PDA

View Full Version : Effecten na de eindversterker



Brad
20 september 2015, 13:42
Het zal wel al eerder aan de orde zijn gekomen, maar hoe kun je effecten tussen de eindversterker een de speaker plaatsen ? Dus als je gebruik maakt van de oversturing van de eindversterker moet bijvoorbeeld een delay achter de eindversterker geplaatst worden.

Is dit mogelijk en zijn daarvoor extra apparaten of aanpassingen nodig?

Rinze
20 september 2015, 14:00
Dat is niet mogelijk. Om te begrijpen waarom is het misschien een goed idee om een keer een inleidend artikel over versterking en wat er gebeurt met het signaal van snaar tot speaker te lezen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Heynis
20 september 2015, 14:02
Het kan wel als je een load box met line out gebruikt, en vervolgens een extra eindtrap om de speakers aan te sturen. Is dat handig? Nee...

D3nnis
20 september 2015, 14:19
Met een ding als dit kan het volgens mij.
http://www.badcatamps.com/unleash-v2/
Maar of dat dan nog zo klinkt als je voor ogen hebt, geen idee.

Brad
20 september 2015, 17:01
Bedankt voor het advies. Ik zie al dat ik het maar gewoon vergeet. Veel teveel gedoe.

the sure thing
20 september 2015, 17:44
Een leslie-speaker is een effect NA de eindtrap 😀


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tommus42
21 september 2015, 12:55
Het kan wel als je een load box met line out gebruikt, en vervolgens een extra eindtrap om de speakers aan te sturen. Is dat handig? Nee...

Als je met een speakersimulator, gevolgd door een delay, over de stereo/PA speelt, krijg je overtuigende resultaten:). Je mist overigens alleen de vervorming van de fasedraaier, weet niet of dat een nadeel is.

arjanb01
21 september 2015, 12:58
Gek is het niet maar waarom zou je dit live willen?
De meest gangbare manier is tussen eind en voortrap, dus in de loop voor boost, chorus, delay, flanger. De rest van de fx direct van gitaar naar input versterker zoals distortions, overdrives, wah.

D3nnis
21 september 2015, 13:19
De meest gangbare manier is tussen eind en voortrap, dus in de loop voor boost, chorus, delay, flanger.
Ja, maar als je zoals Brad omschrijft, je dus je vervorming uit de eindtrap haalt, en daarmee toch een "nette" delay wilt, dan helpt het niet om de delay na de preamp en voor de poweramp te hangen.
Had er nog nooit eerder over nagedacht, wel interessant onderwerp eigenlijk.

Pepe
21 september 2015, 13:34
Het zal wel al eerder aan de orde zijn gekomen, maar hoe kun je effecten tussen de eindversterker een de speaker plaatsen ? Dus als je gebruik maakt van de oversturing van de eindversterker moet bijvoorbeeld een delay achter de eindversterker geplaatst worden.

Is dit mogelijk en zijn daarvoor extra apparaten of aanpassingen nodig?

Wat ik eigenlijk mis in je vraag, WAT is je probleem?
Ik gok dat je delay wispelturig reageert op de mate van vervorming maar ik weet het niet zeker.

Je zet eigenlijk iedereen op het verkeerde been door bij je probleem al je oplossing te geven. De vervorming van je eindtrap wordt voor een groot deel bepaald door je speaker. Wat men normaal doet is dan effecten toevoegen met de zaal mixer.
Als je dat liever zelf in de hand wil houden dan kan je een attenuator plaatsen maar als je dan geen gebruik wil maken van een tweede eindtrap maar de attenuator wil gebruiken als loop wordt het een enorm ingewikkeld technisch verhaal waar ik niet aan zou beginnen.

harrie-beton
21 september 2015, 14:06
Zoals Pepe schrijft kan inderdaad een microfoon voor de speaker gezet en dit signaal kan van een delay worden voorzien door de zaalmixer. Compressie wordt ook nog wel eens gebruikt. Je hebt dan effecten na je eindtrapvervorming.

FruscianteFan
21 september 2015, 15:16
Je zet eigenlijk iedereen op het verkeerde been door bij je probleem al je oplossing te geven. De vervorming van je eindtrap wordt voor een groot deel bepaald door je speaker. Wat men normaal doet is dan effecten toevoegen met de zaal mixer.
Als je dat liever zelf in de hand wil houden dan kan je een attenuator plaatsen maar als je dan geen gebruik wil maken van een tweede eindtrap maar de attenuator wil gebruiken als loop wordt het een enorm ingewikkeld technisch verhaal waar ik niet aan zou beginnen.

Wat ik eigenlijk mis in je vraag, WAT is je probleem?
Ik gok dat je delay wispelturig reageert op de mate van vervorming maar ik weet het niet zeker.

of belangrijker: is er wel een probleem?

Als je overal leest dat delays beter klinken na elke vorm van oversturing, en dit combineert met het (al dan niet ware) gerucht dat oversturing van de eindtrap lekkerder klinkt dan van je preamp, dan snap ik best dat je er in theorie op uitkomt dat je dan een delay na je eindtrap wilt.

De vraag is of je dit in praktijk wel zo wilt. Makkelijkste is idd om na het opnemen of micen pas effecten toe te voegen, dan heb je een cleane delay na de vervorming van je speaker (waarbij vervorming niet per se oversturing is, maar kleuring).

Maar bedenk daarbij wel dat hoe cleaner de effecten zijn over je overstuurde geluid, hoe meer het weer vergelijkbaar wordt met het 'brave' van de preamp. Volgens mij is het randje van de eindversterker, hoe het ook werkt, juist zo lekker vies omdat het klinkt alsof de versterker het niet meer trekt. Ik heb zo'n vermoeden dat als je dat effect weer kleiner maakt, je net zo goed een pedaaltje voor je preamp kunt zetten.

Pepe
21 september 2015, 15:27
Een effectloop in een amp lost een hoop problemen op voor time based effecten wanneer de vervorming in de pre amp van een amp plaats vind. In die zin kan ik me voorstellen dat wanneer de vervorming in de eindtrap plaats vind je op een soortgelijke denkwijze uitkomt.
Ik vraag me wel af in hoeverre er daadwerkelijk vervorming in je eindtrap plaats vind, meestal is dat toch minder dan je denkt. Een & ander hangt af van het ontwerp van de amp.

Je kan het ook omdraaien en je voordeel ermee doen. Zo prikt Kid Ramos eerst in een Fender reverb en zorgt zijn AC 30 voor alle vervorming. Wanneer hij zacht speelt zit er nauwelijks reverb op, gaat het voluit dan is de reverb volop aanwezig, alsof er een onzichtbaar handje aan de reverb draait.
Rick Holmstrom same thing.

Plant
21 september 2015, 17:44
FX tussen eindtrap en speaker...nee, dan eerder na de speaker. Een speaker met een microfoon ervoor in een gesloten kast, de microfoon (via een preamp) de FX in en dan daar een cleane eindtrap met cabinet achter... pfff, je hebt een roadie?

telerocker
21 september 2015, 19:04
Zoek de problemen op en gij zult ze vinden. Ik sluit me aan bij voorgaande sprekers: niet aan beginnen!

Bernardduur
21 september 2015, 22:43
Ik had nog ergens een schema liggen van een fuzz die na de eindtrap werkt........ maar meer dan dat ken ik niet :)

Frits van Mourik
21 september 2015, 23:37
Ik had nog ergens een schema liggen van een fuzz die na de eindtrap werkt........ maar meer dan dat ken ik niet :)

Klopt! De eerste pogingen tot fuzz waren powerdiodes tussen amp & speaker...

Dutch66
22 september 2015, 08:46
Brad, begin is bij het begin, over welke amp (en cabinet) hebben we het hier?

D3nnis
22 september 2015, 09:39
Brad, begin is bij het begin

Lijkt me niet verstandig om dit te vragen, ik dacht dat we ondertussen wel wisten waar brad het liefst mee begint!

Brad
22 september 2015, 11:46
Heel simpel. Ik dacht een een Orange micro terror te kopen voor een crunch slaggeluid. Ik ben er overigens achter dat dat ding geen eindversterkervervorming bied maar voorversterkervervorming gezien alleen de voorversterker buizen is. Dat ding heeft hoe dan ook geen effect loop en ik wil er tijdens het spelen graag een galm en/of delay opzetten.
Ik wil dus galm en/of delay er op zetten terwijl ik thuis speel zonder dat ik er een microfoon voor hoef te zetten en dan op een mengpaneel waar dan weer een effectprocessor op aangesloten zit en ga zo maar door.
Met een boss line selector kan ik dan switchen tussen die Orange micro terror en de rig voor de andere sounds.

