PDA

View Full Version : Review Hagstrom Viking Custom Deluxe



Joost de Ruig
10 september 2015, 11:10
Ik was, met een budget van €600,- , op zoek naar een ES-achtige gitaar. Na een intensieve zoektocht en testsessies op o.a. een Epiphone Sheraton (nieuwe en gebruikt), een Washburn HB35 en verschillende Hagstroms Vikings, ben ik uitgekomen op een Hagstrom Viking Custom Deluxe. Ok, deze was €75,- boven budget, maar dat moet kunnen ;)

Ik heb deze Viking nu een week in huis en word er gelukkig alleen maar enthousiaster over. Hagstroms worden tegenwoordig in China gemaakt, waarbij er gebruik is gemaakt van Canadees hout, Amerikaanse pu’s en Koreaanse hardware. Het gevlamde maple in “maderin color” in combinatie met de goudkleurige hardware, geeft de gitaar een Gretsch-achtige look. Net als bij een ES-335, loopt er een centerblock door de body die de sustain ten goede komt en de kans op feedback vermindert. De iets bredere f-holes geven de gitaar, net als de flamboyante headstock, zijn eigenwijze karakter. Hoewel de tuners prima draaien, vind ik visueel dit niet de sterkste kant van de gitaar. Enigszins afgekeken van de Imperial tuners, maar dan met een twist erin.

De toets is opvallend genoeg geen rosewood, maar een compositie van hout en epoxy. De theorie hierachter is enerzijds een ebben-look te imiteren en anderzijds een zeer slijtvaste toets te creëren. De toets voelde mij in eerste instantie droog en stroef aan bij het testen in de shop (dat deden alle 5 de Vikings die ik heb getest), maar een paar druppeltjes olie deden wonderen. Eigenlijk slordig dat dit af-fabriek al niet even wordt gedaan…. De radius is 15 en dat komt het speelgemak ten goede, net als de medium frets en de medium size hals en een schaal van 24,75”.

De humbuckers in deze Custom zijn iets vetter dan die in de standaard Viking. Ze klinken warm, maar hebben ook genoeg twang voor bv rockabilly. Door de gescheiden volume- en toonregelaars, kun je een duidelijk verschil tussen je slag- en solopartij creëren. Passend bij de gemiddelde mid-priced gitaar, zijn de potmeters ok, maar niet top. Een upgrade naar meer gelijkmatig werkende pots is niet al te kostbaar en zou dan ook overwogen kunnen worden.

Deze Hagstrom Viking is echt verassend allround: zowel jazz, blues als rock is er prima uit te halen. Zowel in crunch als high gain klinkt hij echt strak en dus beslaat hij een breed muzikaal spectrum: vette power chords, zingende solo’s en ronde jazzklanken zijn er met een beetje spelen met de pu’s en de tone controls heel goed haalbaar. Vooral de cleane stand met beide pu’s was direct een favoriet van mij.

Deze review gaat voor 90% ook op voor de gewone Viking. De verschillen zitten in het gebruik van het flamed maple, iets pitterige pu’s en de goudkleurige hardware. Ik heb gitaren getest van €400,- tot €750,- . Als ik €1100,- te besteden had zou ik de Eastman T386 kiezen, wat echt een te gekke 335 kloon is, maar onder de €750,- heb ik geen betere gitaar kunnen vinden dan deze. De bouwwijze is echt keurig, het speelgemak is goed en de sound is erg allround. Voor €100,- minder heb je de standaard Viking die bijna hetzelfde klinkt, maar iets minder uitgesproken is qua looks. Zowel de dark cherry als de tabaco sunburst zijn echter ook erg fraai, daarnaast hebben de standaard Vikings klassieke f-holes en niet de beefy holes van deze Custom.

Soundclip (sorry niet van mij ;) ) :
https://youtu.be/pJUhmJ8RFio

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11949312_748005781988182_59942166346541266_n.jpg?o h=39366120d11f27d5f9e3fa7c97034a1c&oe=5668D2F3

MikeD
10 september 2015, 12:00
hij is op een vreemde manier mooi..met van die eigenzinnige design-elementen.... beetje te arty voor mij. zou m dus zelf niet kiezen maar toch ; hij is mooi, Leuke touch is de transparante slagplaat; die verpest het zicht op de fraaie top niet. de art-deco stemmechanieken vind ik er juist heel goed bij passen en rode finish met gouden hardware doet het altijd goed.. composiet toets.... ach waarom ook niet...hout en epoxy.. da's dus zaagsel gemengd met kunsthars en waarschijnlijk ook nog een kleurstofje er bij??

Joost de Ruig
10 september 2015, 12:07
Hij is inderdaad een beetje arti-farti. Ik kies normaal gesproken voor sobere gitaren en ging in eerste instantie voor de gewone Viking in tabaco sunburst. Na een weekje overpeinzen ben ik toch voor de limited Custom gegaan. Looks & sound gaven de doorslag, want de feel is precies gelijk.

Er zal vast wat donkere kleurstof in het toetscomposiet zitten. Daarmee wordt het donkere ebben gesimuleerd.

