PDA

View Full Version : Superior drummer vraag



Tinus1978
11 september 2015, 15:12
Ik ben bezig met een nummer op te nemen wat ik geschreven heb. Aangezien ik geen echte drummer op dit moment ter beschikking heb gebruik ik superior drummer. Staan aardig wat standaard Midi loopjes in maar ik blijf het lastig te vinden om de juiste ritmes te creëren (oa 5/4 etc). Speel met name progressieve metal maar ik word gek van mijn eigen tempowisselingen. Is er een makkelijke manier van drums programmeren die dit soort werk een stuk prettiger maakt ?

B~Rock
11 september 2015, 15:23
Met wat voor pakket werk je (DAW)? Ik werk zelf met Cubase, waar je via de drum editor vrij makkelijk je eigen patronen kan programmeren. Je zou op die manier je eigen boublokjes kunnen maken en zo de partij kunnen opbouwen.

Tinus1978
11 september 2015, 16:51
Ik gebruik Logic X

paulusdeBKB
13 september 2015, 16:43
Ik gebruik Superior Drummer niet (en Logic X ook niet, ik zit nog op Logic 9), maar weet dat je niet gebonden bent aan de meegeleverde midi-files in Superior drummer. Je kunt ook andere midi files inladen en aan sounds koppelen. Er zijn er zat te vinden op internet, al is de spoeling voor afwijkende maatsoorten en complexe breaks natuurlijk wel dunner.

Ik zit ook altijd te kutten met drumpartijen. Ik heb zelfs garageband weer geïnstalleerd om te kijken of de ingebouwde drummer-functie soelaas biedt. Soms kom ik iets tegen dat bijna bruikbaar is. Maar die laatste 20-30 procent zit ik toch weer met mijn muis bij elkaar te klikken. Eerstvolgende aanschaf wordt voor mij daarom zo'n pad bank (zoiets: http://www.tonecontrol.nl/akai-mpd-26). Ik vermoed dat het maken van drumbeats met zo'n pad interface al een stuk sneller (en muzikaler?) gaat.

Misschien vind je op een forum wel een drummer met een elektrisch drumstel die je drumtracks voor je wil inspelen? Als hij je dan de midi file toestuurt, kun je die gebruiken als basis om op verder te knutselen.

Maar goed. Als niet-drummer blijft het een beetje monnikenwerk. Vind ik dan.

Gretsch 5120
14 september 2015, 10:02
Ik combineer veel midi-files (bv de snares van de ene en kicks van de andere om variatie te krijgen). Wat ik de afgelopen jaren veel heb gedaan is grooves van platen kopieren en ze naar een folder kopieren gerangschikt op tempo en maat. In de afgelopen jaren zo een hele set met basis-grooves opgebouwd (die ik dan weer verbouw per song). Toontracks heeft overigens een Midi-pack met odd meters:

http://www.toontrack.com/product/monster-midi-pack-2-odd-meters/

Tinus1978
19 september 2015, 16:43
Thx ! Zal s kijken. Ja word gek van dat monnikenwerk :(

Fusion
12 augustus 2016, 21:41
Als je er iets moois van wilt maken zul je moeten programmeren. Punt.

Je kunt wel bijv de main kick/snare met n MIDI keyboard inspelen en evt de kick met 'n formule qua velocity gelijk trekken oid. Maar als je vette drums wilt, zul je gewoon aan de bak moeten :)

10us
13 augustus 2016, 00:07
Mijn ervaring is dat wanner je de tempos en maten in logic invoert/uitzet met drumpads zelf inkloppen met afstand het best werkt. Vooral quantize aanzetten zodat het direct wordt rechtgetrokken.

Iets van een akai mpk mini werkt dan ideaal.
He kan het evt laag voor laag opbouwen. Eerst kick, dan snare, dan hihats enz.
Ik ken superior drummer niet maar ik doe dit met de ingebouwde drumsamples en dat werkt stukken beter dan die ingebouwde auto drummer...

Plant
13 augustus 2016, 00:15
Als je er iets moois van wilt maken zul je moeten programmeren. Punt.

Je kunt wel bijv de main kick/snare met n MIDI keyboard inspelen en evt de kick met 'n formule qua velocity gelijk trekken oid. Maar als je vette drums wilt, zul je gewoon aan de bak moeten :)

Daar heeft de Tinus1978 inmiddels al bijna een jaar de tijd voor gehad ;)

Fusion
13 augustus 2016, 09:36
Precies ;) wordt tijd dat dat nummer eens afkomt