PDA

View Full Version : Fender Twin Reverb, maar dan goedkoper?



BassAgent
25 september 2015, 01:14
Ik heb nu een Vox AC15VR die ik op zich prima vind, maar ik repeteerde vandaag in Amsterdam waar een Fender Twin Reverb (zo'n '65RI weetjewel) stond, en dat was echt een soort openbaring! Mijn Epiphonetje klonk ineens veel lekkerder en dieper, mooie veergalm erin, echt hélemaal te gek. Toen dacht ik: doe mij maar zo'n ding, niet wetende van de prijzen (ik ben echt een noob wb versterkerprijzen). Enneh, 1700 euro gaat me financieel even boven de pet, dus ik dacht: zijn er amps die de sound van die Twin benaderen en qua budget iets...eh...behapbaarder zijn?

telerocker
25 september 2015, 01:26
Ik weet niet hoe goedkoop het moet zijn, maar ik vind de Fender Hotrod Deville Michael Landau wel een mooi clean en een fijne crunch hebben. En verder: tweedehands Supersonic? Of een Blues Deluxe?

arjanb01
25 september 2015, 06:03
Tweedehands twin? 600-800 tweedehands.

pasqual
25 september 2015, 07:06
Line 6. :hide::seriousf:

Maar die Hot Rod Deluxe heeft inderdaad een mooi clean maar zet 'm niet te hard want dan veranderd zijn karakter drastisch naar shit!

Joost de Ruig
25 september 2015, 07:27
Ik weet niet hoe goedkoop het moet zijn, maar ik vind de Fender Hotrod Deville Michael Landau wel een mooi clean en een fijne crunch hebben. En verder: tweedehands Supersonic? Of een Blues Deluxe?

Die HR DeVille Michael Landau heb ik, zie mijn topic daarover met een soort van recensie. Super amp, als je een cleane amp zoekt. Ik ken geen betere, maar te kort op de markt om deze 2de hands te vinden. De veergalm is trouwens ook te gek.Nieuwprijs €1020,-. De HR DeLuxe ken ik niet uit eigen ervaring.

Hendriks
25 september 2015, 09:41
Tweedehands twin? 600-800 tweedehands.
Dat dus , of een japanse Guyatone.

ellisvertellis
25 september 2015, 10:08
Zoiets moet je gewoon tweedehands kopen! Mensen genoeg die hem uiteindelijk te luid vinden en hem kwasi ongebruikt voor de helft terug van de hand doen!

Joost de Ruig
25 september 2015, 10:16
Een Silverface Twin moet wel echt je ding zijn. Ik heb er 2 gehad, waarvan 1 met JBL's. Met zowel mijn Strat als mijn Tele heb ik er nooit echt een goed geluid uit kunnen krijgen, waarvan de combi met de Tele (mijn favo plankie) nog eens de mindere van de twee was. Te schel, geen goede crunch, te zwaar euhh, gewoon niet mijn ding.

NLF
25 september 2015, 10:29
Gewoon tweedehands een Twin kopen. Fender amps zijn vooral voor cleane sounds in mijn ogen niet te overtreffen. Ik zit wel even te denken: de tweedehands Twins zijn meestal de silverface exemplaren, en jij hebt over een 65 RI gespeeld. Zo'n silverface klinkt (als het goed is) wel een beetje anders, maar het idee (heel heldere, duidelijke, cleane amp) is hetzelfde. Als je precies die 65 RI zoekt: gewoon wachten tot er eentje tweedehands voorbij komt.

ellisvertellis
25 september 2015, 10:47
Die 65 RI versies vind je gemakkelijker dan een silverface hoor. En ze zijn ook goedkoper vaak...

NLF
25 september 2015, 13:37
Nou, dan lijkt het me helemaal makkelijk. Silverface Twins staan trouwens heel regelmatig te koop.

NLF
25 september 2015, 13:42
Net nog even op marktplaats gekeken. Er staan momenteel 9 silverface Twins aangeboden, dus dat je die niet zo vaak zou zien ... Ik weet niet hoe je daar bij komt. Het zijn namelijk erg gangbare versterkers.

barno
25 september 2015, 13:44
zoals gezegd, ze worden vaak tweedehands verkocht wegens te luid. heb er twee gehad, nooit meer. al zal ik op een groot podium met een backline blind voor een twin blijven kiezen. groot podium dus, niet in een club

NLF
25 september 2015, 14:01
zoals gezegd, ze worden vaak tweedehands verkocht wegens te luid.

het gewicht is ook heel lekker :-)

arjanb01
25 september 2015, 14:13
Als je ziet dat je tweedehands voor relatief weinig geld echt mooie betrouwbare en goeie amps kan kopen, is het wachten op de eerste bouwers die omvallen.

ellisvertellis
25 september 2015, 14:14
Net nog even op marktplaats gekeken. Er staan momenteel 9 silverface Twins aangeboden, dus dat je die niet zo vaak zou zien ... Ik weet niet hoe je daar bij komt. Het zijn namelijk erg gangbare versterkers.

Wel, op 2dehands.be staan momenteel 2 SF Twins, 1 Guyatone kopie en maar liefst 13 Twin RIs!

Hoe dan ook: keuze zat! :-)

RB74
25 september 2015, 15:30
Een Rivera is ook een optie (staat bekend om z'n Fender-ish clean)...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Little Jay
25 september 2015, 15:54
Ik zou wel de Twins met JBL-speakers vermijden, zeker met de alu-dome. Ten eerste loeizwaar en ten tweede te schel, vooral als je wat oversturing uit een pedaaltje wil halen.

Ik ben een grote Twin-fan, daarom heb ik twee Guyatone Twin-clones (huh?!?!), een wat oudere die ik voor 100 euro heb gekocht en de latere generatie (zo een als momenteel op MP staat - voor een te hoge prijs naar mijn mening) waar ik ooit veel te veel voor betaald heb, nl 500 euro. Dat is m'n main amp waar ik mee optreedt, ik durf een direct vergelijk met iedere Fender Twin aan, maar eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik veel heb gesleuteld aan mijn Guyatone en er veel aan vervangen is voordat 'ie zo goed klonk als 'ie nu doet. Uiterlijk is 'ie SF, maar innerlijk BF AB763. Momenteel zitten er jaren '70 Pyle-speakers in en dat klinkt super.

Voordat je denkt dat een Guyatone een goedkoop alternatief voor een Fender Twin is: alleen als je zelf handig bent met werken in buizenamps en je nog ergens een goed paar speakers hebt liggen! Anders kun je beter een tweede hands Fender kopen. Ik zou persoonlijk voor een oude SF gaan en niet voor een RI, die klinken goed, maar ik ben een DIY-prutser en dan is de printplaat van de RI minder geschikt dan het eyelet-board van een SF. Gek genoeg zijn de oude originelen vaak goedkoper dan de RI's.

Heb je geen auto of speel je vaak op moeilijk met de auto bereikbare plekken: laat dan een Twin maar zitten. Hier zijn de mijne met wat kleinere alternatieven die ik meeneem naarmate de kroeg kleiner wordt :D :

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/b8c27cc38cdc437faacd17b4810c19ca.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/b8c27cc38cdc437faacd17b4810c19ca.jpg.html)

the sure thing
25 september 2015, 15:58
koop igg 2de hands en vergeet about de inruilwaarde want volgens mij staat er behoorlijk wat te gebeuren in gitaarampland en dat zal vooral z'n weerslag hebben op de prijs niet de kwaliteit
just a hunch

Verklaar u nader?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
25 september 2015, 17:29
Even raden, worden veel populaire oude versterkers heruitgebracht tegen een lagere prijs ? Of komt er een modelling apparaat op de markt waarmee je verschillende versterker sounds levensecht kunt nabootsen ?

NLF
25 september 2015, 19:30
Verklaar u nader?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, ik ben ook benieuwd.

BassAgent
26 september 2015, 00:58
Thanks mensen, nuttige tips! Ik ga eens kijken naar een Hot Rod Deluxe. Even een domme vraag: het verschil tussen een Hot Rod Deville en Deluxe?

Qua tweedehands: dat was ook wel m'n plan, ik ken de tweedehands markt goed dus dat komt wel snor te zitten. Tweedehands Twins zitten toch wel over de 1000 euro, en dat ligt wel een eindje boven m'n budget nog ;) Ja, ik ben een beetje een cheapo, maar het is m'n bij-instrument dus een fortuin eraan uitgeven is niet m'n prioriteit.

@Little Jay: Ik heb een auto dus qua vervoer komt het wel goed. Die Guyatone ziet eruit als een goed alternatief. Een vriend van me is heel handig dus als er andere speakers in moeten is dat goed te doen. Hij heeft een ouwe Twin (Silverface) en heeft daar Greenbacks in zitten, klinkt érg vet.

Little Jay
26 september 2015, 08:07
Deville heeft 2 speakers en 60 watts, Deluxe 1 speaker en 40 watts.

