PDA

View Full Version : Sleuf in slagplaat maken



Napoje
11 september 2015, 16:15
Een Sleuf voor een schakelaar in slagplaat maken... hoe doen jullie dat? ik heb nog geen bevredigende methode kunnen bedenken en ben benieuwd hoe iedereen dit doen... Frezen met een dremel gaat niet van het plastic smelt ook op lage toeren...

Feter
11 september 2015, 16:40
Ben nog niet op dit punt aangekomen in mijn bouw.
Maar ik had zelf het idee om een soort "press-tool" van aluminium te maken.

deefke666
11 september 2015, 16:42
Hoi,
Er zal vast en zeker iemand met een veel betere manier langskomen,
maar ik heb het altijd met een dremel gedaan.
Ik tape twee latjes op de slagplaat zodat alleen de ruimte voor de sleuf overblijft,
dan boor ik langs de hele sleuf gaten en dan ga ik met de dremel met een klein slijpschijfje erop langs die latjes.
en dan wat afwerken met van die dunne hobby vijltjes.

Ik heb eerst wat geoefend op een oude slagplaat die ik nog had liggen en dat werkte na wat testen best goed,
maar zoals gezegd er zullen wel veel betere methodes daarvoor zijn.

Orpheo
11 september 2015, 16:55
Ik heb een opzetstuk voor m'n dremel, een 'voet' van metaal, met 1 rechte zijde. Ik meet t uit en gebruik die voer plus een lat als geleide rail. Heel lichte passes, en dan frees je t zo

Feter
11 september 2015, 17:08
Of met een dun boortje in je kolomboor?
De o'brien methode zeg maar.

Tabula Rasa
11 september 2015, 17:44
Stripje metaal plakken, daarlangs met een afgeknipt junior ijzerzaagblad zagen totdat je er in het midden doorheen gaat. Zo heb ik het bij mijn junior ook gedaan. Werkt perfect. Zaagblad wel afzagen, want je wilt tanden hebben op het laatste stukje metaal.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Napoje
11 september 2015, 22:24
Stripje metaal plakken, daarlangs met een afgeknipt junior ijzerzaagblad zagen totdat je er in het midden doorheen gaat. Zo heb ik het bij mijn junior ook gedaan. Werkt perfect. Zaagblad wel afzagen, want je wilt tanden hebben op het laatste stukje metaal.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

hoe maak ik dan een begin? midden in een slagplaat?

barno
11 september 2015, 22:42
ik heb het wel es gedaan met decoupeerzaag, eerst wat gaatjes boren, zaagje erdoor, zaagvoet een vaste strip laten volgen. werkt prima

Cocobolo
12 september 2015, 06:56
ik heb het wel es gedaan met decoupeerzaag, eerst wat gaatjes boren, zaagje erdoor, zaagvoet een vaste strip laten volgen. werkt prima

Wat Barno zegt heb ik ook een keer gedaan en ging prima.
De keer daarvoor had ik aan beide uiteinden een klein gaatje geboord, figuurzaagje er door heen. Inspannen (in de hand-figuurzaag) en rustig zagen binnen de lijnen. Daarna voor de afwerking een nagelvijltje er in en een superdun gleufje was het resultaat. Uiteindelijk met een iets dikker vijltje toch maar alles nog iets breder gemaakt want het staafje van de 5 standen schakelaar liep me net iets teveel aan :sssh:

D3nnis
12 september 2015, 07:50
Frezen met een dremel gaat niet van het plastic smelt ook op lage toeren...

Hoe zit dat eigenlijk?
Ik dacht dat slagplaatmateriaal wel te frezen was? Barno deed dat weleens toch?
Of werkt dat alleen met een contour omdat dan de spanen weg kunnen en met zo'n smalle sleuf niet?

Tabula Rasa
12 september 2015, 09:30
Het smelt gewoon erg snel en zelf vind ik de rand soms snel opkrullen. Je moet weinig weghalen en snel blijven bewegen. Verne#ken gebeurt snel.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Napoje
12 september 2015, 17:30
Nou ik heb het op 2 manieren geprobeerd,

Met de dremel en frees in de meegeleverde haakse geleider of hoe dat mag heten en met een schuin afgezaagd stuk ijzerzaag. De laatste gaf het mooiste resultaat al werkte de dremelversie ook. Alleen krijg je wel snel smeltende randjes en is de sleuf vrij breed.

Ik heb twee gaatjes met een 1.5 mm boor gemaakt en er een metalen strip langs geklemd. Toen met de afgezaagde ijzerzaag langzaam de gleuf erin geschuurd. Dat gaf een mooie cleane zaagsnede van ± 1 mm. Die heb ik met een reepje schuurpapier wat wijder gemaakt met gevolg dat de schakelaar precies past. Bedankt voor de tips!

Overigens is een schuine rand zo gemaakt met een los stanlymesje. Daar zou ik geen duur frees bitje voor gaan kopen

Noid
15 september 2015, 16:26
...
De keer daarvoor had ik aan beide uiteinden een klein gaatje geboord, figuurzaagje er door heen. Inspannen (in de hand-figuurzaag) en rustig zagen binnen de lijnen. Daarna voor de afwerking een nagelvijltje er in en een superdun gleufje was het resultaat. Uiteindelijk met een iets dikker vijltje toch maar alles nog iets breder gemaakt want het staafje van de 5 standen schakelaar liep me net iets teveel aan :sssh:
Ook mijn methode: figuurzaagje en daarna met vijltje strak maken.

obiwanjacobi
15 september 2015, 19:36
Ik monteer 3 schakelaars ipv een 5-way switch. :ok:

purplejohn
15 september 2015, 19:39
Met een lijmklem een malletje erop en met een stanleymes er paar keer langs tot je erdoor bent. Izze simpel.

Napoje
15 september 2015, 21:49
Hetzelfde bijna als met een zaagje, al moet je dan wat meer schuren/vijlen denk ik

Maar als je nou een jazzmaster bouwt met al die malle schakelaartjes? Of zo'n malle reisco dan ben je wel even aan het punnikken

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Teisco_SS-4L_closeup.jpg