PDA

View Full Version : Fat Finger. Zin of onzin?



jutter
7 september 2015, 11:20
Op het web is er veel over te vinden en meestal vind men het een niet nuttig hulpstuk: de Fat Finger

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/53723_zps7hs1yqci.jpg

Je klemt het op de headstock om meer massa toe te voegen (107 gram weegt het) en zegt dat het je balans tussen de noten verbeterd, de dode noten eruit haalt, de klank luider maakt en je sustain verbetert.

Ik heb de proef op de som genomen en heb mijn G7 capo van goed 70 gram op de headstock van mijn Fender '72 strat geklemd.

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/g7th_zpsgkzx72pn.jpg

Versterker aan en proberen maar. Wat me meteen opviel was dat er een betere balans tussen de noten is. Net of de gitaar wat strakker klinkt en meer body heeft. Klinkt op de één of andere manier mooier. Sustain lijkt ook iets langer te worden.

Ook heb ik deze G7 capo geprobeerd op een levenloze Squier strat met 2 deadspots. Het ding kwam weer tot leven met verbeterde sustain en de deadspots waren verdwenen! Ik snap niet waarom het niet vaker gebruikt wordt. Hebben meer mensen hier ervaring met zo'n ding? Ben benieuwd!

Feter
7 september 2015, 13:22
Geen ervaring maar ik kan me moeilijk voorstellen dat verzwaring van de headstock echt gaat bijdrage aan de klank en sustain?
Ik kan het natuurlijk gruwelijk mis hebben (blijkt toch vaker te gebeuren de laatste tijd) maar als een lichte headstock echt zo'n "negatieve" invloud heeft zou ik zeggen; waarom hebben de grote jongens dan zelf nooit overwogen om de headstock te verzwaren?

fred dons
7 september 2015, 13:52
er zijn meerdere scholen, PRS bijvoorbeeld wil zijn Tuners superlicht houden om de massa te verminderen aan de headstock, geen Idee wie er nu gelijk heeft, ik zal ook eens mijn 7th Capo aan een headstock hangen, ben benieuwd :D

Tabula Rasa
7 september 2015, 13:55
25 jaar gelden, toen ik een jaar of 14 was had je al de fathead voor strats. Een komplete messing plaat voor achter de headstock. Van wat ik me herinner, werkte dat best wel redelijk.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Feter
7 september 2015, 14:04
Dat vraag ik me dan dus af, als dat inderdaad zo goed werkt... Waarom dan niet standaard verzwaren?

barno
7 september 2015, 14:45
omdat meer sustain weer tenkoste gaat van iets anders, bv snap, attack

Plant
7 september 2015, 14:57
25 jaar gelden, toen ik een jaar of 14 was had je al de fathead voor strats. Een komplete messing plaat voor achter de headstock. Van wat ik me herinner, werkte dat best wel redelijk.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Yup, en niet alleen voor Strats

http://www.guitarthai.com/picpost/gtpicpost/A2690032.jpg

http://i258.photobucket.com/albums/hh248/cratz2/Guitars/DSC_8633a11024.jpg

http://home.comcast.net/~cvansickle/Customb.jpg

De hype verdween even snel als dat ze gekomen is.

arnoldtims
7 september 2015, 15:19
Ik gelijk mijn capo met secondelijm op de kop geplakt en nu klinkt mijn strat als een Les Paul.
Bedankt hoor, ik wil mijn geluid weer terug.
Zonder gekheid, ik wil nog best mee in het verhaal van meer massa en misschien meer sustain.
Maar ik snap niet hoe dit dode punten zou kunnen oplossen. Dat ligt toch in de meeste gevallen aan de frets?

jutter
7 september 2015, 19:56
Ik gelijk mijn capo met secondelijm op de kop geplakt en nu klinkt mijn strat als een Les Paul.
Bedankt hoor, ik wil mijn geluid weer terug.
Zonder gekheid, ik wil nog best mee in het verhaal van meer massa en misschien meer sustain.
Maar ik snap niet hoe dit dode punten zou kunnen oplossen. Dat ligt toch in de meeste gevallen aan de frets?

Nee, niet aan de frets.Het heeft iets te maken met de frequentie van het hout.

heinz3110
7 september 2015, 23:44
Nee, niet aan de frets.Het heeft iets te maken met de frequentie van het hout.

