PDA

View Full Version : (ZGAN)AD Egnater Renegade 65 Head



pasqual
6 september 2015, 16:40
Vanmorgen "ff" naar Ruurlo op en neer gereden om een mooi versterkertje op te halen: een Egnater Renegade 65 top. Zoals de titel al doet vermoeden is ie zo goed als nieuw. Vanavond eens op volume proberen in het oefenhok:cheerup::)
Zeer veel mogelijkheden om tussen te kiezen: schakelen tussen 18 watt of 65, per kanaal onafhankelijk. Je kunt kiezen tussen EL34 of 6L6 of ergens daar tussen in, ieder kanaal onafhankelijk. twee master volumes om een volumeboost in te kunnen stellen, ook onafhankelijk en nog meer leuke features. Me is happy:punk:

Pics:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BY6MF67Q.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7GTJN3BA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZRDPZLSP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QANCYFPU.jpg

tnijland
6 september 2015, 17:52
Van harte gefeliciteerd. Dat is een hele mooie en uitgebreide amp. Ik heb Joost Vergoossen van Kayak er vorig jaar live mee horen spelen en die haalde er werkelijk fantastische lead en rhythm sounds uit. Het idee om tussen 6L6 en EL34 te mixen is ook erg mooi en typisch iets voor Bruce Egnater (het ontwerp stamt waarschijnlijk af van zijn modulaire preamp/power amp designs).

telerocker
6 september 2015, 19:08
Mooie topje in twotone en de specs zijn zonder meer indrukwekkend.

pasqual
6 september 2015, 21:18
Vanavond eventjes geprobeerd op oefenruimte volume. Lekker clean kanaal. Dankzij de gain kun je er een mooi randje aan het signaal toevoegen maar het hoeft niet. Deze amp kan ook helemaal clean blijven op elk volume. Clean is helder, Fenderisch. Op het clean kanaal merk ik weinig verschil tussen EL34 of 6L6 maar op het gainkanaal is het verschil toch erg duidelijk maar dan vooral als je meteen draait van helemaal links (6L6) naar helemaal rechts (EL34). Ik neig clean naar een mix van beiden en op het gainkanaal naar 6L6. Toch iets meer bite.
Het gainkanaal heeft me wat meer tijd gekost om er mijn sound uit te halen. Even een tijdje geklooid met Density, Precense, Mid en treble om daar de juiste balans tussen te vinden. Ook geëxperimenteerd met het cabinet: op verhoging, liggend, staand (212).
Maar uiteindelijk kwam er een lekkere sound uit. Vooral op het halselement zingt de amp voortreffelijk. Oh ja...het verschil tussen 18 watt en 65 watt is nauwelijks merkbaar! Ik moest echt goed luisteren waar het verschil nu eigenlijk zat. 18 watt gaat hard!!!
Al met al een erg leuke top! Maar ik moet toegeven dat ik er voor mezelf niet helemaal uit ben of de Egnater qua geluid zijn hogere prijs wel waard is t.o.v. de H&K Statesman die ik nog heb. Deze was een stuk goedkoper in aanschaf maar is eigenlijk qua klank en mogelijkheden een zeer geduchte concurrent. Het zijn beiden goed doordachte ontwerpen ( tweede volume, effectsloop, reverb balans ).

Anyway, mooi ding en lekker geluid.

tnijland
6 september 2015, 22:07
Je reactie op het cleane kanaal had ik wel verwacht. De meeste mensen vinden een 6L6 (Fender) buizen sound erg mooi voor cleane sounds. Maar iets meer bite m.b.t. EL34 geeft aan dat je waarschijnlijk ook wel wat ietswat Marshall georiënteerd bent. De Ernst Flieck Rover preamp kanaal 1 heeft ook dat typische karakter welke je bijv. hoort bij Anouk etc.

