PDA

View Full Version : Waaauuww, mijn gitaar gehoord onder 'gouden' handen



jantjec
28 september 2015, 18:12
Afgelopen week een gitaar ingeruild tegen een zelfde maar een maatje kleiner. Eastman e20ss tegen Eastman e20 OOss... was nog niet laaiend enthousiast toen ik hem inruilde, had nog het gevoel dat dit het mogelijk nog niet was voor mij..... Heb nog een optie op een andere in backorder staande Larivee waar mee ik kan vergelijken. toch zei ik gisteren al tegen mijn man dat het mss toch wel echt mijn ding word, het geluid begint al te vormen oftewel mijn oor accepteert het meer en meer???

Vandaag heeft er iemand op gespeeld die echt weet wat hij kan met gitaar, die even klein testje deed... en wat stukjes speelde waaauuuw.............. Ik heb een pracht gitaar , moet er zelf nog helemaal ingroeien.

even off topic.....heb al geprobeerd foto's hier te zetten , helaas nog niet gelukt zal thuis nog eens proberen ben momenteel op locatie met minder mogelijkheden, en het foto plaatsen is nog niet duidelijk hoe dat werkt , had een jpeg, is dat mogelijk het probleem??

Rizz
28 september 2015, 18:30
Je dient je foto's te uploaden bij een externe host als photobucket oid. Daarna plak je de link tussen IMG tags hier. Bij photobucket heb je als je een foto aanklikt aan de rechterkant een aantal gekaderde links, de onderste is de juiste, die kan je zo in een bericht hier plakken.. Account is gratis btw.. Succes!

jplm
28 september 2015, 20:20
Vandaag heeft er iemand op gespeeld die echt weet wat hij kan met gitaar, die even klein testje deed... en wat stukjes speelde waaauuuw.............. Ik heb een pracht gitaar , moet er zelf nog helemaal ingroeien.

Hallo.

Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je hier probeert te bedoelen, maar waar je in dit soort gevallen (dus, dat een ander op jouw gitaar speelt, en dat je het dan ineens veel mooier vind klinken dan wanneer je zelf speelt) ook rekening mee moet houden is dat je in die situatie op een positie zit waarin je je eigen gitaar hoort zoals je 'm normaal gesproken nooit zult horen, simpelweg omdat je, als je zelf speelt, je immers niet het geluid "vanaf voren" kunt beluisteren. Klinkt een beetje vaag als ik het zo terug lees, maar het komt er op neer dat je moet aannemen dat je gitaar erg goed kan klinken zonder dat je jezelf daar bewust van bent.

Groet, Jan.

maxdb
28 september 2015, 20:32
Niet om je te ontmoedigen (integendeel), maar misschien ook een bewijs dat je vingers een groot deel van je geluid maken..?
Nieuw setje vingers bestellen dus :)
Of gewoon flink blijven oefenen zoals die ander gedaan heeft blijkbaar.

Toch fijn om te weten dat je gitaar goed klinkt!

jantjec
28 september 2015, 21:45
Idd jplm is dat zo , en ik speel nog niet lang, dus ook nog niet zo goed.... Mijn man speelt al weer veel langer, maar niet zo vaak en langdurig, als hij er op speelt klinkt het ook veel mooier.... maar wat ik vandaag hoorde was nog even wat anders.
bovendien heb ik helaas super zachte nagels die direct scheuren als ze 2 mm lang zijn dus speel ik meer met vlees als nagels, en met plectrum 'nog' niet. Ik volg nog les, vandaar

Dank je Rizz ik laat het even proberen, ben er zelf echt vreselijk in !!

jantjec
28 september 2015, 22:40
http://s484.photobucket.com/user/jantjec/media/82afa3f9-dbf3-45be-ae3b-8740f9f550df_zpskltadakm.jpg.html?state=copy&sp=false

jantjec
28 september 2015, 23:58
Ja graag een paar vingers met een goed geheugen souplesse kracht en harde nagels.... Ja blijven oefenen absoluut blijf ik dat doen , het is ongelofelijk wat sommige mensen met een zelfde gitaar doen. Ik heb het vermoeden dat de persoon die speelde wel conservatorium heeft gedaan, iig is hij dagelijks bezig met gitaar! Er is dus een poging ondernomen om een fotootje te plaatsen. De pc heeft evenals de laptop vreemde kuren , is heel traag en manlief is er mee bezig mogelijk komt er ook daar nog verbetering.
Intussen word ik steeds blijer van mijn gitaar en doen mijn vingertoppen weer zeer terwijl ik echt zo lang niet heb gespeeld vandaag, wel veel barree oefeningen........morgen opnieuw

jantjec
29 september 2015, 00:42
Ja graag een paar vingers met een goed geheugen souplesse kracht en harde nagels.... Ja blijven oefenen absoluut blijf ik dat doen , het is ongelofelijk wat sommige mensen met een zelfde gitaar doen. Ik heb het vermoeden dat de persoon die speelde wel conservatorium heeft gedaan, iig is hij dagelijks bezig met gitaar! Er is dus een poging ondernomen om een fotootje te plaatsen. De pc heeft evenals de laptop vreemde kuren , is heel traag en manlief is er mee bezig mogelijk komt er ook daar nog verbetering.
Intussen word ik steeds blijer van mijn gitaar en doen mijn vingertoppen weer zeer terwijl ik echt zo lang niet heb gespeeld vandaag, wel veel barree oefeningen........morgen opnieuw

flatline
29 september 2015, 13:34
zoals plm schrijft,
de klank die je waarneemt hangt vooral af van je positie: voor, dan wel àchter de gitaar;
maar de klank die je ten gehore brengt wordt wél beïnvloed door .. euh .. praktische factoren en technische vaardigheden;
oefening baart kunst, zoals steeds.
http://i484.photobucket.com/albums/rr205/jantjec/82afa3f9-dbf3-45be-ae3b-8740f9f550df_zpskltadakm.jpg (http://s484.photobucket.com/user/jantjec/media/82afa3f9-dbf3-45be-ae3b-8740f9f550df_zpskltadakm.jpg.html)

succes,
F.

