PDA

View Full Version : Mix van speakers met verschillend Ohm-age en vermogen in één cab



Erik70
16 september 2015, 17:56
Ik heb in mijn Marshall 1936 2x12 cab twee verschillende speakers gedaan omdat de sound van de combi van beide me wel aan staat.
Het betreft:
-Celestion G12T75, 16-Ohm 75Watt
-Eminence GB128 Legend, 8-Ohm, 50Watt.
Ze staan in parallel geschakeld.

Volgens mijn berekening zou het geheel 5,3 Ohm zijn. Ik heb het geheel dus aangesloten op de 4-Ohm speakeraansluiting van mijn Top.
Klopt mijn berekening en mijn aansluiting? Kan ik nog positieve of negatieve bijverschijnselen hiervan verwachten ?? ;-)

Gearjunkie
16 september 2015, 18:19
De impedantie van 5,3Ohm klopt, alleen verwacht ik dat de speakers niet even hard gaan klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik70
16 september 2015, 18:30
Ik heb inderdaad het idee dat de Eminence wat luider is dan de Celestion. Voor alsnog niet hinderlijk.

Gearjunkie
16 september 2015, 20:26
Als het goed klinkt....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik70
16 september 2015, 20:40
Voor alsnog klinkt het goed.
Als het technisch gesproken maar geen kwaad kan, want er is toch een impendantie-mismatch....
De top is 100Watt by the way (JVM410H)

Remork1970
16 september 2015, 21:09
Lampjes of torren?

cluseau
16 september 2015, 21:47
Impedantie is geen probleem, het vermogen wel. De 8 ohm speaker zal het meeste vermogen opnemen en is met zijn 50W niet voldoende voor een 100W top. Luister goed waar de grens ligt dan blijft de boel het langst heel.

Erik70
17 september 2015, 13:36
Toch niet zo'n verstandige combinatie dus (?)

Marc Oblivian
21 september 2015, 13:59
Dat hoeft toch niet in alle gevallen een probleem te zijn? Er staat dat de speakers parallel staan geschakeld. Dan kan je toch stereo aansturen. 50 watt per kant/speaker? Dan zou het wel kunnen? Ik ben er niet zo in thuis, maar lijkt mij een mogelijkheid. Kan me dan wel weer indenken dat het ohmage dan een probleem oplevert. De ene kant ondervindt immers meer weerstand dan de andere.

Pepe
21 september 2015, 15:15
Waar haal je dat stereo ineens vandaan?

nico verduin
21 september 2015, 15:21
Zoals Frans al aangaf:
Poutput = 100W bij 5,3 ohm
Poutput = I^2 * R. R = 5.3 Ohm dus I = 4,4A.
Poutput = U * I => I = 100 / 4,4 = 23V
Icelestion = 23 / 16 = 1,5 A
Ieminence = 23 / 8 = = 2,9A
Pcelestion = I^2 * R = 1,5^2 * 16 = 36Watt
Peminence = I^2 * R = 2,9 ^2 * 8 = 67 Watt
Die paar watt verschil zit hem in allerlei afrondingen.
Worst case... De Celestion krijgt 36 Watt voor zijn kiezen en blijft in eerste instantie heel. De eminence krijgt 67W voor zijn kiezen maar kan 50W hebben en kan dus stuk gaan. Als dat gebeurt, dan krijgt de Celestion daarna het volle pond voor zijn kiezen. Echter de impedantie mismatch (16 ohm op 4 ohm) kan ook voor interne schade zorgen op de OT alsmede de eindbuizen door inductie pulsen. Fikt de Celestion ook nog eens uit dan kunnen er vonken overslaan in de eindpitten of de OTen wordt het een dure oplossing.

the sure thing
21 september 2015, 16:05
Klinkt als een coole podium-act! Ik zeg: Doen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

big dooley
21 september 2015, 16:18
Voor alsnog klinkt het goed.
Als het technisch gesproken maar geen kwaad kan, want er is toch een impendantie-mismatch....
De top is 100Watt by the way (JVM410H)

heb hier het eea over gevraagd aan de ontwerper van de JVM (heb santiago op FB)
een 1936 cab heeft stereo mogelijkheid, waar in dit geval gebruik van gemaakt kan worden:

de 16 ohm speaker gaat in de 8 ohm output van de JVM, en de 8 ohm speaker in de 4 ohm output van de JVM
op die manier, "ziet" de OT de juiste gereflecteerde impedantie en is de vermogensafname 50/50 verdeeld

tegenwoordig gebruikt marshall voor iedere impedantie een aparte uitgang, waardoor dit mogelijk is... bij oudere modellen met een impedantieschakelaar kan dit niet

nico kan hier vast nog wel eens een berekeningetje op loslaten :)

Erik70
22 september 2015, 00:05
Alvast dank voor de zinvolle reacties.

Dan wil het ongelukkige toeval dat mijn cab al wat bejaard is en een enkele, dus mono aansluiting heeft.
Dan toch maar op zoek naar een andere, enigzins vergelijkbare speakercombinatie.

Ik heb nu 2x g12t75, klinken samen krachtig in het laag maar enigzins vlak en levenloos.
De 2x eminence gb128 klinken helder en levendig, maar missen op volume wat body en zijn wat enthousiast in het hoog.
De combi van beide blijkt uit jullie reacties niet echt handig.

Zou een combi van 2 creambacks, g12h75 en g12m65 iets zijn?

Frits van Mourik
22 september 2015, 01:11
Je zou ook een weerstand van 8 ohm/50watt in serie met de Eminence kunnen zetten, en dan parallel aan de Celestion.
Kom je uit op 8 Ohm. Je verstookt dan wel wat vermogen in die weerstand, maar de Eminence levert sowieso meer herrie dan de Celestion. Het vermogensverlies zul je amper merken...

the sure thing
22 september 2015, 07:08
Alvast dank voor de zinvolle reacties.

Dan wil het ongelukkige toeval dat mijn cab al wat bejaard is en een enkele, dus mono aansluiting heeft.
Dan toch maar op zoek naar een andere, enigzins vergelijkbare speakercombinatie.

Ik heb nu 2x g12t75, klinken samen krachtig in het laag maar enigzins vlak en levenloos.
De 2x eminence gb128 klinken helder en levendig, maar missen op volume wat body en zijn wat enthousiast in het hoog.
De combi van beide blijkt uit jullie reacties niet echt handig.

Zou een combi van 2 creambacks, g12h75 en g12m65 iets zijn?

Welke amp heb je, wat voor soort gitaar, welke stijl(en) speel je en treedt je wel eens op?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik70
22 september 2015, 13:02
De amp is een Marshall JVM410. Ik speel op Strat, Tele, LesPaul, Musicman net waar ik op dat moment trek in heb of wat het beste bij de gig past. Niet met hoge regelmaat, maar optreden dus ja.
Qua muziek...denk aan SRV, Hendriks, Rolling Stones, Van Halen, Whitesnake- achtige sounds.

the sure thing
22 september 2015, 16:44
Dump je huidige speakers en ga voor een setje Creambacks (dus de G12M-65, niet te verwarren met de G12-65) of een setje goed ingespeelde V30s.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
22 september 2015, 16:54
Ik heb zelf de G12-65 en hoorde laatste de Creamback 65 (in een Hamstead amp). Wat is het verschil?

the sure thing
22 september 2015, 18:53
De G12-65 is een speaker met afgerond hoog, dik midden. De G12M-65 heeft behoorlijk wat meer hoog en zit qua geluid tussen de V30 en de Greenback in. Je zou kunnen zeggen dat de G12-M65 klinkt als een G12-H30, maar dan met iets meer mid.

Persoonlijk vind ik de G12-65 speaker echt zaaaalig (mede door zn compressie) maar haalt IMHO teveel hoog weg waardoor ik mij in het bandgeweld niet goed meer terughoorde. Prikte dus niet lekker door de mix.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
22 september 2015, 19:03
Wel, dat is duidelijk.
Ik vind de G12-65 ook een super speaker maar het advies is inderdaad, wacht met het doorknippen van je bright caps.

Plant
22 september 2015, 19:17
Ik heb in mijn Marshall 1936 2x12 cab twee verschillende speakers gedaan omdat de sound van de combi van beide me wel aan staat.
Het betreft:
-Celestion G12T75, 16-Ohm 75Watt
-Eminence GB128 Legend, 8-Ohm, 50Watt.
Ze staan in parallel geschakeld.

Volgens mijn berekening zou het geheel 5,3 Ohm zijn. Ik heb het geheel dus aangesloten op de 4-Ohm speakeraansluiting van mijn Top.
Klopt mijn berekening en mijn aansluiting? Kan ik nog positieve of negatieve bijverschijnselen hiervan verwachten ?? ;-)

Een trucje dat wel eens wordt uitgehaald is 2 mismatches maken die samen een goede match vormen en een gelijke vermogensverdeling oplevert. Gebruik normaal nooit 2 taps tegelijk, maar voor dit trucje mag het:

De 8Ω speaker op de 4Ω tap met tegelijk de 16Ω speaker op de 8Ω tap :ok:

big dooley
22 september 2015, 23:58
V30's op een JVM is niet mijn ding, vond G12H30's er veel beter op...
met de AFD100 ook beide geprobeerd en dan vond ik de V30's weer beter

the sure thing
23 september 2015, 15:26
Amp is 100W en het is een 2x12... Anders had ik een ander advies gegeven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

big dooley
24 september 2015, 00:04
creamback lijkt me de beste optie als hij 100% safe wil zijn
ik ben zelf niet al te bang om een 2x12 met G12H30's met een 100-watter aan te sturen, zo hard zet ik hem echt niet, dat dat een gevaar gaat vormen

the sure thing
24 september 2015, 09:43
creamback lijkt me de beste optie als hij 100% safe wil zijn
ik ben zelf niet al te bang om een 2x12 met G12H30's met een 100-watter aan te sturen, zo hard zet ik hem echt niet, dat dat een gevaar gaat vormen

Vandaar ook mijn vraag of hij optreedt. Dan gaat het volume harder en zou ik het niet aandurven.

Overigens is dan 2 eindlampen trekken evt ook een optie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
25 september 2015, 00:55
Impedantie is geen probleem, het vermogen wel. De 8 ohm speaker zal het meeste vermogen opnemen en is met zijn 50W niet voldoende voor een 100W top. Luister goed waar de grens ligt dan blijft de boel het langst heel.

Impedantie geen probleem, vermogen óók niet, speaker blijft gewoon heel. Maar wel dat de een zeer waarschijnlijk harder zal gaan dan de ander. Als de combi goed klinkt zou ik me daar geen zorgen verder over maken.
Twee buizen eruit is ook nog een optie, klinkt sowieso vetter. Maar hoeft niet vanwege het vermogen.

cluseau
25 september 2015, 18:26
Impedantie geen probleem, vermogen óók niet, speaker blijft gewoon heel.

Ow dat moet ik dan mis hebben. Misschien wil je je bewering dan even onderbouwen.