PDA

View Full Version : tc electronics G force. marshall el 34 100/100en een Jmp1



isthar
29 september 2015, 13:31
Hoi ik ben net nieuw hier,
Ik heb eeb vraag over Tc electronics G force. Marshall el 34 100/100en een Jmp1 voorversterker,
Ik krijg het niet goed voor elkaar om het met elkaar aangesloten te krijgen,
Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.
grt

Agent_Smith
29 september 2015, 14:04
Ik ben een beetje benieuwd dus ga dit volgen. Na 30 jaar gitaar spelen voor het eerst echt met rackgear bezig.
Ook een JMP1 en marshall 50/50 en een G-major. Daarbij een FCB1010 gekocht.

Het aansluiten lukt me wel: ik had de g-major in de fx-loop van de jmp1 gedaan en dat gaat prima. Maar sta natuurlijk open voor alle andere suggesties.

Het midi verhaal (de 4 jmp kanalen schakelen en losse effecten uit de g-major) is totaal nieuw voor mij en vind ik lastig. Wellicht loopt TS daar ook tegenaan?

isthar
29 september 2015, 14:36
Hoi Agent,
ik kan het niet vinden "ik had de g-major in de fx-loop van de jmp1 gedaan"
Ik ben echt een leek in dat soort dingen.

obiwanjacobi
29 september 2015, 15:30
De loop van de JMP1 is notorius - slecht. Ik heb zelf een JMP1 met een G-Force gehad. Als je de G-Force in de loop van de JMP1 zet krijg je een soort fase effect wat het geluid vernaggeld. Gewoon de uitgang(en) van de JMP1 naar de ingang(en) van de G-Force. Dan moet het wel klinken - want verder is de JMP1 best erg leuk.

Gitaar -> JMP1 -> GForce -> Amp

isthar
29 september 2015, 15:46
Gelukt, geluid !!!!
Waarom heb je de g-force niet meer ?

Agent_Smith
29 september 2015, 16:22
De loop van de JMP1 is notorius - slecht. Ik heb zelf een JMP1 met een G-Force gehad. Als je de G-Force in de loop van de JMP1 zet krijg je een soort fase effect wat het geluid vernaggeld. Gewoon de uitgang(en) van de JMP1 naar de ingang(en) van de G-Force. Dan moet het wel klinken - want verder is de JMP1 best erg leuk.

Gitaar -> JMP1 -> GForce -> Amp

Okee, nog niet geprobeerd dus het verschil ook niet gehoord. Ga ik proberen!

Nog tips voor een complete midi-noob...?
Ik weet niet wat isthar precies wil schakelen, maar ik wil eigenlijk gewoon 4 buttons voor de 4 kanalen van de jmp1 en dan de overige knoppen voor een chorusje of een phaser ofzo erbij trappen.

isthar
29 september 2015, 17:47
Wat is het verschil tussen force en major ?

D3nnis
29 september 2015, 18:03
G Major is een prima ding, en redelijk basic vwb instellingen.
G Force is kwalitatief beter, kan ook wat meer (bv intelligent pitch shifting), maar gaat ook wel dieper vwb instellingen.

isthar
29 september 2015, 20:26
is de g force met pedalen te bedienen ?

Agent_Smith
29 september 2015, 22:30
is de g force met pedalen te bedienen ?

Ja ook midi

obiwanjacobi
30 september 2015, 09:30
Ik weet niet wat isthar precies wil schakelen, maar ik wil eigenlijk gewoon 4 buttons voor de 4 kanalen van de jmp1 en dan de overige knoppen voor een chorusje of een phaser ofzo erbij trappen.

Je kan de GForce zo instellen dat deze effecten aan en uitschakeld (mbv Control-Changes uit mijn hoofd). Voor de Major weet ik het niet.
Gewoon even de handleidingen naast elkaar leggen.

Je hebt een Midi pedaal nodig dat control changes kan versturen - de meeste kunnen dat wel. Hoewel de combinatie program-changes/control-changes tegelijk lang niet elk Midi pedaal kan.

