PDA

View Full Version : Nieuw lid



Roald
21 september 2015, 08:47
Goedemorgen allemaal,
Nieuw hier, dus ik stel me even voor.
Ik ben Roald, 23 jaar jong, woon in Rockanje (Zuid-holland) en speel sinds mijn 13e gitaar.
Ik heb al heel vaak rondgekeken op het forum, maar nooit de moeite genomen mijzelf te registreren.
Sinds ik een buizenversterker heb (peavey classic 30) heb ik zoveel vragen dat het toch eens tijd werd lid te worden, de buizen zijn namelijk aan vervanging toe....
Als mijn versterker weer helemaal in orde is wil ik graag de pickups vervangen van mijn fender Strat (MIM).

Hieronder een lijstje van alle spullen die ik heb:
- Fender stratocaster (MIM)
- Jackson DKMG
- Takamine Takamine GD20-NS
- Peavey classic 30
- Fender frontman 65R
- EHX soul food
- crybaby CBG-95
- Boss TU-3

Hoop dat de lijst flink groeit maar het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden..........

groeten roald

Joost de Ruig
21 september 2015, 09:06
Welkom en kom maar door met je vragen ;)

(voor intimi: Brad, niet meer doen)

Roald
21 september 2015, 11:01
Bedankt Joost!
Ik heb vooral problemen met het vaststellen of het de voorversterkerbuizen of de eindbuizen zijn....
Tijdens het spelen komt er veel ruis en een krakend geluid uit de speaker, voorversterker buizen dus....
als ik op de buizen tik komt hetzelfde krakende geluid uit de speaker, ook als het volume helemaal uit staat, ik heb gehoord dat dit betekent dat het de eindbuizen zijn...
De man waar ik de versterker van gekocht heb vertelde dat hij nooit iets vervangen heeft aan de versterker en alles origineel is, terwijl de versterker +/- 10 jaar oud is.
Ik hoopte klaar te zijn met simpelweg de voorversterkerbuizen te vervangen, misschien het beste om de versterker helemaal na te laten kijken door een expert?

Buxtra
21 september 2015, 11:13
Bedankt Joost!
Ik heb vooral problemen met het vaststellen of het de voorversterkerbuizen of de eindbuizen zijn....
Welkom guitarhero!


De man waar ik de versterker van gekocht heb vertelde dat hij nooit iets vervangen heeft aan de versterker en alles origineel is, terwijl de versterker +/- 10 jaar oud is.
Ik hoopte klaar te zijn met simpelweg de voorversterkerbuizen te vervangen, misschien het beste om de versterker helemaal na te laten kijken door een expert?

Tijd voor een pitstop bij een tech en die gaat hem weer kunnen laten zingen!

Joost de Ruig
21 september 2015, 11:32
Tijd voor een pitstop bij een tech en die gaat hem weer kunnen laten zingen!

Dat is na 10 jaar altijd een goed advies.

Een andere optie is om een setje pre-amp buizen bij iemand te lenen (veel versterkers hebben 12ax7 en dat is hetzelfde als ECC83) en te kijken of je daarmee het probleem oplost. Ik vermoed dat je er 2 nodig hebt. Zonodig stuur ik je er wel 2 ter leen op. Als dat geen soelaas biedt, kan je proberen of geleende eindbuizen (ik neem aan EL84, maar die heb ik niet voor je) de oplossing zijn. Een setje gepaarde Sovteks EL84 kost €25,- zie: http://www.thomann.de/nl/sovtek_roehre_el84_paar.htm?offid=5&affid=1&subid=151895NL&subid2=Sovtek+Tube+EL84+Pair&origin=boost&gclid=CKvcjbDoh8gCFSLnwgod-rgHiA

Een setje 12AX7 van Electro Harmonix kost trouwens hetzelfde, dus voor €50,- heb je alles lekker nieuw en fris ;)

Roald
21 september 2015, 12:52
Er zit inderdaad 12AX7 in, als ik er 2 zou kunnen lenen zou het een hoop helpen!
Als ik ze toch moet vervangen zou ik graag een beetje willen experimenteren met andere buizen, zijn er buizen die jullie aan kunnen bevelen?
Als blijkt dat ik de eindbuizen moet vervangen neem ik de kosten maar voor lief en breng ik hem bij een expert en laat ik hem helemaal nakijken, zijn er winkels die jullie kunnen aanbevelen in de omgeving Rotterdam? (het liefst een beetje betaalbaar) :soinnocent:

WillemdaGuide
21 september 2015, 12:58
Welkom!!!!!