Pepe
22 september 2015, 12:44
Heel simpel. Ik dacht een een Orange micro terror te kopen voor een crunch slaggeluid. Ik ben er overigens achter dat dat ding geen eindversterkervervorming bied maar voorversterkervervorming gezien alleen de voorversterker buizen is. Dat ding heeft hoe dan ook geen effect loop en ik wil er tijdens het spelen graag een galm en/of delay opzetten.
Ik wil dus galm en/of delay er op zetten terwijl ik thuis speel zonder dat ik er een microfoon voor hoef te zetten en dan op een mengpaneel waar dan weer een effectprocessor op aangesloten zit en ga zo maar door.
Met een boss line selector kan ik dan switchen tussen die Orange micro terror en de rig voor de andere sounds.

Ten eerste, poweramp vervorming is niet alleen afhankelijk van buizen, als je een amp vol open zet is het waarschijnlijker dat je PT en speaker meer vervorming genereren dan buizen indien aanwezig.
Ten tweede, als je het signaal toch weer op een mengpaneel aansluit kan je daar galm toevoegen. En zonder mengpaneel zet je de galm en delay voor de input.

Ik hoor nog steeds geen probleem.

Brad
22 september 2015, 12:52
Ik wil hem dus niet op een mengpaneel hoeven aan te sluiten met een microfoon ervoor. Ik vind mijn gear al uitgebreid genoeg. Ik houd het graag simpel. Ik vind die crunch sound van die micro terror echter zo mooi dat ik hem erbij wil hebben. En een galm en delay wil ik er als het even kan er wel bij hebben. Een galm en delay pedaal voor de crunch zetten lijkt vind ik niet zo klinken.Hij is ook erg goedkoop.

Pepe
22 september 2015, 12:55
Ik wil hem dus niet op een mengpaneel hoeven aan te sluiten met een microfoon ervoor. Ik vind mijn gear al uitgebreid genoeg. Ik vind die crunch sound van die micro terror echter zo mooi dat ik hem erbij wil hebben. Hij is ook erg goedkoop.

Probeer het probleem te verwoorden. Of doe je daar niet aan?

Brad
22 september 2015, 13:04
Ben je nu aan het trollen of begrijp je echt niet wat ik bedoel?

Pepe
22 september 2015, 13:25
Ik heb je toch niet beledigd?

Ik begrijp inderdaad niet wat je probleem is en je geeft daar ook geen antwoord op dus dan houd het een beetje op Brad.

Brad
22 september 2015, 13:38
Goed dan. Ik wil thuis lekker scheuren met een Orange micro terror en de bijbehorende cabinet. Ik wil dat mooie crunchgeluid echter graag kleuren met een galm en delay pedaal. Het probleem is echter dat de Orange micro terror geen effectloop heeft. En een galm en/of delay pedaal voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet. Dat vind ik tenminste en veel mensen met mij.

Vandaar mijn vraag of het mogelijk is die pedalen met een aanpassing tussen de uitgang van de Orange micro terror en de speaker cabinet te plaatsen.

arjanb01
22 september 2015, 14:15
Goed dan. Ik wil thuis lekker scheuren met een Orange micro terror en de bijbehorende cabinet. Ik wil dat mooie crunchgeluid echter graag kleuren met een galm en delay pedaal. Het probleem is echter dat de Orange micro terror geen effectloop heeft. En een galm en/of delay pedaal voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet. Dat vind ik tenminste en veel mensen met mij.

Vandaar mijn vraag of het mogelijk is die pedalen met een aanpassing tussen de uitgang van de Orange micro terror en de speaker cabinet te plaatsen.

Je kan er ook een fx loop in laten bouwen of zelf bouwen als je handig bent. Waarom moeilijk doen ?

Brad
22 september 2015, 14:24
Een fx loop in laten bouwen dacht ik ook al aan. Het kastje is is echter best wel klein dus of het past. Ik ben zelf niet technisch en handig met elektronica maar ik kan het door iemand anders laten doen.

edje kadetje
22 september 2015, 14:26
Is dit alles niet W-D-W to the next level?

Ik kan me een set-up voorstellen waarbij je je directe geluid met je versterker en speakers naar buiten knalt, daar zelf een microfoon voor zet waarmee je een nieuwe keten begint met je time-based effecten. Dat eindigt ook weer met een eindtrap en speakers. Beide worden met (ieder een) microfoon opgenomen voor de PA. Een dry en een wet.

Brad
22 september 2015, 15:43
Ja als dat mogelijk is in dat kleine kastje lijkt me dat de beste oplossing.

NLF
25 september 2015, 23:33
Ik zou het niet doen. De Micro Terror is een goedkoop modelletje, het is dan ook niet vreemd dat er geen fx loop opzit, laat staan een reverb. Als ik jouw was zou ik een ander versterkertje zoeken waar al een fx loop of reverb opzit dan ben je in 1 keer klaar (tenzij je inderdaad de crunch van de micro terror beter vindt klinken dan van allerlei andere amps, maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen).

Wat ik in de reacties niet voorbij heb zien komen is een wet / dry systeem, dat wordt meestal gedaan als je een delay of reverb achter een versterker wilt zetten (dat kan als je bijvoorbeeld een Palmer PDI 03 gebruikt). Maar in dit geval (thuis spelen, en een Micro Terror) is het natuurlijk geen oplossing. Je koopt immers ook geen Boeing 747 om boodschappen bij de supermarkt om de hoek te doen :-)

NLF
25 september 2015, 23:35
Is dit alles niet W-D-W to the next level?

oeps, ik had niet opgelet :-)

Brad
26 september 2015, 01:58
Als ik jouw was zou ik een ander versterkertje zoeken waar al een fx loop of reverb opzit dan ben je in 1 keer klaar (tenzij je inderdaad de crunch van de micro terror beter vindt klinken dan van allerlei andere amps, maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen).

Inderdaad die crunch is uniek . Niet alleen qua sound maar ook qua strakheid . Je kunt met een gehaaide afstelling rustig dissonante akkoorden spelen en het blijft allemaal heerlijk strak .
Dat heb ik nooit met een Fender een Boogie een Kitty Hawk een Marshall of welke versterker dan ook kunnen krijgen .

NLF
26 september 2015, 12:16
Ik heb ook wel eens op zo'n Micro Terror gespeeld en het geluid viel mij 100 % mee (verwacht je niet van zo'n klein, goedkoop ding), maar om nou te zeggen dat ik het geweldig vond ... nee. Maar ja, ieder z'n eigen ding natuurlijk.

Erik de Perik
10 oktober 2015, 20:45
Gewoon een loop in laten bouwen. Kan in iedere kast, omdat het gewoon een afkoppeling van pre en post is. Als er 2 Jack subs in passen kan het.
Ben inmiddels wel gruwelijk benieuwd naar dat onaardse crunch geluid...!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

muziekschuur
10 oktober 2015, 21:03
Effecten na de eindversterker is een taak van de F.O.H. engineer. Of... Als je een UI16 van Soundcraft hebt, kun je dat doen via je telefoon of tablet, heb je ook controle over je F.O.H. of monitorgeluid gemixed met de fx in de mixer.

Nitefly7
13 oktober 2015, 22:53
Goed dan. Ik wil thuis lekker scheuren met een Orange micro terror en de bijbehorende cabinet. Ik wil dat mooie crunchgeluid echter graag kleuren met een galm en delay pedaal. Het probleem is echter dat de Orange micro terror geen effectloop heeft. En een galm en/of delay pedaal voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet. Dat vind ik tenminste en veel mensen met mij.

Vandaar mijn vraag of het mogelijk is die pedalen met een aanpassing tussen de uitgang van de Orange micro terror en de speaker cabinet te plaatsen.

"..een galm en/of delay pedaal voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet.."
Misschien een 'onconventionele' oplossing, maar weet je zeker dat je crunchy ingestelde Orange + je gewenste delay pedaal inderdaad 'niet klinken' ? M.i. gaat het pas echt lelijk worden bij brute metal-scheur, kettingzaag distortion + steriel/hifi klinkende digitale delays.
Veel analoge of analoog 'klinkende' delays klinken voor mijn oren heel erg prima met crunch-settings.
Een MXR Carbon Copy, T-Rex Replica of EHX Memory Man geeft voor heel veel versterkers (AC-30 zonder fx-loop..? Marshall zonder fx-loop..?) een kenmerkend dikke sound, die je niet krijgt met een fx-loop.
Full disclaimer: ik gebruik het liefst een clean'ige versterker (zonder fx-loop) of iets met een randje waar ik dan pedalen voor gooi.
Desalniettemin denk ik dat je die Micro Terror nog best kunt verrijken met iets ervoor.

Of een amp halen die vergelijkbaar crunch't (Dual Terror? Grotere Terror?)..

In de basis is het wel een 'probleem' dat we allemaal gehad hebben: je huidige gear voldoet niet helemaal aan je eisen, en dus probeer je uit alle macht om 'er iets van te maken'.
Vaak leidt dit tot concessies, of net-niet modificaties waardoor er mogelijk zelfs extra verlies is wanneer je het mislukte projectje te koop zou aanbieden...
Mijn advies is ofwel een paar lekkere galm/delaypedalen zoeken die mogelijk wel matchen (ook een leuk projectje op zich), je gain instellingen nog eens bekijken of je niet teveel gebruikt waardoor , of lekker doorsparen voor iets met die Orange-crunch mét effect-loop.

En anders gewoon 2 Micro Terrors, waarbij je de 1e via een loadbox (Jet City Jettenuator of Koch Loadbox ofzo) een paar pedalen laat voeden. Vervolgens ga je daarmee weer een 2e micro terror in die je alleen als 'power amp' gebruikt.
Maar voor dat geld van die loadbox heb je ook weer andere dingen te koop...

Brad
13 oktober 2015, 23:27
Er is een nieuwe Micro Dark terror in aantocht met een effect loop . Ben benieuwd of ik er dezelfde crunch uit kan halen als de gewone Micro terror . Die Micro Dark terror is toch meer op Metal gericht . De kans bestaat dat hij anders klinkt . Die nieuwe is overigens wel wat duurder geloof ik .

Ik zal je suggesties overigens in overweging nemen en het eens uitproberen , je weet maar nooit .

Ik heb in het verleden overigens een Boss digitale delay eens voor mijn overstuurde Kitty Hawk gezet . Dat vond ik vreselijk klinken . Toen ik de delay in de effect loop zette klonk het prima .

Tabula Rasa
14 oktober 2015, 06:24
Wat je zou kunnen proberen is de crunch wat terugdraaien en je signaal boosten met een pedaaltje, waarna de delay of reverb komt en dan je versterker in. Dan wordt de delay of reverb niet volledig geboost, naar deels. Dat wil ook nog weleens werken, naar blijft een compromis. Zelf vind ik de Holy grail nano heel erg goed werken aan de voorkant van het signaalpad. Hij is ook nog eens redelijk betaalbaar met 88 euro.

Dutch66
14 oktober 2015, 09:07
Jeetje Brad, met de 'Dark' versie ga je natuurlijk wel weer een heel andere kant op...
De kans dat je die 'onovertroffen' crunch ook uit dit Metal doosje gaat halen is IMO niet
zo heel groot. Orange geeft ook duidelijk aan dat het een totaal andere pre-amp betreft.

Neemt niet weg dat dit best een leuk ampje zal zijn hoor, met inderdaad een FX-loop...

RB74
14 oktober 2015, 09:26
Bij de Terror Bass (iets grotere bas-broertje) zitten de jacks van de effects loop aan de zijkant, dacht ik. Zou misschien bij de Micro Terror ook kunnen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
14 oktober 2015, 23:27
Nee de gewone micro terror heeft echt geen effect loop . Bij de nieuwe micro dark terror zit de effect loop aan de achterkant . Wat de gewone micro terror wel weer heeft is een line ingang voor je smart phone bijvoorbeeld . Ik kan er mooi de tweede uitgang van mijn Boss acoustic simulator pedaal op aansluiten . Dan heb ik geen aparte versterker nodig voor dat pedaal . Met een enkele druk op het pedaal schakelen tussen een akoustisch geluid en je elektrische rig op dezelfde versterker