PDA

View Full Version : Adresje voor een fretjob? (omg. Den Haag)



Rutger
15 september 2015, 12:45
Hoi,

Op mijn 15e heb ik, ter vervanging van mijn allereerste gitaar (Fender Gemini II), een Takamine Santafe SF-40 gekocht, het (weinig bekende) instapmodel van de destijds nieuwe Santafe serie (1994?). Destijds al mijn zuurverdiende vakantiegeld (E1390 gulden) voor betaald en ik heb hem in de jaren daarna he-le-maal afgespeeld. Er is geen plekje meer zonder lakschade (zelfs een pickguard op moeten plakken omdat de lak onder de snaren helemaal weg was). De frets stellen niet veel meer voor en zijn nagenoeg allemaal versleten. Ik heb er dan ook veel plezier van gehad :D

Hij staat nu al jaren mooi te zijn in de huiskamer. Soms zet ik er een nieuw setje snaren op en wordt ik weer overdonderd door het beeldschone geluid en de geweldige dynamiek. Maar hij speelt gewoon erg zwaar en de snaren trillen hier en daar tegen de volgende fret aan, akkoorden komen er crappy uit en soms loop je gewoon vast op een simpele riff omdat het niet lukt om hem goed te fretten.

Nu worden mijn kleine kinderen groter en vinden ze het hartstikke leuk om af en toe met papa een moppie te zingen en mee te rammelen, en papa vind dat natuurlijk ook hartstikke leuk. :) Bovendien geef ik gitaarles en zou een goed bespeelbare akoestische gitaar (waarop je ook werkelijk kunt spelen wat je probeert aan te leren ;) ) daar ook erg handig voor zijn. En er staat gewoon een heel goede gitaar-in-verval in mijn woonkamer die met een herfret weer helemaal tot leven gewekt zou kunnen worden.

Ik heb al een paar keer overwogen om hem te laten herfretten maar had er steeds gewoon het geld niet voor. Ook overwogen om het zelf te doen, ik vind het altijd al leuk wat aan mijn gitaren te knutselen en dat lukt me vaak ook best aardig. Maar ik denk dat de emotionele waarde van de Takamine te hoog is om het op een kans van een mislukking te wagen. De hals is mooi afgewerkt met een houten binding dus dat maakt een fretjob niet makkelijker. Bovendien zou ik al het gereedschap toch moeten aanschaffen en zal het denk ik niet bepaald goedkoper worden dan om het uit te besteden (vooral als het dan toch niet zou lukken).

Dus denk ik dat ik nu toch echt maar wat centen bij elkaar moet schrapen en een fretjob moet laten uitvoeren. Ik heb een poos (7 jaar) geleden mijn oude strat eens laten herfretten bij Maxguitar en al had ik toen wel een goed bespeelbare strat terug, ik was toch niet helemaal tevreden met de afwerking. Mijn vraag is waar ik het beste terecht kan en waar het me niet teveel zal gaan kosten?

Remork1970
15 september 2015, 12:49
Guitar lounge, Obrechtstraat wellicht.

Joost de Ruig
15 september 2015, 12:51
Eugen in Haarlem (Gun)
Smitty in Nieuw Vennep

yavin
15 september 2015, 13:05
Wellicht is het te overwegen om de gitaar naar Vox Humana in Vlaardingen te brengen...?

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze heren maar ze worden overal hoog aangeschreven.

Rutger
15 september 2015, 15:29
Bedankt voor de tips, ik zal even contact met ze opnemen.

Een stukje ervoor rijden is trouwens ook geen probleem.

Little Jay
15 september 2015, 17:20
Ik heb enkele jaren geleden een gitaar laten herfretten bij Richard Heeres. Niet heel goedkoop (€300) maar wel onberispelijk gedaan.

Er is ook nog voormalig gitaarnetter Luca Giordano, die heeft nu "Point Service - Gitaar Reparatie" en doet ook fretjobs. Volgens zijn site (http://giordanoguitar.com/) rekent hij daarvoor €200.

Elvee
15 september 2015, 19:20
Wellicht is het te overwegen om de gitaar naar Vox Humana in Vlaardingen te brengen...?

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze heren maar ze worden overal hoog aangeschreven.

Vox Humana is inderdaad een prima adres. Zelf heb ik er mijn Furch en Larrivée gekocht.

Jan Buurman
15 september 2015, 21:22
Guitarservice.nl Leiderdorp van Theo Nijssen is top!

Rutger
15 september 2015, 22:18
Zo, k heb even rondgekeken en gemaild, maar de prijzen lopen nogal uiteen. Van €190 (Gitaarservice, iets anders dan Guitarservice kwam ik later achter) tot wel €350 (Voxhumana).

Waar moet ik die verschillen in zoeken?

Elvee
16 september 2015, 15:06
Waar moet ik die verschillen in zoeken?

Verschil in tijd en uurloon lijkt me bepalend.

Nog een adres gevonden: www.rikkersgitaarbouw.nl - We zijn gemiddeld 5 uur kwijt aan de gehele operatie.
Herfretten inclusief vlakken, afstellen/onderhoud: € 275,00

barno
16 september 2015, 15:45
grootste verschil zit in type fretjob, gelakte/ongelakte toets, eventuele fretnibs, welke fretdraad, nickel/stainless enz

Woml
16 september 2015, 17:00
Verschil in tijd en uurloon lijkt me bepalend.

Nog een adres gevonden: www.rikkersgitaarbouw.nl (http://www.rikkersgitaarbouw.nl) - We zijn gemiddeld 5 uur kwijt aan de gehele operatie.
Herfretten inclusief vlakken, afstellen/onderhoud: € 275,00

Tsja, het is maar hoe ruim je "omg. Den Haag" interpreteert. Deze zitten in Groningen...

Elvee
16 september 2015, 17:14
Tsja, het is maar hoe ruim je "omg. Den Haag" interpreteert. Deze zitten in Groningen...

Ik ga er vanuit dat topicstarter wel begrijpt wat ik met mijn bijdrage bedoel aan te geven.

Erik de Perik
10 oktober 2015, 21:13
Vox Humana is inderdaad een prima adres. Zelf heb ik er mijn Furch en Larrivée gekocht.

Een gitaar verkopen is niet hetzelfde als een gitaar repareren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
11 oktober 2015, 00:47
Maar toch kunnen die lui prima werken aan een gitaar.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.