PDA

View Full Version : Reverb doet vreemd



Vincent A.
26 september 2015, 16:44
Sinds een tijdje doet de reverb op mijn peavey valveking 112 het niet meer, ik heb dit vaker gehad en een beetje geklooi met de snoertjes helpt dan altijd, maar dit keer niet. Aan de potmeter ligt het niet, de ruis veranderd als ik eraan draai. Het vreemde is dat als ik van kanaal schakel de versterker een geluid maakt dat lijkt op ademen als de reverb open staat, hoe verder open, hoe harder. Dit was eerder niet.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, en hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt,
Groeten Vincent.

cluseau
26 september 2015, 17:56
Lijkt een beetje op de reverb driver. Trek de stekkers uit de veer unit en zet de reverb potmeter een beetje open. Als je nu de tip van de plugjes aanraakt zal er een brom te horen zijn. De receiver is dan in orde. Verbind de twee tips met elkaar en je kan horen of er audio uit de driver komt.

Vincent A.
29 september 2015, 16:43
Hallo Cluseau,
Bedankt voor je snelle en goeie reactie! Ik heb zojuist gedaan wat je hebt uitgelegd. Als ik de plugjes uit de reverb tank haal en ze aanraak volgt er inderdaad een brom. Als ik de twee plugjes tegen mekaar aan houd komt er flink kabaal uit de speaker. Is dit dan toch in orde? Zo ja, ligt het dan toch aan de plugjes en helpt misschien een beetje contactspray al?
Groeten Vincent

cluseau
29 september 2015, 16:58
Hoe uit dat kabaal zich? Lijkt het op je audiosignaal of is het ondefinieerbare rotzooi?

Vraag anders even een tweede persoon om wat te pingelen zodat jij je handelingen kan herhalen. Met de plugjes tegen elkaar moet je het audio kunnen waarnemen. Als het vol vervorming zit en kneiterhard is maakt niet uit.

Vincent A.
30 september 2015, 12:44
Het kabaal is idd kneiterhard en vervormd maar herkenbaar. Vanmiddag even contactspray kopen en dan eerst daarmee het nog eens proberen.
Bedankt voor je hulp nogmaals!

cluseau
30 september 2015, 12:52
Contactspray gaat je niet helpen denk ik tenzij de omgeving van de rca jack erg geoxideerd is. Je hebt met deze test bewezen dat zowel de driver sectie als de recovery goed werken. Wat daar tussenin zit is de veerunit dus ik vrees dat die defect is. Komt veel voor hoor. Meestal spoeltje onderbroken. Het lukt me vaak om ze te herstellen maar voor iets meer vervang je de veerunit. Klein gokje voor de rca jacks dan maar.

Vincent A.
1 oktober 2015, 10:10
Gek genoeg doet hij het toch weer, niet dat ik er iets van snap, maar zolang hij het nu doet ben ik tevreden. Bovendien weet ik weer wat meer van hoe mijn versterker in mekaar zit. Volgende keer dat er iets met de reverb is kan ik het waarschijnlijk zelf. Bedankt voor je hulp!