PDA

View Full Version : Solo Saturday night Herman Brood



saturdaynight
17 september 2015, 20:51
Hoi, is hier iemand die een vervangende solo van Saturday night kan spelen maar dan eenvoudiger. Ik haal namelijk de snelheid en ben niet zo goed in improviseren. Misschien kan iemand hem vereenvoudigen en dan opnemen zodat ik het uit kan zoeken. Alvast bedankt!

Gesualdo
18 september 2015, 12:08
Beetje cliché, maar je wordt natuurlijk nooit goed in improviseren als je anderen vraagt een solo voor je te schrijven. Als je een langetermijnoplossing wilt dan moet je andere vragen stellen:
1) Waarom lukt die solo mij niet, kwestie van snelheid (oefenen met metronoom) of ook techniek (bijv. gitaarles nemen)
2) Waarom ben ik niet goed in improviseren, kwestie van de hals niet uit je hoofd kennen (stampen dus) of gebrek aan muzikaal gehoor (kun je oefenen met apps en programma's)
3) Als je toch graag een solo wilt spelen en je wilt niet nog een jaar wachten tot je bovenstaande punten hebt verbeterd, dan kun je altijd vragen: 'hoe zouden jullie dit aanpakken, kunnen jullie een opzetje geven?'

Maar vragen naar een compleet voorgekauwde solo van iemand anders daar word je geen betere gitarist of muzikant van.

terrasbeest
18 september 2015, 13:03
Hear, hear !!!!!!!!

NRJay
18 september 2015, 14:58
Gewoon die solo wel leren spelen, eerst heel traag en dan snelheid opvoeren.
Als je hem op gehoor uitzoekt en er echt de tijd voor neemt ga je merken dat je echt een boost krijgt in je gitaarspel de dagen erna!

Pepe
18 september 2015, 15:22
Als je een eigen solo wil maken is het een idee om hem eerst in je hoofd te "zingen" ipv een eind weg te pielen over akkoorden. Dat geeft je dan een muzikaal fundament en versieringen kan je dan nog altijd toevoegen met pielen.
De solo van Saturday night leent zich daar prima voor, ik durf te wedden dat Lademacher dat ook zo ongeveer aangepakt heeft.

saturdaynight
18 september 2015, 19:37
Oké bedankt voor jullie reacties. Het probleem Is dat ik de snelheid niet haal. Mocht ik hem op halve snelheid horen lukt het misschien uiteindelijk. Ik ga proberen het origineel van tempo te wijzigen. Misschien kan ik het dan opbouwen. Grz

arjanb01
18 september 2015, 19:51
Luister gewoon naar de solo, en vooral hammer om en pull of techniek verbeteren. De snelheid valt mee bij deze solo, timing en hammer ons/pull offs.. Succes !

Buxtra
18 september 2015, 20:01
Oké bedankt voor jullie reacties. Het probleem Is dat ik de snelheid niet haal. Mocht ik hem op halve snelheid horen lukt het misschien uiteindelijk. Ik ga proberen het origineel van tempo te wijzigen. Misschien kan ik het dan opbouwen. Grz

Vertragen lukt in ieder geval met VLC player. Ook nog eens 'freeware', dacht ik (uit de botte knar.

Pepe
21 september 2015, 13:19
De middeleeuwse gilden gebruikten een leersysteem van uitzoeken, nadoen en verbeteren (eigenlijk gold dat vooral voor het schrijven van soit) en daar is best wel wat voor te zeggen.
Dus ja, blunt naspelen is prima om te zien hoe een en ander in elkaar zit maar alleen om uiteindelijk iets anders te doen.
Ik zag gisteren nog een filmpje van iemand die een Gilmour solo noot voor noot naspeelde en dan krijgt het toch een sterk Look Ma No Hands effect.

Harald
21 september 2015, 15:45
nou is Gilmour op zich zelf als solo gitarist al erg saai

Speak for yourself! Insert facepalm. Je mist behoorlijk wat als je dat denkt.

Pepe
21 september 2015, 16:09
Ja... geen Gilmour love... nog even en hij vind wodka lekkerder dan whiskey. Of bruin leuker dan blond!

arnoldtims
21 september 2015, 18:13
Misschien heb je ook hier wat aan. een oud topic met dezelfde vraag.http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144100-solotab-gezocht-van-Saturdaynight-van-Herman-Brood



Oftopic Gilmour is saai! en dan kom je met deze voorbeelden die niet saai zijn?
Ik weet het smaken verschillen maar vooral de gitarist in het tweede filmpje doet erg zijn best om niet swingend te zijn. hij heeft een prachtig klank en ik hoor heus wel dat de man erg goed kan spelen maar dit vind ik geneuzel.

Pepe
21 september 2015, 18:57
In de zin van geen risico's nemen is Gilmour niet de meest opwindende gitarist, hij speelt gewoon zijn eigen solo's na. Hij heeft natuurlijk ook een publiek dat zich een hoedje schrikt als ie van de plaat gaat afwijken.

Harald
21 september 2015, 21:59
Ja... geen Gilmour love... nog even en hij vind wodka lekkerder dan whiskey. Of bruin leuker dan blond!


Laat ik nou niet van whiskey houden, en wodka op zijn tijd wel waarderen. Tuurlijk, smaak, maar Gilmour heeft redelijk gevarieerde juweeltjes opgenomen. Van Shine on tot Another brick in the wall, en stukjes lap steel. Scofield heeft een paar geweldige thema's geschreven, zoals Samurai Hee Haw, Protocoll en You're under arrest. qua solo's is het voor mij juist veel meer van hetzelfde, dan Gilmour.

arnoldtims
22 september 2015, 06:09
mooe dah dan ??

zal ik es ff bellen met mozart, beethoven ea want nah daar kennen we toch ook niet op swingen
en nogmaals Gilmour vin ik saai
hij heb een paar leuke liedjes geschreven maar das all

We dwalen af maar met swingend bedoel ik niet dat je er goed op kan dansen maar dat het een flow/ritme heeft en daar vallen Mozart en Beethoven zeker onder

arnoldtims
22 september 2015, 13:51
Als je hernieuwde mening niet cynisch is bedoeld dan prijs ik je draai.
Het gebeurt niet vaak dat iemand zich bedenkt en zijn mening herziet.

arnoldtims
22 september 2015, 14:01
Ach zo heb ik ooit Buddy Guy als prutser op gitaar weggezet en pas jaren later weer leren waarderen als blues muzikant. Af en toe idd een prutser op gitaar maar god wat een feel en emotie.

arjanb01
22 september 2015, 14:11
Buddy Guy snap ik ook niet waarom die zo emotioneel genoemd wordt. Als je dan toch bij bluesnegers blijft met emotie luister ik liever naar otis rush, muddy waters of John lee hooker.

Brad
22 september 2015, 14:28
Ja maar dat waren nare mannetjes. Als ze in deze tijd hadden geleefd dan hadden ze vast zitten trollen op het internet.

pimmetje
22 september 2015, 14:39
Jongens, het is hier geen off-topic... Reageer dus on-topic of niet.

NLF
25 september 2015, 14:40
Hoi, is hier iemand die een vervangende solo van Saturday night kan spelen maar dan eenvoudiger. Ik haal namelijk de snelheid en ben niet zo goed in improviseren. Misschien kan iemand hem vereenvoudigen en dan opnemen zodat ik het uit kan zoeken. Alvast bedankt!

Het beste kun je een programma gebruiken waarmee je de solo kunt vertragen en loopen (best practice bijvoorbeeld). Het is niet erg als het je niet lukt om 'm helemaal uit te zoeken en 'm helemaal perfect te kunnen spelen. Het gaat om het proces: proberen te spelen wat je hoort. Daar leer je uiteindelijk het meeste van. Als je dat vaak doet ontwikkel je er gevoel voor.

Een andere manier is natuurlijk kijken op youtube of iemand 'm voordoet (maar dat zul je al wel gedaan hebben). Dat heeft als voordeel dat je 'm meteen kant en klaar voorgeschoteld krijgt. Aan de andere kant: alles wat ik ooit van TAB of van video's of van gitaarleraren heb geleerd ben ik weer vergeten, alles wat ik zelf heb zitten zoeken (ook als daar fouten in zaten) heb ik min of meer onthouden. Ik heb het hier wel eens over gehad met een (jazz) conservatorium gitarist en die had precies dezelfde ervaring. Zelf proberen geeft uiteindelijk het meeste rendement.

Rafke Pafke
2 oktober 2015, 14:05
Wij spelen dat nummer ook met ons coverbandje en ik heb er een eigen solo op verzonnen. Vat em aan met een releasebend op de D (G snaar, 7de fret), brei daar een klein stukje in Amin pentatonisch aan en zoek het vervolgens wat hogerop op de nek in D min pentatonisch met enkele noten van D majeur er tussen gepropt. Works like a charm :)

harrie-beton
3 oktober 2015, 12:38
De topic poster is een dag na de registratie niet meer terug gekomen op dit forum

Brad
3 oktober 2015, 14:46
Die is zich vast en zeker helemaal rotgeschrokken

pimmetje
3 oktober 2015, 14:57
Nee hoor. Die zit zich nu gewoon kapot te oefenen op die solo.
Geen tijd meer voor een forum.

saturdaynight
3 oktober 2015, 21:23
Haha wat een reacties. Bedankt daarvoor. Het lukt al vrij aardig alleen ik heb gekozen voor een improvisatie met wat herkenbare stukjes erin. Snelheid lukt wel maar precies uitzoeken lukt me niet 👍

harrie-beton
3 oktober 2015, 23:59
Ik zeg, maak een video!

Brad
4 oktober 2015, 01:13
His head all busted lookin just a little too wise

naamvergeten
8 oktober 2015, 20:44
Hey, ik heb een tijd terug een geïmproviseerde solo gemaakt van saturday night maar dan bij de outro niet bij de originele solo. het heeft eigenlijk niks te maken met de originele solo maar gewoon helemaal iets nieuws. misschien heb je er iets aan misschien ook niet

https://www.youtube.com/watch?v=aaICwHUXGqM

Pepe
9 oktober 2015, 00:50
Ja prima. Solo's naspelen is ook niet aantrekkelijk. Op zijn best zegt het publiek, ja hij kan het. Op zijn slechts zegt het publiek, that sucked big time. Dat gaat natuurlijk alleen maar op als je voor publiek speelt. :D

saturdaynight
10 oktober 2015, 13:04
Bedankt! Daar heb ik wat aan :D



Hey, ik heb een tijd terug een geïmproviseerde solo gemaakt van saturday night maar dan bij de outro niet bij de originele solo. het heeft eigenlijk niks te maken met de originele solo maar gewoon helemaal iets nieuws. misschien heb je er iets aan misschien ook niet

https://www.youtube.com/watch?v=aaICwHUXGqM