Mr.Fingers
10 september 2015, 12:21
Allemaal fijn enzo, maar dat hoort gewoon hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?114540-REVIEWS-Electrische-gitaren

Er is zelfs een sticky van.

Joost de Ruig
10 september 2015, 12:24
Oeps, dat wist ik niet. Misschien kan een Mod. ff verplaatsen?

MikeD
10 september 2015, 13:59
Allemaal fijn enzo, maar dat hoort gewoon hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?114540-REVIEWS-Electrische-gitaren

Er is zelfs een sticky van.

Joost noemt het een review maar het is in wezen gewoon een HNGD post ??!!! althans waneer ik even kijk naar de template waarin een review gegoten had motte wezen.... en voor de rest ben ik ook altijd anarchistisch.... Never Mind the Bullocks

RS-Rik
10 september 2015, 14:58
In het zwarght met gewone humbuckers vind ik m mooier. Die dikke vette obesitas F gaten zijn wel ff wennen.

FruscianteFan
10 september 2015, 15:17
van harte gefeliciteerd, prachtig ding!

Als ik je verhaal zo lees, vraag ik me wel een aantal dingen af. Ten eerste: waarom niet een Gretsch? Je hebt nu bewust gekozen voor deze looks op een iets sterielere, misschien nasalere ES-gitaar. Is dat voor jou de winnende combinatie (excusez l'anglicisme)?

Ten tweede: ik ken natuurlijk je (financiële) situatie niet. Maar als ik op zoek was naar een nieuwe gitaar, zou ik ook kijken of het niet nuttig is te sparen voor die ene gitaar. Maar die Eastman is dus niet echt de droomgitaar?

Joost de Ruig
10 september 2015, 15:35
Tja, je maakt keuzes. Ik wou geen hollowbody en geen bigsby. De meeste Gretsches hebben een of beide meestal wel en zijn daarnaast weer wat duurder. Een Gretsch vind ik ook minder allround dan een ES-achtige.

Ik had vroeger een aardige collectie, maar door ontslag en scheiding was die uitgedund tot één Tele..... Verwend door de mooie gitaren die ik vroeger had, ben ik dit jaar met een ander budget dan vroeger op zoek gegaan naar een Strat en een ES. De Strat werd een Kauffmann's en dit dus de ES. Met deze drie heb ik toch weer het begin van een collectie en een mooie diversiteit in geluid. 2.5 jaar geleden ben ik begonnen als ZZP'er en ik zit nog midden in de opbouw van mijn bedrijfje. Na 3 jaar niet op vakantie te zijn geweest en zeer zuinig te hebben geleefd, is het gelukt 2 gitaren en een amp aan te schaffen en hier ben ik zeer content mee.

Die Eastman is goed en mooi, maar nog steeds niet the real thing. Nix mis met concessies cq downsizen. Kwestie van de tering naar de nering zetten en blij zijn met wat je hebt.

FruscianteFan
10 september 2015, 15:56
Helder, dank voor dat toch behoorlijk persoonlijke inzicht.

Dat die Eastman ook niet the real thing is, zit ook weer wat in. En dan ben je toch al snel 1000 euro meer kwijt dan voor de Hagstrom, als je een Gibson ES335 wilt.

Nogmaals, gefeliciteerd. Zeker als het zoveel moeite kost, is zoiets een mooie aankoop - zowel de gitaar zelf als de symbolische waarde ervan.

MikeD
10 september 2015, 18:47
Na 3 jaar niet op vakantie te zijn geweest en zeer zuinig te hebben geleefd, is het gelukt 2 gitaren en een amp aan te schaffen en hier ben ik zeer content mee.

.

Herkenbaar.. all work, no play....en dus ook geen vakanties..... ik zeg altijd maar: aan jezelf besteed, is goed besteed.. een ander doet het namelijk niet...

Mitch
10 september 2015, 22:09
Goeie review, mooi verhaal.

Nou nog iemand die "spam" gaat roepen en dan heb ik nog even gelachen ook :D

telerocker
11 september 2015, 00:09
http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Stroopwafel61/Removing-author-website-spam_zpseht6awoz.jpg

:D

Maar serious, prima toch dat iemand zijn ervaringen blijmoedig deelt. :harmony:

dunhill1
11 september 2015, 07:53
,
http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Stroopwafel61/Removing-author-website-spam_zpseht6awoz.jpg

:D

Maar serious, prima toch dat iemand zijn ervaringen blijmoedig deelt. :harmony:

Eigenlijk vind ik dit een heel verfrissend verhaal.
Het "K" woord is voor het eerst in een verhaal van topicstarter niet genoemd.
Ben aangenaam verrast.

Geinige gitaar trouwens.

Rinze
11 september 2015, 08:09
Mooie gitaar, ik vind Hagströms vaak wel aantrekkelijk, en waar voor je geld. Beetje beperking qua budget is ook niet zo erg, bij mij staan er ook voornamelijk budgetgitaren. Beetje zoeken, tweedehandsje scoren en een beetje aanpassen (is meer een afwijking van mij) en ik heb een prima gitaar en een hoop lol.