..resonantiefrequentie van de nek, of het type halsverbinding wat een bepaalde resonantie versterkt. De dode noot (of noten) moet dan ook op verschillende snaren zitten op verschillende posities, dan weet je zeker dat het niet aan je afstelling/ frets ligt.

Op zich geen slechte oplossing, zo'n fathead/finger maar het nadeel is dat je gitaarnek naar beneden duikt met dat gewicht erbij, dus kan mij voorstellen dat dat geen groot verkooppunt was. Plus het feit dat de ene gitarist meer allergisch is voor dode punten op de nek dan de andere. En de ene groep weer meer belang hecht aan sustain dan de andere. Etcetera, etcetera.

Feter
8 september 2015, 09:23
Moet wel zeggen dat dat plaatje op de achterkant van de headstock er best fancy uit ziet

apekop
8 september 2015, 10:40
waarom hebben de grote jongens dan zelf nooit overwogen om de headstock te verzwaren?

Hierop heb ik nog niet echt een antwoord gezien hier. Als zo'n fatfinger of fathead echt een duidelijk verschil geeft waarom doen niet meet gitaarbouwers dat? en waarom gebruiken dan steeds meer gitaarbouwers juist lichtere headstocks en/of stemknoppen i.p.v. zwaardere?

Kim Wilson
8 september 2015, 10:46
Wat Barno eerder al zei, je geluid wordt anders. Wat je wint aan sustain, verlies je aan attack. Vraag jezelf eens af of je bij een Tele attack wil inleveren.

jutter
8 september 2015, 11:40
Wat Barno eerder al zei, je geluid wordt anders. Wat je wint aan sustain, verlies je aan attack. Vraag jezelf eens af of je bij een Tele attack wil inleveren.

En misschien wil de bouwer juist wel daarom de keus bij de koper neerleggen.

Kim Wilson
8 september 2015, 12:18
Zou kunnen, maar ik denk dat het grote publiek er niet op zit te wachten. Dat wil een traditionele gitaar met de authentieke sound.

Feter
8 september 2015, 13:25
Wat Barno eerder al zei, je geluid wordt anders. Wat je wint aan sustain, verlies je aan attack. Vraag jezelf eens af of je bij een Tele attack wil inleveren.

Niet voor iedere gitaar zou zoiets op gaan, maar bepaalde modellen zouden er wellicht baat bij hebben.
Dit is wel iets waarmee ik best op verschillende type gitaren zou willen experimenteren want inderdaad net als apekop zegt, als dit (voor sommige modellen) echt zou bijdragen aan de sound waarom wordt het dan niet af-fabriek gedaan.

barno
8 september 2015, 16:19
Niet voor iedere gitaar zou zoiets op gaan, maar bepaalde modellen zouden er wellicht baat bij hebben.
Dit is wel iets waarmee ik best op verschillende type gitaren zou willen experimenteren want inderdaad net als apekop zegt, als dit (voor sommige modellen) echt zou bijdragen aan de sound waarom wordt het dan niet af-fabriek gedaan.

toch nog even melden dat "goede sound" een volstrekt subjectief begrip is. Er zijn mensen die denken dat lange sustain d'office een betere sound betekent, dat klopt natuurlijk niet. Bovendien zijn veel modellen qua gewichtsbalans niet voorzien op een verzwaring van de headstock.

HaroldA
8 september 2015, 16:38
Sustain lijkt ook iets langer te worden.

Ergens heb ik op deze website wel eens deze wijsheid gevonden: "Sustain? Dan speel je gewoon te langzaam."

telerocker
8 september 2015, 16:52
Ergens heb ik op deze website wel eens deze wijsheid gevonden: "Sustain? Dan speel je gewoon te langzaam."

:D:D:D Vast een quote van Malmsteen.

jutter
8 september 2015, 19:31
Ergens heb ik op deze website wel eens deze wijsheid gevonden: "Sustain? Dan speel je gewoon te langzaam."

Niet alles geloven wat je hier leest! :D

Joost de Ruig
8 september 2015, 20:54
Ik ben eerlijk gezegd nogal sceptisch over dit soort gadgets. Als het structureel zou werken zou er constructief allang een wijziging zijn doorgevoerd door de producenten denk ik dan maar.

Gearjunkie
8 september 2015, 20:59
Nee joh, de doelgroep is gemiddeld genomen erg conservatief. Stel dat de automarkt ook zo was reden we nu allemaal in oude Eldorado's rond.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

heinz3110
8 september 2015, 21:23
Ergens heb ik op deze website wel eens deze wijsheid gevonden: "Sustain? Dan speel je gewoon te langzaam."

Als je geen sustain wilt kan je net zo goed banjo spelen. :) Maar goed, wat ik al zei: zo veel smaken, zoveel zinnen. Ik vind vooral het extra gewicht niet opwegen(..) tegen de sustainwinst. Binder dondat. Als de dode punten mij mateloos irriteren zou Ik eerder de gitaar zelf verkopen en een naar mijn smaak betere gitaar voor terugkopen dan dat ik loop te prutsen met verzwaringen.

Plant
9 september 2015, 00:35
Nee joh, de doelgroep is gemiddeld genomen erg conservatief. Stel dat de automarkt ook zo was reden we nu allemaal in oude Eldorado's rond.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+1
Er zijn al zoveel innovaties op gitaargebied geweest die snel weer in een la verdwenen en niet omdat ze slecht zijn maar omdat we het bij het oude vertrouwde met alle imperfecties vandien willen houden.

Dutch66
9 september 2015, 09:34
Ik was eigenlijk ook altijd best sceptisch als het dit soort 'innovatieve' gadgets betrof,
totdat ik een paar jaar geleden tegen de DKE's van Dunlop aanliep..

Het principe is heel simpel en daarom misschien wel tegelijk briljant, onbegrijpelijk dat
dit geen (commercieel) succes is geworden.

De 'Dunlop Knob Extender' (DKE) schuif je over je volume- en/of tone knop, en met de
meegeleverde schroefjes kun je de extender goed vast klemmen.
Ze passen trouwens op vrijwel iedere gitaar (Fender/Gibson), hoewel het effect bij een
Tele een stuk minder bleek.

Doordat de 'draaicirkel' van je pot's door de 'extender' iets vergroot word, krijg je net
dat beetje meer gain uit je pu's! Echt absolute aanrader.

http://www.hotstuff-shop.nl/image/cache/data/product-2884/mw_nipple_clamps-500x500_0.jpg


Premier Guitar was er destijds zeer lovend over, en met een MRP van 35,00 USD dus ook
nog is heel betaalbaar.

Feter
9 september 2015, 09:38
Het ziet er een beetje uit als iets dat in een 18+ topic zou horen...
Nee bedankt!

arnoldtims
9 september 2015, 09:40
Doordat de 'draaicirkel' van je pot's door de 'extender' iets vergroot word, krijg je net
dat beetje meer gain uit je pu's! Echt absolute aanrader.

Dit mag je me uitleggen. Wat veranderd er als je iets over een knop schuift?
Het idee van een goedkope db booster is aantrekkelijk maar ik zie niet wat er veranderd aan een pot als je iets over de knop schuift.

Kim Wilson
9 september 2015, 09:56
Ik was eigenlijk ook altijd best sceptisch als het dit soort 'innovatieve' gadgets betrof,
totdat ik een paar jaar geleden tegen de DKE's van Dunlop aanliep..

Het principe is heel simpel en daarom misschien wel tegelijk briljant, onbegrijpelijk dat
dit geen (commercieel) succes is geworden.

De 'Dunlop Knob Extender' (DKE) schuif je over je volume- en/of tone knop, en met de
meegeleverde schroefjes kun je de extender goed vast klemmen.
Ze passen trouwens op vrijwel iedere gitaar (Fender/Gibson), hoewel het effect bij een
Tele een stuk minder bleek.

Doordat de 'draaicirkel' van je pot's door de 'extender' iets vergroot word, krijg je net
dat beetje meer gain uit je pu's! Echt absolute aanrader.

http://www.hotstuff-shop.nl/image/cache/data/product-2884/mw_nipple_clamps-500x500_0.jpg


Premier Guitar was er destijds zeer lovend over, en met een MRP van 35,00 USD dus ook
nog is heel betaalbaar.
Hoe krijg je nou meer gain uit je pu's door een kunstmatig grotere diameter van het knoppie? Je kunt die potmeter niet ineens verder open draaien.

Joost de Ruig
9 september 2015, 10:04
Euhh, eerst die locking tremolo en nu dit.... Ik ga bijna om me heen kijken waar die Candid Camera hangt. Zal wel te sceptisch zijn ;)

jutter
9 september 2015, 10:11
Ik was eigenlijk ook altijd best sceptisch als het dit soort 'innovatieve' gadgets betrof,
totdat ik een paar jaar geleden tegen de DKE's van Dunlop aanliep..

