PDA

View Full Version : HNGD: merkloosmerk Les Paul Standard



Sjoerdo
29 september 2015, 11:34
Vandaag binnengekomen, via Alieexpress China op bestelling gemaakt, een merkloze Les Paul (heb speciaal zonder logo besteld anders krijg je standaard het G logo erop).
Heb hem nog niet kunnen inpluggen maar kan al wel wat vertellen over de bouwkwaliteit.

http://i57.tinypic.com/jtq42f.jpg


Hardware: netjes maar geen topkwaliteit. Waffle tuners, ik vermoed Epi pickups en pisbakstaal brug en tailpiece. Ik ga hem vanavond even uitelkaar schroeven.

http://i57.tinypic.com/21btymp.jpg

Neck: Netjes recht, zo te zien echt Mahoniehout, one piece dus opassen voor neck cracks, strak gelakt, niet sticky. Frets zijn goed afgewerkt, zelfs de fret edge nibs zitten erop.

http://i58.tinypic.com/2z8c4yb.jpg

Body: two piece Mahonie back en zo te zien een mooi stuk Maple als top. Erg mooie tigerstrip misschien wel te mooi, dus vanavond even kijken of er een fineer laagje opzit. De body curve oogt wat minder ‘diep’ dan bij mijn echte Gibsons. Gewicht totaal is volgens mij rond de 4 kg, dus redelijk handelbaar.

http://i60.tinypic.com/2qs09jd.jpg

Sound: akoustisch erg goed to zover, cheap setje snaren natuurlijk. Was al goed afgesteld, prima action, geen ratels. Sustain is goed, wat men verwacht van een Les Paul.

Heb thuis een mooi setje Tokai picksups liggen, kwaliteit hardware en ga hem 59 style wire’en en dan eens even kijken of hij een beetje wil blazen!

MikeD
29 september 2015, 11:57
en hoeveel heeft dat sjineesje nou gekost inclusief transport en inklaringskosten ???? zelfs fretbinding of 'nibs' zoals jij schrijft...nek uit 1 stuk...leuk fineertje.....zou ik toch bijna van mijn geloof gaan vallen.. doe ik wel een transfer met mijn eigen naam op de headstock

Sjoerdo
29 september 2015, 12:04
Alles bij elkaar inclusief hardcase ongeveer rond de 350EUR. Had er idd gratis een alternatief logo in kunnen laten zetten, maar ik had geen inspiratie :supercool:. Verzending wass gratis (oftewel bij de prijs inbegrepen).

arjanb01
29 september 2015, 12:16
50ties nekje zo te zien ?, top ziet er mooi uit. Voor 50 piek meer heb je een Chinese tokai, dus als je hem met tokai pu's en hardware gast upgraden plus 50ies wiring ben je eigenlijk hetzelfde kwijt.

Sjoerdo
29 september 2015, 12:21
Dit zijn Dimarzio PAF pickUps uit een LS100, die vind je niet in een Chinees van Tokai.

Voor een redelijk Tokai moet je naar de Japanse modellen die zijn een stuk duurder. Ik ben nog op zoek naar een LS80 mocht iemand er een hebben (van tussen 78-81).

Rooker
29 september 2015, 12:22
Heel leuk hoor! Maarja. Nieuwe pickups, andere brug en tailpiece en degelijke tuners en de gitaar heeft je 600 gekost. Toch zo gek nog niet zo'n Epiphone. Voor 600 euro koop je een epi met prachtige top en Gibson humbuckers. Persoonlijk zou ik dan het risico niet nemen en gewoon voor een epi gaan.

Hotpepper01
29 september 2015, 12:35
ze worden steeds beter die Chinese LPs. Nu ook al met nibs. Het moet niet veel gekker worden..

Sjoerdo
29 september 2015, 12:42
Heel leuk hoor! Maarja. Nieuwe pickups, andere brug en tailpiece en degelijke tuners en de gitaar heeft je 600 gekost. Toch zo gek nog niet zo'n Epiphone. Voor 600 euro koop je een epi met prachtige top en Gibson humbuckers. Persoonlijk zou ik dan het risico niet nemen en gewoon voor een epi gaan.

Nee de rest vd Hardware heeft me nog geen 120 euro gekost. Belangrijkste reden voor de aanschaf vd LP is dat ik dat setje pups heb liggen en vond dat ze een goed huis verdiende. En ik heb al een een Epi.

Als je je een beetje inleest kun je prima hardware vinden voor schappelijke prijzen, ik heb een setje caps gekocht voor 7 euro van exact dezelfde specs als de 59 bumblebees, en een bridge en tailpiece voor nog geen 30 euro.

Maareh, ik wil dit geen discussie maken over of wat ik met mijn geld doe nou verstandig is of niet. Ik vond dit leuk om te proberen en ik kan het geld missen.

arjanb01
29 september 2015, 12:51
Dit zijn Dimarzio PAF pickUps uit een LS100, die vind je niet in een Chinees van Tokai.

Voor een redelijk Tokai moet je naar de Japanse modellen die zijn een stuk duurder. Ik ben nog op zoek naar een LS80 mocht iemand er een hebben (van tussen 78-81).

Stuur Mark Fletcher es een mailtje van www.japanguitars.co.uk, en kijk es wat voor tokai moois uit de jaren 70 en 80 er is. Hij kan je zeker helpen en reageert heel rap op je mails!

Philippe
29 september 2015, 13:20
Kicken hoor, een kwalitatief prima gitaar voor weinig geld. Als linkshandige ben ik vaak kwijlend te vinden op hun website met de vele verschillende modellen/uitvoeringen. Heb alleen nooit de stap tot aankoop aangedurfd. Ik vind het voor 300-400 euro nogal een gok, maar dat ligt misschien aan mij! Ben zelf nog meer van het uitproberen en dan pas kopen.

richwoodplayer
29 september 2015, 13:31
Ziet er aardig netjes uit tot nu toe!
ben benieuwd naar de kwaliteit van de electronica!

MikeD
29 september 2015, 13:46
Stuur Mark Fletcher es een mailtje van www.japanguitars.co.uk, en kijk es wat voor tokai moois uit de jaren 70 en 80 er is. Hij kan je zeker helpen en reageert heel rap op je mails!

bij Mark zit je voor een oude Tokai al snel op of boven de 1500 engelse ponden en dan komen daar nog wat kosten voor een koffer (want hij verzendt NIET zonder hardcase..) plus verzenden bij (overigens niets ten nadele van Mark...).
Kan je ook op http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-tokai-les-paul/k0

over de oostelijke grens gaan zoeken; kan je makkelijker even naar toe rijden (na kopen bij Mark moet je ook maar afwachten of het ding je bevalt) en heb je wat voor 1500 euro (en soms, als je snel reageert en subiet met cash geld op de stoep verschijnt, voor minder...) moet je wel Duits kunnuh lulluh want het engels van de gemiddelde Duitser heeft nog steeds een hoog 'Allo 'Allo gehalte...

Philippe
29 september 2015, 14:13
Ben overigens wel benieuwd of die van de TS een fineerlaagje heeft of niet. Weet je gelijk hoe serieus je ze moet nemen. Als het een echte maple top is neem ik wellicht dat steenkolen Google Translate Engels nog wel voor lief. ;)

Sjoerdo
29 september 2015, 14:28
bij Mark zit je voor een oude Tokai al snel op of boven de 1500 engelse ponden en dan komen daar nog wat kosten voor een koffer (want hij verzendt NIET zonder hardcase..) plus verzenden bij (overigens niets ten nadele van Mark...).
Kan je ook op http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-tokai-les-paul/k0

over de oostelijke grens gaan zoeken; kan je makkelijker even naar toe rijden (na kopen bij Mark moet je ook maar afwachten of het ding je bevalt) en heb je wat voor 1500 euro (en soms, als je snel reageert en subiet met cash geld op de stoep verschijnt, voor minder...) moet je wel Duits kunnuh lulluh want het engels van de gemiddelde Duitser heeft nog steeds een hoog 'Allo 'Allo gehalte...

