PDA

View Full Version : Heleboel amps vergeleken; verslagje



10us
27 september 2015, 09:35
Hey guys,

Recentelijk de kans gehad om in een studio een hele hoop amps aan de tand te voelen. Ik dacht; laat ik mijn indrukken eens delen.
Allemaal getest met een Les Paul en een Tele. Allemaal flink open getrokken en clean en gain getest. Vooropgesteld; er zat geen rotzooi tussen; dit is echt een kwestie van smaak.


Voxen
Alle ac's gespeeld met de normal en top boost gepatched. Dat is mijn favourite sound. Dan vooral leunen op het Top Boost kanaal, en een beetje normal er in draaien om de sound rijker te maken.

Ac30 tbx
Classic vox ac30. Mooie rijke sound maar niet helemaal voor mij. Had wat moeite met pedalen. Klonk soms bij a scooped in vegelijking met de andere voxen. Mooie clean en lekker drive. Onbetwistbaar een fantastische amp, maar voor mij iets te old school.

Ac50 head & matching 2x12 cab
Deed het helemaal niet voor mij. Kan aan de cab liggen maar klonk doods. Wel meer headroom. Hierdoor was de Amp minder goed de overdrive in te trekken. Gaat prima met pedalen.

Ac30 cch op de ac50 cab
Lijkt op de AC50. Qua sound heel erg vergelijkbaar. Zal dan waarschijnlijk toch aan de cab liggen. Mooie clean, prima drive. Maar niet zo heel bijzonder. Trekt de pedalen goed.

Ac30 cc1
Ik hou wel van de neodog speaker in de cc1. Toch hoor je dat het een wat kleinere combo is. In vergelijking met de anderen. De sound is goed maar klinkt soms wel boxy in vergelijking met de andere voxen.

Ac30 c2x
Fantastische versterker. Hele mooie heldere clean, mooie strakke drive en kan de pedalen goed hebben. Met gain helemaal open een (opvallend) strakke rythm sound, daarna gepusht met een hot cake een dikke lead sound. In vergelijking met de andere AC's een relatief moderne sound.

Ac30 hw2x
Er is altijd baas boven baas. Dit was toch echt de beste vox die er tussen zat. Alles wat de C2X heeft en dan nog een beetje mee. Je kan je afvragen of het prijsverschil tussen deze en de C2X gelijk opgaat met het verschil in sound maar deze deed alles goed. Prachtig helder clean met veel mids, mooie crunch, goede drive met de preamp helemaal open en gepusht met een boost, hotcake of rat een heerlijke lead.

Vox overall
Ik hou van de vox tone. De nieuwere voxen klinken moderner en liggen mij het best. Wat mij betreft hebben de blue speakers echt de voorkeur.

Koch multitone
Deze zit echt in zijn eigen categorie. De koch heeft volledig eigen sound waar je van moet houden. Gaat loeihard heeft veel functies en kan goed overweg met de pedalen. Omdat hij zijn eigen is toch een van mijn favorieten uit het geheel.

Marshall jmt45 & 2x12 matching cab
Wat een fantastische versterker. De cleane sound doet niet zoveel voor mij maar wanneer je me helemaal open trekt is hij toch moeilijk te overtreffen. En Les Paul, een tube screamer (met veel boost en weinig gain) en de Marshall is toch een moeilijk te overtreffen combinatie.
Fantastisch voor ritme, en geniaal voor lead. Prikt als een malle door de mix. Moet wel loeihard om echt goed te klinken omdat hij geen master volume heeft. Mijn enige voorbehoud is dat dit wel een heel veel gebruikte sound is maar dat is natuurlijk niet zonder reden. Absoluut een van mijn favoriete versterkers.

Fender hotrod deluxe
Hier maar heel kort opgespeeld. Voor de clean zijn er wat mij betreft betere fenders en voor de drive zijn er betere andere merken. De hotrod doet het niet voor mij. Gaat wel goed om met de pedalen trouwens.

Fender bassman bf & (huge) matching cab
Giga combi met bijbehorend huge geluid. De bassman is eenfantastische versterker maar voor mij te seventies. Mooie clean, groots geluid. Geen bruikbare eigen drive maar kan de pedalen goed hebben.

Fender twin sf - oud
Het clean van de twin is overtroffen. Gaat natuurlijk loeihard en kan goed overweg met pedalen. Het format is het echter niet voor mij. Ik zet de amp toch liever naar het randje en dan aanduwen met pedalen. Dat gaat niet met de twin.

Fender overall
Toch niet mijn sound. Ik kan er niet helemaal mee uit de voeten. Maar; voor spanky clean kan je bijna niet om de twin heen.

Van weelden Twinkle land & 2x12 cab
Ik kende deze helemaal niet. Van de grote merken het dichtst bij de fenders maar toch echt een eigen sound. Extreem direct en touch sensitive. Gaat loeihard en is door de switches erg flexibel. Trekt ook alle pedalen goed. Goeie amp maar niet helemaal voor mij.


Conclusie;
De vox hw2x is mijn favoriet met de c2x er vlak achter qua vox. De marshall jmt een topalternatief voor non-clean en de koch als derde met een volledig eigen feel.

Joost de Ruig
27 september 2015, 10:05
Another day at the office ;)

arjanb01
27 september 2015, 11:50
En welke amp heb je uiteindelijk gekocht ?

10us
27 september 2015, 12:19
De vox hw2x is mijn winnaar van deze. Bleek er toch net een goede op MP te staan na die sessie...

tommus42
27 september 2015, 12:27
Mooi dat ie is:)
http://i60.tinypic.com/25gx9gh.jpg

the sure thing
27 september 2015, 13:06
Ha 10us, bedankt voor de review!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

10us
27 september 2015, 13:08
Yup, Moest alleen nog wel even een vers buisje in nr2; die heeft het ritje niet overleefd...

telerocker
27 september 2015, 14:22
Gefeliciteerd. Leuke review trouwens. Ik ben geen Vox-guy, maar nu word ik wel nieuwsgierig naar deze amp.

NLF
27 september 2015, 15:34
Leuke review. Vox is de enige klassieke amp die ik niet heb. Inderdaad wat veelzijdiger dan een JTM 45. Mmmmmh ...

Wat betreft Fender: inderdaad, een Twin proberen te oversturen is lastig. De Silverface Twin is natuurlijk ook precies het (eind)resultaat van jaren lang een versterker proberen te ontwikkelen die op hoog volume nou juist NIET vervormd. Twins zijn te gek voor clean: jazz, funk, (sommige) blues en vooral country (and I do LOVE country music).

tommus42
27 september 2015, 15:40
Kan ook met een Hiwatt. Fender vind ik veuls te Amerikaans:D. Een AC30 heeft denk ik de meest herkenbare eindtrapsound, heeft vast de idiote ruststroom van de EL84's mee van doen.

NLF
27 september 2015, 15:50
Hiwatt is te gek, maar anders. Veel droger dan een Fender. Fenders hebben een kleur, Hiwatts zijn heel neutraal. Je kunt ze oversturen, maar ja, dan moet je ze wel heel erg hard zetten. Fender is inderdaad erg Amerikaans.

Iets heel anders: wat betreft sjouwen en nogal veel volume zijn alle amps die hier nu de revue passeren trouwens een beetje, ja, hoe zal ik het zeggen? "problematisch"?

tommus42
27 september 2015, 17:58
Epiphone Blues Custom, heerlijk ding, verpatst, maar dat is een dwarslaesie-veroorzaker.

the sure thing
27 september 2015, 19:58
Hiwatt is te gek, maar anders. Veel droger dan een Fender. Fenders hebben een kleur, Hiwatts zijn heel neutraal. Je kunt ze oversturen, maar ja, dan moet je ze wel heel erg hard zetten. Fender is inderdaad erg Amerikaans.

Iets heel anders: wat betreft sjouwen en nogal veel volume zijn alle amps die hier nu de revue passeren trouwens een beetje, ja, hoe zal ik het zeggen? "problematisch"?

... Ik ben ook wen groot fan van de VOX sound. Daarom heb ik door Meyer amps een éénkanaals top laten bouwen met alleen de topboostsound als basis. Resultaat? Een heerlijk handzaam topje, met de VOX belletjes overal op een goede cab tot mn beschikking.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

10us
27 september 2015, 20:39
Hiwatt heb ik wel eens in een muziekzaak getest maar daar kan ik nu niets mee. En natuurlijk is zo'n ac30 qua omvang en volume best wel een onding... Maar ja. totdat we er eentje vinden die net zo lekker klinkt sjouw ik die rakker wel in de rondte :)

NLF
29 september 2015, 00:35
Hiwatt heb ik wel eens in een muziekzaak getest maar daar kan ik nu niets mee. En natuurlijk is zo'n ac30 qua omvang en volume best wel een onding... Maar ja. totdat we er eentje vinden die net zo lekker klinkt sjouw ik die rakker wel in de rondte :)

ik snap het :-)

NLF
29 september 2015, 00:37
... Ik ben ook wen groot fan van de VOX sound. Daarom heb ik door Meyer amps een éénkanaals top laten bouwen met alleen de topboostsound als basis. Resultaat? Een heerlijk handzaam topje, met de VOX belletjes overal op een goede cab tot mn beschikking.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dat zijn de echte slimmeriken ...

nak
29 september 2015, 09:08
Leuk om te lezen, maar welke stijl wordt er gespeeld.
Kan me voorstellen dat een jazz stijl amp totaal verschilt met een metal amp.

NLF
29 september 2015, 09:50
Leuk om te lezen, maar welke stijl wordt er gespeeld.
Kan me voorstellen dat een jazz stijl amp totaal verschilt met een metal amp.

tsja ... klopt natuurlijk wel een beetje wat je zegt. aan de andere kant: als je de moderne metal buiten beschouwing laat (dus alles wat op high gain amps wordt gespeeld met scooped mids) zijn de amps die hier besproken worden voor veel verschillende stijlen geschikt.

ellisvertellis
29 september 2015, 10:37
Hoe doe jij dat met dat patchen precies? Ik heb zo'n VoxHWH maar gebruik voorlopig enkel het TB channel...

10us
29 september 2015, 19:12
Hoe doe jij dat met dat patchen precies? Ik heb zo'n VoxHWH maar gebruik voorlopig enkel het TB channel...

Gitaar in de high input, patchkabeltje van de low naar de high op het andere kanaal. Plaatje is van een C1 maar het werkt het zelfde.
http://i600.photobucket.com/albums/tt84/succorsucker/misc/DSCN4106.jpg

10us
29 september 2015, 19:15
tsja ... klopt natuurlijk wel een beetje wat je zegt. aan de andere kant: als je de moderne metal buiten beschouwing laat (dus alles wat op high gain amps wordt gespeeld met scooped mids) zijn de amps die hier besproken worden voor veel verschillende stijlen geschikt.

Je kan inderdaad met al deze amps alle kanten op. Daarom ook gechecked met clean en drive.
Ik speel hoofdzakelijk rockmuziek. van clean tot stevige drive, denk aan een flink opengedraaide RAT. Ik gebruik de Vox live op het randje clean en dan maar pushen die amp... In de studio ook gewoon de preamp opentrekken en drive uit de amp met eventueel een boost.

Rick trodat
30 september 2015, 09:43
Wat trouwens ook meehelpt aan de ''vox'' sound. De speaker. Met een low wattage alnico speaker krijg je echt die Brian May crunch, waarbij dat hoog door je strot wordt gescheurd. Nu is elke alnico speaker anders, maar ik heb zelf de ervaring met celestion gold ( high wattage) dat bijv. mijn hook een stuk richting een vox ging klinken. Maw de speakerkeuze is onmisbaar bij een authentieke vox sound ( als je daarnaar op zoek bent). Iets wat je bij bijvoorbeeld een Marshall of fender een stuk minder hebt.

ellisvertellis
30 september 2015, 10:02
Gitaar in de high input, patchkabeltje van de low naar de high op het andere kanaal. Plaatje is van een C1 maar het werkt het zelfde.
http://i600.photobucket.com/albums/tt84/succorsucker/misc/DSCN4106.jpg

Cool, thnx!

Mitch
1 oktober 2015, 22:05
Lekkere uitgebreide multi-test!

Als de AC50CPH en de AC30CCH op elkaar leken dan kan ik beamen dat dat volledig aan de cab heeft gelegen, de amps zijn namelijk amper te vergelijken qua sound en al zeker niet qua dynamiek. Dat de TBX anders klinkt en moeilijker omgaat met pedalen kan ik ook alleen maar beamen. Hij wordt nogal eens de hemel ingeprezen op basis van het feit dat hij nog in de UK gemaakt werd, maar het is gewoon niet zo'n lekkere amp als wat daarna kwam. Maar ja, Made in China, kan natuurlijk niet beter zijn :D

10us
1 oktober 2015, 22:49
Dat de TBX anders klinkt en moeilijker omgaat met pedalen kan ik ook alleen maar beamen. Hij wordt nogal eens de hemel ingeprezen op basis van het feit dat hij nog in de UK gemaakt werd, maar het is gewoon niet zo'n lekkere amp als wat daarna kwam.

Ja die TBX... Ik wist al niet zo goed wat ik er van moest verwachten. Mede omdat je wel eens op plekken als TGP leest dat hij goed is, maar hij destijds ook een beetje verantwoordelijk was voor het feit dat het zo slecht ging met VOX. Ik kon er echt niet al te veel mee en inderdaad, los van het feit dat ze nogal eens stuk schijnen te gaan, doe mij maar een cc of c serie. (of natuurlijk de HW :))

En lekker belangrijk of ze in China of Vietnam zijn gemaakt. Als het goed klinkt klinkt het goed...

Mitch
2 oktober 2015, 23:37
Nou, afgezien van de klank: als je ze allebei openmaakt en dan bekijkt... dan wordt het een beetje sullig om 'Made in the UK' en 'superior build quality' in één zin te lezen :seriousf: