PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Custom temmen?



P****Fred
9 september 2015, 10:48
Hello,

Ik heb een Gibson Les Paul Custom uit 2014 (met 490R en 498T pickups).
Nu, voor overdrive geluiden heb ik niet echt problemen, maar het is moeilijk om er echt cleane geluiden uit te krijgen in combinatie met mijn Marshall JVM410H.

Ik lees hier en daar dat de pickup-/polepiece-hoogte dit kan verhelpen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Success? Fail? Waar best op letten?

Zijn er andere oplossingen (buiten pickups vervangen)?

Alvast bedankt!
Fred

arjanb01
9 september 2015, 10:56
Volume pot op je gitaar gebruiken wil misschien wel eens helpen, voordat je elementen of polepieces aanpast.
Elementhoogte aanpassen kan ook een optie zijn, dus lager zetten. Hierdoor klinkt je gitaar zachter en warmer.

kirito
9 september 2015, 12:25
Zoals arjanb01 al opmerkte kan je de volumeknop op je gitaar gebruiken of de elementhoogte aanpassen. Wat ook helpt is letten op je aanslag. Als je een hardere aanslag hebt is het moeilijker om hem volledig clean te krijgen dan wanneer je niet zo'n harde aanslag hebt. Probeer hier ook wat op te oefenen. De beste gitaristen kunnen hun aanslag aanpassen aan het gevoel dat ze willen overbrengen. Heb je ineens een heleboel minder zorgen wat betreft gear.

telerocker
9 september 2015, 12:26
Pickupshoogte moet je mee spelen, je geluid verandert er door. Het is zoeken naar de sweet spot. En zoals Arjan zegt, spelen met je volumepot.

Ik weet niet hoever je preampgain op de verschillende kanalen openstaat, maar preampgain omlaag en master omhoog. Ik kan uit vids herinneren dat de JVM best een aardig clean heeft, dus dat moet te vinden zijn.

Het beste is minder hete pickups installeren. Persoonlijk vind ik low output PAF's vaak lekker klinken over highgainamps. Ze bieden ook meer controle over de oversturing.

Orpheo
9 september 2015, 12:30
De jvm heeft een clean kanaal. Dat wil zeggen: geen distortion. Voor echt te gek clean, ho maar.

Er is niks mis met die pickups. Er is iets mis met die amp.

Als je toch het in je gitaar wilt zoeken: installeerde een coil split via een push pull pot. Moet je wel even je pups midden naar een 4 aderige kabel ipv de standaard kabel. Oh en oh ja... Vis al die elektronica op de printplaat er helemaal uit. Hopeloos. Setje CTS POTS erin en je plank krijgt veel meer leven erin.

Elke bouwer kan dit doen. Kostenplaatje:

Pups modden: 25€
4x CTS pot: 32€
Alles laten solderen: 25€
Totaal: 82€.

Feter
9 september 2015, 12:45
@Orpheo; Die Gibson print plaat shit, is dat zo'n sound killer ja?

munkie
9 september 2015, 12:49
Dan moeten je pickups wel 4 draadjes hebben.

Erik de Perik
9 september 2015, 14:26
Ben het met Orpheo eens. Heb er live wel eens over gespeeld en kreeg er ook geen clean uit op een redelijk volume. Speelde toen op een Strat.

arjanb01
9 september 2015, 14:44
Vreemd. Je kan je volume op je gitaar toch terugdraaien, dan krijg je zelfs uit een marshall plexi een cleane sound, weliswaar doffig maar het is clean.

Mitch
9 september 2015, 17:19
Tja. Dit kan op zoveel manieren.
Persoonlijk vind ik die JVM niet zo gek, moet clean kunnen op het eerste kanaal. Kan zijn dat buisje voor clean kanaal iets ruim in zijn gain zit, maar dat lijkt me stug. Die pickups vind ik vrij pittig qua output, zeker in een LPC. Kan zijn dat die combi inderdaad nét iets teveel output heeft om netjes clean te krijgen. Persoonlijk zou ik er betere pups in zetten, wat minder output. Merken te over die dat doen...
Overigens heb ik wel eens een SG gehad met zo'n printje, was toen net uit. Werkte fantastisch. Omdat ik er andere pups in wilde de boel eruit gesloopt en normale pots in gezet. Later weer terug naar de stock pickups (sja...): nul verschil ten opzichte van het PCB setje. Het pcb'tje is het probleem niet, de soort pots en caps en het juiste circuit (50s wiring of juist niet) is veel belangrijker. In mijn geval was daar he-le-maal niks mis mee.
Momenteel heb ik nog een setje CTS pots, goeie 500ks in een andere gitaar zitten die me qua bereik en verloop vies tegenvallen. En die zouden dan geselecteerd zijn en gemaakt volgens specs en blabla het zal allemaal wel. Andere gitaar met een mini-pot 250k is tien keer beter te doseren maar die heeft weer een andere schakeling en treble bleed. Er zijn zoveel variabelen. Eén oplossing zal het niet zijn.

