PDA

View Full Version : Body blanks op dikte maken



Feter
2 oktober 2015, 14:59
Oke, ongetwijfeld dat dit al vaker gevraagd is maar ik kan het helaas niet terug vinden.
Ik heb 2 swampash body blanks die ik moet verlijmen.
Maar voordat ik dit doe wil ik ze eerst op dikte brengen.

Ik heb een freesbak gemaakt maar deze blijkt niet helemaal 100% recht te zijn.
Dus hiermee durf ik de blanks eigenlijk niet te vlakken.
Dus mijn vraag, zijn hier nog andere tips voor? Een elektrische schaaf wellicht?

D3nnis
2 oktober 2015, 15:09
Freesbak aanpassen zodat ie wél vlak freest?
Vandiktebankje?

pim raaijmakers
2 oktober 2015, 15:12
Is er in de buurt geen houthandel die je blank kan vlakken? Ik heb de ervaring dat dit soort bedrijven heel erg geinteresseerd zijn in gitaarknutselaars en graag willen helpen.
Voor kleine freesstukjes heb ik ook een freesbak gemaakt en die werkt goed. voor grotere werkstukken ga ik meestal naar de plaatselijke houtboer.

barno
2 oktober 2015, 15:18
geen electrische schaaf, een handplane kan wel maar da's een skill. ik zou je freesbak recht maken, is anders toch onbruikbaar.

Feter
2 oktober 2015, 15:40
Ja dat recht maken zat ik inderdaad ook aan te denken, maar dan moet ik denk ik toch maar een tafelzaag aanschaffen want mijn uit-de-losse-pols-decoupeer-zaag-skills zijn niet strak genoeg.

@Pim: ja dat was mijn idee ook alleen merk ik dat ze in Breda niet heel happig zijn op knutselaars.
Heb er ééntje gevonden maar die zegt dat hun vandiktebank sporen achter laat. Dus dan schiet ik er naar mijn idee nog niets mee op.

@D3nnis: Ik zat inderdaad naar een simpel vandiktebankje te kijken maar ik lees dus bij veel mensen dat een vandiktebank sporen (lees groeven) achterlaat. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

barno
2 oktober 2015, 16:10
vandiktebank levert geen kant en klaar vlak af, dat doe je met een schaaf, schuurpapier, schraper of als je goed geëquipeerd bent, een thickness sander

D3nnis
2 oktober 2015, 16:26
Als een vandiktebank groeven achter laat zijn de beitels toch naar de klote?
Hoe kan dat ding anders groeven achterlaten?
Beetje machineslag wel, en daarom geen kant en klaar oppervlak om te lakken, maar echt niks geks hoor.

Feter
2 oktober 2015, 16:40
Leek mij ook maar dat is dan geen optie nu.
Dus dan ga ik toch maar een tafelzaag halen om m'n freesbak strakker te maken.
Lijkt me dat ik een tafelzaag wel vaker kan gebruiken.
Deze kan ik voor 90 piekies oppikken vanavond (http://www.low-budgets.nl/tafelzaag-tsem-315-profi-line.html)

barno
2 oktober 2015, 16:54
Leek mij ook maar dat is dan geen optie nu.
Dus dan ga ik toch maar een tafelzaag halen om m'n freesbak strakker te maken.
Lijkt me dat ik een tafelzaag wel vaker kan gebruiken.
Deze kan ik voor 90 piekies oppikken vanavond (http://www.low-budgets.nl/tafelzaag-tsem-315-profi-line.html)


da's meer een bouwzaag (iets wat ze op werven gebruiken), een tafelzaag is idd erg handig om gitaarbouwjigs te maken maar ik vrees dat deze niet nauwkeurig genoeg is.

Tabula Rasa
2 oktober 2015, 17:05
Moet je het lijmvlak ook nog doen? Blokschaaf en frutselplank?

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Feter
2 oktober 2015, 17:05
Hmm dat is balen dan.
Ik hoopte dat ik hiermee het wel voor elkaar zou krijgen.

D3nnis
2 oktober 2015, 17:14
da's meer een bouwzaag (iets wat ze op werven gebruiken), een tafelzaag is idd erg handig om gitaarbouwjigs te maken maar ik vrees dat deze niet nauwkeurig genoeg is.

Wat voor nauwkeurigheid bedoel je?