Moesjloen
30 september 2015, 08:17
Die gitaar heeft in elk geval geweldige looks! En je hebt nu gehoord dat ie ook geweldig kan klinken. Of hij uiteindelijk ook echt bij je past daar kom je na verloop van tijd vanzelf achter. Soms valt liefde op het eerste gezicht na een tijdje toch tegen, en soms kan er na een stroeve start iets heel moois groeien als je er maar aan blijft werken.

Leuk effectpedaal trouwens op de achtergrond ;)

jantjec
30 september 2015, 12:50
Moesjloen, op de achtergrond een palissander piano uit 1850. niet te bespelen maar het hout is zo mooi!!
En de gitaar is ook palissander en adirondack top. en je hebt gelijk ik weet nu idd hoe die kan klinken en ben STINKEND jaloers op iedereen die er zo'n geweldig geluid uithaalt. En ik blijf mijn best doen om ook beter te leren spelen en dat kost veel tijd. Dus ik start er weer mee nu, iedere dag zo'n kleine 2 uur soms meer, moet toch eens gaan opleveren he! Altijd even realiseren op welke sport van de ladder ik sta he. realistisch blijven en kritisch en doorzetten is mijn motto

Tupelo
30 september 2015, 18:48
Als je er toch niet op kan spelen, zou ik de piano verkopen aan Tabula Rosa, die maakt er een gitaar van, en een leuk tuinsetje -met van die latjes, je weet wel- voor bij het kampvuur.

Tupelo
30 september 2015, 18:55
Btw. wel fijn parlourtje, wil ik ook wel.

jantjec
1 oktober 2015, 00:09
nee is geen Parlor, is net een maatje groter is een Eastman e20 OO ss dus een tussenmaat OO. zit wat grootte betreft onder de auditorium en orchestra. en is idd een hele mooie gitaar!!
wat betreft de piano daar zou best een of meer gitaartjes uit kunnen, lijkt me. Wat/ Wie is Tabula Rosa????

Rizz
1 oktober 2015, 10:50
Tabula Rasa is een forumlid. Vroeger mod onder een andere naam, tegenwoordig gewoon lid. En hij bouwt, niet geheel onverdienstelijk, gitaren, versterkers, pedalen en nog wat zaken.. Handige rakker, zeg maar

Tabula Rasa
1 oktober 2015, 12:03
Rizz, lul!!!

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Rizz
1 oktober 2015, 12:46
:seriousf:

Eigenlijk betekent het onbeschreven blad, maar dat blad zie ik nog geen gitaren bouwen.. :D

jantjec
1 oktober 2015, 14:25
hè toch ..........ik kreeg al hoop op een paar mooie gitaren uit die piano...
al 2 uurtjes gespeeld .. strakjes nog wat oefenen, ik heb veel moeite met tokkelen , dus extra tijd erin steken he

guitarkid
2 oktober 2015, 19:52
Hallo.

Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je hier probeert te bedoelen, maar waar je in dit soort gevallen (dus, dat een ander op jouw gitaar speelt, en dat je het dan ineens veel mooier vind klinken dan wanneer je zelf speelt) ook rekening mee moet houden is dat je in die situatie op een positie zit waarin je je eigen gitaar hoort zoals je 'm normaal gesproken nooit zult horen, simpelweg omdat je, als je zelf speelt, je immers niet het geluid "vanaf voren" kunt beluisteren. Klinkt een beetje vaag als ik het zo terug lees, maar het komt er op neer dat je moet aannemen dat je gitaar erg goed kan klinken zonder dat je jezelf daar bewust van bent.

Groet, Jan.

Niet vaag, maar een zeer juiste opmerking, Jan. Ik heb exact hetzelfde ervaren met mijn Martin D-35 uit 1973. Een echt waanzinnig klinkende gitaar die echt nooit weer weggaat. Een tijd geleden speelde er in mijn studio iemand anders op en realiseerde ik me dat de gitaar nog beter klonk dan ik "dacht". Iets dat ik ook al wel als ervaring had bij het opnemen, maar dat is toch nog iets anders dan 'm live als luisteraar te horen. Overigens speelde hij (een geweldige gitarist en dito gitaar/mandoline/dobro/viool-bouwer) op dat moment ook met een wat dikker plectrum dan ik en dat heeft er voor gezorgd dat ik sinds die tijd ook met een dikker plectrum ben gaan spelen. Veel meer toon!!!
Off topic: hij gaat binnenkort in Engeland een beauty van een OO-gitaar voor me bouwen... :cheerup:

jantjec
3 oktober 2015, 12:23
Wat leuk he zo'n ervaring zelfs als je zelf al heel goed speelt is het nog een genot om zo'n proff te horen spelen op je eigen gitaar.
Ook leuk om van je te horen dat met plectrum en dan nog de diversiteit echt veel effect heeft op het geluid.

Ik moet nog leren met plectrum te spelen. er gaat een wereld open als je nog maar begint met muziek zelf te spelen

De persoon die op mijn gitaar speelde is ook Dobro speler ,gitarist pedalstring, en gitaarbouwer Peter de Smet uit Schoondijke. hij heeft onze Martin HD 28 weer optimaal kunnen krijgen.