PDA

View Full Version : Marshall DSL5c



kobus
3 oktober 2015, 11:38
Hallo allen,

Ik speel thuis op deze marshall 5 watter en terug te schakelen naar 0,5 watt (volgens het boekie, maar op de website staat 1 watt) ?
Maar in ieder geval, ik vroeg me af of er iets valt te veranderen aan het geluid, doormidden van een andere speaker? Of andere buisjes?

Ik vind het geluid van Eric Clapton geweldig toen hij in Cream zat, ook Angus Young's geluid vind ik geweldig.
Ik speel op een Gibson SG.

Tabula Rasa
3 oktober 2015, 11:41
Wat wil je anders aan het geluid hebben? Wat mis je? Wat heb je teveel?

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

arjanb01
3 oktober 2015, 11:49
Voor het geluid van clapton en Young zit je met je marshall en SG goed.
Cream geluid = tone regeling dicht en middenpositie of neck positie van je SG en half gain. Young is hals element en half gain en alle tone knoppen op de amp op de helft, behalve de mids, die zou ik op driekwart open zetten.
Succes!

Remork1970
3 oktober 2015, 13:57
En je handen laten amputeren en die van Clapton er ook afhakken en die er bij jezelf aan laten zetten, want sound zit voor ca. 80% ofzo in de vingers, zegt men!

arjanb01
3 oktober 2015, 16:24
Ach, elke speelstijl is te benaderen en zelfs te evenaren, ook die van clapton. YouTube maar eens hoeveel 12 jarige koters, yngwie, vai, malmsteen, clapton of srv kunnen kopiëren.

kobus
4 oktober 2015, 17:32
Ik ben ook wel tevreden over mijn geluid, maar omdat Clapton over een jtm 45/jmp speelde? Dacht ik misschien iets te kunnen veranderen.
Dank voor de tips!

Pepe
4 oktober 2015, 18:05
Kijken of je deze ergens kan scoren

http://static.keymusic.com/products/127486/XL/marshall-jtm1c-1960s-combo-50th-anniversary.jpg

Mitch
9 oktober 2015, 21:56
Je kan een eind komen met speelstijl, pickupstand en volume/toonknoppen, maar een DSL5 is best wel anders in zijn karakteristiek dan een JTM inderdaad. En ja, de JTM1 komt een eind in de buurt. Maar de JMP vond ik nét iets flexibeler en lekkerder klinken eerlijk gezegd, ook voor wat je zoekt. Class5 kan het ook trouwens, maar dan heb je wel een attenuator nodig, want dat kreng gaat voor dergelijke drive thuis écht te hard. Maar lekkah!

NLF
10 oktober 2015, 14:13
Je benadert het geluid enigszins met zo'n 5 watter, maar zo'n amp klinkt uitendelijk toch anders dan een jtm 45 (of een 1987 of 1959 die trouwens onderling ook allemaal weer verschillen). Dat ga je niet veranderen door andere speaker(s) of buisje(s). Ik zou als ik jou was dan ook niet teveel moeite doen. Die 5 watter is vooral bedoeld om op een wat lager volume te kunnen spelen (hoewel die dingen nog best hard gaan, dus groeten aan je buren). Wat je wel zou kunnen doen is een pedaaltje proberen (fuzz box of treble booster), dat gebruikte Clapton volgens mij bij de Cream wel eens.

NLF
10 oktober 2015, 14:16
kunnen kopiëren.

inderdaad, kopieren. dus luisteren we lekker naar het origineel :-)