We hebben het hier over een solidbody elektrische gitaar, geen raket :)

Feter
2 oktober 2015, 17:32
Haha.
Het wordt in ieder geval een semi-hollow body.
Maar m'n freesbak loopt nu aan één kant iets omhoog.
Totaal zal het een verschil van 5mm zijn.

Het zijn wel de randen die omhoog lopen en niet de bodem.
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xal1/t31.0-8/12052406_10207858800052082_7479546106047103112_o.j pg

Cocobolo
2 oktober 2015, 20:14
Ja dat recht maken zat ik inderdaad ook aan te denken, maar dan moet ik denk ik toch maar een tafelzaag aanschaffen want mijn uit-de-losse-pols-decoupeer-zaag-skills zijn niet strak genoeg.
....

Je vergeet je bovenfrees ;)
Teken de gewenste zijwand af op een plaat hout. Doe dit voor 1 zijwand.
Zaag de zijwand ruw uit met de decoupeerzaag, net buiten het potloodstreepje.
Nu klem je een andere plank waar nog een rechte kant aan zit en die positioneer je zo exact mogelijk op de potloodlijn. Ik gebruik altijd een vulpotlood overigens, en niet zo'n grof bouw-potlood.
Neem je bovenfrees, doe er een kopieerfrees in, en frees je plank waarbij de kogellager de rechte plank aftast.
Je hebt nu een (1) strakke plank, zonder cirkelzaag te gebruiken.

Zaag nu nog een plankje, net te groot, met de decoupeerzaag.
Klem hem op de strakke plank.
Bovenfrees met kopieerfrees erlangs en je hebt 2 exact gelijke en strakke zijwanden :)

Feter
2 oktober 2015, 21:00
Frees was inderdaad een goeie optie geweest.
Maar heb het al anders opgelost.
Bij de bouwmarkt een kaarsrechte plank gehaald en die op maat gezaagd, en een nieuwe aluminium rails gemaakt die niet zo ver doorzakt.
op een tiende mm na is de test run helemaal strak.
Ik ben tevreden

barno
2 oktober 2015, 21:08
Frees was inderdaad een goeie optie geweest.
Maar heb het al anders opgelost.
Bij de bouwmarkt een kaarsrechte plank gehaald en die op maat gezaagd, en een nieuwe aluminium rails gemaakt die niet zo ver doorzakt.
op een tiende mm na is de test run helemaal strak.
Ik ben tevreden

that's the spirit!

en neem van mij aan, in de gitaarbouw, en zeker in den beginne, is het vaak een verhaal van "opnieuw beginnen" :)

pim raaijmakers
2 oktober 2015, 22:32
en vooral veel tijd steken in goede tools te maken.......godzijgedank is er het 'custom tool topic' er.....

Brad
3 oktober 2015, 01:02
Hmm

Nee hmpf dat klinkt beter

Cocobolo
3 oktober 2015, 08:48
Frees was inderdaad een goeie optie geweest.


Mijn belangrijkste punt was/is dat je met een bovenfrees + decoupeerzaag eigenlijk bijna alles net zo strak of strakker kunt krijgen als met een cirkelzaag (voor plaatmateriaal uiteraard, niet voor dikke balken en zo ;-)). Toen ik lang geleden nog geen cirkelzaag had maar wel de bovenfrees, maakte ik al heel strakke meubeltjes zonder dat het hout eerst ergens in een bouwmarkt al op maat gezaagd moest worden of zo. Dat deed ik dus altijd met de boven beschreven methode :-)

Tabula Rasa
3 oktober 2015, 09:50
Vaak kun je zelfs twee platen van identieke afmetingen zo klemmen dat je ze om kan draaien en vervolgens de plank kan frezen die eerst de geleider was. Op die manier heb je twee identieke delen.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Feter
3 oktober 2015, 14:15
Bedankt voor alle reacties!
Ik ben nu een neckblank voor m'n telecaster project op dikte aan het frezen en moet zeggen, ik ben niet ontevreden!
Er zit een beetje speling in van een halve mm maar ik ga er vanuit dat dat goed recht te schuren is.
Dus als dit goed loopt, durf ik de body blanks ook wel aan.
Eind van de dag iig weer foto's in m'n bouwtopic

RS-Rik
3 oktober 2015, 14:23
Met de hand leren schaven is lang zo'n gekke optie niet. Dat is voor mij toch een goede oplossing gebleken (voornamelijk voor het haaks maken van lijmvlakken). Het kost wat oefening en geduld, maar goed met handgereedschap c.q. de schaaf om kunnen gaan is heel waardevol gebleken voor ondergetekende.