AoDf
9 september 2015, 18:50
Ik had min of meer hetzelfde euvel met dezelfde elementen in dezelfde gitaar. Van Orpheo wat tips gekregen m.b.t. vervangen van magneten in de elementen, volgens mij had ik uiteindelijk een A3 in de brug en een A4 in de neck. Dit is misschien ook een optie om over na te denken. Kost niet veel en kan toch behoorlijke impact hebben op de sound. De output was direct een stuk lager, het brugelement minder harsh.

Gearjunkie
9 september 2015, 21:33
Dan moeten je pickups wel 4 draadjes hebben.

Waarom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
9 september 2015, 21:42
Waarom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Anders kun je geen coil-split maken.

Feter
10 september 2015, 10:05
Lijkt me dat je die 4 draadjes zelf ook kunt aanleggen..

Tabula Rasa
10 september 2015, 10:13
Lijkt me dat je die 4 draadjes zelf ook kunt aanleggen..
Dan moet het element wel uit elkaar. Us te doen, wel een beetje spannend de eerste keer.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Orpheo
10 september 2015, 11:05
@Orpheo; Die Gibson print plaat shit, is dat zo'n sound killer ja?

Printplaat an sich, niks mis mee. Gibson's POTS zijn gewoon troep. Vergelijk t met je auto: met zomerbanden ploeter je ook niet tof door sneeuw: met winterhanden rijd je zomers ook niet lekker. Je Tone wordt opener, directer.

@arjan: precies mijn punt.

Alnico3 en alnico 4 zijn zeker een goeie. Was mijn eigen suggestie vergeten.

Feter
10 september 2015, 12:34
Goed om te weten!
Dan ga ik toch maar eens aan de mijne sleutelen.

Oranjeaap
11 september 2015, 11:58
Ik heb ook de pots vervangen van mijn Les Paul Custom.
Inderdaad wel een vooruitgang, zelfs met de stock 490R/498T humbuckers, die naar mijn mening nou niet echt geweldig zijn. Mijn Les Paul wordt toch alleen maar gebruikt voor het hardere werk dus daar werken de Gibson humbuckers dan wel weer prima voor. Als je veel clean of met lichte overdrive speelt kun je beter andere elementen zoeken

the sure thing
12 september 2015, 20:22
Ik heb ook de pots vervangen van mijn Les Paul Custom.
Inderdaad wel een vooruitgang, zelfs met de stock 490R/498T humbuckers, die naar mijn mening nou niet echt geweldig zijn. Mijn Les Paul wordt toch alleen maar gebruikt voor het hardere werk dus daar werken de Gibson humbuckers dan wel weer prima voor. Als je veel clean of met lichte overdrive speelt kun je beter andere elementen zoeken

Klopt helemaal. Ik heb ze destijds vervangen door diverse soorten Seymour Duncan elementen. Uiteindelijk blijven steken bij de SD seth lover. Lekkerrrrr!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
12 september 2015, 20:44
Als we dan toch pickups aanraden: Bare Knuckles Mules vind ik geweldig voor LP's.

P****Fred
16 september 2015, 12:08
Ik denk dat ik toch gewoon maar van gitaar ga wisselen voor de cleane sounds dan :)
bedankt iedereen! :)

Da Vinci
17 september 2015, 16:37
Nieuwe pots is wel het overwegen waard. In mijn 2008 Standaard doen ze van 10 tot 3 nauwelijks iets en vanaf 1,5 is je geluid weg. Of terwijl, praktisch het hele effect zit in een heel klein stukje van je potmeter en dat maakt het lastig om de juiste sound (snel) te pakken.

P****Fred
18 september 2015, 11:05
Ik denk dat het effectief aan de instellingen van m'n JVM ligt.
gisteren getest met H&K Statesman op het clean kanaal, en geen problemen (mits iets terugrollen volumeknop...)