PDA

View Full Version : VOX AC30 probleem



ericg
28 september 2015, 13:12
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag: mijn VOX AC30 top boost maakt af en toe een raar hard geluid (meestal als ik de potmeter 'normal' of 'brilliance' opendraai). Ik kan de storing niet altijd reproduceren.

In het voedingcircuit zit een 2x 32 uF capaciteit (rode pijl). Op de scope meet ik aan de ene kant een AC spanning (50 Hz sinus) van ongeveer 5V en aan de andere kant 30V!

1. Als ik de discussies hier goed begrepen heb, hoort dit signaal vlak te zijn toch?
2. Is de cap misschien kapot?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U4LWNDZ8-D.jpg

Bij voorbaat dank,
Eric

fredjuh
28 september 2015, 15:15
Die metingen zijn prima hoor. Gezonde voeding. Kijk eens of de pots nog goed zijn, of er misschien DC overheen staat, of er misschien een foutieve soldeerverbinding is.

nico verduin
28 september 2015, 15:16
Het is al raar dat je een 50Hz meet na de gelijkrichters. Weet je wel zeker dat je een sinus meet? Het moet namelijk een 100Hz halve sinus zijn die al gelijk afgevlakt wordt door de elco's. Ga eerst die diodes maar eens doormeten. (en wel 1 kant los maken.)

cluseau
28 september 2015, 15:33
Nou daar klopt geen reed van hoor. Tenminste niet als je juist meet en en daar dan een 50Hz sinus ziet.

Direct achter de gelijkrichter mag je een 5V rimpel gesuperponeerd op de DC zien staan, geen probleem. Waar ik wel een probleem mee heb is dat het een zaagtand moet zijn van 100Hz en geen sinus van 50Hz. Nico noemde 10Hz maar hij zal een typo gemaakt hebben. Meet je daar idd 50Hz dan ligt er een fase van je trafo uit of je hebt twee defecte diode's.

nico verduin
28 september 2015, 19:09
Nico noemde 10Hz maar hij zal een typo gemaakt hebben. yep was een typo. Is al aangepast.

ericg
28 september 2015, 20:10
OK dank, ik ga weer meten.

fredjuh
28 september 2015, 21:43
Ik las over de 50Hz heen, oeps. Maar stel het is 100 Hz, dan zijn het toch geen rare metingen? Aangenomen dat de opgegeven spanningen top-tot-top waardes zijn...

ericg
28 september 2015, 22:24
Opnieuw gemeten (het is inderdaad 100 Hz, excuus):

- de diodes zijn OK
- op de ene cap staat een driehoekspanning top-top 45 V, 100 Hz
(bovenop een DC spanning van ongeveer 356 V)
- dit signaal staat ook op pin 7 EL 84 (anode) eindtrap
- op de andere cap staat 5 V, 100 Hz (niet echt een driehoek te noemen)


Kan dit, of is er iets goed mis?

(bvd Eric)

fredjuh
28 september 2015, 22:53
Wederom, lijkt me normaal. En al was dat niet normaal, dan zou het nog niet "af en toe een raar hard geluid" tot gevolg hebben.

nico verduin
28 september 2015, 23:00
+1. EricG begon over de voeding en dat is wat mij betreft ontzenuwd :). Af en toe een hard geluid kan veroorzaakt worden door bijv. slechte potmeter, slechte buis en/of contacten, component dat niet echt lekker vast gesoldeerd is enz. Oftewel er zijn een legio mogelijkheden. Niets is lastiger dan een versterker die het af en toe doet.....

cluseau
28 september 2015, 23:04
Die driehoekspanning is een ander verhaal dan een sinus dus daar ga ik in mee. Ook de 100Hz komt beter uit. Wel vind ik het percentage aan de hoge kant maar daar krijg je idd geen "afentoe" problemen van. Dat lijkt me meer een laswerk issue.

nico verduin
28 september 2015, 23:09
Die driehoekspanning is een ander verhaal dan een sinus dus daar ga ik in mee. Ook de 100Hz komt beter uit. Wel vind ik het percentage aan de hoge kant maar daar krijg je idd geen "afentoe" problemen van. Dat lijkt me meer een laswerk issue.Mogelijk zijn de elco's wat oud.

Heynis
28 september 2015, 23:56
Voor zover het schema leesbaar is, lijken het 32uF elco's te zijn. Dan ligt een flinke ripple na de diodes wel ongeveer in de lijn der verwachting, mits er een redelijke stroom loopt.

In de openingspost lees ik dat het geluid meestal optreedt als er aan een specifieke potmeter wordt gedraaid. Ik zou daar eens beginnen met meten. Zonder de pot los te halen kun je meten of er spanningsverschil tussen de loper en vaste einden van de pot zit (zonder signaal overigens). Zo ja, dan is er waarschijnlijk ergens iets lek, tenzij het ontwerp dicteert dat dat zo hoort te zijn (en dus eigenlijk een slecht ontwerp is). Zo nee, dan kun je de loper loshalen, en meten of het weerstandsverloop netjes gaat. Als het contact slecht is, kan dat ook flink herrie geven. Trillingen uit de versterker kunnen de potmeter ook bewegen, dus het kan dan ook gaan kraken als je niet zelf aan de potmeter draait.

Mocht alles rond die potmeter goed meten, dan zoeken we wel weer verder.

EDIT: Hoe klinkt "raar hard geluid" ongeveer als je het fonetisch opschrijft? Is dat "Kkkggggrrrggkkggg" of meer "Burrrrrrrrrmmm" of wellicht iets heel anders?

ericg
29 september 2015, 10:36
Heren,

Harstikke bedankt, ja het grote probleem is 'af en toe' (daar word je gek van).
Het probleem zou inderdaad een slechte las of potmeter kunnen zijn, want als ik op het chassis tik, hoor ik het af en toe ook.

@Heynis : het geluid is meer "Kkkggggrrrggkkggg" (en 1 keer heb ik heel hard "Burrrrrrrrrmmm" gehad).

Ik ga in ieder geval naar de potmeter kijken.

Dank.

mvgr Eric

cluseau
29 september 2015, 12:03
....het grote probleem is 'af en toe' (daar word je gek van).....

Eric, vergeet alle theorie over elko's, zaagtanden en frequentie's maar. Als je ergens een los contact hebt komt het aan op je gezonde verstand en ervaring om zoiets te tackelen. Als ik een ruwe schatting mag maken is de helft van storingen in electronische apparatuur aan slechte verbindingen te wijten. Als je er goed naar kijkt kun je zelfs de oorzaak van het zwakke punt achterhalen en in het vervolg uitstellen of zelfs helemaal voorkomen.

Een hele bekende is dat hoge en vooral zware componenten welke in een print gesoldeerd zijn in de toekomst problemen met laswerk gaan geven. Warmte ontwikkeling speelt hier ook een grote rol. Vanwege productiekosten wordt dit door de meeste fabrikanten geacepteerd als een aanvaardbaar manko en de klant is eerder aan een nieuwe toe :sssh:. Genoeg stof om de grijze brij aan het werk te zetten.

tommus42
29 september 2015, 12:21
Zo moet ie worden:D
http://i58.tinypic.com/1sbewo.jpg

Heb je contactspray in de pots geprobeerd? Ik had een keer dergelijke problemen, bleek er één te zijn, er moest een nieuwe in, maar contactspray gaf verbetering.

edit: sorry, post van @Heynis niet goed gelezen

ericg
30 september 2015, 12:21
Iedereen bedankt. Ik denk ik toch maar even naar de muziekzaak ga, want ik kom er niet uit, en ik moet vrijdag al weer oefenen :-D

Ben benieuwd of ze iets vinden, wordt vervolgd. ;)

cluseau
30 september 2015, 12:25
Ben benieuwd of ze iets vinden.......

Ik ook wel :hide:

10us
30 september 2015, 16:02
Ben ik de enige die geen reet begrijpt van dit soort topics maar ze toch meeleest uit pure fascinatie?

Hoop trouwens dat het probleem wordt gevonden!

D3nnis
30 september 2015, 16:04
Ben ik de enige die geen reet begrijpt van dit soort topics

Nee hoor, ik snap er ook niks van!

cluseau
30 september 2015, 18:23
Gewoon vragen hoor, je krijgt altijd uitleg van iemand. Al moeten we het tekenen.

ericg
1 oktober 2015, 12:18
Hallo,

Ik heb contactspray in de potmeters gespoten, en ik begin een vermoeden te krijgen waar die storing vandaan komt: het 'brilliant-circuit' , alle problemen die ik in het verleden had zaten ook daar. (Er is in het verleden een keer bier over de versterker gegaan, voordat ik hem kocht voor een prikkie).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RH3MFWD3-D.jpg

Als ik de buizen uit het tremolo-kanaal (3 stuks ECC83, niet weergegeven in plaatje, signaal wordt gemengd in de laatste buis voor de eindtrap) verwijder, dan is de storing er nog. Nu lijkt de storing op een 'harde 50 Hz brom'. Als de ik de buis in het brilliant circuit (linksboven) verwijder is de storing weg. Maar dan kan ik alleen het 'normal' kanaal gebruiken.

Ik meet, zonder de brilliant-buis, 346 Volt DC op pin 6 (anode brilliant buis B), en 313 Volt DC op pin 1 (anode brilliant buis A). Tussen deze pinnen staat een weerstand van 100 k, dus het lijkt erop alsof het buisvoetje stroom (= (346-313)/100 k = 0,3 mA) trekt?

Wat betekent het dat daar een stroompje loopt zonder ingeprikte buis?
Of zit ik helemaal fout met mijn gedachten?

Bij voorbaat dank! :)

cluseau
1 oktober 2015, 12:32
Bahhh...... niets is meer wat het lijkt tegenwoordig :(

ericg
1 oktober 2015, 14:44
Ik zal proberen samen te vatten (ik kan me voorstellen dat ik teveel opgeschreven heb, zodat mijn verhaal warrig overkomt):

- de versterker lijkt goed met alleen 2 buizen erin (ingang normal/brilliant) + de PI buis (zo heet die -vlak voor de eindtrap- geloof ik?)
- als de buis uit het brilliant circuit wordt ingeprikt --> hele harde "Buuuuuuuuuuuurrrrrrrrrm"

extra
- die "Buuuuuuuuuuuurrrrrrrrrm" is nieuw, vreemd genoeg, maar zou een hoop kunnen verklaren, denk ik (?)
- ik herinner me, toen ik bij Fredjuh was (mini-cursus) dat toen ook een pootje van een buis in het brilliant -circuit los zat, vandaar dat ik daar aan het zoeken ben.

groetjes Eric

(we komen er wel :-D)

cluseau
2 oktober 2015, 14:44
(we komen er wel :-D)

Ben je er al, je moet wel oefenen vandaag hoor!

Frits van Mourik
3 oktober 2015, 01:47
Ben je er al, je moet wel oefenen vandaag hoor!

Mijn Rotterdamse Cabo- cliënten noemen dat "trainen", hihi...

ericg
3 oktober 2015, 12:43
Ja, ik heb geoefend (alleen op de normal ingang gespeeld), hhhhh (dat gekke ding levert wel stress op). :)
gr Eric

cluseau
3 oktober 2015, 13:40
(dat gekke ding levert wel stress op). :)
gr Eric

Kijk, en dat begrijp ik dus niet en wel hierom:

Als je zelf een versterker hebt ontworpen en notabene voor de aspirant zelfbouwer een heel artikel van hebt gepubliceerd op internet moet dit klusje toch niets te betekenen hebben?

Kom je er echt niet uit ben ik altijd bereid je te helpen maar moet het ding dan wel fysiek op de bank hebben. Dit is een kwestie van bekijken omdat zoiets werkelijk overal kan ontstaan. Neemt niet weg dat het relatief simpel op te lossen is zolang de storing maar optreed.

ericg
3 oktober 2015, 18:15
Je hebt gelijk: dit probleem is volledig oplosbaar, maar de stress zit er ook in dat ik op mijn flikker krijg in de band als mijn geluid niet goed is. Ik heb nu 2 of drie keer gehad dat de versterker niet functioneert zoals ik verwacht had, dus ik heb blijkbaar niet goed genoeg onderzoek verricht.
(zelf versterker ontworpen: dat wel, maar er zaten zat fouten in, zoals bleek in de discussie op dit forum!!!)

groetjes Eric :-D

D3nnis
3 oktober 2015, 19:33
Je hebt gelijk: dit probleem is volledig oplosbaar, maar de stress zit er ook in dat ik op mijn flikker krijg in de band als mijn geluid niet goed is.

Effe zomaar, een paar vragen..
Speel jij in een band waar je goed betaald wordt?
Of in een band op een heel hoog niveau?
Of zijn je medebandleden eikels?
Of was deze opmerking licht overdreven?

ericg
3 oktober 2015, 21:03
Speel jij in een band waar je goed betaald wordt? Nee
Of in een band op een heel hoog niveau? (valt wel mee denk ik)
Of zijn je medebandleden eikels? (nee, hahaha)

Bij ons in de band geldt: zorg dat je goed materiaal hebt. Als iemand de hele avond vals staat of een krakende versterker heeft, is dat niet echt bevorderlijk. Ik vind het terecht dat ik daar op gewezen wordt door anderen, wat je ook doet, een tuinhuisje bouwen, een versterker doormeten, of gitaarspelen, zorg voor goede tools.

7ender
8 oktober 2015, 14:25
Waarom breng je dat ding niet weg naar een work-shoppie van 1 van de jongens hier ?

Die jongens maken d'r zo weer een knap ding van.
( zal wel een revisie worden denk ik ,....want je hebt 'm voor een prikkie van de vorige eigenaar overgenomen die 'r ook geen been meer in zag )

ericg
9 oktober 2015, 01:36
Nee, ik ben even mijn brein aan het opsteken hier, anders stel ik die vragen toch niet?
mvg Eric

7ender
9 oktober 2015, 06:23
Nee, ik ben even mijn brein aan het opsteken hier, anders stel ik die vragen toch niet?
mvg Eric

Oke , ...maar ik kwam alleen tot de conclusie voor die oplossing, juist vanwege je vragen.

D3nnis
9 oktober 2015, 06:44
Speel jij in een band waar je goed betaald wordt? Nee
Of in een band op een heel hoog niveau? (valt wel mee denk ik)
Of zijn je medebandleden eikels? (nee, hahaha)

Bij ons in de band geldt: zorg dat je goed materiaal hebt. Als iemand de hele avond vals staat of een krakende versterker heeft, is dat niet echt bevorderlijk

Op zich een mooi streven!
Zelf heb ik altijd zoiets van shit happens, als ik 1 of 2 repetities gezeik heb met mijn versterker, so be it.
Waarschijnlijk is dat het verschil tussen een band die wel vooruit wil, en wat ik doe.
Maar dit was wel erg off topic, excuus :)

ericg
9 oktober 2015, 12:57
@7ender, ja ik heb het gevoel dat ik hier erg veel opsteek, dus als ik de voorgaande posts goed doorneem dan moet ik daar veel info uit kunnen halen.
Ik denk dat Cluseau goed zit met zijn conclusie dat er ergens een beroerde verbinding zit of een slechte las, dus ik ben nu een aantal verbindingen opnieuw aan het solderen. En ik probeer in alle voorgaande posts te kijken of er iets soortgelijks te vinden is.
(Mijn eerste vraag was niet goed, ik was vergeten een rimpel niet door de OT komt, vanwege de twee tegenfasen. Voor de rest ziet de voedingspanning er vlak uit).

@D3nnis, geen probleem man :-)

mvg Eric

Mitch
19 november 2015, 17:32
Hhxjdj

Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk