleem als ik hem vergelijk met een preamp van internet: hij lijkt daarin anders te zijn!

Dus ik heb én schuifconnectors én gesoldeerde draadjes. Raar?

Daarbij komt ook dat op de foto die je laat zien de batterij en de jack aan elkaar vast zitten. Op mijn gitaar zit de jack bij de knop van de strap en zit de batterij meer naar onderen.

:???:

Jouw plaatjes kan ik helemaal niet zien want die zijn beveiligd en ik moet ergens op inloggen.
Dat de batterij en jack fysiek gescheiden zijn doet op zich niet zoveel terzake. Bij de preamp zal altijd iig dezelfde schuifconnector zitten en vanaf daar worden de touwtjes gesplitst.

Plant
6 oktober 2015, 20:14
... Nu had ik een nieuwe gitaar kabel met een pijltje erop.
Ik heb de kabel omgedraaid dus met het pijltje van gitaar richting stemkastje en het probleem is over.
Draai ik de kabel om dan heb ik het probleem weer.
Hoe het kan is me een raadsel , Ik zou denken probeer iets om te draaien van je kabels.

:???: Welke kabel is dat? Merk, type, linkje?

Henrik
7 oktober 2015, 10:34
Stomme OneDrive ook altijd.

Foto's maar even op Photobucket gezet. Zie je ze nu wel?

bónneke
8 oktober 2015, 20:08
:???: Welke kabel is dat? Merk, type, linkje?

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d477_fender-koil-kord-gitaarkabels.html

Alleen staat het pijltje bij mij aan de haakse kant ,maar wel naar de zelfde richting.
stemkastje is yamaha YT-150 autotuner

Plant
9 oktober 2015, 18:00
Kabels met pijltjes en die maar in 1 richting signaal doorlaten zou ik sowieso niet vertrouwen ;) Er zal best een verklaring voor zijn, maar die leidt onherroepelijk naar naar een slechte constructie / contactprobleem en dat wil je beide niet, dus weg ermee.

Wat betreft de BBand, ik zie alleen de batterijdraadjes apart gesoldeerd, zo'n rocket science is dat niet. Meer zorgen maar ik me om die lange brakke schuifconnector waarmee het element kennelijk met de module is verbonden. Niet eens een vergrendeling o.i.d., met het loshalen van de module hangt ie al op half 7. Waarschijnlijk maakt ie altijd maar matig contact en is dat nu de reden waarom je nu denkt dat ie stuk is.

Henrik
10 oktober 2015, 10:52
Je bedoelt dat zwarte schuifje? Dat viel mij ook al op ja. Heb je daar nog een oplossing voor, Plant?

Plant
10 oktober 2015, 19:59
Als de kabellengte lang genoeg is, deze op de connectorpunten vastsolderen.
Echter je weet nu nog niet wat de oorzaak van het niet werken is. Het element zelf kan stuk zijn, de verbinding slecht of geheel onderbroken, de preamp, ...
Laat er lokaal een goede tech (dus niet de winkelier) naar kijken die echt door uitsluiten de oorzaak kan vaststellen en het kan herstellen. Zomaar op goed geluk een nieuwe module bestellen en vervangen (solderen) in de hoop dat het dan goed komt is m.i. geen goed idee.