Joost de Ruig
26 september 2015, 08:45
Deville (Heins heeft er nog een nieuwe voor €800,-) is een 2 kanaals versterker met clean, gain en master. Deze is er in 2x12 en 4x10.

Deville Michael Landau signature heeft geen gain en geen master. Betere speakers (2x12) en 2-3 cleane kanalen. Overdrive haal je dus uit je pedaaltjes.

grayfink
26 september 2015, 09:29
Ik heb een Hotrod Deluxe III aangeschaft via marktplaats nadat mijn Valveking II de geest had gegeven en er twee van de zeldzame optredens van mijn coverbandje aankwamen. De VK is netjes gerepareerd en inmiddels teruggestuurd, die gaat nu marktplaats op.
De Hotrod heeft heerlijk Fender clean en reageert goed op pedaaltjes. Dat moet ook, want voor het stevigere werkt vind ik het scheurkanaal niet heftig genoeg in vergelijking met de VK. Wel een lekkere crunch.
Ook heb je natuurlijk minder spreiding van het geluid zoals bij een 2x12 Twin. Zit zelf aan een Beamblocker te denken,

Speeddemon
26 september 2015, 10:11
Een draagbaarder alternatief zou misschien een Pro Reverb, of een Vibrolux zijn, nietwaar?

Ik heb zelf ook een SF Twin gehad en om eerder genoemde redenen weggedaan. Utah speakers waren ook niet bijzonder trouwens. Ik wilde mede Fender cleans voor goeie 60's (surf) sounds, maar zo'n Twin met master volume (gelukkig niet de pull-versie) deed dat gewoon niet. Toen een Princeton Reverb (ook SF) uit de US geimporteerd en daar was m'n sound wel! Ben alleen vanwege de 2x10 combi (of een 1x12) nog wel benieuwd naar hoe een Vibrolux of Deluxe Reverb zich zou verhouden. Heb de speaker in m'n PR wel geupgrade naar een Eminence Legend 1058; pakt drive pedalen veel beter nu.

arjanb01
26 september 2015, 11:31
Ik heb een fender deluxe reverb 65 ri gehad, was geüpgrade met een Jensen speaker en dat klonk zalig, lichte amp ook. Voor 750-800 wel te vinden op marktplaats.

Little Jay
26 september 2015, 11:48
Geen Surf Sound uit een Twin?!?! Hmm... Dick Dale lukte dat toch heel aardig! (Ja als je op zoek bent naar een randje oversturing wordt dat lastig met een Twin.....).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Speeddemon
26 september 2015, 13:08
Geen Surf Sound uit een Twin?!?! Hmm... Dick Dale lukte dat toch heel aardig!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dick Dale=Single/Dual Showman met 2x15" JBL's. Geen Twin. Get yer facts straight, buddy.;)


Hoewel Showman de de head versie van de Twin is, is de combi Showman met losse Fender reverb toch echt anders qua klank dan de on-board reverb tank van een Twin Reverb. Anyway, ik haalde dat 'drippy' van de reverb klank niet uit die '73 SF Twin Reverb van me en de Princeton doet dat soundje wel.
(Dual Showman met 2x15 kast is een beetje overkill voor thuis ook... :soinnocent: )
Link (http://www.dickdale.com/history.html)

barno
26 september 2015, 13:33
ik ben van Twin gegaan naar vibrolux sf, lichter en niet zo luid maar doet het ook prima met pedalen, heeft ook een mooi clean enz... niet voor niks dat hij bekend staat als de "poor man's twin". Al is dat laatste qua pecuniae nu niet meer het geval denk ik :)

Joost de Ruig
26 september 2015, 13:56
Mocht ik mogen kiezen, dan kies ik iedere dag voor een Vibrolux boven een Twin.

Speeddemon
26 september 2015, 14:26
Mocht ik mogen kiezen.
Was jij toevallig ook betrokken bij het tekst-schrijven van het Koningslied?

:seriousf:
;)

Little Jay
26 september 2015, 15:43
Dick Dale=Single/Dual Showman met 2x15" JBL's. Geen Twin. Get yer facts straight, buddy.;)


Hoewel Showman de de head versie van de Twin is, is de combi Showman met losse Fender reverb toch echt anders qua klank dan de on-board reverb tank van een Twin Reverb. Anyway, ik haalde dat 'drippy' van de reverb klank niet uit die '73 SF Twin Reverb van me en de Princeton doet dat soundje wel.
(Dual Showman met 2x15 kast is een beetje overkill voor thuis ook... :soinnocent: )
Link (http://www.dickdale.com/history.html)

Haha, ok ok, ik snap 'm wel. Ken wel surf-gitaristen die 't met een Twin doen trouwens. Princeton Reverb heeft een hele eigen - mooie! - toon (maar ook een stuk minder volume uiteraard).