Program changes worden (meestal) gebruikt om presets te wijzigen. Control-changes worden (meestal) gebruikt om effect parameters binnen een preset te wijzigen. Meest voorkomende voorbeeld is bijv een midi volume (expressie) pedaal dat mbv Control-change 07 het master volume van de huidige preset kan aanpassen.

Je moet dus even studeren op wat de JMP1 kan aannemen (Midi) en uitsturen (soms worden preset veranderingen als Midi program-changes uitgestuurd - soms kan je deze zelfs mappen) en wat de G-FOrce/Major kan.

[2c]

isthar
30 september 2015, 12:56
poehhh dat is veel technische praat, als leek??
wat voor pedaal kun je aanraden ?

Pepe
30 september 2015, 13:19
Je bedoelt pedalen als in effecten die de JMP en GForce niet hebben?
Zou je niet eerst eens je eigen apparatuur een beetje leren kennen?

isthar
30 september 2015, 14:51
ik bedoel een pedaal om g force van kanaal te wisselen (andere sound) VAN KANAAL 1 naar 3 en van 3 naar ..... enz enz

arjanb01
30 september 2015, 14:57
Gebruik een midi pedaal als de behringer en sluit zo'n 7-polige (?) midikabel van de midi ingang van de gmajor of gforce naar de ingang van de behringer en je kan dan communiceren tussen amp en gforce, wel een stereokabel naar de footswitch ingang van de amp naar de footswitch ingang van de gforce gebruiken, anders schakelt hij naar van kanaal naar kanaal.
Je kan dan presets maken door tip en ring op gforce te wisselen en presets op te slaan.
Zo werkt het bij m'n gmajor in ieder geval.

D3nnis
30 september 2015, 15:16
Gforce heeft geen channel switching relais zoals de g major toch?

Midi pedaal aanraden is lastig, omdat het af hangt van wat je allemaal wilt.

Ben zelf nog steeds helemaal tevreden met de Rocktron all access, maar het is maar net wat je nodig denkt te hebben.

arjanb01
30 september 2015, 16:13
Geen idee, lijkt me toch dat die gforce dat ook heeft? Anders zou ik het ook niet weten. Zou je wel verwachten op zo'n duur apparaat. Daarom vind ik de gmajor zo fijn, omdat je presets en channels kan switchen. Heb dat ding al 13 jaar. In 2008 een nieuwe interne batterij moeten in laten zetten en toen ook ge-update. Superdingen !

isthar
30 september 2015, 16:20
Ik heb jaren in een metalband gespeeld en aardig wat opgetreden met gewone effecten pedaaltjes,
Nu wil ik wat andere muziek erbij gaan maken oa new wave, prog metal enz
Ik heb noob verstand van midi en rack gear
Vandaar die vragen.
Ik dacht dat je met g-force ook van channel kon wisselen.

obiwanjacobi
30 september 2015, 16:20
http://www.sherv.net/cm/emoticons/hand-gestures/facepalm-hand-gesture-smiley-emoticon.gif

D3nnis
30 september 2015, 16:34
Voor zover ik de g force ken heeft die alleen midi in, out, through. Geen losse relais voor kanalen schakelen voor bv. tops.
Maar, de JMP-1 heeft ook gewoon midi in, dus daarmee zijn de kanalen te schakelen.

Nu kun je dus als je een preset wisselt op de g force, meteen ook de jmp-1 via midi laten schakelen, als je de midi out van de G force aansluit op de midi in van de jmp-1 (en de g force als zodanig programmeert)
Maar, persoonlijk vind ik dat minder handig en overzichtelijk, en heb ik de voorkeur om met mijn midi footswitch/controller alle apparaten direct aan te sturen, zodat de presets op de apparaten onafhankelijk van elkaar zijn.
Hiervoor laat je elk apparaat naar een bepaald midi kanaal "luisteren", kies een getal van 1-16, uniek voor elk apparaat, in plaats van "omni", en zorg dat je controller per preset minimaal zoveel midi program changes kan uitsturen als dat je midi apparaten in je setup hebt.
De apparaten koppel je dan aan elkaar door je midi controller op de midi in van 1apparaat aan te sluiten en dit apparaat koppel je dan via de midi thru naar de midi in van de volgende (of, zoals ik doe, mijn controller signaal gaat naar een midi splitter, en vanaf daar naar de diverse midi ins).





