PDA

View Full Version : Merk/type topkam



D3nnis
16 september 2015, 15:13
Heeft iemand enig idee wat voor topkam dit is?

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/_20150916_150841_zpsw9yqoewz.jpg (http://s917.photobucket.com/user/MrBundy_2009/media/_20150916_150841_zpsw9yqoewz.jpg.html)

barno
16 september 2015, 15:43
rollernut die er later is ingezet

D3nnis
16 september 2015, 15:51
Ja, klopt, de oude topkam plus een stukje toets is deels weggefreesd en daar is dit ding voor in de plaats gezet.
Zijn roller nuts standaard vwb afmetingen, of zitten daar verschillen in?
Op zich werkt deze prima, alleen de G en B snaar hebben zijdelings speling, dat kan beter, dus als ik er een andere op kan knotsen...
Of ik maak zelf een nieuwe benen topkam, maar dat is geen gezicht met dat weggehaalde stuk toets.

Rizz
16 september 2015, 17:02
JOf ik maak zelf een nieuwe benen topkam, maar dat is geen gezicht met dat weggehaalde stuk toets.

Die vat ik niet.. Je kan toch een topkam volledig op maat maken voor die gitaar?

D3nnis
16 september 2015, 18:30
Ja, dan zou de topkam een soort T-vorm krijgen. Dus zeg maar een topkam die achter de nut staat, met een "tong" eraan om het ontbrekende stukje toets op te vullen.
Het einde van de toets (of begin, zo je wilt) is zeg maar het begin van de vrij trillende snaarlengte. Bij deze roller nut ligt het hart van de ronde as waar de snaren overheen lopen, dus op het uiteinde van de toets, met als gevolg dat er een stukje toets weggehaald is (richting body), om plaats te maken voor de halve diameter van de as + het stukje hardware waar de as in valt.
Natuurlijk kan ik een benen topkam zo vorm (proberen te) geven, maar weet niet of dat heel erg fraai is. Misschien wel fraaier dan nu, met dat stuk topkam dat half weggefreesd is, stuk toets dat half weggefreesd is, waar dan weer de roller nut bovenop geplempt zit.
Zal er nog eens over nadenken, suggesties zijn welkom!

NRJay
18 september 2015, 07:42
Maar is er überhaupt iets mis met deze topkam?
Als de hoogte goed is en je snaren goed intoneren en je hebt geen bijgeluiden, waarom zou je hem dan vervangen?

D3nnis
18 september 2015, 09:06
De topkam is goed, behalve de zijdelingse speling van de G en B snaar. Merk er speeltechnisch niet veel van, met stemmen ook niet echt, maar bij bends hoor je "ploink", en dat is irritant.

jplm
23 september 2015, 20:54
de G en B snaar hebben zijdelings speling

Maar is er überhaupt iets mis met deze topkam?



Soms is het leven zó eenvoudig.