Verders: Waar woon je? verschillende steden hebben openbare werkplaatsen waar je terecht kunt voor vandiktewerk en vlakwerk.

Feter
3 oktober 2015, 14:47
Locatie:
Breda :D

Maar inderdaad schaven is ook zeker niet verkeerd.
En dat zou ik me ook graag eigen maken maar om nou vrolijk op een stel mooie body blanks te gaan schaven zonder ervaring vind ik dan weer zonde.
Als ik het verneuk is het brandhout. En aangezien ik geen openhaard heb, weggegooid geld

D3nnis
3 oktober 2015, 14:50
Kun jij dat, RS-Rik?
Ik krijg het niet voor elkaar in ieder geval; mijn handschaafkwaliteiten zijn niet van die kwaliteit dat ik een perfect vlak, haaks oppervlak krijg wat ik zomaar zou kunnen verlijmen, als body-deel zeg maar.
Gelukkig ziet de lijmnaad tussen delen die ik met de vlak/vandiktebank schaaf er goed uit.

Feter
3 oktober 2015, 15:12
https://www.youtube.com/watch?v=Ojeul33vXL4

Ik vond dit wel een aardig goed uitgelegd

D3nnis
3 oktober 2015, 19:36
Mooi filmpje!
Doe mij de vandiktebank maar, we rijden tenslotte ook niet allemaal meer met paard en wagen :)

Feter
3 oktober 2015, 22:05
Ja een vandiktebank staat wel op m'n want-to-have lijstje

D3nnis
3 oktober 2015, 22:26
Ik heb er een paar jaar terug eentje aangeschaft, om te gebruiken voor gitaarbouw. Helaas is dat er nog niet veel van gekomen, maar wel een berg kozijnhout, poorthout, en allerlei ander grut. Meeste nog niet eens voor mezelf :D

RS-Rik
4 oktober 2015, 01:00
Schaven is een hoop oefenen, laat ik zeggen dat het wel eens gelukt is om een paar planken netjes op elkaar te krijgen. Maar dat gaat nog niet met de snelheid en souplesse waarmee "een echte vakman" zoiets zou kunnen, of hoe dat dan ook mag heten.

Napoje
8 oktober 2015, 18:41
Beetje onorthodox maar ik heb een elektrische schaaf op zijn kop tussen de workmate geklemd zodat ie net onder het werkblad zat. En deze op 2 mm gezet. Daarna de planken dus over de workmate en de schaaf gehaald. Werkte best goed, al moet je natuurlijk wel naschuren. Alleen wel link als je de schaaf niet goed vastzet en borgt.

D3nnis
8 oktober 2015, 19:46
Krijg je hem daarmee vlak? Een elektrische schaaf is 8cm breed of zo, dus je moet er een aantal keren naast elkaar overheen?
En hoe krijg je boven en ondervlak dan evenwijdig aan elkaar?

Feter
9 oktober 2015, 11:13
Ik heb het zelf nu met de frees gedaan en ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over deze manier.
Duurt wel ff maar het is nog best strak!

Direct na het frezen:
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/t31.0-8/12091233_10207872435352956_5253524552069999508_o.j pg
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/12079911_10207872435752966_3303147599137582219_o.j pg

En na het schuren:
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/12068402_10207872435832968_6402633649395416329_o.j pg
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12118898_10207872435912970_2071524564723772555_n.j pg?oh=fe4b3f3ce6dbe162e30cc5f3fe7b4872&oe=56CBD41B

Napoje
9 oktober 2015, 12:11
Krijg je hem daarmee vlak? Een elektrische schaaf is 8cm breed of zo, dus je moet er een aantal keren naast elkaar overheen?
En hoe krijg je boven en ondervlak dan evenwijdig aan elkaar?

Een aantal keren zoals jij zegt. De "tafel" van de workmate is de geleider, die had ik van onder met een latje aan elkaar geschroefd zodat die evenwijdig bleven. Dus blijft ook je dikte evenwijdig. En ik gebruikte een voetschakelaar voor de veiligheid.

D3nnis
9 oktober 2015, 12:24
Aha! Nu snap ik hem pas! :)

rickkoorman
19 oktober 2015, 08:08
Mocht je de volgende keer hulp nodig hebben stuur me dan maar een berichtje. Ik heb hier een grote werkplaats met vele machines. Vlakken/schaven is geen probleem. Vraag wel een kleine vergoeding hiervoor aangezien ik ervan moet leven.