Met de huidige wisselkoers, zou ik bij Mark rond de 2000EUR uitkomen (inc. koffer en verzending), hoop dus op een andere manier wat te vinden. Ik hou ebay goed in de gaten, Duitsland heft inderdaad behoorlijk wat aanbod.

Da Vinci
29 september 2015, 15:59
Ik heb er ook ooit eens één gehad en ik was niet echt onder de indruk van de kwaliteit van de hardware en elektronica. Je kan dan alles gaan vervangen (incl. tuners en topkam) en dan kom je inderdaad uit op een prijs waar je, helemaal op de tweedehands markt iets kan vinden wat mi. beter speelt en waardevaster is.

Maar als je van knutselen houdt en al wat spulletjes hebt liggen kan het wel een leuk traject zijn om een gitaar die er in de basis goed uit ziet beter te maken. Nou hou ik niet van knutselen en heb ook geen spulletjes liggen dus ik heb 'm vrij snel weer verkocht :-)

Zoals Phillipe al zegt is 300 - 400 euro wellicht niet veel geld voor een kwalitatieve gitaar, maar nog te veel om er een gokje mee te nemen. Dus als je een budget hebt van 400 euro zou ik zeker niet gokken op een Chinese plank maar eens kijken wat er 2e hands voor dat geld voorbij komt. Mocht je het gewoon leuk vinden om wat te pielen bestel gewoon zo'n ding. Alleen het plezier van het communiceren met die Chinezen, het wachten, het uitpakken, het zien en het testen van zo'n ding is die honderd euro al waard die je er op toe legt als je toch besluit 'm te verkopen ;-)

Sjoerdo
29 september 2015, 18:21
Heb hem zojuist even opgeschroefd. Is inderdaad solid top, geen fineer. Pups zijn, zoals verwacht Epiphone.

Zal morgen fotos plaatsen!

Sjoerdo
30 september 2015, 07:58
Zoals gezegd Epi pickups, zowel brug als nek pick up.

http://i62.tinypic.com/r9fwxk.jpg

Ze zijn een beetje te enthousiast geweest met de filler en lak in de cavity ;), maar de electronica ziet er goed, net soldeerwerk. 500 pots, geen merk te zien.

http://i61.tinypic.com/34zlvdk.jpg

Ik heb wat van de verf weggeschraapt om goed de top te kunnen zien, is duidelijk een solid top, en precies 18mm dik.

http://i57.tinypic.com/25qg2u9.jpg

De hardware is eiegenlijk best wel prima, maar merkloosmerk natuurlijk. Ter vervanging vd de tail heb ik een unplated versie liggen.

http://i61.tinypic.com/vmpqau.jpg

Tupelo
30 september 2015, 09:46
Begin ik te begrijpen dat je net zo goed een Chinese Gibsun LP (hoewel geen Gibsun) kunt kopen i.p.v. duizenden euro's neer te leggen voor een USA made exemplaar ? :D

Sjoerdo
30 september 2015, 09:54
Bij binnenkomst was deze perfect geintoneerd, dat was bij mijn laatste Gibson aankoop wel anders ;)

Nee: naamwaarde is nihil dus lage resell value (geen naam in dit geval), garantie bestaat niet, hardware is van mindere kwaliteit en er is een te grote risico factor (je kunt niet uitproberen).

En een Gibson is origineel meer waard dan wanneer er aan gesleuteld is, dat is bij deze anders.... Hmmm derde PU erin zetten zou ook wel cool zijn :supercool:

MikeD
30 september 2015, 10:34
vergeef me als ik het verkeerd zie want hoewel de top op zich wel massief is, lijkt het er op dat die tijgerstreep toch wel een fineertje is (ik meen op de foto een paar millimeter kleurverschil te zien) of is dat optisch bedrog??

Sjoerdo
30 september 2015, 10:50
nee, dat is precies een gele stripe die langs de pick up cavity loopt, die stripe zit dus bovenop de top, maar begrijp dat je vanaf de foto de indruk kunt krijgen dat het een randje is.

Da Vinci
30 september 2015, 11:05
Begin ik te begrijpen dat je net zo goed een Chinese Gibsun LP (hoewel geen Gibsun) kunt kopen i.p.v. duizenden euro's neer te leggen voor een USA made exemplaar ? :D

Voor de gene die het verschil niet merken is dat vanuit financieel oogpunt zeker aan te raden ;-)

Philippe
30 september 2015, 11:07
Als je inderdaad al goede hardware hebt liggen waar je niks mee doet, lijkt het mij een prima aankoop! Als je hiernaast nog eens voor 200-300 euro aan vervangingsonderdelen aan zou moeten schaffen kun je inderdaad beter op de tweedehands markt kijken..

barno
30 september 2015, 11:29
zo te zien een heel goede aanschaf. Ik ga eens niet de ethische kaart spelen maar als gitaarbouwer zakt je de moed wel in de schoenen met zo'n prijs. Nu, ik bouw geen LP's, dus dat scheelt al

D3nnis
30 september 2015, 11:41
Gelukkig schrijf je Guttlin met een L erin ipv een R, dus moet te doen zijn voor de chinese vrienden :D

Sjoerdo
30 september 2015, 12:28
zo te zien een heel goede aanschaf. Ik ga eens niet de ethische kaart spelen maar als gitaarbouwer zakt je de moed wel in de schoenen met zo'n prijs. Nu, ik bouw geen LP's, dus dat scheelt al

Dit is een massa product, niet te vergelijken met de one-offs van een professionele luthier.

Gil verkoopt zijn zelfbouw LP's voor 15K '59 replica's), en hij heeft een wachtlijst :cooler:

Tabula Rasa
30 september 2015, 13:03
zo te zien een heel goede aanschaf. Ik ga eens niet de ethische kaart spelen maar als gitaarbouwer zakt je de moed wel in de schoenen met zo'n prijs. Nu, ik bouw geen LP's, dus dat scheelt al
Sterker nog: voor die 350 euro lukt het je nieteens. Als ik kijk naar de junior die ik nu bouw, en dat is dus een junior, dus 1 element, geen losse top, alleen een staartstuk ipv ook nog een tom brug etc. Dan ga ik het nieteens redden met 350.
Body, hals en toets is 120-130, frets, dots, halspen afdekplaatje en topkam 50, pots, superswitch, jack 28, brug en studs 55, tuners 30, lak 20. Dan ben ik al net over de 300, zonder schuurpapier, en andere materiaal, afschrijving fretvijlen, freesbits etc. En dan zit er nog nieteens een element in.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

RS-Rik
30 september 2015, 13:08
Als je je hardware en aanverwante zaken direct bij de importeur zou kunnen kopen zou je al minder geld kwijt zijn. de kosten van een gitaar zitten meer in de uren dan in het materiaal.

Sjoerdo
30 september 2015, 15:12
Op de eerste pagina staat een foto vd topkam, maar deze is niet zo duidelijk.

Als ik er aan toe kom zal ik een betere maken.

Topkam is plastic, netjes ingevijld en goed afgewerkt.

Tabula Rasa
30 september 2015, 15:24
Als je je hardware en aanverwante zaken direct bij de importeur zou kunnen kopen zou je al minder geld kwijt zijn. de kosten van een gitaar zitten meer in de uren dan in het materiaal.
Daar heb je wel een punt. Een no-name wraparound heb je voor een tientje, dus direct bij de importeur voor minder. Ik rekende met een kluson van bijna vijf tientjes, net als een all parts superswitch, een ebben toets, kwartiers gezaagde hals etc... maar je wil dan ook geen rommel.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.