Een overdrive sound is inderdaad meer tricky, zeker als je al een eigen amp met een bepaalde sound gewend bent. Maar ik zou het gewoon een tijdje uitproberen en op termijn bepalen welke amp uiteindelijk jouw voorkeur geniet. Je hebt iig wel de mogelijkheid om hier wat te tweaken t.b.v. een goede solo sound.

pasqual
6 september 2015, 22:35
Je reactie op het cleane kanaal had ik wel verwacht. De meeste mensen vinden een 6L6 (Fender) buizen sound erg mooi voor cleane sounds. Maar iets meer bite m.b.t. EL34 geeft aan dat je waarschijnlijk ook wel wat ietswat Marshall georiënteerd bent. De Ernst Flieck Rover preamp kanaal 1 heeft ook dat typische karakter welke je bijv. hoort bij Anouk etc.

Een overdrive sound is inderdaad meer tricky, zeker als je al een eigen amp met een bepaalde sound gewend bent. Maar ik zou het gewoon een tijdje uitproberen en op termijn bepalen welke amp uiteindelijk jouw voorkeur geniet. Je hebt iig wel de mogelijkheid om hier wat te tweaken t.b.v. een goede solo sound.

De solo-sound ben ik juist erg over te spreken. Zeer mooi op het halselement ( strat ) en vet op het hals element ( gewoon een single coil ). Ik vond het wel opmerkelijk dat ik op het drive kanaal de mids ver eruit heb moeten draaien omdat het karakter al erg "middy" is van zich zelf. Ik heb altijd vrij veel mids in mijn sound en bij de Renegade zit dit er blijkbaar van nature al in (?).

Verder is de amp nu zo'n 5 jaar oud en zitten de originele buizen er nog in. Ik heb totaal niet het idee dat ze op zijn maar aan de andere kant; ik heb 'm nooit nieuw gehoord natuurlijk. EL34's heb ik hier nog liggen, nieuw. 6L6 heb ik zo besteld. Bias instellen is een makkie op deze amp. Misschien ook eens wat experimenteren met de pre-amp buisjes ( 6 stuks ).

telerocker
7 september 2015, 00:56
Vanavond eventjes geprobeerd op oefenruimte volume. Lekker clean kanaal. Dankzij de gain kun je er een mooi randje aan het signaal toevoegen maar het hoeft niet. Deze amp kan ook helemaal clean blijven op elk volume. Clean is helder, Fenderisch. Op het clean kanaal merk ik weinig verschil tussen EL34 of 6L6 maar op het gainkanaal is het verschil toch erg duidelijk maar dan vooral als je meteen draait van helemaal links (6L6) naar helemaal rechts (EL34). Ik neig clean naar een mix van beiden en op het gainkanaal naar 6L6. Toch iets meer bite.
Het gainkanaal heeft me wat meer tijd gekost om er mijn sound uit te halen. Even een tijdje geklooid met Density, Precense, Mid en treble om daar de juiste balans tussen te vinden. Ook geëxperimenteerd met het cabinet: op verhoging, liggend, staand (212).
Maar uiteindelijk kwam er een lekkere sound uit. Vooral op het halselement zingt de amp voortreffelijk. Oh ja...het verschil tussen 18 watt en 65 watt is nauwelijks merkbaar! Ik moest echt goed luisteren waar het verschil nu eigenlijk zat. 18 watt gaat hard!!!
Al met al een erg leuke top! Maar ik moet toegeven dat ik er voor mezelf niet helemaal uit ben of de Egnater qua geluid zijn hogere prijs wel waard is t.o.v. de H&K Statesman die ik nog heb. Deze was een stuk goedkoper in aanschaf maar is eigenlijk qua klank en mogelijkheden een zeer geduchte concurrent. Het zijn beiden goed doordachte ontwerpen ( tweede volume, effectsloop, reverb balans ).

Anyway, mooi ding en lekker geluid.

Concept lijkt ook op een Statesman. Ik heb twee Statesman 50-watt tops die het - ook op laag volume - erg goed doen voor wat relatief gezien een budgetamp is, althans geen boutique. Ik heb ook veel duurdere amps gehad, maar voor wat ik nu doe, zijn de Statesman-tops gewoon erg goede werkpaarden. Fender-achtig niet-blikkerig clean, goede crunch in de Plexi-sfeer, en massa's gain met de boost erop. Het solovolume is ideaal. Amp reageert ook prima op pedalen.

Agent_Smith
7 september 2015, 08:56
Gefeliciteerd!
Ik heb exact dezefde sinds ruim een jaar ofzo en ben er ontzettend tevreden mee (heb voor thuis nog een Renegade combo later bij gekocht :) ) Ik speel 80% op het overdrive kanaal en dat is de enige die heel dicht bij mijn jcm800 in de buurt kwam en is daarom een blijver gebleken. Hangt natuurlijk ook een beetje van gebruikte gitaar en speakers af. Hij staat bij mij op een 70s greenback kast en gebruik altijd Les Pauls.
Hij klinkt imo gewoon erg goed. Transparant en toch heavy zonder dat het geluid dichtslibt. De toonregeling werk heel goed met nog eea aan toneshaping opties. En vooral de schakelbare MV miste ik erg op de 800.
Ja, ik vind het een erg goede versterker voor een hele gunstige prijs (heb ze beiden 2e hands voor net onder de 500 geloof ik). Hij gaat al sinds die tijd mee 'on tour' en houdt zich uitstekend. Vooralsnog ziet het er qua betrouwbaarheid goed uit.

pasqual
7 september 2015, 21:37
Gefeliciteerd!
Ik heb exact dezefde sinds ruim een jaar ofzo en ben er ontzettend tevreden mee (heb voor thuis nog een Renegade combo later bij gekocht :) ) Ik speel 80% op het overdrive kanaal en dat is de enige die heel dicht bij mijn jcm800 in de buurt kwam en is daarom een blijver gebleken. Hangt natuurlijk ook een beetje van gebruikte gitaar en speakers af. Hij staat bij mij op een 70s greenback kast en gebruik altijd Les Pauls.
Hij klinkt imo gewoon erg goed. Transparant en toch heavy zonder dat het geluid dichtslibt. De toonregeling werk heel goed met nog eea aan toneshaping opties. En vooral de schakelbare MV miste ik erg op de 800.
Ja, ik vind het een erg goede versterker voor een hele gunstige prijs (heb ze beiden 2e hands voor net onder de 500 geloof ik). Hij gaat al sinds die tijd mee 'on tour' en houdt zich uitstekend. Vooralsnog ziet het er qua betrouwbaarheid goed uit.

Ik heb bij de verkoper over een Kings cabinet 212 gespeeld met V30's erin. Mijn 212 cabinet is geladen met Eminence The Governor's. De Kings Cabinet was beduidend warmer van geluid. Ik moet toch maar eens experimenteren met verschillende speakers. Je hebt trouwens wel een zeer schappelijke prijs betaald als je net onder de 500,- bent gebleven....daar had ik 'm toch niet voor. Maakt ook niet uit verder, je moet ook een beetje geluk hebben natuurlijk;)

Agent_Smith
7 september 2015, 22:38
Ik heb bij de verkoper over een Kings cabinet 212 gespeeld met V30's erin. Mijn 212 cabinet is geladen met Eminence The Governor's. De Kings Cabinet was beduidend warmer van geluid. Ik moet toch maar eens experimenteren met verschillende speakers. Je hebt trouwens wel een zeer schappelijke prijs betaald als je net onder de 500,- bent gebleven....daar had ik 'm toch niet voor. Maakt ook niet uit verder, je moet ook een beetje geluk hebben natuurlijk;)

V30's...warm?? Vreselijke schreeuwerige rotkrengen vind ik het ;-)
Nee, ieder z'n smaak hoor. Mijn favo's zijn G12H30, G12M25 en CL80

Ja, ik heb wel een beetje geluk gehad met de aankoop, maar ach wat maakt het uit. Als hij naar je zin is en je geniet van het geluid maakt een paar centen meer of minder totaal niet uit. Ik hoop dat hij je goed bevalt!

pasqual
7 september 2015, 23:18
Stond ook niet echt hard en het ligt ook veel aan het cabinet hoe het binnen komt. Ik heb die governors juist vanwege het feit dat ze niet zo schreeuwerig zijn maar om een of andere reden klonk de/het Kings cabinet erg lekker.
Die Classic Leads ben ik ook wel nieuwsgierig naar, veel over gelezen. Maar altijd maar de vraag hoe het klinkt in je eigen cab......

