PDA

View Full Version : Polijsten



burt
18 juli 2003, 19:27
Ik was vandaag in een gitaarzaak, en ik vroeg de eigenaar of hij me kon adviseren over hoe ik m'n gitaar kan polijsten.

Nou... dat wou hij dus niet. Hij zei dat hij niet het risico wilde lopen dat ik zelf iets eraan zou verkloten, en dat ik dan bij hem kwam uithuilen (niet met zoveel woorden, hoor), maar hij bedoelde waarschijnlijk gewoon dat als ik het zelf zou doen, hij zijn 300 Euro misloopt van als ik het hem laat doen.

Nou. Ik dus een oude gitaar gepakt, beetje polijst-pasta en zo'n boormachine-kop, en op de achterkant een mooie doffe vlek gemaakt. Begin ik me toch af te vragen wat nou de laatste stap is van het polijsten. Moet je er nog een soort was op smeren ofzo? Het wil maar niet glanzen...

FragDaddy
18 juli 2003, 19:48
Je snapt toch wel dat zo'n boorkop in principe bedoelt is voor het polijsten van chroom en aluminium? en dat je daar in luttele secondes mee door de laklaag heen gaat?

polijsten van metaal doe je met polijstmiddel en dan neem je een steeds dunnere korrel, vervolgens ga je met de hand (doek) en was verder.

ik heb geen verstand van polijsten van gitaren, maar weet wel dat zo'n boormachine hulpstukkie sterk genoeg is om chroom te polijsten en waarschijnlijk veel te sterk is voor een gitaar. ik zou het zelf met de hand doen en met een of ander poetsmiddel voor lak/gitaren.

The Mule
18 juli 2003, 20:37
Dit klinkt als een duidelijk :oops: :oops: :oops: - geval. Ik vind de term 'polijsten' al vreemd, want metaal wordt gepolijst, en hout/lak zeker niet. Verstandige winkelbaas, en (met alle respect en medeleven, begrijp me niet verkeerd) minder verstandige zet van jou.

Ik heb ooit eens met een gitaar-restaurateur de mogelijkheden besproken om zelf krassen in de lak te behandelen, en het kwam er op neer dat je er eigenlijk alleen maar op achteruit kan gaan. Je ziet het altijd (en het valt VEEL meer op) als je maar een STUKJE behandelt. De keuze is in zulke gevalen eigenlijk OF een complete refinish, OF afblijven en ermee leren leven.

burt
18 juli 2003, 20:41
Kijk! Daar heb ik dan meer aan dan een 'ja, straks verpest je alles'.

Wat betreft die andere gitaar, dat maakt me echt niks uit. Ik wou het gewoon even uitproberen. Niks verloren hoor.. anders had ik het niet gedaan - om jullie even gerust te stellen. (-:

Iemand ooit geprobeerd met tandpasta wat aan krassen te doen?

Akira
18 juli 2003, 20:42
Gewoon ff aan Fred Dons vragen, die weet denk ik wel wat je kan doen.

hansoonk
18 juli 2003, 20:55
Volgens bestaat er speciale polijstpasta voor gitaren en misschien ook wel voor de hals zelf. Voor de body kun je ook Commandant 4 gebruiken met een zachte doek (kun je bij Halfords kopen ...). Gitaren kun je wel degelijk polijsten. Normaal is dat een laatste stap van het lakken ...

The Mule
18 juli 2003, 21:00
Wat betreft die andere gitaar, dat maakt me echt niks uit. Ik wou het gewoon even uitproberen. Niks verloren hoor.. anders had ik het niet gedaan - om jullie even gerust te stellen. (-:

Iemand ooit geprobeerd met tandpasta wat aan krassen te doen?

Nou. da's inderdaad een opluchting :lol:

Tandpasta werkt best op blank metaal (hard werken) en kunststof (makkelijk), maar ik heb geen goede ervaringen met chroom, omdat dat in de regel maar een flinterdun filmpje/laagje is waar je erg snel doorheen bent. Chromen onderdelen die erg lelijk zijn geworden kan je het beste kaalschuren en opnieuw (laten) verchromen.

Bates15
18 juli 2003, 22:54
Ja, Fred noemde mij een product die je gewoon bij de halfords kan kopen. Ik heb nl wat plectum (tra :) ) krasjes en hij zei dat ik iets van captan of commander moest kopen. Super spul zei hij...... maar wat was het nou ook al weer.......

bert k
18 juli 2003, 23:14
Commandant? Da's gewoon autopolijstmiddel. Verkrigbaar in verschillende grofgeden

wietse
19 juli 2003, 05:35
Commandant? Da's gewoon autopolijstmiddel. Verkrigbaar in verschillende grofgeden
moet je wel het rode bik nemen die is fijner dan de groene als ik me niet vergis ,je hebt 2 soorten namenlijk.

Bates15
19 juli 2003, 08:54
Ja dat klopt. maar Fred kan vertellen of dat klopt en welke dan...... FRED????

fred dons
21 juli 2003, 07:46
sorry, maar ik heb ook nog een baan van 13 uur per dag :lol:

voor acryl lak en cellulose kun je commandant 4 gebruiken (3 is te grof en 5 te fijn) dit is inderdaad bij halfords verkrijgbaar.
voor het laatste stukje polijsten gebruik ik zelf speedshine van Johnson
(ook van halfords) dat zit een polijstmiddel + was in en geeft net de fininishing touch (dit laatste werkt ook goed op polyurethane)

Ik polijst met (nieuwe) stofdoeken en met watten van 100 % katoen voor het laatste stukje. Een polijstkop voor op bijvoorbeeld een boormachine gaat vaak te snel methet risico dat je de lak smelt dus voor thuis gebruik liever een zachte doek gebruiken en stevig wrijven (ik krijg
het beste resultaat door eerst met commandant 4 in rondjes te poetsen en daarna in de lengte uit te wrijven)

Als de krassen wat dieper zit kun je eerst 2000 grit (nat) voor schuren
(voorzichtig!)

Voor de waterbasis lakken zal je "echt" polijstmiddel moeten gebruiken, die zijn verkrijgbaar bij stewmac in 4 verschillende sterktes en om dit te polijsten heb je echt spierballen nodig :)