Dutch66
21 september 2015, 13:23
Welkom Roald!

Ik denk dat je zo'n specifieke vraag beter in het daarvoor bedoelde subforum kunt plaatsen.
Verder kun je het kwartetje EL84's vrij simpel testen via de 'return' van de FX-loop,
klinkt dat ok, dan (zouden!) het inderdaad de beide pre-amp buisjes kunnen zijn.

Joost bedoeld het goed, maar ik zou geen buisjes ff lenen. Een 12ax7 begint bij een tientje,
en ik weet zeker dat je in je 'gitaristen bestaan' op een bepaald moment erg blij bent met
een paar reserve buisjes...

EDIT: iets te snel, ik zie dat Joost hetzelfde adviseerde, alleen heb je 4 x EL84 nodig..

D3nnis
21 september 2015, 13:33
De man waar ik de versterker van gekocht heb vertelde dat hij nooit iets vervangen heeft aan de versterker en alles origineel is, terwijl de versterker +/- 10 jaar oud is.


Is op zich nog niet zo heel raar lijkt me.
Mijn meest gebruikte versterker is mijn mesa, nu 5 jaar oud, en daar is ook nog nooit iets aan gedaan (en alles is nog goed), en die versterker staat 1 of 2x per week een paar uur aan.
Een versterker kan afhankelijk van het gebruik dan ook best 10 jaar doen met de buizen, ik vind het in ieder geval niet onwaarschijnlijk.

Roald
21 september 2015, 14:35
Welkom!!!!!
Thanks!

Welkom Roald!

Ik denk dat je zo'n specifieke vraag beter in het daarvoor bedoelde subforum kunt plaatsen.
Verder kun je het kwartetje EL84's vrij simpel testen via de 'return' van de FX-loop,
klinkt dat ok, dan (zouden!) het inderdaad de beide pre-amp buisjes kunnen zijn.

Joost bedoeld het goed, maar ik zou geen buisjes ff lenen. Een 12ax7 begint bij een tientje,
en ik weet zeker dat je in je 'gitaristen bestaan' op een bepaald moment erg blij bent met
een paar reserve buisjes...

EDIT: iets te snel, ik zie dat Joost hetzelfde adviseerde, alleen heb je 4 x EL84 nodig..

Bedankt voor de hulp, ik kijk even rond in het subforum!


Is op zich nog niet zo heel raar lijkt me.
Mijn meest gebruikte versterker is mijn mesa, nu 5 jaar oud, en daar is ook nog nooit iets aan gedaan (en alles is nog goed), en die versterker staat 1 of 2x per week een paar uur aan.
Een versterker kan afhankelijk van het gebruik dan ook best 10 jaar doen met de buizen, ik vind het in ieder geval niet onwaarschijnlijk.

aha.... De afgelopen 3 jaar is de versterker ook nauwelijks gebruikt aangezien de verkoper alleen nog maar akoestisch speelde, hier gaat de versterker ook niet op vooruit lijkt mij?

Joost de Ruig
21 september 2015, 14:45
aha.... De afgelopen 3 jaar is de versterker ook nauwelijks gebruikt aangezien de verkoper alleen nog maar akoestisch speelde, hier gaat de versterker ook niet op vooruit lijkt mij?

Ach, als je een amp onder een stofhoes in huis een paar jaar weg zet kan dat weinig kwaad, mits hij bv niet te vochtig staat.

Tabula Rasa
21 september 2015, 15:15
Ach, als je een amp onder een stofhoes in huis een paar jaar weg zet kan dat weinig kwaad, mits hij bv niet te vochtig staat.
(Voedings)elco's houden niet van niet gebruikt worden. Weet niet of een paar jaar stilstaan al een bezwaar is, maar zou wel kunnen.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Brad
21 september 2015, 22:29
Welkom Ronald en beware of the trolls.

arnoldtims
22 september 2015, 06:03
mooi setje spullen heb je, welkom


beware of the people who say beware of the trolls (het is nu wel klaar Brad we snappen nu wel dat je het een kut forum vind)

Roald
22 september 2015, 18:31
Bedankt! er komt nog veel meer bij :)