Agent_Smith
8 september 2015, 08:38
Maar altijd maar de vraag hoe het klinkt in je eigen cab......

Absoluut! Hier ook door jarenlang experimenteren uiteindelijk hierop terecht gekomen.

ErikE
8 september 2015, 09:38
Hier nog een tevreden gebruiker. Bij mij icm een K&E 2x12XL cabje met G12H30 en G12M25, lekker vol en redelijk warm geluid, al kan het ook flink fel (maar nooit schel of lelijk). Maar ik moet zeggen dat hij ook prima klinkt over standaard 1960A kasten in oefencentra.
(we oefenen in dB's in Utrecht, en toen ik laatst een keer mn top niet mee had over een DSL top gespeeld, clean was echt om te huilen in vergelijking met de Renegade)

Ik speel er vooral op met een haar HSS strat, ch1 vol op 6L6 en 2 iets over de helft richting EL34. Wissel voor gain tussen een Bogner Extacy blue op het cleane kanaal en het lead kanaal van de Egnater, dat laatste vooral voor heavy gain, zoals leads en het betere beukwerk.

telerocker
8 september 2015, 11:33
Ingespeelde V30's zijn in bandverband vaak op hun plek. Ze prikken goed door de mix.

pasqual
8 september 2015, 21:45
@Agent_Smith en EriKe: Is bij jullie het verschil tussen 18 watt en 65 watt duidelijk hoorbaar? Ik hoor het niet eigenlijk....

ErikE
9 september 2015, 08:48
Daar heb ik alleen in het begin een beetje mee gespeeld eigenlijk... volgens mij merk je dat pas echt bij behoorlijke hoge volumes, en ik heb de master eigenlijk nooit boven 10 uur ongeveer (channel volumes beide flink open), ook niet op grote festivalpodia. Enige verschil dat ik volgens mij merkte is dat het iets sponziger werd en wat minder bottom end had.
Misschien heeft het meer effect als je met lage channel volumes en master flink open werkt, heb ik nooit geprobeerd.

Agent_Smith
9 september 2015, 09:08
Ik zou het zo eigenlijk ook niet precies weten. Ook heel in het begin wel een op die stand gezet, maar als ik me goed herinner zo op het eerste gehoor weinig verschil. Daarna volgens mij nooit gebruikt of geprobeerd. Ik zet mijn versterkers nooit op de low power stand.

Master staat bij mij altijd op de helft ongeveer en regel de rest met de kanaal volumes.

pasqual
13 september 2015, 21:59
Vanavond was er geen repetitie dus multimeter, schroevendraaiers, nieuwe buizen en manual-pdf mee naar de oefenruimte:cooler:
De buizen die er inzaten waren nog nooit vervangen dus was ik wel nieuwsgierig naar hoe de bias nog stond ingesteld. Na meten stonden de aanbevolen waarden nog aardig goed. De bias kun je erg simpel instellen via de achterkant zonder de versterker uit de behuizing te moeten halen. Je meet dus mv maar volgens de manual is dit de manier om af te stellen. Ik had nog een setje EL34's liggen die zgan zijn dus die heb ik meteen maar vervangen. De 6L6-en die er nu inzitten vervang ik wel als ik weer eens ergens iets bestel, dan laat ik die in één keer meekomen. Eigenlijk kan ik niet zeggen dat ik de indruk had dat de buizen op waren want de versterker klonk nog erg goed. Maar na 5 jaar zou je toch eens nieuwe buizen er in mogen steken, toch? Ik heb ook meteen in de V1 een JJ ECC81 gezet om iets minder gain te krijgen. Er blijft namelijk plenty gain over en de versterker heeft iets minder ruis op het gain kanaal. De V2 t/m V5 zijn vervangen voor JJ ECC83. De Sovteks plant ik in mijn H&K Statesman. Het is toch moeilijk om aan te geven of er nu echt zo'n verschil in zit met andere buizen.....maar ik meen toch te horen dat het strakker klinkt als van te voren. Zit misschien wel tussen de oortjes:soinnocent:;). Anyway: wat een heerlijke versterker is dit! Beide kanalen klinken erg goed! Ik ben er blij mee!

Agent_Smith
15 september 2015, 12:26
Anyway: wat een heerlijke versterker is dit! Beide kanalen klinken erg goed! Ik ben er blij mee!

Goed om te horen!

pasqual
15 september 2015, 21:07
Weet iemand toevallig of de ventilator uit kan tijdens opnames? Ik weet niet of de buizen misschien te warm worden? Lijkt mij niet omdat lang niet alle versterkers koeling hebben maar toch...je weet maar nooit.

Agent_Smith
17 september 2015, 09:23
Echt geen idee, maar het lijkt me dat hij best een poosje zonder kant hoor.
Die fan had er voor mij ook niet echt in gehoeven. Ik geloof dat mensen er soms wel eens een stiller type in zetten trouwens.

pasqual
17 september 2015, 12:24
Ach ja, als het zo ver is zet ik anders de top wat verder van het cabinet weg. Scheelt ook geluid:soinnocent:

ErikE
17 september 2015, 14:31
Als je last hebt van de fan sta je te zacht... :soinnocent:

pasqual
17 september 2015, 16:50
Als je last hebt van de fan sta je te zacht... :soinnocent:

:crazyhappy:
Inderdaad! Maar dat zit wel goed hoor Erik!

pasqual
22 oktober 2015, 22:41
Ik ben inmiddels een dikke maand verder en heb er een viertal repetities mee gehad maar krijg commentaar van mede bandleden dat het geluid minder is als bij mijn andere versterker (H&K Statesman) en dan gaat het over het gainkanaal. De versterker moet harder om net zo duidelijk te zijn als de H&K. Moeilijk uit te leggen maar de tonen hoog op de hals op de G,B en E snaar komen minder duidelijk door als de lagere tonen. Dit is toch wel een beetje een domper, vooral omdat ik al uitgebreid heb geëxperimenteerd met pre-amp buisjes én de eindbuizen heb geswitched, althans, de EL34's. Dit staat totaal niet in verhouding met het cleankanaal dat in één woord super is! Dit is ontzettend jammer want dit kanaal is eigenlijk alles wat je wilt hebben. Herkennen jullie dit? Ik heb 'm ondertussen te koop aangeboden op MP maar gaat zeker niet weg voor een lage prijs. Eigenlijk zou ik een versterker moeten hebben met het clean van de Renegade en het gain kanaal van de Statesman.....

Ik heb gelukkig de H&K niet weggedaan dus die gebruik ik nu weer. Pfffff....voorlopig ben ik even klaar met de (eeuwige) zoektocht naar de "holy grail" wat versterkers betreft!

telerocker
23 oktober 2015, 00:11
Ik heb twee van die Statesman-tops voor niet al te veel geld op de kop getikt. Ideale grab-and-go-amp voor een coverband: inpluggen en je basissound staat al. Clean is best goed maar niet zo chewy en bouncy als bijvoorbeeld een Deluxe of Vibrolux. Het is geen Fender en er zitten EL34's in.

Ik pimp mijn cleans vaak met een clean boost, de TC four knob Spark Boost. De toggle in de bovenste stand pusht bas en hoog een beetje en haalt wat mids weg. Dat zorgt voor meer sparkle en het lijkt alsof alles ook wat meer diepte heeft.

Voor jou is het misschien een optie om er een andere amp naast te zetten voor je cleans. Dat betekent meer sjouwen, maar wel twee mooie basissounds. Ik ken weinig amps die beide (clean/drive-distortion) helemaal fantastisch doen, of ze zijn peperduur danwel klinken niet zo goed op laag als op hoog volume, terwijl ik dikwijls op laag volume moet spelen. De Statesman doet dat wel goed.

ErikE
23 oktober 2015, 09:27
Hmm dat herken ik niet echt... Ik had hem eigenlijk gekocht voor het clean met het idee al het scheurwerk met pedalen te doen, maar gebruik nu m'n Bogner Blue voor wat bluesier solowerk en channel 2 voor het heftige scheurwerk.
Wel heb ik mids behoorlijk ver open staan, tussen 2/3 en 3/4 denk ik, en hebben ook de density en presence knoppen best een belangrijke rol. Distortion kanaal heeft ook echt een soort sweet spot qua gain, tot 2/3 ongeveer vind ik er weinig aan, dan wordt het ineens super vet, en vlak daarna alweer too much en wat fizzy.
Anyway, ik zou eerder zeggen zoek een te gek pedaal om op het cleane channel te gebruiken, dan een compromis te zoeken.

arjanb01
23 oktober 2015, 10:01
Mids op driekwart en gain op de helft, ook het kanaal volume flink open draaien, wedden dat je een open mooi scheur geluid krijgt?
Tops met 212 of 412 moet je flink temmen op laag e. De mids en volume flink open, anders wordt het niks. Dus voordat je de amp verkoopt, verdiep je beter in de eq en afstelling van je gain.

ErikE
23 oktober 2015, 10:11
Klopt, ik heb m'n channel volumes ook beide op driekwart staan.

arjanb01
23 oktober 2015, 11:01
Dan is er iets mis met je amp. Heb je hem niet toevallig op half vermogen staan? Er zitten veel schakelaartjes op die egnater, probeer daar mee eens te testen wat het met je geluid doet?
Heeft dat geen resultaat dan zou ik hem eens laten nakijken door een amp tech. Of misschien weten anderen op dit forum een oplossing?

ErikE
23 oktober 2015, 12:21
Ik ben niet degene die ontevreden was, maar Pasqual ;)

arjanb01
23 oktober 2015, 12:45
Dat bedoelde ik inderdaad, de ts moet gewoon ff z'n eq settings goed bestuderen zodat de sound wel goed in de band past. Het valt me toch altijd weer op hoe makkelijk mensen amps weer verkopen zonder alles echt goed getest te hebben.
Misschien dat het ervaring is maar ik krijg echt op elke amp een mooie sound die live ook dik in orde is. Het kan toch niet zo zijn dat zo'n dure egnater dit niet kan ???

Agent_Smith
23 oktober 2015, 15:45
Ik herken dat ook totaal niet! Waar mijn Marshall nog wel eens dicht wilde slibben (??is dat juist??) is de Renegade juist open en transparant en daardoor heel erg duidelijk (ik heb het over het overdrive kanaal).
Ik heb m overigens wel op 'Marshall-standje' staan: veel mids, EL34's op full power, gain op 2 à 3 uur, kanaal volume een eind open. En met Gibsons, misschien dat dat nog scheelt.
Nee, nog altijd meer dan dik tevreden met de Renegade. Vorige week een mooie flightcase voor gemaakt.

pasqual
23 oktober 2015, 20:34
Bedankt voor het meedenken:ok:

Ik wil even vooropstellen dat ik naar mijn bescheiden mening:) ondertussen wel weet hoe ik de beste sound uit een versterker haal (absoluut niet bedoeld om lekker arrogant te doen trouwens! ).
Het is ook niet dat ik het gainkanaal niet lekker vind maar mij valt op dat, zoals eerder beschreven, de versterker minder "duidelijk" is als mijn H&K (op het gainkanaal dus). Ook valt mij op dat tijdens soleren hoog op de hals, de tonen minder duidelijk doorkomen. Grote kans dat als ik het zou opnemen en hier zou laten horen dat niemand het zo hoort als ik.....
Meer mids als wordt voorgesteld ( staat nu op 50% ) vind ik te veel. Kan ook aan mijn speakers liggen ( The Governor ). Ik zou wel eens kunnen proberen met de kanaal volumes t.o.v. de master.
Eigenlijk baal ik hier toch behoorlijk van want het clean kanaal is echt subliem! Veel warmer als dat van de Statesman.
Ook kan ik eens proberen om alleen nog vanuit het clean kanaal te spelen. Ik heb nog een leuke Blackstar HT Distortion die zeer dicht in de buurt komt van het gainkanaal van de Statesman.....
Hmmmm......wordt vervolgd:ok:

zjanke
23 oktober 2015, 20:40
Bedankt voor het meedenken:ok:

Meer mids als wordt voorgesteld ( staat nu op 50% ) vind ik te veel. Kan ook aan mijn speakers liggen ( The Governor ). Ik zou wel eens kunnen proberen met de kanaal volumes t.o.v. de master.

huh? Je luistert toch met je oren, toch niet door met je ogen naar de stand van een knop te kijken? En als je denkt dat het aan je speakers ligt, kijk eens of je een andere speakerkast kunt lenen, of ga naar een winkel waar je een aantal kasten kunt vergelijken.

pasqual
23 oktober 2015, 21:04
huh? Je luistert toch met je oren, toch niet door met je ogen naar de stand van een knop te kijken? En als je denkt dat het aan je speakers ligt, kijk eens of je een andere speakerkast kunt lenen, of ga naar een winkel waar je een aantal kasten kunt vergelijken.

Ik geef aan dat de mids op 50% staat en daarmee bedoel ik meer als genoeg. Meer mids wordt het niet mooier van in mijn geval. En ik denk niet dat het aan mijn speakers ligt, misschien was ik onduidelijk...ik bedoel dat het aan de voicing kan liggen dat het al snel mid gevoiced is. Ik ben overigens erg tevreden oven mijn speakers en cabinet.

tnijland
23 oktober 2015, 21:14
Ik denk dat het gewoon niet helemaal jouw amp is. Of je er wel of geen goed geluid uit kunt halen heeft alles met de persoonlijke smaak te maken. Kennelijk ben je gewoon meer gehecht aan de sound van de H&K Statesman dan je had gedacht en neem je hiermee misschien wel de beste beslissing.

pasqual
23 oktober 2015, 21:20
Ik denk dat het gewoon niet helemaal jouw amp is. Of je er wel of geen goed geluid uit kunt halen heeft alles met de persoonlijke smaak te maken. Kennelijk ben je gewoon meer gehecht aan de sound van de H&K Statesman dan je had gedacht en neem je hiermee misschien wel de beste beslissing.

Daar begint het wel op te lijken....:hide:

zjanke
23 oktober 2015, 22:48
Ik geef aan dat de mids op 50% staat en daarmee bedoel ik meer als genoeg. Meer mids wordt het niet mooier van in mijn geval. En ik denk niet dat het aan mijn speakers ligt, misschien was ik onduidelijk...ik bedoel dat het aan de voicing kan liggen dat het al snel mid gevoiced is. Ik ben overigens erg tevreden oven mijn speakers en cabinet.
Ok, verkeerd begrepen dus ;)

D3nnis
24 oktober 2015, 07:42
Ik ben inmiddels een dikke maand verder en heb er een viertal repetities mee gehad maar krijg commentaar van mede bandleden dat het geluid minder is als bij mijn andere versterker (H&K Statesman) en dan gaat het over het gainkanaal. De versterker moet harder om net zo duidelijk te zijn als de H&K.

<knip verhaal>

Herkennen jullie dit?

Ik herken het helemaal, jammer genoeg!
Dat is ook een van de redenen dat ik inmiddels sinds 2008 geen andere versterkers meer gebruik in de band dan degene waarvan ik weet dat het werkt.

Om te beginnen niet zo veel aantrekken van klagende bandleden, die moeten niet zeuren, het zijn ook mede hun spullen die er voor zorgen dat je versterker niet klinkt zoals je wilt dat ie klinkt. :)

Als je een versterker uitprobeert dan kan het soms geweldig klinken, en in bandsituatie blijft er niks van over. Ik zou niet weten hoe je dat van te voren zou moeten tackelen. Andersom kan ook, ik vind mijn Soldano niet super klinken als ik die amp alleen hoor (hij klinkt goed hoor, maar in verhouding tot wat ie kost zeg maar) maar ik heb nog geen bandsituatie meegemaakt waarbij hij verzoop, dat ding is altijd luid en duidelijk.

Dat arjanb01 met elke versterker altijd een goed geluid kan krijgen vind ik knap. Mij lukt het niet. Niet dat ik er niet een set op uit kan spelen, maar echt super wordt het dan vaak niet.

Het was al gezegd, maar vind je het geen optie om met allebei de versterkers te spelen, ene clean, andere vervormd?

arjanb01
24 oktober 2015, 07:56
Dat is de beste oplossing inderdaad, voor cleans de egnater en voor crunch en lead de h&k.
Heb je alleen een AB box nodig om te schakelen.

pasqual
24 oktober 2015, 09:19
Dat is de beste oplossing inderdaad, voor cleans de egnater en voor crunch en lead de h&k.
Heb je alleen een AB box nodig om te schakelen.

Dit zou natuurlijk de mooiste oplossing zijn maar ik zie daar nogal tegenop, vooral het gesleep en plaatsgebrek. Maar dan wordt het wel een hele tour om de diverse effecten aan te sluiten....

D3nnis
24 oktober 2015, 10:03
Plaatsgebrek? Gewoon op elkaar kost het geen extra ruimte toch?

Zo heb ik weleens zitten denken om voor kleine settings een 2x12 te gebruiken ipv een 4x12, maar eigenlijk maakt dat in de ruimte niks uit.

pasqual
24 oktober 2015, 10:19
Plaatsgebrek? Gewoon op elkaar kost het geen extra ruimte toch?

Zo heb ik weleens zitten denken om voor kleine settings een 2x12 te gebruiken ipv een 4x12, maar eigenlijk maakt dat in de ruimte niks uit.

Laat ik het zo zeggen: in de oefenruimte is een afsluitbare opbergkast beschikbaar en daar gaat een tweede top niet bij passen. En ik heb zeker geen zin om iedere week met 2 gitaren én een top te slepen aangezien ik de auto niet naast de deur kan parkeren. Hoe dan ook, twee tops klinkt leuk maar het is een hele tour om met de 4 kabel methode alle effecten aan te sluiten. Alles is mogelijk uiteraard maar dan red ik het niet met een simpel a/b boxje...

D3nnis
24 oktober 2015, 10:47
Hoe dan ook, twee tops klinkt leuk maar het is een hele tour om met de 4 kabel methode alle effecten aan te sluiten.

Daar zeg je wat... Het eerste dat ik dacht was Radial Headbone. Maar als je dezelfde effecten in de loop van zowel de cleane als de overstuurde amp wilt gebruiken dan wordt het idd toch wel wat ingewikkelder dan dat.

telerocker
24 oktober 2015, 13:15
Ik weet dat je jouw speakers dik ok vindt. Toch klinkt de ene amp met een andere cab/type speaker veel lekkerder dan de andere. Bovendien klinkt bijvoorbeeld een V30 thuis vaak niet lekker, te dominante uppermids, maar doet ie het in de bandmix weer helemaal goed.


https://www.youtube.com/watch?v=bniQIOTPPLA

arjanb01
24 oktober 2015, 13:23
Lekker geluid, alleen bijna elke amp klinkt top over een bogner kast. Die 212 kast is bijna net zo duur of duurder dan die egnater top. Maar variëren in speakerkasten helpt zeker. V30s zijn wat dat betreft ideaal voor een bandmix.

D3nnis
24 oktober 2015, 14:28
Ja, Bogner kast met V30's is mijn favoriete combi, en ik heb veel kasten getest.
Maar, mijn oude hughes & kettner TC412 (de kast die bij de oude Triamp hoort) is minstens zo goed. Dat is een frontloaded cab; achterkant is verlijmd met de zijkanten. Geweldig ding, maar op marktplaats niet :D
Cabs testen loont....maar ja, als je met de Statesman wel tevreden bent, is het maar de vraag hoeveel je wilt verbouwen aan je setup om tevreden te worden met de egnater.

pasqual
24 oktober 2015, 15:54
Een andere speakerkast wordt net zo'n gok als een andere head: het is maar afwachten hoe het combineert en wat er van overblijft in een band setting. Ik geloof zeker dat een Bognerkast een goede kast is maar of ie beter is als mijn huidige waag ik te betwijfelen. Ik heb in mijn vorige oefenruimte diverse 212's (Orange, Peavey en Bugera) en twee 412's (Marshall en nog iets...) vergeleken met mijn eigen cab en die van mij kwam er iedere keer goed uit.
Maar hoe dan ook...mijn 212 blijft. Krijg ik mijn Egnater niet zoals ik wil dan gaat de Egnater en niet de 212:)