Vibrolux Reverb wil ik stiekem ook nog wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
27 september 2015, 21:05
Ik heb een Twin Reverb gehad, en die klinkt op lagere volumes inderdaad erg pinnig en schel. Die komen pas tot leven op een niveau waarbij je er niet meer graag naast zit, maar dan klinken ze ook wel erg lekker. Kleine podia is echter drama.

Ik heb nu al jaren een oude Vibrolux Reverb en dat bevalt me heel erg goed. Maar het is geen goedkope optie. Ze zijn aanmerkelijk duurder dan Twin Reverbs uit dezelfde periode. Ik kocht die van mij 8 jaar terug voor €1200 en volgens mij zijn ze alleen nog maar duurder geworden.

Pepe
27 september 2015, 22:41
Ik heb de meeste silvefaces wel gehad en eerlijk gezegd, ze klinken min of meer allemaal hetzelfde alleen het volume is natuurlijk anders. Er zijn wel lichte verschillen maar dat gaat allemaal afwijken door slijtage, geservicede onderdelen en afstelling. Er zijn warme punchy twins maar ook koude en stugge. De Bassman is mijn favoriet maar die is er niet in combo vorm (behalve de ten maar dat is geen lekkere gitaar amp) Ik heb lange tijd een Vibro gehad, fijne amp voor rocky dingen maar ik prefeer het wat bluesier geluid van een Deluxe of Prince.
Wat volume betreft, je kan door een efficiente speaker een Prince het volume geven van een Deluxe en een Deluxe het volume van een Vibrolux.
Die echte diepe sonore klank van een Twin is vooral de grote kast met de 2 x12, die sound haal je natuurlijk niet uit een Prince maar andersom krijg je met een twin nooit dat ronde midden van de 10inch Prince.

Little Jay
27 september 2015, 23:43
Dat een Twin op laag volume pinnig en schel klinkt herken ik totáál niet! Ben net klaar met m'n zondagavond-thuissessie en dat doe ik bij voorkeur op m'n Twin, juist omdat die op laag volume zo lekker mellow, maar toch vol en rond kan klinken. Tis toch niet voor niets voor veel zacht spelende jazzers zo'n beetje de ultieme amp (qua geluid, niet qua draagbaarheid)........

Hier zie je net linksonder in beeld de Twin waar Kenny Burrell op speelt. Volume is niet hoog, check de drums. Z'n toon is toch zeker niet pinnig!

http://youtu.be/QjfvuNW_B44

Joost de Ruig
27 september 2015, 23:50
Stevie Wonder sings T-Bone Walker, das nieuw voor mij.

Ik heb nooit een serieuze jazzbox gehad, maar met mijn Fendertjes vond ik de Twin nooit echt geslaagd.

Little Jay
27 september 2015, 23:58
Stevie Wonder sings T-Bone Walker, das nieuw voor mij.

Ik heb nooit een serieuze jazzbox gehad, maar met mijn Fendertjes vond ik de Twin nooit echt geslaagd.

Hm, ja soort gitaar zal ongetwijfeld natuurlijk ook een rol spelen (en het gebruik van de tone-knop! ;) )

BassAgent
1 oktober 2015, 22:58
Ik kwam ineens iets anders tegen dat ik helemaal niet overwogen had in eerste instantie: Koch! De Studiotone is over het algemeen te vinden onder de €500, en lijkt met z'n 20 watt en goeie reputatie wb clean tone perfect... Of zie ik iets over het hoofd?

telerocker
2 oktober 2015, 01:15
Ik kwam ineens iets anders tegen dat ik helemaal niet overwogen had in eerste instantie: Koch! De Studiotone is over het algemeen te vinden onder de €500, en lijkt met z'n 20 watt en goeie reputatie wb clean tone perfect... Of zie ik iets over het hoofd?

Prima amp, met mooi clean. Klinkt als een Koch, dus niet als een Fender.

the sure thing
2 oktober 2015, 07:05
Prima amp, met mooi clean. Klinkt als een Koch, dus niet als een Fender.

Klopt. De meesten hiero op t forum vinden het een prima amp, maar klinkt idd wezenlijk anders dan Fender.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rafke Pafke
2 oktober 2015, 13:47
De Peavey Classics worden erg vaak "a poor men's twin" genoemd. Ik veronderstel dat daar toch wel een reden voor is. Tweedehands dikwijls voor een prikkie te kopen. En het zijn onverslijtbare bakken vind ik zelf.

telerocker
2 oktober 2015, 19:26
De Peavey Classics worden erg vaak "a poor men's twin" genoemd. Ik veronderstel dat daar toch wel een reden voor is. Tweedehands dikwijls voor een prikkie te kopen. En het zijn onverslijtbare bakken vind ik zelf.

Ik heb de Peavey Classic 4x10 een tijdje gehad. Clean erg mooi, overstuurd is best goed, maar wel een gedeelde toonregeling die nooit matcht als je via de footswitch van het cleane naar het drivekanaal schakelt. Hou daar rekening mee.

Comfortably Daniel
5 oktober 2015, 13:24
Hier ook een Twin speler...doe 't nu al jaren op een reissue. Ik denk dat je het Twin geluid niet echt uit iets anders kan halen, behalve een kloon ervan. Al die fender hebben wel zo'n beetje dezelfde basis, maar hebben daarnaast toch wel hun eigen karakter, vind ik. Zet een Twin naast een Princeton of Deluxe en ze klinken alle drie anders, maar allemaal lekker.

Ik zou eens een probeer-sessie houden en kijken of je de kleinere fenders net zo lekker vind klinken als de Twin.

the sure thing
6 oktober 2015, 19:50
Wat is dat toch met de "magie" van de twin reverb... Ik heb er op meerdere gespeeld... Ook oude BF versies....

De superreverb.... Dát is pas een lekker ding!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
6 oktober 2015, 21:24
Ik ben gek op Fenderversterkers en heb er de afgelopen 30 jaar de nodige gehad. Twee types daarvan bevielen niet: twee verschillende Twins sf en een van de eerste Fender modeling amps.

telerocker
7 oktober 2015, 00:53
Gisteren nog even Nile Rodgers op North Sea Jazz teruggekeken op YT. Hij speelde daar op twee Hot Rod de Villes 4x10. Guess what, hij klonk als Nile Rodgers, terwijl hij gewoonlijk een Twin Reverb of een Super Reverb gebruikt.

Little Jay
7 oktober 2015, 07:20
Ik heb een Blues Deluxe en een Twin (clone), vind ze beide te gek, vullen elkaar mooi aan. Voor de duidelijkheid: ik haal alleen cleane sounds uit m'n amps, randjes en scheur komen bij mij uit pedaaltjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Little Jay
7 oktober 2015, 07:26
Alle BF en SF versterkers steken elektronisch nagenoeg gelijk in elkaar (zelfde circuit), de verschillen zijn slechts de speakers, het aantal eindbuizen en de rectifier (buis of diodes). Princeton Reverb is misschien het enige buitenbeentje.

De Blues en Hot Rod series hebben wat prominentere verschillen in het circuit, zijn meer Bassman of vroege Marshall en dat kun je horen vind ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
7 oktober 2015, 07:54
en de rectifier (buis of diodes).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Op vol vermogen heeft de gelijkrichter wel redelijk wat impact op hoe hij reageert op je spel. Hoeveel het verschil bij dit ontwerp is, en hoeveel hoger de hoogspanning bij de diodes uitpakt weet ik alleen niet.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Little Jay
7 oktober 2015, 09:28
Op vol vermogen heeft de gelijkrichter wel redelijk wat impact op hoe hij reageert op je spel. Hoeveel het verschil bij dit ontwerp is, en hoeveel hoger de hoogspanning bij de diodes uitpakt weet ik alleen niet.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Absoluut waar! Gelijkrichter buis leent zich imho beter voor overstuurd spel. Twin met z'n diode gelijkrichter is het ultieme clean-monster. Er zijn wel wat truukjes om een Twin wat smeuiger te late klinken: twee eindbuizen trekken, 12ax7 als fasedraaier ipv de 12at7 bijvoorbeeld. Maar het wordt nooit een Pro Reverb of een Super Reverb.

Grappig dat ondanks de geringe veschillen in het circuit alle Fender BF en SF versterkers wel allemaal hun eigen uitgesproken karakter hebben. Tsja, eigenlijk moet je ze gewoon allemaal hebben ;-)

Comfortably Daniel
7 oktober 2015, 11:55
Grappig dat ondanks de geringe veschillen in het circuit alle Fender BF en SF versterkers wel allemaal hun eigen uitgesproken karakter hebben. Tsja, eigenlijk moet je ze gewoon allemaal hebben ;-)

DIT^ ghehehe...ik zal 't bij 't vrouwtje ook weer eens voor d'r neus leggen ;-)