PDA

View Full Version : Keuze nieuwe gitaar



dzb9
1 oktober 2015, 20:18
Hallo,

Ik ben al erg lang aan het sparen voor een nieuwe gitaar. Zo heb ik al heel veel research gedaan naar wat nu bij mij zou passen (mijn huidige gitaar is een Ibanez RG). Mijn oog was gevallen op een ‘Fender Shawbucker Deluxe HSS Stratocaster’ (€1800) . Mijn oude gitaarleraar heeft mij ook nog wat andere modellen aanbevolen waaronder gitaren van Suhr en Vigier. Deze vond ik echter veel te duur.

Nu is het zo dat hij een ‘Vigier Excalibur Ultra Blues’ uit 2008 heeft liggen waar hij niks meer mee doet, en ik voor €750 kan overkopen. Dit is ook een HSS. Natuurlijk heb ik de afgelopen tijd veel op internet gezocht naar de specificaties etc., en het lijkt me wel wat. Tevens hebben deze gitaren op internet een nieuwprijs van €2500, waardoor dit aanbod wel heel aantrekkelijk wordt!

Omdat het om nogal veel geld gaat ben ik wel benieuwd wat jullie mening is.

Alvast bedankt!:punk:

D3nnis
1 oktober 2015, 20:47
Geen beroerde gitaren hoor, vigier!
Heb ooit op een HSH excalibur gespeeld, goede gitaar, maar ik vond de hals niet fijn, maar da's heel persoonlijk.
Heb je er weleens op gespeeld bij je leraar?

dzb9
1 oktober 2015, 20:53
Geen beroerde gitaren hoor, vigier!
Heb ooit op een HSH excalibur gespeeld, goede gitaar, maar ik vond de hals niet fijn, maar da's heel persoonlijk.
Heb je er weleens op gespeeld bij je leraar?

Ja, ik heb er gisteren op gespeeld. Ik moet wel zeggen dat ik in het begin even moest wennen omdat de hals wat dikker is dan die van mijn Ibanez, maar toen ik er eenmaal aan gewend was viel het me niet tegen! De bouwkwaliteit van deze gitaren is volgens mij heel erg goed (er loopt ook een carbon strip door de hals)

Brad
1 oktober 2015, 23:31
Wat dacht je van die Godin gitaren

telerocker
2 oktober 2015, 01:11
Vigier is absoluut een goedgebouwde gitaar. Voor dat geld een serieuze optie.

De Fender Shawbucker vind ik te duur voor wat het is. Het is een gepimpte Deluxe, die eigenlijk niks beter doet dan een HSS-standard. De Shawbucker is ook niet bijster bijzonder als ik de vids zo beluister. Zal best een redelijk goede pickup zijn, maar met een secondhand HSS Standard inclusief een betere brugpickup ben je rond de 1000 euro klaar.

D3nnis
2 oktober 2015, 07:45
Wat dacht je van die Godin gitaren

Ook niks mis mee!

Verder zou je je af kunnen vragen wat er aan de vigier niet bevalt, en daarop baseren waar je verder naar wilt kijken.

Als je een goede supercomfortabele stratachtige gitaar zoekt, kijk ook naar ernie Ball music man (zeg ik als fanboy), bijvoorbeeld de silhouette of silhouette special, die komen tweedehands ook nog weleens voorbij voor prijzen die eigenlijk een belediging voor de kwaliteit van die gitaren zijn.
Erg fijne halzen (behalve de Luke, vind ik), maar de topkam is aan de smalle kant, dat moet je liggen, dus zeker niet blind aanschaffen.

arjanb01
2 oktober 2015, 08:07
Kijk ook eens naar een tweedehands Dick dijkman of een van deze 2:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m965375780-super-haar-custom-made-stratocaster-lake-placid-blue.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Of

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m966018469-smitty-hss-strat-en-patrick-eggle-berlin-pro-lim-ed.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Afhankelijk van je budget. Maar die haar strat heb je wel voor 1000, om in de buurt van de kwaliteit van vigier te blijven.

Da Vinci
2 oktober 2015, 11:06
Vigier en Suhr zijn allebei zeer goede gitaren en wat exotischer dat bijvoorbeeld Fender. De grap is dat Suhr's tweedehands nog wel goed gaan maar een Vigier is weer wat lastiger om vanaf te komen (getuigen ook de afschrijving). Beetje het verhaal "wat een boer niet kent ... " Ik zeg dit omdat gitaristen nog wel eens wat willen wisselen in hun gear dus het is goed dat vooraf te weten.

Verder ben ik het met Dennis eens dat je in die hoek (stratachtige met humbucker) ook zeker eens naar Music Man moet kijken. Dat zijn qua bespeelbaarheid echt onovertroffen gitaren. Ik heb zelf een Luke II (HSS EMG's) en LIII (HH DiMarzio's). De sound moet je natuurlijk liggen maar technisch gezien zijn het echt super gitaren. Veelzijdig, goed af te stellen, goede balans, heerlijke gladde halzen en zeer stemvast. Proberen dus!

D3nnis
2 oktober 2015, 11:11
Ik heb zelf een Luke II (HSS EMG's) en LIII (HH DiMarzio's).

Even zijspoor, maar de LIII hals, is die hetzelfde als de LII hals?

Da Vinci
2 oktober 2015, 11:29
Even zijspoor, maar de LIII hals, is die hetzelfde als de LII hals?

tja, dat is een goede vraag. Volgens het boekje zou het dezelfde hals moeten zijn qua vorm (de Luke II is maple met rosewood toets, de LIII compleet rosewood of roasted maple met rosewood toets). Ik heb de all rosewood neck en ik zou zweren dat die iets voller/ronder is dan de neck van m'n Luke II.

arjanb01
2 oktober 2015, 11:33
Ik heb een L3 gehad en de neck is hetzelfde als m'n maple neck van m'n l2. HSS versie vd L3 gehad, schel ding, vooral overstuurd niet mooi. Verkocht en blijf bij m'n L2 die gewoon lekkerder warmer en ronder klinkt. Ik zou zeker de L2 checken en laat je niet beďnvloeden door wat anderen beweren over die emgs, prima elementen.

Da Vinci
2 oktober 2015, 12:24
Ik heb een L3 gehad en de neck is hetzelfde als m'n maple neck van m'n l2. HSS versie vd L3 gehad, schel ding, vooral overstuurd niet mooi. Verkocht en blijf bij m'n L2 die gewoon lekkerder warmer en ronder klinkt. Ik zou zeker de L2 checken en laat je niet beďnvloeden door wat anderen beweren over die emgs, prima elementen.

Helemaal eens wat betreft de EMG's. Dat ding is een partijtje all round. Van lekker singelcoil tot dikke palm mute beuk en alles ertussenin op één gitaar. Op fora roept iedereen altijd dat EMG's alleen voor metal zijn maargoed, iedereen praat elkaar maar een beetje na en 90% van de mensen die dat roepen hebben nog nooit een gitaar met emg's gehad.
Mijn LIII is overigens alles behalve schel. Ik vind 'm juist te veel mid hebben waardoor -ik speel met vrij veel gain- het snel een brij wordt. Hoewel ik echt een MM fanboy ben en er twee heb merk ik dat ik puur voor de sound toch steeds m'n LP pak die een heerlijk vol laag met een gillend hoog combineert en met een bak gain gedefinieerd blijft. En door de tijd heen ben ik de ruimte op de bredere hals die ik eerst vervloekte juist gaan waarderen. Qua op stemming blijven en ergonomie (of juist het ontbreken daarvan) ben ik echter niet helemaal gelukkig met m'n LP en mijn hart bloedt wel steeds een beetje als ik moet kiezen tussen welke gitaar ik omhang. Zit er ook wel eens over te denken om 'm LIII te verpatsen. Dan wordt mijn LP m'n hoofdgitaar en m'n Luke II de backup/tremolo/single coil alternatief. Ik ben er emotioneel alleen nog niet klaar voor.

D3nnis
2 oktober 2015, 12:25
Verkocht en blijf bij m'n L2 die gewoon lekkerder warmer en ronder klinkt. Ik zou zeker de L2 checken en laat je niet beďnvloeden door wat anderen beweren over die emgs, prima elementen.

Maar je moet er van houden, ik vond het clean wel mooi, maar overstuurd kon ik er niks mee. Ook niet warm, of rond, in die omschrijving kan ik me echt niet vinden. Eerder gewoon "netjes".


Helemaal eens wat betreft de EMG's. Dat ding is een partijtje all round. Van lekker singelcoil tot dikke palm mute beuk en alles ertussenin op één gitaar.

Beuk? Met een Luke II? Heb jij een andere pickup set gehad dan ik?
Met mijn mesa rectifier icm 4x12 Bogner klonk ik nog steeds als een top40 gitarist met die gitaar :D



btw vigier wordt momenteel erg gepromoot door ron thal ea
zal niet lang meer duren voordat mensen doorhebben dat dit franse topgitaren zijn

Ron Thal promoot Vigier al zéker 15 jaar of zo, dus denk niet dat de meerderheid er nu ineens wel mee weg gaat lopen :)

arjanb01
2 oktober 2015, 13:51
Helemaal eens wat betreft de EMG's. Dat ding is een partijtje all round. Van lekker singelcoil tot dikke palm mute beuk en alles ertussenin op één gitaar. Op fora roept iedereen altijd dat EMG's alleen voor metal zijn maargoed, iedereen praat elkaar maar een beetje na en 90% van de mensen die dat roepen hebben nog nooit een gitaar met emg's gehad.
Mijn LIII is overigens alles behalve schel. Ik vind 'm juist te veel mid hebben waardoor -ik speel met vrij veel gain- het snel een brij wordt. Hoewel ik echt een MM fanboy ben en er twee heb merk ik dat ik puur voor de sound toch steeds m'n LP pak die een heerlijk vol laag met een gillend hoog combineert en met een bak gain gedefinieerd blijft. En door de tijd heen ben ik de ruimte op de bredere hals die ik eerst vervloekte juist gaan waarderen. Qua op stemming blijven en ergonomie (of juist het ontbreken daarvan) ben ik echter niet helemaal gelukkig met m'n LP en mijn hart bloedt wel steeds een beetje als ik moet kiezen tussen welke gitaar ik omhang. Zit er ook wel eens over te denken om 'm LIII te verpatsen. Dan wordt mijn LP m'n hoofdgitaar en m'n Luke II de backup/tremolo/single coil alternatief. Ik ben er emotioneel alleen nog niet klaar voor.

Ik heb m'n l3 verpatst, en heb nu m'n l2 en een les Paul. Voor rockwerk is de lp de gavere gitaar. Voor all round werk neem ik m'n l2. Ik vind de lp de mooiere in de crunch en high gain regionen.

Da Vinci
2 oktober 2015, 14:23
Beuk? Met een Luke II? Heb jij een andere pickup set gehad dan ik?
Met mijn mesa rectifier icm 4x12 Bogner klonk ik nog steeds als een top40 gitarist met die gitaar :D


Ik heb er gewoon de EMG's in iig. Met mijn Engl Powerball II krijg ik er palm muted best wel een dik geluid uit hoor. Geen Death Metal uiteraard maar prima voor een Volbeat covertje.



Ik heb m'n l3 verpatst, en heb nu m'n l2 en een les Paul. Voor rockwerk is de lp de gavere gitaar. Voor all round werk neem ik m'n l2. Ik vind de lp de mooiere in de crunch en high gain regionen.

Helemaal eens. Ik speel praktisch alleen LP daardoor. Ik GAS enorm op een R9 of R0 dus misschien moet ik ze allebei maar eens weg doen en mijn droom vervullen :-)

arjanb01
2 oktober 2015, 14:27
In jou geval zou ik altijd een van die lukes houden, omdat een les Paul nou niet de meest veelzijdige gitaar. Ik zou er altijd een strat bij houden.

Da Vinci
2 oktober 2015, 14:35
De 2 blijft altijd. Dat was mijn eerste echte gitaar (na m'n Squier). Gekocht toen ik 18 werd. Sinds dien is er veel gekomen en gegaan maar de Luke 2 zal altijd blijven. Daarnaast is het dankzij de single coils en de tremolo ook een prima aanvulling op een Les Paul.