Het principe is heel simpel en daarom misschien wel tegelijk briljant, onbegrijpelijk dat
dit geen (commercieel) succes is geworden.

De 'Dunlop Knob Extender' (DKE) schuif je over je volume- en/of tone knop, en met de
meegeleverde schroefjes kun je de extender goed vast klemmen.
Ze passen trouwens op vrijwel iedere gitaar (Fender/Gibson), hoewel het effect bij een
Tele een stuk minder bleek.

Doordat de 'draaicirkel' van je pot's door de 'extender' iets vergroot word, krijg je net
dat beetje meer gain uit je pu's! Echt absolute aanrader.

http://www.hotstuff-shop.nl/image/cache/data/product-2884/mw_nipple_clamps-500x500_0.jpg


Premier Guitar was er destijds zeer lovend over, en met een MRP van 35,00 USD dus ook
nog is heel betaalbaar.


Hahaha, tepelklemmen! Zot!

Feter
9 september 2015, 10:11
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je meer controle hebt over je output.
Je diameter wordt groter dus kun je kleiner stapjes maken en zou het misschien makkelijker zijn om dat magische punt te vinden?

Zie het niet echt als iets wat toegevoegde waarde heeft en ik denk dat het er echt afschuwelijk uit gaat zien... om het maar niet te hebben over de lelijke plekken die het op je knoppen achter zal laten.

jutter
9 september 2015, 10:13
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je meer controle hebt over je output.
Je diameter wordt groter dus kun je kleiner stapjes maken en zou het misschien makkelijker zijn om dat magische punt te vinden?

Zie het niet echt als iets wat toegevoegde waarde heeft en ik denk dat het er echt afschuwelijk uit gaat zien... om het maar niet te hebben over de lelijke plekken die het op je knoppen achter zal laten.

Zie mijn post op de vorige pagina....

arnoldtims
9 september 2015, 10:15
Frans Bauer kom er maar in.
Heb nog even gegoogeld maar er is helemaal niks te vinden over deze uitvinding.
Ik zou wel een db/mid booster op mijn strat willen hebben en dit lijkt dan ook een mogelijkheid. maar tot iemand dit kan onderbouwen, ga ik er voorlopig van uit dat Dutch een grapje met ons uithaald.

Kim Wilson
9 september 2015, 10:21
Lach maar, in de audiofilie (je weet wel, de wereld waar mensen cd-demagnetiseerstiften en speciale houten speakerkabelsteuntjes kopen) worden dergelijke dingen ook verkondigd, én voor grof geld verkocht.

Feter
9 september 2015, 11:00
Zie mijn post op de vorige pagina....

Ik zie alleen de link met tepelklemmen en magisch punt :D

Sjoerdo
9 september 2015, 13:15
Ach kom nou, als men niet begrijpt dat een extensie van de diameter van je tone/volume knop absoluut niks verandert aan de werkelijke output dan is ons scholingssysteem echt gigantisch aan het falen.

Neem aan dat Dutch gewoon aan het pranken is.

Feter
9 september 2015, 13:35
Fifty Shades of grey...
Ik voel me flink genaaid

jutter
9 september 2015, 13:36
Fifty Shades of grey...
Ik voel me flink genaaid

Dat komt door die tepelklemmen :D

Feter
9 september 2015, 14:19
Ik maak me er eigenlijk meer zorgen om dat jij zo snel kon zien dat dit tepelklemmen waren :D

Dutch66
9 september 2015, 15:20
http://www.hoax-slayer.com/images/postcard-virus-hoax-2014-1.jpg


Tja, Jutter had 'm vrij snel door, toch jammer...


Hahaha, tepelklemmen! Zot!


Maar met Feter heb ik echt een beetje te doen.....



en ik denk dat het er echt afschuwelijk uit gaat zien... om het maar niet te hebben over de lelijke plekken die het op je knoppen achter zal laten.

Nou reken maar dat die klemmen 'lelijke plekken' gaan achterlaten.... :seriousf:


En het headstock klemmetje?, briljante marketing van MAMBO JAMBO B.V.!

Feter
9 september 2015, 15:25
Ik zei toch dat ik me genaaid voelde :(

apekop
9 september 2015, 23:55
goeie bak Dutch66! 1 April valt laat dit jaar...:cheerup: