PDA

View Full Version : The Lo Lands | Disarm Yourself



The Lo Lands
25 september 2015, 14:18
Hallo allen,

Hierbij een nieuw instrumentaal nummer (Disarm Yourself) waarbij ik diverse 'nieuwe' mix- en mastering technieken heb toegepast. Hierdoor klinkt het geheel imo een stuk helderder en frisser in vergelijking tot mijn vorige nummers. Ik ben benieuwd wat jullie van dit nieuwe nummer en de productie vinden...

Schieten maar...

Disarm Yourself (https://thelolandsmusic.bandpage.com/)

Fusion
25 september 2015, 20:33
Mooie sound, maar een echte uitdaging zou t ook niet mogen zijn, zo weinig instrumenten. Geen idee of t beter is dan andere mixen van je, maar t klinkt prima. Heerlijke rinke gjtaarsounds. Wel vind ik de nootkeuze soms nogal saai. Het kabbelt allemaal voort, geen mooie melodielijn.

The Lo Lands
25 september 2015, 23:38
Mooie sound, maar een echte uitdaging zou t ook niet mogen zijn, zo weinig instrumenten. Geen idee of t beter is dan andere mixen van je, maar t klinkt prima. Heerlijke rinke gjtaarsounds. Wel vind ik de nootkeuze soms nogal saai. Het kabbelt allemaal voort, geen mooie melodielijn.

Dankjewel Fusion. Voor mij was het een uitdaging waarin ik naar mijn eigen maatstaven ben geslaagd :-) Mijn stapjes als amateur 'producer' zijn klein maar soms groter dan ik zelf besef. Ik maak mijzelf ook wijs dat ik geen muziek maak, maar kunst. Waarom kunst zou je zeggen? Éénmaal een nummer is opgenomen speel ik het nooit meer en dat is echt zo. Een kunstenaar herhaald zichzelf ook niet, en met dat uitgangspunt maak ik deze muziek. Of dit nummer nu kabbelt of in nootkeuze wat saai is, is jouw beleving en dat is verder prima, ik ervaar dat op dit moment anders :-) Bij een volgend nummer weet ik je misschien wel weer te boeien...

Heffie
26 september 2015, 05:40
Aardig nummer en goed uitgevoerd vindt ik. Inderdaad mooie (gitaar)sounds en een dito mix. Iets meer afwisseling had het wel beter gemaakt maar als je nummers meer één maal in zijn volledigheid uitvoert lijkt me dat een logisch gevolg. En dat is een konstatering, geen kritiek.

Fusion
26 september 2015, 07:38
Waarom is dat n logisch gevolg?

The Lo Lands
26 september 2015, 09:52
Aardig nummer en goed uitgevoerd vindt ik. Inderdaad mooie (gitaar)sounds en een dito mix. Iets meer afwisseling had het wel beter gemaakt maar als je nummers meer één maal in zijn volledigheid uitvoert lijkt me dat een logisch gevolg. En dat is een konstatering, geen kritiek.

Dankjewel Heffie! Laat ik het anders zeggen. Mijn muziek heeft geen groter plan en ontstaat zoals het komt. Aan echte stijlvorming doe ik niet en mijn enige beperking ben ik zelf :-) Niet per definitie een logisch gevolg maar eerder een vorm van vrijheid, niet gebonden aan regels of verwachtingen. Uiteraard mag iedereen er uiteindelijk van vinden wat hij wil en dat stel ik ook zeer op prijs!


Waarom is dat n logisch gevolg?

Of het een logisch gevolg is weet ik ook niet?

Fusion
26 september 2015, 11:12
Ik maak ook alleen maar muziek welke na vastgelegd te zijn nooit meer opnieuw gespeeld wordt, maar mijn muziek is toch redelijk relatief complex.

The Lo Lands
26 september 2015, 11:51
Daar gaat het volgens mij ook niet om. Een discussie of iets mooi, complex of uitdagend is lijkt mij niet zinvol aangezien smaken verschillen en een uitdaging persoonlijk is :-) Muziek is muziek en wat de één aanspreekt kan de ander niets vinden. Niets meer of minder.

Fusion
26 september 2015, 11:56
Dar ging t niet om. Het ging ove de relatie tussen simpel en weinig variatie enerzijds en iets maar eenmalig neerzetten anderzijds.

The Lo Lands
26 september 2015, 16:19
Ik volg jullie niet meer, sorry. Ik spreek over uitdagingen dus de handdoek in de ring gooien is hier niet aan de orde. En uiteraard mijn eigen regels en verwachtingen.

Ernest01
26 september 2015, 19:02
Mooie opname en goed geluid. Verschillende sounds van de gitaren en goed te horen, doordat het zo 'helder' klinkt. Compositie is mooi relaxed, is ook wel eens een keertje fijn.
Zou deze manier van mixen zeker blijven gebruiken.

Heffie
27 september 2015, 07:29
Waarom is dat n logisch gevolg?

Wat ik bedoelde is dat, als je iets een keer uitvoert, je niet te veel kan nadenken over het toevoegen van lagen en wendingen. Het wordt een puur impulsief iets.
Maar ik denk dat de meeste homerecorders hun tracks wel terug luisteren en daar aan gaan schaven voordat het als 'af' wordt beschouwd. Ik wel in elk geval en als ik jouw tracks hoor denk ik jij ook(Okay, Gus Duhsjaak niet maar dat is een uitzondering :))
Als alles in één keer wordt opgenomen zonder tussentijds partijen te wijzigen of toe te voegen wordt het eindresultaat eenvoudiger als je ipv daarvan met een idee begint en vervolgens gaat kijken waar je kan eindigen door steeds meer dingen toe te voegen(en de originele partij op details nog wat aanpast, is mijn ervaring). Dan kan het behoorlijk complex worden. Dat ben ik met je eens en dan kan je nog steeds zeggen dat je het nummer maar één keer in zijn geheel hebt uitgevoerd.
Maar over de partij die je over die eerste partij heen legt(en alle partijen die daarop volgen) denk je wel na en die probeer je uit voor je hem toevoegd, lijkt me.
Dus de afzonderlijke partijen worden wel meerdere malen uitgevoerd zo gezegd.

Zoiets? Een nogal theoretisch punt van me, da's waar.:hippie:

Heffie
27 september 2015, 07:32
Ik volg jullie niet meer, sorry. Ik spreek over uitdagingen dus de handdoek in de ring gooien is hier niet aan de orde. En uiteraard mijn eigen regels en verwachtingen.


Doe je goed!:ok:

Fusion
27 september 2015, 09:09
Ik volg jullie niet meer, sorry. Ik spreek over uitdagingen dus de handdoek in de ring gooien is hier niet aan de orde. En uiteraard mijn eigen regels en verwachtingen.
Volgens mij is mijn draadje niet zo moeilijk te volgen hoor:

Iets meer afwisseling had het wel beter gemaakt maar als je nummers meer één maal in zijn volledigheid uitvoert lijkt me dat een logisch gevolg. En dat is een konstatering, geen kritiek.

Waarom is dat n logisch gevolg?

Of het een logisch gevolg is weet ik ook niet?

Ik maak ook alleen maar muziek welke na vastgelegd te zijn nooit meer opnieuw gespeeld wordt, maar mijn muziek is toch redelijk relatief complex.

Fusion
27 september 2015, 09:11
@Heffie: ah op die manier. Ik las nergens dat ie t in één ker opnam. Wel la ik dat ie t slechts één keer maakte/opnam, en vevolgns nooit meer ten gehore bracht of speelde. Net zoals ik dus ;)

Heffie
27 september 2015, 09:38
@Heffie: ah op die manier. Ik las nergens dat ie t in één ker opnam. Wel la ik dat ie t slechts één keer maakte/opnam, en vevolgns nooit meer ten gehore bracht of speelde. Net zoals ik dus ;)

Nope. The Lo Lands heeft dat volgens mij ook nergens geschreven. Het ging me er meer om dat er een verschil is tussen de twee.
En aangezien alleen het resultaat geldt wat mij betreft is het geen belangrijk punt.
Zelf speel ik de nummers die ik opgenomen heb ook nooit meer. :)