http://www.sherv.net/cm/emoticons/hand-gestures/facepalm-hand-gesture-smiley-emoticon.gif

Beetje agressief vandaag, meneer Jacobi? :)

isthar
30 september 2015, 18:18
Dank jullie allen !!!! voor deze hulp,
Hier kan ik mee verder.
Sorry obiwanjacobi, maar je had ook niet hoeven reageren hoor.

Agent_Smith
30 september 2015, 20:24
Ik heb jaren in een metalband gespeeld en aardig wat opgetreden met gewone effecten pedaaltjes,
Nu wil ik wat andere muziek erbij gaan maken oa new wave, prog metal enz
Ik heb noob verstand van midi en rack gear
Vandaar die vragen.
Ik dacht dat je met g-force ook van channel kon wisselen.

Ik heb eigenlijk exact hetzelfde als isthar: speel al 30 jaar; veel bandjes, heel veel opgetreden. Maar altijd gewoon hup Les Paul en een Marshall. Eventueel een paar pedaaltjes ertussen om het een klein beetje op te leuken. Een chorusje, booster en phaser ofzo. That's it ongeveer.

Puur voor de lol (en een beetje als backup) en omdat die rackzooi nu allemaal lekker betaalbaar is ben ik een rackje aan het samenstellen. Dat is dus geworden JMP1, G-major en de 50w eindtrap dus (met behringer fcb1010 pedaal dus). De bedoeling is eigenlijk dat het hetzelfde blijft. Paar buttons voor de kanalen en een paar buttons voor een chorusje en ander effectje erbij (gewoon aan/uit). Ik ga geen complete presets enzo maken per nummer met alles erop en eraan. Daarvoor gebruik ik teveel verschillende gitaren en zooi, teveel wisselende nummers en ik pin me gewoon niet vast aan een preset geluid. Ik kijk hoe het komt.

Probleem is gewoon dat ik nog nooit iets met midi heb gedaan. Ik neem aan dat er binaire code over de bus gestuurd worden ofzo?
Ik verwacht van niemand een 'midi voor dummies' uitleg (maar linkjes zijn altijd welkom :D ) hoor, dat zal ik gewoon zelf moeten leren en uitzoeken.

D3nnis
30 september 2015, 20:36
De bedoeling is eigenlijk dat het hetzelfde blijft. Paar buttons voor de kanalen en een paar buttons voor een chorusje en ander effectje erbij (gewoon aan/uit). Ik ga geen complete presets enzo maken per nummer met alles erop en eraan.

Dat laatste komt vanzelf :)
Wat ik zelf doe: in de basis heb ik 4 presets, die eigenlijk gebaseerd zijn op de kanalen van mijn versterker. Van de hele rits knoppen op de all access gebruik ik de onderste 5 voor het schakelen van de presets, en de bovenste 10 fungeren als virtueel pedalboard, dus knopje voor chorus, delay, boost, etcetera.
Dat is de basis waar ik alles mee speel, en daar bovenop heb ik dan presets (in andere banken) met de "speciale gevallen".

Agent_Smith
30 september 2015, 21:08
Dat laatste komt vanzelf :)
Wat ik zelf doe: in de basis heb ik 4 presets, die eigenlijk gebaseerd zijn op de kanalen van mijn versterker. Van de hele rits knoppen op de all access gebruik ik de onderste 5 voor het schakelen van de presets, en de bovenste 10 fungeren als virtueel pedalboard, dus knopje voor chorus, delay, boost, etcetera.
Dat is de basis waar ik alles mee speel, en daar bovenop heb ik dan presets (in andere banken) met de "speciale gevallen".

Precies, dat is idd exact de bedoeling: gewoon een soort pedalboard. Effectje aan of uit zetten etc.

Inmiddels ben ik aan het lezen. Deze link had ik gevonden welke al 1 en ander helder brengt: http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/may95/midiforguitarists.html

isthar
1 oktober 2015, 07:37
[QUOTE=Agent_Smith;3180006]Precies, dat is idd exact de bedoeling: gewoon een soort pedalboard. Effectje aan of uit zetten etc.

Jah zo bedoel ik het.
goed verwoord Agent_Smith !

D3nnis
1 oktober 2015, 09:19
Dan kun je het beste controllers met elkaar vergelijken; en dan met name hoe veel midi CC knoppen je nodig hebt (over het algemeen gebruik je midi CC om effecten binnen een preset aan en uit te zetten).

isthar
1 oktober 2015, 18:18
Dan kun je het beste controllers met elkaar vergelijken).
raare vraag maar wat voor controllers ?

D3nnis
1 oktober 2015, 19:22
Midi-controller-voetpedalen :)

Bijvoorbeeld:
Behringer fcb1010
Roland fc-100 / 200 / 300
Rocktron all access / midi raider
Voodoo lab ground control pro
FAMC Liquid foot (veel verschillende uitvoeringen)
BJ devices TB-12
Fractal audio mfc 101

En zo zijn er nog veel meer...

obiwanjacobi
2 oktober 2015, 07:15
* Roland FC100 is geen (standaard) Midi. Past alleen op GP-8 en nog wat andere units van die tijd.

Voor een beginner heb je met een 2e hands FBC1010 een prima keus. Je kan er geloof ik zelfs een nieuwe ROM in zetten waarmee je nog meer opties krijgt (details weet ik niet uit mijn hoofd).

[2c]

Agent_Smith
5 oktober 2015, 10:04
Okee, ik heb mijn FCB1010 inmiddels zover dat hij cc# uitstuurt. De volgende stap is dus de g-major een bepaalde actie laten doen (effect in/uit schakelen) als de cc# daar binnenkomt.
Ik denk niet dat de JMP1 geschikt is voor cc# (om bijvoorbeeld gain of volume te wijzigen) commando's. Ik vermoed dat de jmp1 alleen gewoon door de presets heen kan.

Agent_Smith
6 oktober 2015, 22:20
Weer even ermee bezig geweest en weer wat wijzer geworden :)
De cc die uit het pedaal komt koppel je in de g-major aan een modifier. De modifier op zijn beurt koppel je aan een effect-parameter.
Alleen zoals ik het nu kan zien precies niet wat ik wil.... :( Ik wil gewoon de afzonderlijke effecten met een cc aan- en uitschakelen, maar zoals ik het nu zie kan ik wel de verschillende fx parameters koppelen aan de modifier (depth, rate etc) maar ik zie geen on/off.... Ik hoop toch echt dat dat kan...

En @TS: lukt het inmiddels een beetje?

D3nnis
6 oktober 2015, 23:51
Weer even ermee bezig geweest en weer wat wijzer geworden :)
De cc die uit het pedaal komt koppel je in de g-major aan een modifier. De modifier op zijn beurt koppel je aan een effect-parameter.
Alleen zoals ik het nu kan zien precies niet wat ik wil.... :( Ik wil gewoon de afzonderlijke effecten met een cc aan- en uitschakelen

Het is lang geleden dat ik met de g major gewerkt heb, maar ik kan me niet herinneren dat ik eerst de midi CC aan een modifier moest koppelen om het effect aan of uit te zetten.
Zit er onder de "mod" knop niet direct de diverse effecten aan/uit die je met learn aan een midi CC kunt toewijzen?

Agent_Smith
7 oktober 2015, 09:07
Het is lang geleden dat ik met de g major gewerkt heb, maar ik kan me niet herinneren dat ik eerst de midi CC aan een modifier moest koppelen om het effect aan of uit te zetten.
Zit er onder de "mod" knop niet direct de diverse effecten aan/uit die je met learn aan een midi CC kunt toewijzen?

Ah, dus jij meent je te herinneren dat het in elk geval moet kunnen om een effect aan/uit te schakelen?
Thanks! Ik ga vanavond of morgen weer even beter kijken of ik idd niet een menu te diep zit.

Rinze
7 oktober 2015, 09:29
Volgens mij moet dat inderdaad kunnen. Die van mij is stuk dus ik gebruik hem niet meer. Bovendien had ik geen controller die cd's kon versturen. Maar kan me uit de handleiding wel herinneren dat het kan.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Agent_Smith
7 oktober 2015, 22:28
Volgens mij moet dat inderdaad kunnen. Die van mij is stuk dus ik gebruik hem niet meer. Bovendien had ik geen controller die cd's kon versturen. Maar kan me uit de handleiding wel herinneren dat het kan.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Ja, is gelukt. Ik keek idd 1 menu te diep zeg maar. Ik kan idd een bepaalde cc# --> bijvoorbeeld chorus on/off
Helaas werkt het half.... ik kan de chorus idd met het betreffende pedaal uitschakelen, maar hij gaat niet meer aan als nog een keer druk. als ik de chorus op het frontpaneel weer handmatig aan druk, kan ik het met het pedaal weer uitschakelen; maar niet meer aan...

D3nnis
7 oktober 2015, 23:10
Heb je de g major wel "geleerd" dat ie bij een bepaalde waarde van het gekozen CC nummer (meestal waarde 0)wel uit gaat, maar niet dat ie bij een bepaalde andere waarde van datzelfde midi CC nummer (ik kies meestal de maximum waarde, 127) aan moet gaan?

Agent_Smith
8 oktober 2015, 08:51
Heb je de g major wel "geleerd" dat ie bij een bepaalde waarde van het gekozen CC nummer (meestal waarde 0)wel uit gaat, maar niet dat ie bij een bepaalde andere waarde van datzelfde midi CC nummer (ik kies meestal de maximum waarde, 127) aan moet gaan?

Uhm...nee niet dat ik weet ;-) Ik dacht dat die waardes 0 -127 alleen van belang waren bij bijv een expressie- of volumepedaal. Dit doe ik gebruik gewoon met 1 van de buttons op de fcb1010. Misschien heb ik die dus toch niet helemaal goed geconfigureerd. Als ik je goed begrijp moet ik het zo maken dat als ik een button (laten we zeggen nr. 6) gebruik dat hij afwisselend de waardes 0 en 127 stuurt naar de g-major? En die laatste moet dan ook weten wat hij bij 0 en 127 moet doen (aan/uit).
Het ledje bij button 6 (in dit geval) blijft ook gewoon branden (gaat niet afwisselend aan/uit), maar ik kan me voorstellen dat dat normaal is.

D3nnis
8 oktober 2015, 11:11
Bij expressiepedalen is het heel erg van belang. Bij andere midi CC uitsturingen is het echter ook belangrijk.
Ik weet niet meer hoe dat bij de g major zit, want het is 10 jaar geleden dat ik die had, maar bij veel fx on/off door midi CC is "aan" bij een cc waarde van 64 tot en met 127, en off van 0 tot 64 (of iets dergelijks). Als om wat voor reden je nu een midi CC waarde range bedient van 0-64 (ipv 0-127) zal ie nooit aan gaan.
Weet niet of dat kan met die footcontroller, maar check het even zou ik zeggen zowel bij de footcontroller als bij de g major.

Misschien kan arjanb01 er iets over zeggen? Die gebruikt ook een G major dacht ik?

Agent_Smith
19 oktober 2015, 23:07
Nou, beetje dom maar het lukt me maar niet om dit voor elkaar te krijgen... :( En dat terwijl programmeren nog wel mijn vak is haha (maar dan anders).

Er zijn wel even wat vragen bij me naar boven gekomen die voor jullie ongetwijfeld eenvoudig te beantwoorden zijn maar voor mij als n00b een raadsel zijn. Even mijn set:
*marshall JMP1
*G-major
*Behringer FCB1010 (standaard)
*power amp doet er niet toe :)

Wat ik wil bereiken:
*4 (of heel misschien 5) knoppen op de JMP1 voor 4 presets (alle kanalen één; meer heb ik niet nodig) JMP kan alleen PC's verwerken
*met de overige knoppen effecten van de g-major aan/uit zetten (CC's dus)
*de expressie pedalen voor wah en nog iets ofzo

Dus de dingen die ik me nu afvraag:
-kan dat wel PC's en CC's door elkaar vanaf de FCB1010 sturen?
-als ik een knop voor bijv CC#54 wil programmeren kan ik maar 1 waarde opgeven. Alleen bij de expressiepedalen twee (bijv 0 en 127) Maar ik heb toch 2 waardes nodig om een effect aan en uit te schakelen? Klopt dat allemaal wel dan? Het enige wat me is gelukt is om met een expressiepedaal (waardes 0 en 127 toegewezen) een effect aan en uit te zetten, maar dat is niet de bedoeling met een expressiepedaal.

-zat nog te denken omdat het niet lukt met die CC's om dan maar allemaal PC's te doen. Dus 4 (of 5) voor de JMP1 en op de g-major allemaal patches maken met alleen chorus, alleen delay etc. Maar dan moet de JMP niet reageren op alles boven de 5 zeg maar. Kan dat wel? Als de jmp bijv op kanaal 3 (preset 3) staat en ik druk op 7 zou de JMP niet moeten reageren (en dus op 3 blijven) en dat dan op de fx-bak bijv de choris aangaat (omdat ik die patch dan met 7 oproep). Maar zou dat wel enige kans van slagen hebben?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik schiet er geen steek mee op. Nog even en alles gaat weer op MP en lekker op ouderwetse zooi verder :D :D

ateng
22 oktober 2015, 16:06
Ik ken die FCB1010 niet maar als je een betere midi foot controller haalt zoals een Groundcontrol, CAE RS 5 of een All Aces ofzo, dan heb je je probleem opgelost.

En volgens mij heeft een versturen van een CC geen waardes nodig om een iets aan of uit te zetten alleen inderdaad bij een expressiepedaal. De switch die een fx aan/uit moet zetten zend alleen een CC message naar je G Major en afhankelijk van wat je wil kan je je switch ook nog instellen op normal of momentary... voor tap tempo bijvoorbeeld.

Maar dat is dan bij mn Ground Control.

D3nnis
22 oktober 2015, 16:27
Dus de dingen die ik me nu afvraag:
-kan dat wel PC's en CC's door elkaar vanaf de FCB1010 sturen?
-als ik een knop voor bijv CC#54 wil programmeren kan ik maar 1 waarde opgeven. Alleen bij de expressiepedalen twee (bijv 0 en 127) Maar ik heb toch 2 waardes nodig om een effect aan en uit te schakelen? Klopt dat allemaal wel dan?

Ik ken de fcb1010 ook niet zo goed, maar misschien helpt dit:
https://musicgroup-prod.mindtouch.us/04_BEHRINGER/How_Do_I_Program_Control_Change_(CC_Values)_On_The _FCB1010%3F



En volgens mij heeft een versturen van een CC geen waardes nodig om een iets aan of uit te zetten alleen inderdaad bij een expressiepedaal. De switch die een fx aan/uit moet zetten zend alleen een CC message naar je G Major en afhankelijk van wat je wil kan je je switch ook nog instellen op normal of momentary..

een midi CC# moet ook nog een "waarde" (0-127) hebben / heeft altijd een waarde.

ateng
22 oktober 2015, 23:28
Ik weet in ieder geval dat ik geen waarde hoeft in te stellen om een fx aan of uit zetten zolang het CC nummer van je switch maar gelijk is aan je effectprocessor. Pas als je een bepaald parameter wil veranderen via je footcontroller dan moet je wel een waarde instellen.