The Lo Lands
27 september 2015, 11:33
Zoals ik probeerde aan te geven naar aanleiding van Fusion zijn eerste opmerking dat complexiteit, meerdere lagen of meer variatie binnen een nummer geen 'standaard' is voor meer uitdaging binnen een productie. Sterker nog, eenvoud is voor veel muzikanten/producers nog best lastig aangezien veel muzikanten/producers het gevoel hebben alles te willen dichtsmeren. Ik had er voor kunnen kiezen meer variatie of lagen toe te passen maar dat was voor dit nummer niet mijn uitgangspunt. Als muzikant/producer cq kunsternaar ;-) is die keuze ook aan mij. Als luisteraar mag je dat uiteindelijk voor jezelf beoordelen maar het is niet gezegd dat die visie 'leading' is. De overige argumenten zoals bijvoorbeeld het nummer slechts éénmaal uitvoeren is uiteraard van minder belang. En of je een melodie niet mooi vind, nootkeuzes saai vind is smaak en daar ga ik niet over twisten ;-)

The Lo Lands
27 september 2015, 11:38
Mooie opname en goed geluid. Verschillende sounds van de gitaren en goed te horen, doordat het zo 'helder' klinkt. Compositie is mooi relaxed, is ook wel eens een keertje fijn.
Zou deze manier van mixen zeker blijven gebruiken.

Dankjewel Ernest! Relaxed is het juiste woord en mijn intentie voor dit nummer. Ontwapen jezelf en relaxed :-)

Heffie
27 september 2015, 13:50
@ The Lo lands: De beperkte instumentatie vindt ik juist een sterk punt van dit nummer. En daar heb je ook een mooie mix bij gevonden wat mij betreft. Beter als persé alle mogelijkheden van je DAW in elk nummer proberen te stampen.

The Lo Lands
27 september 2015, 18:03
@ The Lo lands: De beperkte instumentatie vindt ik juist een sterk punt van dit nummer. En daar heb je ook een mooie mix bij gevonden wat mij betreft. Beter als persé alle mogelijkheden van je DAW in elk nummer proberen te stampen.

Nogmaals dank Heffie! De vele mogelijkheden van de DAW zouden er best allemaal in kunnen zitten ;-) Als bij al mijn nummers komen effecten als modulatie en delay e.d. allemaal van mijn pedalenplank. Meestal in de DAW tijdens het mixen gebruik ik alleen nog EQ, panning, compressie en wat reverb. Voor mastering gebruik ik Ozone 5.

zoldergitarist
29 september 2015, 09:42
Weer een mooi stuk, alles is mooi helder te horen lekker fris!

The Lo Lands
30 september 2015, 20:00
Weer een mooi stuk, alles is mooi helder te horen lekker fris! Dankjewel Barry!

The Lo Lands
4 oktober 2015, 19:20
Gistermiddag had ik de mix en master aangepast. Ik wilde toch meer laag in het nummer horen. Uiteindelijk toch besloten het eerste refrein helemaal aan te passen. Ik stoorde mij aan de matige opname van één van de gitaarpartijen. Het nummer is wat mij betreft nu ECHT af :-)

Bijgaand de link naar mijn bandpage met het aangepaste nummer:

DISARM YOURSELF (https://thelolandsmusic.bandpage.com/)

Reageren mag, hoeft niet...

Cageman
6 oktober 2015, 14:02
Gelukkig mag ik reageren.

De eerste versie nooit geluisterd, want in principe vind ik jouw muziek maar niks.

Ik vind juist dat het wel een mooie duidelijke opbouw heeft. Kabbelen is ook inherent aan phasers natuurlijk :). Het is niet je beste werk ooit, maar nog steeds prima. Outro is leuke touch met die synths!

O en, de kickdrum klinkt als een kartonnen doos.

Loeters,

Merijn

The Lo Lands
6 oktober 2015, 15:32
Gelukkig mag ik reageren.

De eerste versie nooit geluisterd, want in principe vind ik jouw muziek maar niks.

Ik vind juist dat het wel een mooie duidelijke opbouw heeft. Kabbelen is ook inherent aan phasers natuurlijk :). Het is niet je beste werk ooit, maar nog steeds prima. Outro is leuke touch met die synths!

O en, de kickdrum klinkt als een kartonnen doos.

Loeters,

Merijn

Ja dat mag, dankjewel :) Ik vind mijn muziek ook helemaal niks, ik vind het al bijzonder dat er mensen naar willen luisteren :seriousf:

Langzaam aan wordt het eens tijd dat ik betere monitoren ga aanschaffen. Mijn huidige Alesis 620 monitoren kleuren teveel en ik merk dat ik achteraf nog te veel moet aanpassen. Voor een ander topic, maar ik zit er aan te denken om Adam monitors te kopen. Die kartonnen doos van een kickdrum hoor ik niet zo namelijk :dontgeti: